Twee jaar geleden schudde ze lezend Nederland wakker met haar boek Ik ben Maan. Volgende week presenteert ze haar tweede ro man: Huwelijkse voorwaarden. Net 28 jaar, Maan Leo uit Middelburg wordt een gevestigde naam. interview Als je mij denkt te kennen door mijn boek, dan ben ik als schrijfster geslaagd oor 'best leuk' doet ze het niet. Ze is een fan van boeken die heftige reacties oproepen. En dus hoopt ze dat haar boek ook rimpelin gen in de vijver zal veroorzaken. Die kans is groot. Haar eerste roman Ik ben Maan kreeg nationale aandacht. Veel positieve re censies en de Zeeuwse Boekenprijs 2012. Maar ook een aantal afwijzende reacties. In Vrij Nederland werd ze 'de stem van de confettigeneratie' ge noemd. Dat was niet als compliment bedoeld: wel kleurrijk en gezellig, al les wordt geliked, maar verder heeft de 'confettigeneratie' geen gewicht. Maan trekt het zich niet aan. Natuur lijk was die recensent van een oudere generatie. We zitten in een wat sterfe- le vergaderkamer van het University College Roosevelt in Middelburg. Ie mand had het raam opengezet, voor wij er gingen zitten. Het is bijna no vember, Maan trekt een jasje over haar jurk aan. Ze is hoofd communica tie van het Roosevelt-college. En ze schrijft elke vrijdag een column in de PZC. Jawel, ze verwacht dat haar nieu we boek Huwelijkse voorwaarden iets in het Zeeuwse los zal maken. Door dat ze geen onbekende is in de provin cie, en doordat het verhaal voor het grootste deel in Middelburg speelt. Op tafel ligt de drukproef van haar boek. De definitieve versie is er bijna. „Met een omslag waar ik heel blij mee ben. De uitgever had eerst voor een heel meisjesachtig portret geko zen. Echt zo'n foto waarvan ik dacht: oh nee! De omslag bepaalt de eerste indruk van de lezer. Op de cover zie je nu mijn haar. Ik hoop dat het een beetje mysterieus overkomt. Er is een heel specifieke kleur groen gebruikt, dezelfde als van de trouwjurk in het boek. Aan het einde lees je hoe Maan haar haar doet. Sla je vervolgens het boek dicht, dan sluit die cover mooi aan." Beste Maan, laten we het overzichtelijk houden: wat vertelt je nieuwe boek? „Het heeft een plot! Dat is voor mij best revolutionair. Zelf hoef ik geen boek waar ik naar de volgende pagina word getrokken. Stiekem keek ik neer op boeken met een duidelijke verhaal lijn. Als je alleen door het plot gedre ven wordt, dan lees je maar een thril ler. Wat ik wel mooi vind? Virginia Woolf. En de Duitse Juli Zeh. Ik kwam erachter, dat ik als lezer een echt verhaal toch wel ga waarderen. Dus, in mijn nieuwe boek wordt een verhaal verteld. Er zijn twee hoofdfi guren: Maan en haar veel oudere man Ian. In het begin gaat het over het hu welijksaanzoek, het uitzoeken van de trouwjurk, de trouwerij, de huwelijks- speech van Ian, de huwelijksreis naar India. In het tweede deel komen de echtelieden om en om aan het woord, ze vertellen hoe ze het huwelijk erva ren. In het laatste deel komt alleen de man aan het woord en ontspoort het verhaal. Wat je leest is het relaas van een mislopend huwelijk. Hoewel, aan het slot wordt in het midden gelaten of het nog goed komt." Zit er ontwikkeling in Maan Leo, de schrijfster? „Ik was op zoek naar een nieuwe uit daging. In mijn eerste roman ben ik heel dicht bij mezelf gebleven. Met Huwelijkse voorwaarden probeer ik als schrijfster te groeien. Daarom heb ik hele stukken vanuit het perspectief van de man geschreven. En heb ik er een duidelijke vertellijn in aange bracht. Het verhaal speelt voor een deel in werelden, die op het randje zit ten. Ik hou daarvan, ik zoek spannen de locaties. De Maan in het boek gaat op huwelijksreis naar India, een we reld die even vies is als prachtig. Ze verkeert ook in de wereld van bdsm, van bondage en discipline, submissie en masochisme. Kinky seks is de dage lijkse term. Het is een absurde wereld, kleurrijk, inspirerend en fascinerend. Ik hou ervan om wat ik schrijf heel concreet te houden. Zo herken je in het boek Middelburg en de Roosevelt. En kom je als lezer op de spannende vraag: als ik die beschrijvingen her ken, zou dan alles in het boek echt waar zijn? Daar kan ik het volgende op zeggen. Als mijn leven zo opwin dend was als in het boek, dan had ik geen tijd om te schrijven. Aan de an dere kant, ik schrijf heel beeldend en houd van details. Om dat te doen heb ik kennis nodig van wat ik beschrijf. Het verhaal over de trouwjurk volgt vrij precies het proces van mijn eigen zoektocht. De huwelijksreis naar In dia, die heb ik ook echt gemaakt. Om erover te kunnen-schrijven, moet ik het land ruiken en voelen. Nou ja, voor de wereld van bondage en maso chisme moet je als lezer dan maar je conclusies trekken. Ik vind het prima als ik een wilde meid word genoemd. Maar er staat wel met grote letters 'ro man' op het boek. Als iemand dat niet snapt, kan ik daar niks aan doen. Ik denk dan maar: als je mij denkt te ken nen door mijn boek, dan ben ik als schrijfster geslaagd. Het plot is één. Er komt in het verhaal veel literatuur voorbij. „Voor wie het ziet. Ik speel een lite rair spel. Bijvoorbeeld: de vreselijke tandarts is gemodelleerd naar Heart of Darkness van Joseph Conrad. De fi guur Ian is een beetje pedant manne tje, hij wil ook een boek schrijven. Hij is erg geschikt om citaten van Shake speare te laten declameren. Het boek bevat Easter Eggs, zoals ze dat in de computerwereld noemen, paaseieren: een geheel waarin de bouwer allerlei kleine cadeaus heeft verstopt." En dan nog: het niet aflatende spel met schijn en werkelijkheid. „Dat is de kern van literatuur. Het gaat erom hoe je de werkelijkheid aan kleedt met fantasie, en de fantasie met werkelijkheid. De titel Huwelijkse voorwaarden is natuurlijk grappig voor een huwelijk dat allesbehalve vol gens de afgesproken voorwaarden ver loopt. Binnen de wereld van bondage en sado-masochisme werk je ook met regels en voorwaarden." In je boek wordt meerdere keren naar 'Vijftig tinten grijs' verwezen. „Dat boek heeft tot een hele maat schappelijke ontwikkeling geleid. Een setje handboeien bij de Blokker, het is net alsof iedereen een blinddoek op het nachtkastje heeft liggen. Vanuit de bdsm wordt daar heel kritisch naar gekeken. Het gaat in die wereld om een fysiek en mentaal spel, dat zich niet laat vangen in een pastiche, een nabootsing." Viel het je moeilijk, om na een debuutro man die bepaald niet onopgemerkt is ge bleven, een tweede te schrijven? „In het dagelijks leven ben ik nogal 'woordenvol'. Als ik eenmaal ga zitten om te schrijven, stroomt het leeg. De Maan in het boek is op zoek naar zelf realisatie. Ik haat dat woord. Er zijn veel mensen die zeggen: jezelf zijn is het hoogste goed. Voor mij geldt, dat ik mezelf pas herken als ik word uitge daagd om mezelf voorbij te gaan." Noem mij maar een wilde meid door Jan van Damme V 99 Maan Leo

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 58