10 SPECTRUM ?996aanzet 'n Lofzichb'gt" worden vereerd of Julian Baggini I Il'j IlOUClt IllCt Vein (1968) studeer- oewel het zeker VnVc HIP siQ anHpn de filosofie en niet de eerste JxUJVo LUC did gUUCIl University Colle- over het feno- V3TT fill ITT TP ge in Londen. meen eten, kiest Vd.ll CLllllidllC Hij is medeop- Julian Baggini CTToVk Tullen R^d- richteren voor een eigen benadering. Daardoor jIIUUj. J Lllldll Dag hoofdredacteur leiden zijn beschouwingen tot een j 1 -j- Cl 1 - van Philoso- verfrissende kijk op bijna alles wat o IdLllL UI 11 dll phers Magazine met de hedendaagse eetcultuur te ma- r\prpn 3y\rf \xrii r* 1 TT en schreef voor ken heeft. Toch opmerkelijk, een filo- ]-JL:I 11 ldl IV L W1J11 111 diverse dag-en soof die zo uitgebreid stilstaat bij iets ^\^^yc\ flpcCPTT PTT PC— weekbladen. alledaags als eten. LI Lilt: licojcil Cll Co Baggini schreef Baggini: „Inderdaad, alledaags, want TTTP^Qn lilt" fl 1TTIP^ twaalf toeganke- laat ik vooropstellen dat eten bij het le- JU CddU Lil L L LIJJJ Co. lijke boeken ven hoort, net als de dood. Je móet over filosofie. eten, je móet ook drinken, anders Zijn laatste overleef je niet. Het feit dat ik er een maat in matigheid in te bouwen en boek Deugden boek over heb geschreven, wekt wel- onderdelen van je dieet in te passen van de Tafel, licht de indruk dat ik zelf deel uit- in je dagelijkse eetpatroon. Dan raak Een filosofie maak van de culinaire elite die zich te- je ook niet geobsedeerd. Terwijl je van het eten genwoordig steeds meer manifesteert, wel redelijk op gewicht blijft", zegt verscheen be- Topkoks zijn halve goden geworden, hij, terwijl hij even en zichtbaar tevre- gin dit jaar. hun boeken zijn bestsellers. Foodies den over zijn vlakke buik strijkt. kunnen dagen over eten praten. Na- Zijn we door het dierlijke in de mens tuurlijk houd ik van lekker eten, maar de laatste jaren meer gaan nadenken ik weet maat te houden. Dat komt over dierenwelzijn? Speelt het een rol ook omdat ik er veel mee bezig ben ge- bij de toename van het aantal mensen weest, niet alleen in het kader van dat vegetarische diëten volgt en dat mijn boek. Als je veel nadenkt over aanbod van restaurants verlangt? De eten en drinken, ga je bewuster consu- trend is niet aan Baggini voorbijge- meren. Thuis kook ik simpel, maar gaan, hij wijdt er enkele interessante wel met goede ingrediënten. Ook met bespiegelingen aan, zonder zelf duide- het drinken van wijn ben ik matig, zo- lijk partij te kiezen. Waarom niet? wel wat betreft de kwaliteit als de hoe veelheid. Laten we ons louter leiden ij mensen denken door genot, dan raken we in paniek, dat we de cyclus moet het beter en willen we meer." van leven en dood Dat is het bij Baggini lang niet altijd. w W kunnen doorbre in Deugden van de Tafel beschrijft hij ken. Het vegetarisme is daarvan een op gedetailleerde manier vastenperio- voorbeeld. Maar ook als we geen vlees des, en pogingen om af te vallen. Dan eten, blijven dieren sterven. Ik wil is het dus niet meer en meer, maar geen lans breken voor de intensieve eerder minder en minder. „Het waren veehouderij. Wat daar gebeurt, kan in experimenten. Zie het als een weten- veel gevallen niet door de beugel, schapper die een periode van rust in- Maar er zijn boeren die wel geven om last. Zo heb ik in een periode waarin dierenwelzijn. Die koeien de ruimte ik veel met eten bezig was, ook pau- geven, die kippen vrij laten rondlo- zes ingelast. Rigoureus, dat wel. Ik be- pen en die zorgen voor verantwoorde perkte me tot een vegetarisch dieet, voeding. Vergeet niet dat een dier in zonder zuivel en alcohol. Wel eieren, de vrije natuur ook niet gegarandeerd maar geen snoep of taart. Drie maaltij- is van een mooi leven. Als zo'n dier den per dag, die regelmaat hield ik ziek wordt, is er geen dierenarts. Als aan. Gedurende tien dagen vastte ik, een wild dier een ree opjaagt, aanvalt lang genoeg om het als een serieuze en langzaam doodt, is dat dan een inspanning te beschouwen. Ik deed waardig levenseinde? Zo'n roofdier dat twee keer per jaar en raakte zo aar- heeft geen last van zijn geweten of dig wat kilo's kwijt, ondanks een klei- een wet op dierenwelzijn. Is het dode- ne viering die ik aan het eind van lijke schot van een jager dan niet be- Italianen zo n vastentiendaagse inlaste." ter? Daarom ook eet ik vlees, maar ik De denker Baggini schetst minutieus zet wel vraagtekens bij de melk en de nebben net en aan de hand van experimenten kaas die uit een fabriek komen." koken niet van wetenschaPPers> hoe de geest rea- Van 'plastic eten' moet Baggini niets geert op periodes van onthouding. hebben. Maar ook niet van al die uit Dan doemt het dierlijke in de mens nieuwlichterij, die chefs ertoe lijkt te kookboeken °P» het lichaam het over te ne- dwingen elke dag met grensverleggen- men van de geest 'We denken met on- de creaties te komen. Geef Baggini geleerd, ze maag', schrijft hij. Daarom heeft hij maar het ambachtelijke, dat vaak van maar door er °°k een Punt ac^ter gezet- Maar de generatie op generatie is overgedra- vraag blijft: wat heeft zo'n vastenexpe- gen en dat streeft naar perfectione- naar hun riment opgeleverd? „Het besef dat ik ring van een bestaand gerecht. Als moeder te zo'n ^daging kan volbrengen. Vas- zoon van een Italiaanse vader herin ten doet je beseffen waarmee je bezig nert hij zich nog hoe hij als kleine jon- kljken bent. Maar achteraf denk ik: 'ik ben er gen tijdens een vakantie de dag voor te veel mee bezig geweest'. Het is be- Pasen bij 'nonna' (grootmoeder) in de ter om elke dag een vorm van regel- keuken stond. Volledig geobsedeerd door de toewijding waarmee ze verse ravioli of gnocchi bereidde. De ogen schijnlijke vanzelfsprekendheid waar mee de ingrediënten werden ver mengd. „Zonder een weegschaal te ge bruiken, de receptuur zat in haar hoofd en in dat van haar broers en zus ters. Die hebben koken niet uit kook boeken geleerd, maar door naar hun moeder te kijken." Toch pleit hij niet voor stilstand: „Dat zie je te veel in de mediterrane landen, waar de brasse ries in Frankrijk, de familiehotels in Italië in oude traditionele gerechten zijn blijven hangen. Vernieuwing moet, maar binnen de traditie. Maak met vaste ingrediënten steeds betere creaties. Dan ontstaat door vervolma king de volmaakte keuken." Dat vernieuwende binnen traditione le grenzen ziet hij bij de echte topres taurants, waar gasten van de ene ver bazing in de andere vallen. Maar soms ook door de mand vallen. Zeker als ze pretenderen meer kennis in huis te hebben dan ze kunnen waarmaken. Het leger van snobistische foodies is groot en Baggini rekent meedogen loos af met hun onkunde. Wijnken ners die bij een blindproeverij een ro de wijn de hemel in prezen, nadat ze de wijn eerst door het glas hadden la ten walsen en vervolgens geroken om de geur te kunnen typeren als 'rond, evenwichtig en toch complex'. Ter wijl de glazen waren gevuld met alle daagse wijn die je voor 2,99 bij de su permarkt kunt kopen. Het verhaal van de Nespresso-proeve- rij is misschien nog mooier, omdat Baggini hierdoor zelf tot inkeer is ge komen. Vier verstokte liefhebbers van espresso vormden een panel dat blind enkele verschillende kopjes espresso moest proeven. De Nespresso, afkom stig uit een in de fabriek afgevulde capsule en uiteindelijk vervaardigd door een machine, kwam als beste uit de bus. Baggini: „Ik viel van mijn stoel. En heb mijn mening herzien. Nespresso is een voortreffelijk pro duct, vaak beter dan espresso van de beste, onder optimale omstandighe den geconditioneerde en vers gema len bonen. Alleen een barrista die da gelijks vele koppen espresso maakt, kan wedijveren met Nespresso. Maar toch kun je in een restaurant de verse espresso prefereren, omdat je daar niet blind je kopje leegdrinkt, maar al les meeweegt: de barrista die de kof fie maalt, de hoeveelheid in de filter afpast, de watertoevoer aanzet en de koffie afklopt. Het gaat dan om de to taalbeleving en de aandacht die de gast krijgt." In Engeland, dat niet kan bogen op een rijke culinaire traditie, krijgt Bag gini geregeld kritiek op zijn filosofi sche beschouwingen over voedsel. Hij heeft zich erbij neergelegd, zucht: „Schrijf gerust over gezondheid, mi lieu, dierenwelzijn of kapitaalkrach tige ondernemingen. Maar als je over voedsel schrijft, nee, dan ben }e bezig met Franse filosofie." w spectrum@depersdienst.nl Voedselfilosoof SK reageren?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 66