I
I
E
VVD wil provincie en waterschap
samenvoegen tot Gewest Zeeland
I
Jeuk
26 ZEELAND
FIETS VAN DE BAAS
Het is druk in de fietsenwinkel. Veel
werknemers willen nog snel een nieuwe
fiets kopen met belastingvoordeel.
donderdag
De voorbije dagen ben
ik twee Absolute Ze
kerheden kwijtge
raakt.
Verloren Zekerheid nummer
één:
'Het staat geschreven en ge
drukt,
Je moet krabben waar het jukt'.
Het leek me mijn hele lange le
ven lang een waarheid als een
koe. Tot eind vorige week. Toen
las ik dat je helemaal niet moet
krabben waar het jukt In tegen
deel zelfs: door te krabben ver
ergert de jeuk. Tenminste, dat
zeggen onderzoekers van de
Washington University. Krab
ben doet een héél klein beetje
pijn waardoor het jeukgevoel
tijdelijk verdwijnt. Echter: de
'jeiiksensatie' (dat woord werd
echt gebruikt) komt daarna in
heviger mate terug. Heeft iets
met een stofje te maken dat
serotonine heet. De weten
schappers zijn dat aan de weet
gekomen toen ze wat experi
menteerden met muizen. En
daar muizen veel gemeen schij
nen te hebben met de homo sa
piens, verklaarden de onderzoe
kers de uitkomsten van hun on
derzoek ook maar meteen op
de mens van toepassing.
Verloren Zekerheid nummer
twee:
'Melk is de witte motor'.
Nou, vergeet het. Melk is geen
witte motor, melk is een witte
moordenaar.
Ach, wat bewonderde ik in
mijn jongensjaren Joris Driepin-
ter, een vrolijk ventje dat na
het drinken van drie glazen
melk met gemak een vrachtwa
gen kon optillen. 'Melk is goed
voor elk', heette het. Dus dronk
ik braaf mijn flesje schoolmelk
leeg, werd lid van de Melkbriga-
diertjes en liet mijn moeder
een M op de mouw van mijn
brie venbus jekker naaien. Stom,
stom, stom! Want volgens on
derzoekers (ditmaal van Zweed
se makelij) is het drinken van
melk helemaal niet zo gezond
als de zuivelindustrie ons wil
laten geloven. Melk heilzaam te
gen botbreuken? Flauwekul! Er
ger nog: iemand die veel melk
drinkt, loopt de kans eerder
dood te gaan dan iemand die
weinig melk drinkt.
Jeuk krijg ik van dat soort be
richten. Héél erge jeuk.
En dan mag ik nog niet eens
krabben ook.
„Toen ik vorig jaar stopte als wet
houder, heb ik gezegd: ik wil niet
meer zo'n drukke baan, maar ik
wil me wel twee of drie dagen
per week nuttig maken voor de
maatschappij. Als je wethouder
bent geweest, word je ook heel
snel benaderd door allerlei instel
lingen die bestuurders zoeken. In
een aantal gevallen heb ik gezegd:
dat ga ik doen."
„Het gaat om twee culturen die
in elkaar moeten worden gescho
ven. Dat is inderdaad lastig, zowel
voor de raad voor toezicht als
voor de directie. Bij mijn vroegere
werkgever, Dow, heb ik altijd or
ganisaties geleid en ben ik betrok
ken geweest bij acquisities. Ook
dan heb je te maken met verschil
lende culturen. Dat veranderings-
management vind ik juist leuk.
Waar ik wel aan zal moeten wen
nen is dat ik niet meer degene
ben die het ook moet uitvoeren."
„Het traject voor een nieuwe di
recteur gaan we nu in. We zullen
de komende tijd heel hard moe
ten werken om ervoor te zorgen
dat alles klaar is voor januari
2015."
„Vertrek gaat op basis van vrijwil
ligheid. Of het pijnlijk is, hangt
vooral af van de vraag of het pak
ket dat mensen wordt aangebo
den als reëel wordt ervaren. Dat
proces is momenteel gaande."
„Daaraan wordt nog gewerkt. Er
circuleren allerlei namen, maar
die zijn prematuur."
„Als het goed is helemaal niets.
Wat ze wel gaan merken is dat de
hele bibliotheekwereld met enor
me veranderingen bezig. Het is
een turbulente periode, maar dat
staat los van het fusietraject."
„Als er op 1 januari één organisa
tie is, heb je nog niet één cultuur.
Ik hoop dat dat binnen anderhalf,
twee jaar (liefst eerder) wel lukt
en dat er een organisatie staat die
vooral toekomstgericht is. Dat
moeten we - ondernemingsraad,
medewerkers, bestuur en raad
van toezicht - echt samen doen.
We zullen gegarandeerd fouten
maken, die we moeten herstellen.
Fouten zijn onvermijdelijk als je
organisaties gaat veranderen. Dat
gaat niet zonder slag of stoot."
GOES - De fiscaal voordelige 'fiets
van de baas' moet vanaf volgend
jaar wedijveren met het kerstpak
ket, bedrijfsuitje of het abonne
ment op de sportschool. Het apar
te Fietsplan verdwijnt. Werkgever
en werknemer kunnen straks met
elkaar bepalen waarvoor ze het be
lastingvoordeel willen gebruiken.
Daarvoor is 1,2 procent van de to
tale loonsom beschikbaar.
„Maar", zegt Gertjan van den Ber
ge van Fiets en Fitness Jëremiasse
in Goes nadrukkelijk, „op is op!
Alles moet straks uit die ene pot
worden betaald. Een nieuwe fiets
kan nog wel, maar het zal moeiza
mer worden. Moet je met je baas
in conclaaf of er nog financiële
ruimte is. Ik denk dat het een
praktijk wordt van wie het eerst
komt, die het eerst maalt. Als de
grens is bereikt, houdt het voor
de rest op."
Het is duidelijk drukker dan nor-
WAT VERANDERT ER
maal rond deze tijd van het jaar
in de winkel, ervaart Van den Ber-
8e:
Zijn collega Jack Faas in Terneu
zen ziet het zelfde patroon. De be
drijven in de Kanaalzone hebben
volgens hem altijd grif gebruik ge
maakt van de regeling.
De meeste nieuwe fietsen die mo
menteel worden verkocht, gaan
'via de zaak', vertelt Van den Ber
ge. Om het belastingvoordeel te
kunnen pakken, moeten speciale
formulieren worden ingevuld. De
vraag is breed, ziet hij.
„Van stadsfiets tot een sportief
type, eigenlijk wordt alles wel ge
kocht. En dat kan ook. Je hebt in
principe eens in de drie jaar tijd
749 euro vrij te besteden. En daar
naast kan je binnen de huidige re
geling voor in totaal 240 euro aan
accessoires kopen of reparaties
mee betalen. Sommige werkge
vers vergoeden ook de verzeke
ring. Verreweg de meeste bedrij
ven doen mee. Want het kost hen
niets!" De stadfietst met zeven
versnellingen is het populairst on
der de Fietsplankopers, ziet Van
den Berge. „Voor rond de 800 eu
ro zit daar alles op en aan. Je kan
er redelijke afstanden mee afleg
gen, en net zo makkelijk even
mee naar de stad voor een bood
schapje."
Koepelorganisatie Nationale Fiets
Projecten stuurde gisteren alle
aangesloten rijwielhandelaren
een e-mail, met uitleg over de
nieuwe regeling. Want daar be
stond tot dusver ook binnen de
branche veel onduidelijkheid
over, zegt Faas. „We wisten niet
eens zeker of die werkkostenrege-
ling wel zou doorgaan." Hij is op
gelucht dat het Fietsplan ook in
2015 blijft bestaan, zij het in aange
paste vorm.
Faas en Van den Berge verwach
ten door de wijziging minder fiet
sen te zullen verkopen. Faas:
„Mensen die anders om de drie
jaar terugkomen, rijden nu nog
een tijdje langer door. „Maar",
vult Van den Berge aan, „je bent
die klanten niet kwijt. En onder
tussen heb je ook het onderhoud
aan die fiets. Dus per saldo kan
het misschien meevallen. Maar
het gaat de rijwielbranche hoe
dan ook geld kosten."
Het nieuw te vormen Gewest Zee
land zou ook taken van gemeen
ten kunnen overnemen, die nu al
'Zeeuw breed' worden uitge
voerd, aldus lijststrekker bij de ko
mende Statenverkiezingen Kees
Bierens. Daarbij denkt hij aan het
overhevelen van verantwoordelijk
heden die bij de pas opgerichte
milieudienst RUD zijn neerge
legd en functies van de veilig
heidsregio. Bierens benadrukt
wel dat 'waterveiligheid' in Zee
land altijd voorop moet staan.
„Dat houdt dus in dat daarvoor al
tijd voldoende geoormerkt bud
get beschikbaar moet zijn, zodat
het niet ergens anders aan kan
worden uitgegeven."
De vorming van een gewestelijk
bestuur levert volgens Bierens
een kleinere, efficiëntere over
heid op. „We hebben hetzelfde
werkgebied. Uit dat onderzoek
moet blijken welke voordelen je
kunt halen door taken onder één
vlag te brengen. Zeeland (en niet
Den Haag) houdt zo de regie over
haar toekomst in eigen handen."
Het plan staat in het verkiezings
programma, dat gisteren op de be-
drijvenbeurs in Goes werd gepre
senteerd. Daar lanceerden de libe
ralen ook hun wapenfeiten waar
mee ze de gelijktijdige water
schapsverkiezingen ingaan. In dat
programma wordt eveneens ge
preludeerd op 'een toekomstbe-
stendige overheid in Zeeland met
meer efficiëntie en grotere slag
kracht'. De WD vindt dat het wa
terschap weer terug moet aan de
Tafel van 15. Door uit dat overleg
met gemeenten en provincie te
stappen heeft het schap zich bui
ten de toekomstdiscussie ge
plaatst, aldus de liberalen.
Willem van Dam
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
7
vragen over fusie
Zeeuwse Bibliotheek
én Scoop
Jaap Bos (69), oud-wethouder van
Terneuzen, is benoemd als voorzit
ter van de raad van toezicht van
de nieuwe fusieorganisatie van
Zeeuwse Bibliotheek en Scoop.
door Rolf Bosboom
U hebt al een lange carrière ach-
ter de rug en loopt tegen de ze
ventig. Wat beweegt u om weer zo'n
klus aan te nemen.
De fusie van Zeeuwse Bibliotheek
en Scoop is een lastig en beladen
proces. Dat schrikt u niet af?
Fiets van de baas
of kerstpakket?
door Marcel Modde
3 Is al duidelijk wie de nieuwe orga
nisatie gaat leiden?
4 De fusie gaat gepaard met het
verlies van enkele tientallen ar
beidsplaats. Hoe pijnlijk is dat proces?
5 Hoe gaat de nieuwe organisatie
heten?
fa Wat gaan de bezoekers van de
Zeeuwse Bibliotheek na 1 janua
ri van de fusie merken?
7 Wanneer beschouwt u uw op
dracht als geslaagd?
De huidige regeling loopt 31 de
cember af. De werknemer kan tot
die datum maximaal 749 euro aan
belastingvoordeel op het salaris
gebruiken om een fiets te kopen.
Vanaf 2015 treedt de werkkosten-
regeling in werking. Alle afzonder
lijke regels voor onbelaste vergoe
dingen en verstrekkingen komen
dan onder één pakket te vallen.
De werkgever mag 1,2 van de to
tale bruto loonsom gebruiken
voor onbelaste vergoedingen.
Dat kan een fiets zijn, maar ook
een kerstpakket, bedrijfsuitje of
sportschoolabonnement
I Mare Ernst (I) en Gertjan van den Berge met een Flyer.
door Marcel Modde
MIDDELBURG - De WD wil een on
derzoek naar de mogelijke samen
voeging van de provincie en het wa
terschap in Zeeland.