M Gastheer voor leverancier en installateur Beneluxbureau «Ë1 Leg eerst je idee vast in een i-DEPOT* Zodat je rustig verder kunt. ff iel op? Voor een latere registratie (mode! of octrooi) kan net van belang zijnde inhoud geheim te houden .--Vi •Vc'S* -r- Format registreren Ontwerp Het l-DEPOT geeft je idee een datumstempel. Zo heb je een bewijsmiddel waarmee je altijd kan aantonen wanneer je het idee had. Voordelen Een t-OEPOT kan van alles bevatten Een -DEPOT is in een paar mimiten vastgelegd en kost 35 BBIE houdt de inhoud van een i-DEPOT strikt geheim '£--; Het is niet waar u als ondernemer gelijk aan denkt als u met een nieuwe naam of nieuw product de markt opgaat, maar het zou heel verstandig zijn als u de dienstverlening van het Bene lux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) toch eens raad pleegt. Dat zou in de toekomst frustratie en geld kunnen bespa ren. Zolang uw intellectueel ei gendom niet is vastgelegd kan ie dere nieuwkomer met uw merk naam of logo van start gaan en zonder registratie wordt het vaak onmogelijk daar iets aan te doen. Tekst: Annet van de Ree GOES - "Het is niet echt bekend dat het BBIE de officiële organsiatie voor merk- en modelregistratie in de Bene lux is en daarom willen wij onze dienstverlening graag onder de aan dacht brengen bij ondernemers o.a. via Contacta.nl," vertelt voorlichter Jan Hart. Maar wat is Intellectueel Ei gendom? "Dat wil BBIE uiteraard graag uitleggen. In het kort komt het erop neer dat Intellectueel Eigendom (IE) de verzamelnaam is voor rechten op intellectuele creaties, zoals mu ziek, merken, vormgeving, uitvindin gen, software, teksten en foto's. Een creatie kan door meerdere rechten te gelijkertijd worden beschermd. De be kendste IE-rechten zijn het merken recht, het auteursrecht en het octrooi recht." "Natuurlijk, een merk- of modelregis tratie is een extra kostenpost op het beperkte budget van een starter, maar heeft u er wel eens bij stilgestaan wat het kost als een andere onderneming uw merknaam, logo of model gaat ge bruiken en u dit niet heeft vastgelegd bij BBIE? Bij de schade die u hierbij leidt moet u denken aan de tijd en het geld die u heeft geïnvesteerd in de branding van een merk, in uw naamsbekendheid of om een nieuw model op de markt te zetten. Deze schade kan aanzienlijk zijn en bedenk ook hoe verwarrend een plotselinge naamswijziging is voor uw klanten," benadrukt Hart. "Een goed voorbeeld van een belang rijke registratie is de Senz stormpara- plu. De eigenaren, toen nog studen ten, legden de technische vinding, het merk en model vast voordat zij hun idee openbaar maakten. Dit gaf hen de nodige bescherming en voor sprong op hun concurrenten zodanig BBIE helpt bij zaken waar een ondernemer niet zo een-twee-drie aan denkt. dat zij het Senz-merk binnen 10 jaar konden uitbreiden naar geheel West-Europa, Noord-Amerika en Azië. Behalve de registratie van mer ken en modellen verzorgen wij de mogelijkheid om creatieve ideeën of ontwerpen vast te leggen in het i-DE POT. Soms bent u nog volop bezig om uw idee in de markt te zetten en zoekt u aansluiting bij andere bedrij ven of investeerders. Voordat u dan uw idee openbaar maakt kunt u een creatiedatum vastleggen met het i-DE POT. Mocht u later in conflict ko men met een andere partij dan kunt u dit wettelijke bewijsmiddel inzetten. Belangrijk als uw idee niet via een oc trooi- of modelregistratie te bescher men is. "De vestiging van BBIE in Den Haag biedt haar diensten aan in de hele Benelux en heeft een interna tionaal karakter. In totaal werken er 87 personen aan het dagelijks vastleg gen van uw intellectueel eigendom. Op Contacta.nl kunt u zich laten in formeren over de registratiemogelijk- heden. De kosten van een merkregis- tratie zijn te overzien, u betaalt 240 euro voor een periode van 10 jaar. Een i-DEPOT kost 35 euro Al zo'n zes jaar op rij is Plieger Goes gastheer van én exposant op het Plieger Plein. Bijna 30 leveranciers zijn dit jaar aanwe zig op het plein. Van keukens tot knelfittingen, van dakisolatie tot sanitair, van verwarming tot installatiemateriaal, u vindt het er allemaal. Tekst: Loes van der Hoeven Foto: Plieger GOES - De opzet van het plein is on gewijzigd ten opzichte van die van vo rig jaar. Alle stands zijn gesitueerd rondom een terras waar het goed toe ven is. Marc van Keulen is manager van Plieger Goes en coördinator van het plein. "Contacta.nl, en daarmee ook het Plieger Plein, staat dit jaar ge heel in het teken van de 'Nieuwe We reld', een wereld waarin wij ons rich ten op de toekomst, nieuwe kansen aanboren en nieuwe producten intro duceren. Uiteraard is er dit jaar veel aandacht voor duurzame en energie besparende producten. En naast de ve le gerenommeerde A-merken is er oog voor budgetvrieridelijke, veelal door A-merken gefabriceerde, alterna tieven." Behalve innovatieve produc ten vraagt de 'Nieuwe Wereld' nog om maatwerk! "Een product kopen is zo gebeurd, maar door toegevoegde waarde kun je ervoor zorgen dat een opdrachtgever voor jou kiest. Extra service, zoals toonzalen waar je klan ten naar toe kunt verwijzen of logis tiek afgestemd op de wens van de op drachtgever, zijn steeds meer doorslag gevende factoren" aldus Marc van Keulen. "En laat nou juist Plieger op dat gebied heel veel in huis hebben!" Ongeëvenaarde energie-efficiency Op het Plieger Plein presenteert Grundfos, trendsetter op het gebied van energiezuinige circulatiepompen voor verwarming- en airconditioning systemen, onder andere de revolutio naire MAGNA3 en ALPHA2 pom pen. Justin Nijssen, sales engineer van Grundfoss: "Deze pompen zijn voor zien van een AUTOADAPT functie, die vergelijkbaar is met de cruise con trol in een auto. Dit systeem zorgt er voor dat de draaitijd van de pomp zo veel minder is dat deze een energiebe sparing oplevert van maar liefst 75% en dus een aantrekkelijk financieel voordeel voor de eindgebruiker!" QHet 450 m2 Plieger Plein vindt u in Hal 2 - de Westerscheldehal. Een kijkje in de stand van Plieger.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 94