'Bij worst telt de smaak, niet de ingrediënten' Vrij briljante roman verstopt in veel te veel bladzijdes DIZZIE 27 UZ KOUD Nieuw avontuur met Jessica Haider valt goed Belangstelling voor vergeten oorlogsboek het het veiligst is om het eenvoudig te hou den. Zelfreflectie is niet de bedoeling. De collectieve psyche moet benadrukt wor den, niet de individualiteit." Ze vond het ook prettig, zegt ze, om een hoofdpersoon te bedenken die niet al te slim is. „Roxane heeft veel dingen niet door. Ze tettert overal vrolijk tussendoor en denkt dat iedereen haar geweldig vindt. Tja." Haalt schouders op. „Arm kind!" Ze heeft een denkbeeldige samenleving met akelige kenmerken beschreven, zou je kunnen zeggen: een dystopie. „Maar wel eentje die niet voldoet aan de verplichte punten." Ook op allerlei andere manieren is het niet een boek zoals mensen dat ge wend zijn. „Het is een wat weerbarstig boek, gecompliceerder dan de doorsnee ro man. Mensen zijn gewend geraakt aan de eenvoud. Aan het einde weet je nóg niks. Zo gaat het soms in het leven. Deal with it" Bozig: „Er zijn allerlei ongeschreven re gels voor wat literatuur mag zijn en hoe je je als schrijver hoort te presenteren. Een echte schrijver doet zich voor als intellec tueel en woont liefst in Amsterdam". Bo zer: „Nou, dat doe ik dus allemaal niet." Ingrid Hoogervorst en Atte Jongstra zijn op een minder pret tige manier gescheiden. Zij schreef er een boek over. De echtscheiding zit nu ook in de nieuwe roman van Atte Jong stra. Samen met veel worst. Is jouw nieuwe roman 'Worst' een reactie op het boek dat jouw ex over jullie huwelijk heeft geschreven? Zou je het hebben geschreven als zij het niet had gedaan? „Daar kan ik eenvoudig over zeg gen dat de eerste versie van Worst rond was op het moment dat haar boek Privédomein plotseling ver scheen. Plotseling, want ik wist er helemaal niks van dat ze ermee bezig was." Jouw vrouw heeft jou het huis uitge stuurd. Je noemt dat herhaaldelijk 'heenzending'. Het eerste deel van 'Worst' draagt die titel. Dat is een verwijzing naar de heenzending uit het paradijs. Maar was het in jouw geval wel een paradijs? „Mijn vrouw was bepaald geen Eva meer om het zo eens te zeg gen. Ze dacht ook dat ik in een an dere boomgaard was gaan appel eten. Sommige oeroude verhalen zeggen trouwens dat Eva de twee de vrouw van Adam was. De eer ste zou Lilith hebben geheten. Die was altijd met macht bezig, zij moest en zou bovenliggen. Een vrouw met losse handjes ook. Dat werkte natuurlijk niet; Lilith werd veranderd in de slang die ze al was. Toen heeft God een rib uit Adam getrokken en daar een lief lijker type van geboetseerd. Maar VAN EIGEN BODEM Aan prachtige ideeën geen ge brek. Maria Stahlie (1955) laat het eerste van de drie delen van haar roman Egidius spelen in 1972. In dat jaar werden de Olympische Spelen gehouden in München. Pa- lestijnen gijzelden Israëlische atle ten. Joden werden opnieuw be laagd op Duits grond. Het eindig de op 5 september in een gruwe lijk bloedbad. Die datum is belangrijk voor de 10-jarige Annette, de hoofdper soon van de roman. Haar moeder heeft in het voorjaar verteld dat zij een abortus heeft laten uitvoe ren, toen nog illegaal in Neder land. Annette gokt dat ze een broertje zou hebben gekregen. In een flits bedenkt ze een naam voor hem: Egidius. En ze rekent uit wanneer hij zou worden gebo- het leek er de laatste drie jaar op dat ik zelf met een soort Lilith was getrouwd." Wat is dat met jou en worst? „Worst is lekker en je kunt worst gebruiken als beeld voor heel veel dingen. Een beetje slager houdt het recept van zijn worst geheim. Je weet niet wat erin zit. Het kan van alles zijn. Je moet er maar op vertrouwen, voor hetzelfde geld zit er rattengif in. De smaak telt, niet de ingrediënten. Dat gaat ook op voor de psychologie van huwe lijkspartners. Niet de hele tijd in eikaars 'worst' poeren, dat verpest de smaak. „De boeken die ik schrijf, lijken ook op worst: er zit van alles in. De hele werkelijkheid kun je trou wens als worst zien. Ook daarvan zou je kunnen zeggen dat je de helft van de bestanddelen niet kent. En toch moet je die slikken. ren: 5 september. Ze kijkt uit naar die dag. Een fantasiebroertje, wat een prachtig gegeven. De harde werkelijkheid van München die door het veilige pantser van een kind breekt: ook goed. Maar waarom verdoet Maria Stah lie toch zoveel bladzijden aan be schrijvingen van tuinen en ande re overbodige uitleg in kinder stijl? 'De deur van de schuur stond open. Oom Joop was iets aan het doen in de schuur.' Zo jammer, omdat bijvoorbeeld de De smaak verschilt van dag tot dag." Bij een discussie met Duitse studen ten in het boek zeg je dat alles wat je schrijft over jezelf gaat. Is dat zo? Je laat ook voortdurend in het mid den ofje iets meent of niet. Dat doe je in je hele oeuvre. Je wilt ongrijp baar zijn. „Al mijn boeken gaan over ie mand die worstelt met de on overzichtelijkheid van de wereld. En of ik zelf onoverzichtelijk wil zijn? Tja eh.Ik vind mezelf ei genlijk nogal simpel. Geef mij een fijne vrouw, gezondheid en een huis om te vertimmeren en je hebt geen kind meer aan me. Dat meen ik echt. In mijn boeken be weer ik dingen via de omweg van de humor en soms weet ik zelf niet eens of ik een grap maak of dat het ernst is. Misschien heb ben mensen daar moeite mee. Maar spannend is het ook, vind ik. Het leven moet niet saai wor den en hét lezen evenmin." Waf is jouw favoriete worst? „Drentse Kosterworst, maar voor al gerookte ossenworst van slager Zikking in Amsterdam. Op de pre sentatie van Worst kreeg ik trou wens een Hongaarse salami kado waar ik mijn vingers bij opeet." Nergens noem je de beroemdste worst van het landdie van Hema. „Die is te zout en te kartonachtig bij het vel. Maar ze doen er alles aan. Hema gaat binnenkort over op de biologische worst. Ze pro moten dat met worst-USBsticks en worst-T-shirts. Daar ben ik al vast erg enthousiast over." schildering van het linkse milieu waarin Annette opgroeit zo goed getroffen is. In het tweede deel is ze 21 jaar en studeert ze in de VS. Ze is gebiolo geerd geraakt door een stilleven van Pieter Claesz. Als dit een knip oog is naar Hetputtertje van Don na Tartt is dat gewaagd. Tartt houdt het wel vol haar grote ro mans tot op zinsniveau spannend te houden en Stahlie niet. Het is een cliché geworden te be weren dat dikke boeken steevast te dik zijn, maar dat is hier echt het geval. Een strenge eindredac teur had wonderen kunnen ver richten. Wie in de boekhandel een vrij briljante coming-of- ageroman van 337 pagina's hoort kermen dat hij wil worden be vrijd uit een boek van 508 pagi na's staat bij de stapel van Egidius in de buurt. Tessa de Loo maakt een einde aan illusie MAANDAG 3 NOVEMBER 2014 MENING H A T M 'Scherp, meedogenloos en vooral ijs koud!' Op Dizzie.nl wordt deel vier van de serie psychologische thrillers met Jes sica Haider goed ontvangen. De onortho doxe rechercheur moet infiltreren in een bedrijf dat klinisch dode mensen invriest. SCHUIM HERUITGAVE Schlump van Hans Herbert Grimm is een vergeten oorlogsboek. Uitgegeven in 1928, verboden door de nazi's, al die tijd goed bewaard geweest en nu opnieuw ontdekt. Lees meer over dit bijzondere boek op Dizzie.nl Floortje Zwigtman foto Barry Marré INTERVIEW Worst Atte Jongstra 303 blz. Arbeiderspers 21,95 euro Maria Stahlie 508 blz. Prometheus 19,95 euro door Theo Hakkert door Theo Hakkert Atte Jongstra, foto Carlo ter Ellen INTERVIEW „Mensen willen graag horen dat het al lemaal écht is." Tessa de Loo maakt een einde aan die illusie in Een goed nest, de roman en het toneelstuk over grote onenigheid tussen twee zussen. Lees het interview op Dizzie.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 27