o Rutte bezoekt collega Maleisië die 'alleen stond' na MH17 8 BUITENLAND Verhaal over Trabant wint Ruim 900 lezers deelden hun herinneringen over de streng bewaakte grens tussen Oost en West. DEN HAAG - Op vakantie naar Tsje- cho-Slowakije of een dagtripje van West- naar Oost-Berlijn. Ne derlanders wisten opvallend vaak een gaatje te vinden in de voor an deren zo gesloten grens tussen West-Europa en het Oostblok. Ja renlange correspondenties en hechte vriendschappen kwamen op gang na toevallige ontmoetin gen op de camping, na aandrin gen van de kerk of via een ballon nenwedstrijd. Blijkbaar vlogen niet alleen vogels van Oost- naar West-Berlijn, over de Muur en over het IJzeren Gordijn. Meer dan 900 lezers zetten hun herinneringen van achter het IJze ren Gordijn op papier na een op roep van deze krant en dongen zo mee naar een lezersreis naar Ber lijn. De redactie kreeg een bonte verzameling verhalen te lezen, van vakanties in Praag tot werkbe zoeken in Moskou. Vele uren zijn verloren gegaan met het wachten in een van de ve le grenssluizen, waar het pas poort pas na een strenge controle werd teruggegeven. De meesten herinneren zich de strenge blik ken van de 'vopo's' (Volkspolizei) die zelfs de meest onschuldige kindergezichtjes niet vertrouw den. Met spiegeltjes controleer den de agenten of er onder de au to stiekem wat werd meegesmok keld. Nylonkousen, chocolade en sigaretten bleken handige om koopmiddelen. Soms ging het bijna fout. Lezers vertellen hoe ze in het donker verdwaalden en per ongeluk op militair terrein te recht kwamen. Een destijds ha chelijk avontuur waar nu met enig gegrinnik op terug wordt ge keken. Anderen probeerden grap pig te zijn aan de grens. Of ze nog iets aan te geven had? Ja hoor, ze hadden nog een vluchteling in de De val van de muur kofferbak van hun Porsche. Enke le uren later kregen ze hun auto terug: ondanks het feit dat de Por sche niet eens een kofferbak had, had de Vopo er alles aan gedaan de 'vluchteling' te vinden. De au to was total loss. Eenmaal over de grens herinnert iedereen zich de communistische heilstaat als grauw en grijs. Maar de mensen waren er gastvrij en vriendelijk. Met de weinig midde len die ze hadden, maakten ze het de bezoekers van 'voor' het IJze ren Gordijn zo aangenaam moge lijk. Er moest gewinkeld worden. Sommige lezers hebben zelfs het bonnetje bewaard dat aantoonde dat ze aan de grens netjes de West-Duitse mark gewisseld had den voor evenzoveel, maar waar deloze Oost-Duitse munten. Het bleek een hele opgave om de ver plichte 25 marken uit te geven in een land waar schaarste troef was. Sommigen stopten de biljetten dan maar in willekeurige brieven bussen, dan was tenminste nog ie mand er blij mee. Maar er heerste angst en wantrouwen onder de in woners achter het IJzeren Gor dijn: angst om gevolgd te worden, angst om verraden te worden. Men was zelfs bang als daar niet direct een reden voor was. Ook de Nederlanders merkten dat de muren oren hebben. Maar het vertrouwen groeide snel als de inwoners van het Oostblok hoorden dat ze met Nederlanders van doen hadden. En ze waren blij als de reizigers stiekem een boodschap van familieleden of vrienden hadden meegebracht. De Oostblok-inwoners kwamen ook wel eens naar Nederland en soms bleef er dan 'per ongeluk' eentje achter. Ontsnapt aan de priemende ogen van meegeko men Stasi-agenten. Anderen móesten wel terug, want er bleef altijd een familielid gedwongen achter en die zagen ze anders nooit weer. Ik was erbij, kunnen sommige le zers nu zeggen, toen de Berlijnse Muur viel. Zij hoorden het nieuws dat de grensovergang om middernacht openging en maak ten het mee dat talloze Oost- en West-Duitsers herenigd werden. Vol verbazing bekeken ze het tafe reel van huilende mensen die el kaar na jaren van gemis weer in de armen sloten. Dan pas besef ten ze wat vrijheid eigenlijk is. DEN HAAG - Zeven lezers kregen gisteren in de residentie van de Duitse ambassadeur hun busreis uitgereikt. De hoofdprijs, een bus reis én een tas vol boeken over Duitsland en andere hebbedinge tjes, ging naar Danny van der Meijden (29). Hij was als kind enorm gefasci neerd door de Trabant, de auto van de DDR. „Wat de grote mensen ook beden ken, het kleine jongetje heeft al leen maar oog voor de autootjes", zei hoofdredacteur Jan 't Hart van De Persdienst over het verhaal van Van der Meijden. „Als we in de DDR waren, móest ik met hem op pad om foto's te maken van alle DDR-auto's die je niet in Nederland zag", vertelde zijn moeder Heidi die de prijs voor Danny in ontvangst nam. De prijswinnaar was op vakantie. Voordat een Nederlands team af gelopen week de crash-site weer eens bezocht, waren Maleisische onderzoekers een tijd geleden al teruggekeerd naar de rampplek. De Nederlanders hadden óók wel eerder mogen komen, zegt Oekraï ne. Het bevochten rampgebied is veilig genoeg, vindt Kiev. De an dere houding van de Maleisiërs is te verklaren. Voor de tweede keer in enkele maanden kreeg de Ma leisische premier Najib Razak een ernstig vliegongeluk voor de kie zen. Na de eerste ramp, met vlucht MH370 die in maart boven de Indische Oceaan verdween, kwam Razak zwaar in de proble men. De Maleisiërs leken geen idee te hebben waar te beginnen met de zoektocht naar het vlieg tuig. Het duurde lang voordat vluchtgegevens op tafel kwamen. De Chinese regering - het vermis te vliegtuig was met veel Chine zen op weg naar Peking - reageer de furieus op de weifelachtigheid en gebrekkige informatievoorzie ning vanuit Maleisië. Nog altijd wordt ver buiten de Australische kust naar het toestel gezocht. Zo'n zelfde blamage wilde Razak na MH17 in Oekraïne koste wat kost voorkomen. Terwijl Rutte probeerde stoffelijke overschotten uit het gebied te krijgen, deed pre mier Razak wat westerse leiders niet aandurfden. Hij belde de pro-Russische rebellenleider Boro- dai en sloot een deal. De zwarte dozen en de lichamen werden overgedragen. Rutte en andere westerse leiders vermeden con tact met de rebellen, uit vrees dat dat slecht zou vallen bij de Oe kraïense regering. Razak ervoer destijds weinig steun, vertelde hij onlangs bij CNN: „Ik moest het alleen doen, omdat het zeer, zeer gevoelig was. Ik zat aan de knoppen en moest de gesprekken achter de scher men zelf voeren." De twee crashes in korte tijd zijn nog volop in de aandacht in Malei sië. Misschien dat Razak zijn frus traties in het gesprek met Rutte aan de orde stelt. De Nederlandse regering lijkt minder gechar meerd over de Maleisische koers in de nasleep van de ramp. Haag se bronnen zeggen dat Maleisië soms 'stoer' maar 'roekeloos' te werk gaat. En de rebellen zouden zijn afgekocht door Kuala Lum pur. Het is tijd om inzet en stand punten weer op elkaar af te stem men. Rutte vrijdag na de minister raad: „De afwikkeling van deze ramp zal nog veel tijd en energie van ons allemaal vragen." Ook gastvrijheid achter Muur door Freke Remmers 6 De prijswinnaars bij de residentie van de ambassadeur. Vlnr: Ria Pasch (De Gelderlander), Joop van Gorsel (BN/DeStem), Ad van Oost- erom (PZC), Joke van de Loo (Tu- bantia), Sabine Hundrieser (De Stentor), ambassadeur Franz Josef Kremp, Heidi van der Meijden (Eindhovens Dagblad), Jan 't Hart (hoofdredacteur De Persdienst) en Kees Buenen (Brabants Dagblad), foto Phil Njjhuis pzc.nl/ijzerengordijn of bnde- stem.nl/ijzerengordijn Lees herinneringen van lezers op de speciale pagina Najib Razak, de premier van Malei sië. foto HH door onze correspondent Wouter van Cleef KUALA LUMPUR - De neuzen dezelf de kant op krijgen in de nasleep van de MH17-crash. Dat lijkt de be doeling van premier Rutte die van daag Maleisië bezoekt. Na medele ven in de periode na de ramp met het Malaysia Airlines-toestel, krijgt Den Haag de laatste weken meer kritiek. Willi!) Mfrlni

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 8