Al ruim een decennium aan de top, maar: „Ik ben in de eerste plaats moeder", typeert de beste ballerina van Nederland zichzelf. Igone de Jongh over leven, liefde en geluk. 6 SPECTRUM Ze is praatgraag en for muleert bedacht zaam, met een helde re melodieuze stem» Een mooie verschij ning ook, donkerbrui ne ogen en noncha lante knot van bijna-zwart haar. Als je niet beter weet, zou je haar voor een zangeres houden. Mis. Igone de Jongh (35) bereikte de wereldtop in een zwijgende kunstvorm: klassiek ballet. Een bestemming die je alleen haalt met talent, werklust en wils kracht. Haar puberteit bracht ze door met reizen tussen Haarlem en Amster dam, waar ze de mavo en de Nationa le Balletacademie combineerde. „Eten, huiswerk, maken en naar bed", omschrijft ze die lange jaren. „Ik zeg nog steeds: dat was de zwaarste tijd van mijn leven." Lachend: „Echt waar!" De longh kon het opbrengen omdat ze het heel, heel graag wilde en om dat haar familie haar onvoorwaarde lijk steunde. Ze groeide op in een har monieus en liefdevol gezin waarin de aandacht gelijkelijk werd verdeeld tus sen haar en haar vijfjaar oudere broer. Een verhaal met een bitter trek je: Igone's moeder leed aan kanker en werd niet meer beter. „Vlak na mijn geboorte heeft zich de ziekte bij haar geopenbaard. Het begon met borstkan ker, er is een borst geamputeerd, de ziekte kwam terug. Er gingen natuur lijk jaren overheen, maar uiteindelijk is ze er aan gestorven." Igone wist het wel, als ze thuiskwam en haar moe der lag op de bank te slapen. Dan was ze moe van de chemo en liet ze haar met rust. „Ik kon het aan haar zien als ze bijvoorbeeld pijn had of moe was. Dan vroeg ik: 'Mam, gaat het wel?' En dan ging zij gelijk van: 'O ja hoor, ja hoor!' Ze wilde heel erg van het leven genieten en vooral dat wij zo min mo gelijk last van haar ziekte hadden. Dat is haar gelukt. Ik heb het nooit als heel erg dramatisch of naar ervaren. Het was er wel altijd." Als ze praat over haar jeugd, kiest De Jongh vooral woorden die met 'hecht' te maken hebben. „Ik was heel vaak bij mijn oma en opa van moeders kant. Die kwamen ook regelmatig bij ons over de vloer om voor mijn moe der te zorgen. Mijn opa was half Chi nees, ze kwamen uit Indonesië, daar is mijn moeder geboren. Als mijn opa en oma niet wilden dat wij hun ge sprek konden volgen, spraken ze Indo nesisch met elkaar. Mijn broer is vijf -jaar ouder dan ik, we waren altijd heel close. Dat is nog steeds zo hoor, het is grappig dat, terwijl we nu alle bei zelf kinderen hebben, als we met elkaar bellen hij toch altijd de beetje pesterige grote broer is en ik het klei ne zusje. Die rol houd je blijkbaar." De zomers bracht het gezin De Jongh door aan boord van hun zeilboot, dat was haar vaders passie, het varen. „Ik vond dat heerlijk, met de boot door heel Nederland. Ik had graag willen le ren zeilen, maar ik ben er helaas nooit aan toegekomen." Toch heeft De Jongh geen seconde spijt gehad van de keuze die ze maak te nadat ze als kleuter het ballet Door nroosje op tv zag. Het moest en zou ballet worden. Als kind mocht ze in een bijrol meedoen met het Zwanen- meer van Het Nationale Ballet. Op het podium en achter de schermen van het Nationale Opera Ballet keek ze haar ogen uit. Op haar 16e werd ze bij Het Nationale Ballet aangenomen en een paar jaar later danste ze zelf voor het eerst de moeilijke dubbele hoofd rol van witte en zwarte zwaan. De bal letwereld keek met argusogen naar dat jonge supertalent met die lange benen, ingetogen uitstraling en spre kende bruine ogen. „Ik vond dat heel moeilijk", zegt ze nu. „Ik was heel on zeker en heel jong en ik vond het las tig om zelfverzekerd te zijn." Even la ter komt ze terug op de druk die bp haar gelegd werd. „Het ging heel erg van: kan ze het wel waarmaken, is ze wel goed genoeg? Dat heb ik me in het begin heel erg aangetrokken. Ik heb geleerd me te focussen op men sen die dicht bij me staan, die eerlijk zijn tegen me. Dus die recensies ko men dan ook niet meer binnen." door Lindy Jense Grote fotoRobin de Puy Kleine foto's: Angela Sterling Geluksvogel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 62