Google moet uitgevers in Spanje Zelfstandige pompen betalen voor vermelding stukken werken samen als Peut 66 Lpg is de enige minder RIJDEN OP CAS ECONOMIE 17 De verkoop van Ipg-auto's keldert, tot ergernis van de sector. „Geef gas hetzelfde voordeel als hybride." NIEUWKOOP/BUNNIK - Terwijl Ne derland deze week de mond vol heeft van belastingvoordeeltjes voor elektrische en hybride au to's, bereikt de verkoop van een andere schone wagen een nieuw dieptepunt. Het aantal lpg-installaties dat tot oktober van dit jaar is ingebouwd keldert samen met het aantal ver kochte lpg-auto's met ruim 20 pro cent ten opzichte van vorig jaar. Volgens branchevereniging BO- VAG rijden er in Nederland in middels nog maar 173.151 auto's op lpg. In de topjaren van het au- togas waren dat er zo'n 800.000. Het aantal op lpg afgelegde kilo meters keldert mee, zo blijkt uit CBS-cijfers. De laatste klap kreeg de sector be gin dit jaar toen oldtimerbezitters op grote schaal de gastank weer uit hun auto lieten slopen. De oude auto's moesten wegenbelas ting gaan betalen, en die is voor lpg-auto's aanzienlijk hoger dan voor benzinewagens. Kees Goud- berg van de Stichting Autogas Ne derland (SAN) ziet de ontwikke lingen met lede ogen aan. „Die oldtimers reden milieuvriendelijk op gas, en gaan nu dus weer voor vervuiling zorgen." Volgens hem is het verdwijnen van de lpg-auto uit het straat beeld het rechtstreekse gevolg van fout overheidsbeleid. Schone auto's worden gepromoot met gunstige belastingtarieven. Wie elektrisch of hybride least, betaalt minder bijtelling. „Daarbij wordt alleen naar de uitstoot van CO2 gekeken. Zo wordt een diesel met weinig C02-uitstoot bevoordeeld, terwijl die wel veel fijnstof en stikstof uitstoot. Een lpg-auto die net niet aan de C02-normen vol doet, stoot minder van die andere schadelijke stoffen uit, maar wordt toch zwaarder belast." Dat er amper lpg-auto's in de gun stigste belastingcategorie zitten, komt onder meer doordat weinig fabrikanten de gasinstallatie zelf inbouwen. Dat gebeurt meestal achteraf. De auto's voldoen dan misschien wel aan de strenge nor men, maar het bewijs ontbreekt. Wie belastingvoordeel wil scoren moet met een Europese keuring bewijzen dat de auto weinig CO2 uitstoot. „Die keuring is voor een PERSONENAUTOVERKOOP particulier onbetaalbaar", stelt BOVAG-woordvoerder Tom Huys- kens, die volmondig toegeeft dat lpg de schoonste onder de grote brandstoffen is. Fabrikanten laten per model één keer een keuring uitvoeren en gebruiken de uit komst dan voor de hele productie. Goudberg pleit voor een gunsti ger belastingregeling voor lpg-au to's. Het zou Nederland helpen om klimaatdoelstellingen te ha len, stelt hij. „Een leaserijder in een plug-in-hybrid gaat straks 15 procent bij telling betalen. Zorg nou dat een lpg-auto ook in die ca tegorie komt." Terwijl de verkoop van lpg-auto's hier keldert, groeit in Duitsland de belangstelling juist sinds de overheid de schonere brandstof voordeeltjes biedt. Maar de BO- VAG ziet bevoordeling van lpg niet zitten, stelt woordvoerder Huyskens. Wie aan de C02-nor- men voldoet, komt in de gunstige belastingtarieven terecht, rede neert hij. Ook lpg-auto's kunnen proberen aan de eisen te voldoen. milieubelastende brandstof die je overal kunt krijgen Is het einde voor autogas in Ne derland in zicht? Nee, roept Goud berg. „Het is de enige minder-mi- lieubelastende brandstof die over al te krijgen is. Er dreigt een te kort aan elektrische laadpalen, aardgas kun je maar op een be perkt aantal plekken tanken en waterstof is helemaal moeilijk ver krijgbaar." Wat dat betreft, heeft BOVAG- woordvoerder Huyskens slecht nieuws. Steeds meer bestaande tankstations worden verbouwd tot onbemande pomp. Het tanken van lpg wordt dan onmogelijk, want dat mag alleen als er toe zicht is. „Maar aan de andere kant: steeds als de benzineprijs stijgt, zie je een opleving bij lpg. Dus ik geloof niet dat autogas nu zijn laatste stuiptrekking beleeft." Benzine 63,5% NIEUWE LPG-AUTO'S EN LPG-INBÓUW ai De wijziging van de Spaanse au teurswet waarin dit staat, wordt in januari van kracht. De aanpas sing geeft uitgevers ook het recht om een boete te eisen van inter netbedrijven die zich niet aan de wet houden. Of dit voor Nederland ook een goed idee is, durft adjunct-secreta ris Hans Osinga van het Neder lands Uitgeversverbond niet te zeggen. Wel kijkt hij met belang stelling naar de reactie van de nieuwe eurocommissaris Gün- ther Oettinger voor digitale econo mie en samenleving. Die heeft be loofd te bekijken of een vergelijk bare regel voor heel Europa kan gelden. Uitgevers worstelen met teruglo pende inkomsten, vooral doordat verzamelsites als Google hun nieuwsberichten en andere kopij gratis weggeven. De sites houden het meestal bij het vermelden van de titel, met de eerste paar zinnen en een link, maar uit de praktijk blijkt volgens Osinga dat bezoe kers nauwelijks doorklikken naar het oorspronkelijke bericht. Na een jarenlange juridische strijd heeft Google in 2012 ge schikt met uitgevers van Franstali ge Belgische dagbladen en vorig jaar met Franse dagbladuitgevers. Ook in Duitsland willen mediabe drijven nu geld zien van Google. MOORDRECHT - Zelfstandige pomp houders die het beu zijn om on der het juk van de grote oliemer- ken te werken, hebben een nieu we keten van tankstations opge richt: Peut. Gisteren opende het eerste tankstation onder de nieu we naam. Het gaat om een voor malig BP-tankstation in Moor drecht. Een tweede Peut-station wordt binnen twee weken 'omgekleurd', vertelt mede-initiatiefnemer Ewout Klok van brandstofcoöpera tie De Vrije Pomp (DVP), die Peut heeft opgestart. Hij ver wacht dat voor het einde van het jaar landelijk 25 tankstations on der de nieuwe naam werken. DVP is een samenwerking van ruim honderd zelfstandige onder nemers met enkele honderden tankstations. Niet al die onderne mers zullen onder de naam Peut verder gaan. DVP is een inkooporganisatie die brandstof inkoopt voor zelfstandi ge pomphouders. Die hopen zo goedkoper in te kopen, zodat ze meer ruimte overhouden voor een winstmarge. Nu betalen ze soms een hogere inkoopprijs aan Shell of Esso dan het bedrag dat diezelfde oliemaatschappijen bij hun eigen onbemande pompen aan de klanten vragen. ZATERDAG 8 NOVEMBER 2014 Is lpg nu echt passé? door Paul Bots naar brandstof in 2014 Kees Goudberg, SAN Aardgas 0,2% Elektrisch 0,6% Hybride 10,4% V0 vo vo 0 '08 '09 '10 '11 '12 '13 '14 infographic JD/DPd I bron SAN I foto Piet den Blanken/HH door Saskia Wassenaar AMSTERDAM - Spanje voert een 'Googletaks' in. Dit betekent dat in ternetbedrijven als Google die stuk ken van anderen op hun sites zet ten, uitgevers hiervoor moeten be talen. Uitgevers worstelen met teruglopende inkomsten doordat verzamelsites hun kopij gratis weggeven

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 17