Google moet uitgevers in Spanje Zelfstandige pompen
betalen voor vermelding stukken werken samen als Peut
66 Lpg is de enige
minder
RIJDEN OP CAS
ECONOMIE 17
De verkoop van Ipg-auto's keldert,
tot ergernis van de sector. „Geef gas
hetzelfde voordeel als hybride."
NIEUWKOOP/BUNNIK - Terwijl Ne
derland deze week de mond vol
heeft van belastingvoordeeltjes
voor elektrische en hybride au
to's, bereikt de verkoop van een
andere schone wagen een nieuw
dieptepunt.
Het aantal lpg-installaties dat tot
oktober van dit jaar is ingebouwd
keldert samen met het aantal ver
kochte lpg-auto's met ruim 20 pro
cent ten opzichte van vorig jaar.
Volgens branchevereniging BO-
VAG rijden er in Nederland in
middels nog maar 173.151 auto's
op lpg. In de topjaren van het au-
togas waren dat er zo'n 800.000.
Het aantal op lpg afgelegde kilo
meters keldert mee, zo blijkt uit
CBS-cijfers.
De laatste klap kreeg de sector be
gin dit jaar toen oldtimerbezitters
op grote schaal de gastank weer
uit hun auto lieten slopen. De
oude auto's moesten wegenbelas
ting gaan betalen, en die is voor
lpg-auto's aanzienlijk hoger dan
voor benzinewagens. Kees Goud-
berg van de Stichting Autogas Ne
derland (SAN) ziet de ontwikke
lingen met lede ogen aan. „Die
oldtimers reden milieuvriendelijk
op gas, en gaan nu dus weer voor
vervuiling zorgen."
Volgens hem is het verdwijnen
van de lpg-auto uit het straat
beeld het rechtstreekse gevolg
van fout overheidsbeleid. Schone
auto's worden gepromoot met
gunstige belastingtarieven. Wie
elektrisch of hybride least, betaalt
minder bijtelling. „Daarbij wordt
alleen naar de uitstoot van CO2
gekeken. Zo wordt een diesel met
weinig C02-uitstoot bevoordeeld,
terwijl die wel veel fijnstof en
stikstof uitstoot. Een lpg-auto die
net niet aan de C02-normen vol
doet, stoot minder van die andere
schadelijke stoffen uit, maar
wordt toch zwaarder belast."
Dat er amper lpg-auto's in de gun
stigste belastingcategorie zitten,
komt onder meer doordat weinig
fabrikanten de gasinstallatie zelf
inbouwen. Dat gebeurt meestal
achteraf. De auto's voldoen dan
misschien wel aan de strenge nor
men, maar het bewijs ontbreekt.
Wie belastingvoordeel wil scoren
moet met een Europese keuring
bewijzen dat de auto weinig CO2
uitstoot. „Die keuring is voor een
PERSONENAUTOVERKOOP
particulier onbetaalbaar", stelt
BOVAG-woordvoerder Tom Huys-
kens, die volmondig toegeeft dat
lpg de schoonste onder de grote
brandstoffen is. Fabrikanten laten
per model één keer een keuring
uitvoeren en gebruiken de uit
komst dan voor de hele productie.
Goudberg pleit voor een gunsti
ger belastingregeling voor lpg-au
to's. Het zou Nederland helpen
om klimaatdoelstellingen te ha
len, stelt hij. „Een leaserijder in
een plug-in-hybrid gaat straks
15 procent bij telling betalen. Zorg
nou dat een lpg-auto ook in die ca
tegorie komt."
Terwijl de verkoop van lpg-auto's
hier keldert, groeit in Duitsland
de belangstelling juist sinds de
overheid de schonere brandstof
voordeeltjes biedt. Maar de BO-
VAG ziet bevoordeling van lpg
niet zitten, stelt woordvoerder
Huyskens. Wie aan de C02-nor-
men voldoet, komt in de gunstige
belastingtarieven terecht, rede
neert hij. Ook lpg-auto's kunnen
proberen aan de eisen te voldoen.
milieubelastende
brandstof die je
overal kunt krijgen
Is het einde voor autogas in Ne
derland in zicht? Nee, roept Goud
berg. „Het is de enige minder-mi-
lieubelastende brandstof die over
al te krijgen is. Er dreigt een te
kort aan elektrische laadpalen,
aardgas kun je maar op een be
perkt aantal plekken tanken en
waterstof is helemaal moeilijk ver
krijgbaar."
Wat dat betreft, heeft BOVAG-
woordvoerder Huyskens slecht
nieuws. Steeds meer bestaande
tankstations worden verbouwd
tot onbemande pomp. Het tanken
van lpg wordt dan onmogelijk,
want dat mag alleen als er toe
zicht is. „Maar aan de andere
kant: steeds als de benzineprijs
stijgt, zie je een opleving bij lpg.
Dus ik geloof niet dat autogas nu
zijn laatste stuiptrekking beleeft."
Benzine
63,5%
NIEUWE LPG-AUTO'S
EN LPG-INBÓUW
ai
De wijziging van de Spaanse au
teurswet waarin dit staat, wordt
in januari van kracht. De aanpas
sing geeft uitgevers ook het recht
om een boete te eisen van inter
netbedrijven die zich niet aan de
wet houden.
Of dit voor Nederland ook een
goed idee is, durft adjunct-secreta
ris Hans Osinga van het Neder
lands Uitgeversverbond niet te
zeggen. Wel kijkt hij met belang
stelling naar de reactie van de
nieuwe eurocommissaris Gün-
ther Oettinger voor digitale econo
mie en samenleving. Die heeft be
loofd te bekijken of een vergelijk
bare regel voor heel Europa kan
gelden.
Uitgevers worstelen met teruglo
pende inkomsten, vooral doordat
verzamelsites als Google hun
nieuwsberichten en andere kopij
gratis weggeven. De sites houden
het meestal bij het vermelden van
de titel, met de eerste paar zinnen
en een link, maar uit de praktijk
blijkt volgens Osinga dat bezoe
kers nauwelijks doorklikken naar
het oorspronkelijke bericht.
Na een jarenlange juridische
strijd heeft Google in 2012 ge
schikt met uitgevers van Franstali
ge Belgische dagbladen en vorig
jaar met Franse dagbladuitgevers.
Ook in Duitsland willen mediabe
drijven nu geld zien van Google.
MOORDRECHT - Zelfstandige pomp
houders die het beu zijn om on
der het juk van de grote oliemer-
ken te werken, hebben een nieu
we keten van tankstations opge
richt: Peut. Gisteren opende het
eerste tankstation onder de nieu
we naam. Het gaat om een voor
malig BP-tankstation in Moor
drecht.
Een tweede Peut-station wordt
binnen twee weken 'omgekleurd',
vertelt mede-initiatiefnemer
Ewout Klok van brandstofcoöpera
tie De Vrije Pomp (DVP), die
Peut heeft opgestart. Hij ver
wacht dat voor het einde van het
jaar landelijk 25 tankstations on
der de nieuwe naam werken.
DVP is een samenwerking van
ruim honderd zelfstandige onder
nemers met enkele honderden
tankstations. Niet al die onderne
mers zullen onder de naam Peut
verder gaan.
DVP is een inkooporganisatie die
brandstof inkoopt voor zelfstandi
ge pomphouders. Die hopen zo
goedkoper in te kopen, zodat ze
meer ruimte overhouden voor
een winstmarge. Nu betalen ze
soms een hogere inkoopprijs aan
Shell of Esso dan het bedrag dat
diezelfde oliemaatschappijen bij
hun eigen onbemande pompen
aan de klanten vragen.
ZATERDAG 8 NOVEMBER 2014
Is lpg nu echt passé?
door Paul Bots
naar brandstof in 2014
Kees Goudberg, SAN
Aardgas
0,2%
Elektrisch
0,6%
Hybride
10,4%
V0
vo
vo
0
'08 '09 '10 '11 '12 '13 '14
infographic JD/DPd I bron SAN I foto Piet den Blanken/HH
door Saskia Wassenaar
AMSTERDAM - Spanje voert een
'Googletaks' in. Dit betekent dat in
ternetbedrijven als Google die stuk
ken van anderen op hun sites zet
ten, uitgevers hiervoor moeten be
talen.
Uitgevers worstelen met
teruglopende inkomsten
doordat verzamelsites hun
kopij gratis weggeven