Balans tussen bluffen en eerlijk zijn 22 23 SOLLICITATIEGESPREK ONLINE OUTLETSHOPPEN letadvertentie wordt vijf keer vaker geklikt dan op reguliere advertenties op Markt plaats. Ook zien we bij bijvoorbeeld Philips dat er twee keer vaker wordt geboden dan op reguliere advertenties met eenzelfde pro duct." Een belangrijke factor voor het slagen van de verkoop is volgens Tuinstra een eerlijke omschrijving in de advertentie. „Een lichte beschadiging of een ouder model vindt een consument vaak niet erg. Maar hij wil daar over wél goed geïnformeerd worden." Het succes van een online outlet zit in de verkoop van de juiste producten met zicht baar hoge kortingen. Vooral zaken als merk kleding en electronica doen het goed. Deze goederen worden snel ingehaald door nieu we ontwikkelingen of trends. Als leveran ciers deze spullen niet snel verkocht krij gen, blijven ze met voorraden zitten. Ze ver kopen liever met flinke korting via outlets. En consumenten lopen er graag hip bij voor weinig geld; hoe meer korting, hoe be ter. Daarom laten nagenoeg alle outlets naast de outletprijs ook de originele ver koopprijs en het kortingspercentage zien. Renske van der Meer is fervent outletshop- per. „Het afgelopen jaar heb ik bijna al mijn kleding gekocht via online outlets", vertelt ze. „Het meest blij ben ik met mijn balleri na's van Le Coq Sportif. In de winkel 54,95 euro, op www.showroomprive.nl maar 17 euro. Behalve dat ik mooie schoenen heb, houd ik er een goed gevoel aan over omdat ze zo weinig hebben gekost." Wat Renske kan, kan iedereen. Shop eens een avondje online en kijk hoe je op www.westwing.nl een prachtig 24-delig be stek van Villeroy Boch voor 72 euro in plaats van 150 euro koopt. Of betaal op ibood.nl in plaats van 179,95 euro slechts 79,95 euro voor een on-ear hoofdtelefoon van SMS Audio. Mooie aanbiedingen vin den, is niet moeilijk. De uitdaging is je niet te laten verleiden tot impulsaankopen, maar alleen te kopen wat je nodig hebt. Stel dat je favoriete geur op is. Ga je naar de drogist en betaal je 49 euro voor een nieuw flesje of haal je 'm bij de online outlet voor maar 25 euro? Die keuze is makkelijk, als je weet dat online outlets bestaan. Online outlets zijn een rela tief nieuw fenomeen. Ze zijn te vergelijken met outletcentra in Roer mond, Roosendaal en Le lystad, maar dan op inter net Sommige outlets noe men zichzelf met een chique woord 'shop ping club' en eisen dat je gratis lid van ze wordt De bedoeling is hetzelfde: in een out let-webshop koop je nieuwe merkartikelen voor een lage prijs. Vaak showroommodel len, retouren of restpartijen van het vorige seizoen. Bijna altijd zit er nog garantie op. Bij een webshop heb je sowieso te maken met een wettelijke bedenktijd van veertien dagen. Wees er wel snel bij, want de voor raad van deze artikelen is meestal beperkt. Een van de grotere online outlets is Markt plaats Outlet. Bij de start, een jaar geleden, verbonden drie leveranciers (Philips, Tel fort en Neckermann.com) zich aan Markt plaats Outlet. Inmiddels is het aantal leve ranciers dat spullen via Marktplaats Outlet aanbiedt, flink opgelopen. De leverancier kan kiezen of hij klanten vol gens het Markplaats-principe laat bieden of een vaste prijs vraagt. Janet Tbinstra van Marktplaats: „Per maand realiseren de out lets ruim 1,2 miljoen pageviews. Op de out- Vul in een zoekmachine het product en het merk in van wat je zoekt, met erachter 'outlet' of 'aanbieding' en zoek de hoogste korting. Houd reke ning met eventuele verzendkosten. Let op levertijd. Veel online outlets hebben geen voorraad, waardoor het een tijd kan duren voordat je het pro duct hebt. De levertijd wordt meestal vermeld op moment van aankoop. Je mag aannemen dat kleding in out lets ongedragen en onbeschadigd is. Bij elektronica kan sprake zijn van lichte beschadigingen. Dit wordt ver meld in de advertentietekst. Let dan extra goed op garantie en voorwaar den om het product retour te sturen. Denk niet te lang na. Besef dat veel outletproducten maar enkele dagen tot een week aangeboden worden. ©reageren? geld@depersdienst.nl (out)let je? door Nadine van Gemert beeld Mark Reijntjens/Getty Images

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 19