woestijn gecrasht Westerse maakindustrie profiteert van val Muur o I I I 9 Elk najaar heeft zijn voordeel! 8. ill O«0 BUITENLAND 9 hollands nieuwe. MMWm: Tussen 1995 en 2011 werden, dank zij de steeds inniger vervlechting van de economie van West-Euro pa met die van Centraal- en Oost-Europa, bijna een miljoen banen gecreëerd in de maakindus trie. Ruim de helft van die banen, 534.000, kwam terecht in de West-Europese landen. De Cen traal- en Oost-Europese landen zagen dankzij de economische in tegratie het aantal banen in de maakindustrie met 377.000 groeien: 339.000 alleen al in de au to-industrie en toeleverende be drijven. ING bank baseert zich voor het rapport Valuing a close connection onder meer op onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen. Die richtte zich vooral op de ontwik kelingen in de maakindustrie na de Duitse eenwording en het ver dwijnen van het IJzeren Gordijn. Raoul Leering, hoofd internatio naal handelsonderzoek bij ING: „Aanvankelijk ging iedereen er van uit dat de grootste economi sche winst bij de Centraal- en Oost-Europese landen zou ko men te liggen." In eerste instantie was dat ook zo. Tientallen West-Europese bedrij ven besloten een deel van hun ac tiviteiten, vooral die waarvoor laaggeschoolde arbeid nodig was, te verplaatsen naar landen als De val van de muur Tsjechië, Slowakije, Polen of Roe menië. Vooral in de auto-indus trie was die ontwikkeling opval lend. Delen van de geautomati seerde fabricage werden overge plaatst naar Oost-Europese lan den, en al snel volgden complete fabrieken van merken als Volks wagen, Renault, General Motors of Fiat. Daarnaast namen Volkswa gen en Renault Oost-Europese merken als Skoda en Dacia over om goedkopere modellen te kun nen leveren. Het enige West-Euro pese land waar hetzelfde gebeur de was Spanje. Want ook daar werd veel relatief eenvoudig pro ductiewerk naar toe verplaatst vanwege de lagere loonkosten. Het leidde aanvankelijk tot veel verzet bij de vakbeweging, vooral in Frankrijk en België. Immers, er ging arbeid verloren in de fabrie ken in het westen. Het zogeheten offshoren van de fabrieken leidde tot lagere productiekosten. „Het leek eerst vooral ten koste te gaan van arbeid in het Westen. Maar door die lagere kosten werden de producten interessanter, binnen en buiten Europa", zegt Leering. Er ontstond dus extra vraag, en die kwam weer ten goede aan de bedrijven uit West-Europa. Daar profiteerden ook fabrikanten van onderdelen (denk aan navigatie systemen, maar ook fijnmechani- sche onderdelen) van, zodat ook in dat deel van de maakindustrie de werkgelegenheid verder groei de. „In het Westen is nieuwe hoogwaardige arbeid ontstaan, in dienstverlening maar ook in bij voorbeeld de marketing en de after-sales, terwijl de aanvankelijk laagbetaalde banen in Centraal en Oost-Europa zijn aangevuld met hogergeschoold werk." Dat in het onderzoek vooral geke ken is naar de maakindustrie komt omdat deze gemakkelijk in segmenten is op te delen en zich daardoor internationaal kon ont plooien. Maar Leering erkent dat ook in an dere delen van de economie de eenwording in Europa meer is ge bleken dan de som der delen. Zo profiteert de maakindustrie rond de landbouw van de verdere pro fessionalisering van de landbouw in oostelijk Europa. Melkrobots, slachtlijnen en kassystemen wor den door bedrijven uit West-Euro pa neergezet in het vroegere Oost blok. Op dit moment zien we volgens Leering een 'timide' terugkeer van fabrieken naar West-Europa, het zogeheten reshoren. „Een ge volg van de flink gestegen levens standaard in het Oosten." Volgens de Amerikaanse lucht vaartautoriteit FAA raakten de verkeersleiders van Mojave Space port in Californië even na 10 uur in de ochtend het contact kwijt. Dat gebeurde nadat het toestel zich had losgemaakt van het draagvliegtuig. Het is nog ondui delijk wat er precies is misgegaan. Het was de eerste testvlucht voor het toestel waarbij een ander type brandstof werd gebruikt SpaceShipTwo, bedoeld voor ruim tetoeristen, is 18 meter lang en biedt ruimte aan twee beman ningsleden en zes passagiers. Het ruimtevliegtuig wordt eerst door een eveneens nieuw ontworpen draagvliegtuig naar 15 kilometer hoogte gebracht. Daarna ont steekt het toestel zijn raketmoto ren om te stijgen naar een hoogte van 110 kilometer. Het is de bedoeling dat reizigers daardoor enkele minuten gewicht loos zijn en de kromming van de aarde kunnen zien. Voor het pres tigeproject was veel interesse. On geveer 700 tot 800 mensen zou den al een ticket van ongeveer 200.000 dollar (160.000 euro) heb ben geboekt. 10.000 aanmeldingen betoging hooligans Ruim 2 weken voor de mars van Hooligans tegen Salaflsten (HoGeSa) in Berlijn hebben zich al 10.000 deelnemers aan gemeld. De politie in de Duitse hoofdstad, die tot nu toe uit ging van 1000 betogers, heeft dat gisteren gezegd. De hooli gans willen op 15 november bij eenkomen. Het stadsbestuur van Berlijn wil via de rechter een verbod afdwingen, maar het is zeer de vraag of dat lukt. Zondag liep een demonstratie van HoGeSa in Keulen uit de hand. Daarbij raakten meer dan 40 agenten gewond en werden 17 arrestaties verricht. Man gearresteerd voor moord keeper De Zuid-Afrikaanse politie heeft een verdachte gearres teerd in de moordzaak van de Zuid-Afrikaanse keeper Senzo Meyiwa (27). Dat is gisteren be kendgemaakt. Getuigen heb ben een 25-jarige man aangewe zen. Meyiwa was keeper van Orlando Pirates en aanvoerder van het Zuid-Afrikaanse voet balelftal. Hij werd zondag dood geschoten tijdens een overval op de woning van zijn vrien din en wordt vandaag begra ven. Het nieuws van zijn dood was een schok voorr vrijwel de gehele bevolking en dompelde Zuid-Afrika in rouw. Éb isê u ®i n ÈB hollandsnieuwe.nl/pzc ZATERDAG 1 NOVEMBER 2014 ■tul» Radio-uitzendingen werden gestaakt. De brandweer wist de brand te beper ken tot de plek waar het vuur uitbrak op de achtste etage. In de loop van de middag konden de meeste werknemers weer terug het pand in. Het gebouw telt 61 opnamestudio's en duizend kantoren. foto Demotix/HH door Wilko Voordouw AMSTERDAM - Vooral de West-Euro- pese landen hebben geprofiteerd van de val van de Berlijnse Muur, deze maand 25 jaar geleden. Dat blijkt uit een rapport van ING. Eerst leken banen vooral naar Centraal- en Oost- Europa te gaan. Maar het tegendeel blijkt waar zie onze bijlage: De Muur Uniek aanbod BERLIJN JOHANNESBURG Q a je betaalt slechts per, maand! De Apple iPhone 5c t.w.v. €399,- - In wit. blauw en roze - 4" display met hoge resolutie - 8 megapixel camera En iedere maand - 275 MB, belminuten of sms'jes - 500 MB extra Bij hollandsnieuwe krijg je de iPhone 5c (t.w.v, €399.-) nu voor maar €27.- per maand. Inclusief een maandtegoed van 275 MB, belminuten of sms'jes én 500 MB extra! De bezorgkosten zijn eenmalig €30.- en de aansluitkosten krijg je cadeau! Liever meer MB's? Voor €2,- meer krijg je nog 500 MB erbij (totaal dus 1000 MB). Zo weet je zeker dat je altijd en overal zorgeloos online kunt gaan. Met hollandsnieuwe bepaal je zelf hoe jij je tegoed gebruikt. Je betaalt altijd een vast laag tarief en belt nooit zomaar buiten je bundel. Vervelende verrassingen op je rekening zijn dus voorgoed voorbij! Daar houden wij van! Bestel snel op: Zakelijk abonnement nodig? Er is ook hollandsnieuwe voor ondernemers.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 9