Derde plan voor tarieven I Kiezer gebruikt Kieskompas en Stemwijzer vooral lokaal 4 BINNENLAND BELASTING OP AUTO'S ANALYSE 'Schone' auto's mogen wat kosten van het kabinet. Hoe groen is een auto die 1 op 10 rijdt? DEN haag - Het wordt vaak trots gezegd: Nederland heeft het schoonste wagenpark van Europa. En dat allemaal dankzij de belas tingmaatregelen die het rijden in schone auto's stimuleert. Aan die prestatie hangt wel een prijskaartje. Maar liefst 6,4 mil jard euro liep de belastingdienst in de periode 2008-2013 mis door de fiscale maatregelen die 'groe ne' auto's stimuleren. Dat is 1.100 euro voor iedere ton bespaarde uitstoot van koolstofdioxide. Ter vergelijking: wie klimaatneutraal wil vliegen, kan voor een tientje een ton CO2 'afkopen'. Het zijn vooral de half miljoen lea serijders in Nederland die van de fiscale voordeeltjes profiteren. Wie particulier wil profiteren, moet elektrisch gaan rijden. En eerlijk is eerlijk, dat is voor veel mensen financieel niet wegge legd. Een ukkepuk-elektrisch au tootje kost al snel dertig mille. Een gezin kan er bovendien niks mee. Ook het milieu profiteert niet. Gunstige tarieven zijn gekoppeld aan auto's die op papier zuinig zijn. Maar auto's worden vooraf gaand aan de officiële Europese verbruikstest zódanig gemanipu leerd dat ze zuiniger lijken dan ze werkelijk zijn. Dat geldt in nog sterkere mate voor de plug-in hy- brides, auto's die als de stroom op is, overschakelen op benzine of diesel. Formeel halen die een ver bruik van 1 op 40 (Volvo V60) of 1 op 50 (Mitsubishi Outlander). Al leen rijdt die Outlander maar LEASEPERSONENAUTO'S 90 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 zo'n 30 kilometer op stroom. Daar na schakelt hij over op benzine en slurpt hij een liter brandstof per dikke 10 kilometer. Bij de Volvo V60 is dat één op 16. Niet slecht, maar allerminst 'groen' genoeg voor de sloot subsidie die het Rijk de kopers heeft gegeven. Als over vijfjaar de belastingvrije periode voorbij is, dreigen de au to's massaal over de grens te ver dwijnen. Zo gebeurde het ook met de Toyota Prius, de eerste se- mi-elektrische auto die op grote schaal in de Nederlandse lease kwam. Na afloop van het leasecon tract verdwenen deze auto's in grote aantallen naar Moskou, om als taxi dienst te doen. Exportcij fers tonen aan dat Nederland meer gebruikte elektrische auto's uitvoert dan importeert. Het mi lieu-effect verdwijnt mee, want de Nederlandse occasionkoper haalt er vuilere Duitse Golfjes voor terug. Toch houden milieubeweging en autobranche vast aan het finan cieel bevoordelen van de groene modellen. Terwijl ze weten dat een andere maatregel meer effect zal hebben: het invoeren van een kilometertax, ook voor privége- bruik van leasewagens. Of een ver hoging van de brandstofprijs. Vuil is dan meteen ook duur. Een voorstel dat politiek zo gevoelig ligt, dat vriend en vijand liever de portemonnee trekken om wat au tomodellen te promoten. In plaats van vijf bij tellingstarie ven in 2016, waar vrijdag nog spra ke van was, kiest de coalitie op voorspraak van de lobby voor vier oplopende percentages die lease rijders bij hun inkomen op moe ten tellen naarmate hun auto meer CO2 uitstoot. Rijders in elektrische auto's beta len het minst (4 procent van de nieuwwaarde van hun auto), ge volgd door de 'stekkerhybrides' (15 procent) en relatief zuinige 'fossiele' auto's (21 procent). Het maximumtarief (25 procent) geldt voor de brandstofslurpers die meer dan 106 gram CO2 per kilo meter uitstoten. Elektrische auto's zijn bovendien vrijgesteld van motorrijtuigenbe lasting, terwijl voor hybrides, met Onderzoekers van de Universiteit Utrecht en de Universiteit van Amsterdam doen vier jaar lang on derzoek naar de invloed van hulp middelen bij het stemmen als Kieskompas en Stemwijzer. Ge bruikers van de stemhulpen ge ven aan in hoeverre ze het met een aantal politieke kwestie eens zijn, waarna de stemhulp zegt welke partij het best bij hen past. De verkiezingen voor de Tweede Kamer van 2012 waren de eerste waarbij de onderzoekers stem mers vroegen naar hun gebruik van Kieskompas. Ze merkten dat 60 procent niet echt een stem hulp nodig heeft, maar de vragen vooral beantwoordt om een al ge maakte keuze nog even te contro leren. „Ze gebruiken de stemhulp eigenlijk voor de lol", zegt onder zoekster Naomi Kamoen van de Universiteit Utrecht. Maar bij de gemeenteraadsverkie zingen van maart dit jaar lag dit anders. In Utrecht althans, de ge meente waar de onderzoekers zich op richtten. Daar zocht twee derde van de gebruikers zijn toe vlucht tot Kieskompas om te we ten te komen hoe partijen denken over kwesties in hun stad. Deze groep twijfelde nog erg over de keuze en liet die ook meer van de stemhulp afhangen. „Een belangrijke vinding", zegt Kamoen, al is ze nog voorzichtig met een verklaring. In Utrecht de den zeventien partijen een gooi naar zetels in de gemeenteraad, waaronder veel lokale. Het zou kunnen dat de behoefte aan infor matie dan groter is dan bij een lan delijke verkiezing, wanneer de partijen bekender zijn. De onderzoekers grepen de verkie zingen in Utrecht ook aan om te kijken of gebruikers van een stem hulp zich laten beïnvloeden door de manier waarop de vraag is ge formuleerd. „De meest vervuilen de auto's moeten uit de binnen stad worden geweerd", was een heet hangijzer in Utrecht. Of moest de vraag luiden: „De meest vervuilende auto's moeten in de binnenstad worden toegelaten?" Voor het eerst wees onderzoek uit dat het wel degelijk uitmaakt of een politieke stelling in een stem hulp positief of negatief is gefor muleerd. Doorgaans antwoorden mensen 'oneens' op een negatief gestelde vraag, maar bij de stem hulp blijkt dat wat ingewikkelder te liggen. Verder onderzoek moet uitwijzen hoe dit precies zit. Daarvoor hebben de onderzoe kers nog de gelegenheid: de gege vens die ze verzamelden bij de Eu ropese verkiezingen van mei lig gen nog te wachten op analyse. En de volgende verkiezingen ko men er alweer aan: bij de verkie zingen voor de Provinciale Staten van maart volgend jaar duiken Naomi Kamoen en haar collega's verder in de stemwijzers. Groenpromotie tegen beter door Paul Bots VERDELING NIEUWE LEASEPERSONENAUTO'S NAAR BIJTELLINGSKLASSE H 25% bijtelling f| 7% bijtelling 20% bijtelling flj 4% bijtelling 14% bijtelling geen bijtelling 100 Iplp8 Voorstel per 2016 Nieuwe tarieven per 1 januari 2016: 25% 21 15% 1 4% 2014 infographic DPd I bron RDC JS Foto: de hybride-versie van de Mitsubishi Outlander heeft een lage bijtelling, maar ver bruikt in de praktijk veel brandstof, foto HH door Laurens Kok DEN HAAG - Een last minute-lobby van autobranche én milieu-organi saties heeft de coalitie van WD en PvdA gisteren toch weer van ge dachten doen veranderen over de autoleasetarieven. door John Hermse UTRECHT - Bij het kiezen van een gemeenteraad leunen stemmers meer op een stemhulp als Kieskom pas en Stemwijzer dan bij verkiezin gen voor de Tweede Kamer. Dat blijkt uit onderzoek naar de in vloed van stemhulpen. Bij de Kamerverkiezingen in 2012 gebruikte 60 procent van de stemhuipgebruikers deze als extra controle Verder onderzoek moet uitwijzen of het uitmaakt of vragen negatief of positief geformuleerd zijn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 4