SPECTRUM 15 „Mijn eerste solo-single Clown town flopte genadeloos in 1963. Ik was blij dat ik daarna als songschrijver kon werken in de Brill Building in New York. Daar mocht ik proberen om voor 50 dollar per week hits voor an dere artiesten te schrijven. Mijn eerste twee voltreffers waren I'm a believer voor The Monkeys en Sunday and me voor Jay and the Americans. Het was een leerzame tijd, alleen besefte ik dat niet zo." De tientallen songs die hij tussen 1965 en 1968 schreef, werden later ge coverd door sterren zoals Elvis Pre sley, Frank Sinatra en zelfs rockgroep Deep Purple. „Eerlijk gezegd voelde ik mij heel gelukkig als songschrijver. De urgentie om zelf het podium op te gaan, was er helemaal niet. Mijn verle genheid is nooit verdwenen. Ik had niet het lef van Elvis. Hij heeft mijn song Sweet Caroline vaak live vertolkt. Ik ben indertijd naar één van zijn con certen in Las Vegas geweest. Halver wege de show introduceerde hij mij. Ik moest gaan staan en het publiek werd gek. Maar ik durftle niet naar het podium te lopen om samen met hem het nummer te doen." Uit die periode stamt ook zijn bij naam 'Joodse Elvis.' Diamond lacht. „Ik leek op Elvis Presley. Zowel wat betreft mijn stemgeluid als de heup wiegende bewegingen. Ik heb veel van zijn manier van optreden ge leerd." Diamond was ook veel zakelij ker. „Op 31 maart 1966 kreeg ik mijn eerste royalty cheque van precies 73 dollarcent. Vanaf dat moment wist ik dat deze business naast creativiteit ook om zaken doen gaat. Toen ik vijf jaar later voor vijf miljoen dollar een nieuwe platendeal tekende, was dat een ongehoord bedrag. Maar ik wist dat ik het waard was." Met een verkoop van ruim 130 miljoen al bums en een puisant gevulde bankreke ning hoort Diamond tot de top vijf van meest succesvolle Amerikaanse artiesten. „Maar in alle bescheidenheid blijf ik gewoon een liefhebber die graag songs aan het pa pier wil toevertrouwen." Melody Road bewijst dat hij dat nog al tijd hoogwaardig materiaal aflevert. Het is een haast autobiografisch al bum geworden waarop hij als een kind zo blij zingt over zijn huwelijk met Katie. „Toen ik het liedje Marry me now schreef, kwam ik erachter hoe open ik tegenwoordig over de liefde kan praten. Waarom zou ik er op 73-ja rige leeftijd nog doekjes om winden? Trouw met mij, nu! Eerlijker kan het toch niet?" De trouwpartij met Katie was zijn der de huwelijk. „Ondanks die twee eerde re huwelijken ben ik eigenlijk al mijn hele leven alleen. Ik heb nauwelijks vrienden. Het is voor mij moeilijk om vriendschappen aan te gaan." Zijn tweede huwelijk met voormalig assis tente Marcia Murphey eindigde in 1994 na 26 jaar dramatisch. Neil Dia mond moest zijn ex 150 miljoen dol lar, de helft van zijn fortuin, betalen. „Ik heb geen spijt van mijn relaties. Maar door Katie durf ik weer terug te kijken. Zij spoorde mij aan om terug te keren naar mijn roots in Brooklyn. Dankzij haar ben ik nog een betere Ik ben van nature een eenling. Iemand die zwelgt in zijn verdriet observator geworden." Dat past bij de vastberadenheid die Diamond sinds begin jaren zeventig op het podium uitstraalt. „Ik heb ge leerd om de ster uit te hangen en po ses aan te nemen. Toen ik in 1966 de song Solitary man schreef, voelde ik mij een eenling en eenzaam. Pas de laatste tien jaar durf ik ervoor uit te komen dat ik graag mensen om mij heen heb en gewoon simpelweg een gelukkig leven wil leiden. Ik hou van mijn honden en Katie is gek van paar den. Ik heb geleerd om te genieten van het leven." Hij pikt een opvallend hoogtepunt uit zijn nalatenschap. „Ik was blij toen Quentin Tarantino in 1994 mijn song Girl, you'll be a woman soon gebruikte voor de belangrijkste scène in zijn film Pulp fiction. Het grappige is dat mijn versie alleen een hitje is geweest in Nederland. Ik ben vaak in Hilver sum en Amsterdam geweest. De fans daar zijn mij altijd blijven steunen, ook in de moeilijkere periodes van mijn carrière. Zoiets vergeet ik nooit van mijn leven." Neil Diamond tij dens een optre den voor NBC's Today. foto Uwe Ceisler Neil Diamond reageren? spectrum@depersdienst.nl ZATERDAG 1 NOVEMBER 2014

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 71