I I E VVD wil provincie en waterschap samenvoegen tot Gewest Zeeland I Jeuk 26 ZEELAND FIETS VAN DE BAAS Het is druk in de fietsenwinkel. Veel werknemers willen nog snel een nieuwe fiets kopen met belastingvoordeel. donderdag De voorbije dagen ben ik twee Absolute Ze kerheden kwijtge raakt. Verloren Zekerheid nummer één: 'Het staat geschreven en ge drukt, Je moet krabben waar het jukt'. Het leek me mijn hele lange le ven lang een waarheid als een koe. Tot eind vorige week. Toen las ik dat je helemaal niet moet krabben waar het jukt In tegen deel zelfs: door te krabben ver ergert de jeuk. Tenminste, dat zeggen onderzoekers van de Washington University. Krab ben doet een héél klein beetje pijn waardoor het jeukgevoel tijdelijk verdwijnt. Echter: de 'jeiiksensatie' (dat woord werd echt gebruikt) komt daarna in heviger mate terug. Heeft iets met een stofje te maken dat serotonine heet. De weten schappers zijn dat aan de weet gekomen toen ze wat experi menteerden met muizen. En daar muizen veel gemeen schij nen te hebben met de homo sa piens, verklaarden de onderzoe kers de uitkomsten van hun on derzoek ook maar meteen op de mens van toepassing. Verloren Zekerheid nummer twee: 'Melk is de witte motor'. Nou, vergeet het. Melk is geen witte motor, melk is een witte moordenaar. Ach, wat bewonderde ik in mijn jongensjaren Joris Driepin- ter, een vrolijk ventje dat na het drinken van drie glazen melk met gemak een vrachtwa gen kon optillen. 'Melk is goed voor elk', heette het. Dus dronk ik braaf mijn flesje schoolmelk leeg, werd lid van de Melkbriga- diertjes en liet mijn moeder een M op de mouw van mijn brie venbus jekker naaien. Stom, stom, stom! Want volgens on derzoekers (ditmaal van Zweed se makelij) is het drinken van melk helemaal niet zo gezond als de zuivelindustrie ons wil laten geloven. Melk heilzaam te gen botbreuken? Flauwekul! Er ger nog: iemand die veel melk drinkt, loopt de kans eerder dood te gaan dan iemand die weinig melk drinkt. Jeuk krijg ik van dat soort be richten. Héél erge jeuk. En dan mag ik nog niet eens krabben ook. „Toen ik vorig jaar stopte als wet houder, heb ik gezegd: ik wil niet meer zo'n drukke baan, maar ik wil me wel twee of drie dagen per week nuttig maken voor de maatschappij. Als je wethouder bent geweest, word je ook heel snel benaderd door allerlei instel lingen die bestuurders zoeken. In een aantal gevallen heb ik gezegd: dat ga ik doen." „Het gaat om twee culturen die in elkaar moeten worden gescho ven. Dat is inderdaad lastig, zowel voor de raad voor toezicht als voor de directie. Bij mijn vroegere werkgever, Dow, heb ik altijd or ganisaties geleid en ben ik betrok ken geweest bij acquisities. Ook dan heb je te maken met verschil lende culturen. Dat veranderings- management vind ik juist leuk. Waar ik wel aan zal moeten wen nen is dat ik niet meer degene ben die het ook moet uitvoeren." „Het traject voor een nieuwe di recteur gaan we nu in. We zullen de komende tijd heel hard moe ten werken om ervoor te zorgen dat alles klaar is voor januari 2015." „Vertrek gaat op basis van vrijwil ligheid. Of het pijnlijk is, hangt vooral af van de vraag of het pak ket dat mensen wordt aangebo den als reëel wordt ervaren. Dat proces is momenteel gaande." „Daaraan wordt nog gewerkt. Er circuleren allerlei namen, maar die zijn prematuur." „Als het goed is helemaal niets. Wat ze wel gaan merken is dat de hele bibliotheekwereld met enor me veranderingen bezig. Het is een turbulente periode, maar dat staat los van het fusietraject." „Als er op 1 januari één organisa tie is, heb je nog niet één cultuur. Ik hoop dat dat binnen anderhalf, twee jaar (liefst eerder) wel lukt en dat er een organisatie staat die vooral toekomstgericht is. Dat moeten we - ondernemingsraad, medewerkers, bestuur en raad van toezicht - echt samen doen. We zullen gegarandeerd fouten maken, die we moeten herstellen. Fouten zijn onvermijdelijk als je organisaties gaat veranderen. Dat gaat niet zonder slag of stoot." GOES - De fiscaal voordelige 'fiets van de baas' moet vanaf volgend jaar wedijveren met het kerstpak ket, bedrijfsuitje of het abonne ment op de sportschool. Het apar te Fietsplan verdwijnt. Werkgever en werknemer kunnen straks met elkaar bepalen waarvoor ze het be lastingvoordeel willen gebruiken. Daarvoor is 1,2 procent van de to tale loonsom beschikbaar. „Maar", zegt Gertjan van den Ber ge van Fiets en Fitness Jëremiasse in Goes nadrukkelijk, „op is op! Alles moet straks uit die ene pot worden betaald. Een nieuwe fiets kan nog wel, maar het zal moeiza mer worden. Moet je met je baas in conclaaf of er nog financiële ruimte is. Ik denk dat het een praktijk wordt van wie het eerst komt, die het eerst maalt. Als de grens is bereikt, houdt het voor de rest op." Het is duidelijk drukker dan nor- WAT VERANDERT ER maal rond deze tijd van het jaar in de winkel, ervaart Van den Ber- 8e: Zijn collega Jack Faas in Terneu zen ziet het zelfde patroon. De be drijven in de Kanaalzone hebben volgens hem altijd grif gebruik ge maakt van de regeling. De meeste nieuwe fietsen die mo menteel worden verkocht, gaan 'via de zaak', vertelt Van den Ber ge. Om het belastingvoordeel te kunnen pakken, moeten speciale formulieren worden ingevuld. De vraag is breed, ziet hij. „Van stadsfiets tot een sportief type, eigenlijk wordt alles wel ge kocht. En dat kan ook. Je hebt in principe eens in de drie jaar tijd 749 euro vrij te besteden. En daar naast kan je binnen de huidige re geling voor in totaal 240 euro aan accessoires kopen of reparaties mee betalen. Sommige werkge vers vergoeden ook de verzeke ring. Verreweg de meeste bedrij ven doen mee. Want het kost hen niets!" De stadfietst met zeven versnellingen is het populairst on der de Fietsplankopers, ziet Van den Berge. „Voor rond de 800 eu ro zit daar alles op en aan. Je kan er redelijke afstanden mee afleg gen, en net zo makkelijk even mee naar de stad voor een bood schapje." Koepelorganisatie Nationale Fiets Projecten stuurde gisteren alle aangesloten rijwielhandelaren een e-mail, met uitleg over de nieuwe regeling. Want daar be stond tot dusver ook binnen de branche veel onduidelijkheid over, zegt Faas. „We wisten niet eens zeker of die werkkostenrege- ling wel zou doorgaan." Hij is op gelucht dat het Fietsplan ook in 2015 blijft bestaan, zij het in aange paste vorm. Faas en Van den Berge verwach ten door de wijziging minder fiet sen te zullen verkopen. Faas: „Mensen die anders om de drie jaar terugkomen, rijden nu nog een tijdje langer door. „Maar", vult Van den Berge aan, „je bent die klanten niet kwijt. En onder tussen heb je ook het onderhoud aan die fiets. Dus per saldo kan het misschien meevallen. Maar het gaat de rijwielbranche hoe dan ook geld kosten." Het nieuw te vormen Gewest Zee land zou ook taken van gemeen ten kunnen overnemen, die nu al 'Zeeuw breed' worden uitge voerd, aldus lijststrekker bij de ko mende Statenverkiezingen Kees Bierens. Daarbij denkt hij aan het overhevelen van verantwoordelijk heden die bij de pas opgerichte milieudienst RUD zijn neerge legd en functies van de veilig heidsregio. Bierens benadrukt wel dat 'waterveiligheid' in Zee land altijd voorop moet staan. „Dat houdt dus in dat daarvoor al tijd voldoende geoormerkt bud get beschikbaar moet zijn, zodat het niet ergens anders aan kan worden uitgegeven." De vorming van een gewestelijk bestuur levert volgens Bierens een kleinere, efficiëntere over heid op. „We hebben hetzelfde werkgebied. Uit dat onderzoek moet blijken welke voordelen je kunt halen door taken onder één vlag te brengen. Zeeland (en niet Den Haag) houdt zo de regie over haar toekomst in eigen handen." Het plan staat in het verkiezings programma, dat gisteren op de be- drijvenbeurs in Goes werd gepre senteerd. Daar lanceerden de libe ralen ook hun wapenfeiten waar mee ze de gelijktijdige water schapsverkiezingen ingaan. In dat programma wordt eveneens ge preludeerd op 'een toekomstbe- stendige overheid in Zeeland met meer efficiëntie en grotere slag kracht'. De WD vindt dat het wa terschap weer terug moet aan de Tafel van 15. Door uit dat overleg met gemeenten en provincie te stappen heeft het schap zich bui ten de toekomstdiscussie ge plaatst, aldus de liberalen. Willem van Dam Voor meer columns: www.pzc.nl/columns 7 vragen over fusie Zeeuwse Bibliotheek én Scoop Jaap Bos (69), oud-wethouder van Terneuzen, is benoemd als voorzit ter van de raad van toezicht van de nieuwe fusieorganisatie van Zeeuwse Bibliotheek en Scoop. door Rolf Bosboom U hebt al een lange carrière ach- ter de rug en loopt tegen de ze ventig. Wat beweegt u om weer zo'n klus aan te nemen. De fusie van Zeeuwse Bibliotheek en Scoop is een lastig en beladen proces. Dat schrikt u niet af? Fiets van de baas of kerstpakket? door Marcel Modde 3 Is al duidelijk wie de nieuwe orga nisatie gaat leiden? 4 De fusie gaat gepaard met het verlies van enkele tientallen ar beidsplaats. Hoe pijnlijk is dat proces? 5 Hoe gaat de nieuwe organisatie heten? fa Wat gaan de bezoekers van de Zeeuwse Bibliotheek na 1 janua ri van de fusie merken? 7 Wanneer beschouwt u uw op dracht als geslaagd? De huidige regeling loopt 31 de cember af. De werknemer kan tot die datum maximaal 749 euro aan belastingvoordeel op het salaris gebruiken om een fiets te kopen. Vanaf 2015 treedt de werkkosten- regeling in werking. Alle afzonder lijke regels voor onbelaste vergoe dingen en verstrekkingen komen dan onder één pakket te vallen. De werkgever mag 1,2 van de to tale bruto loonsom gebruiken voor onbelaste vergoedingen. Dat kan een fiets zijn, maar ook een kerstpakket, bedrijfsuitje of sportschoolabonnement I Mare Ernst (I) en Gertjan van den Berge met een Flyer. door Marcel Modde MIDDELBURG - De WD wil een on derzoek naar de mogelijke samen voeging van de provincie en het wa terschap in Zeeland.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 26