H Wilhelm BV vastgoedonderhoud WERKEN 19 i T: et ei- le de-' der de ken lijk aar di£ ver die ge- erze en in rdat er kosten zijn gemaakt. Maken zij het eigen risico niet op, dan krij gen ze het geld terug. Eigenlijk is dit een vrijwillige terugkeer naar de no-claimregeling uit 2006 en 2007. Toen betaalde iedereen een hogere maandelijkse premie. Wie I aan het eind van het jaar weinig j of geen ziektekosten had ge maakt, kreeg de no-claim geheel of gedeeltelijk terug. De zorgverzekeraar kan boven- dien bepaalde behandelingen, me- j dicijnen en hulpmiddelen uitslui- ten van het eigen risico. „Het is dus slim om daar op te letten bij I het afsluiten van een verzekering. Ben je bijvoorbeeld verzekerd bij i VGZ, dan gaan de kosten van voorkeursmedicijnen niet af van het eigen risico", tipt De Jong. VGZ vergoedt alleen de goedkoop ste variant van het medicijn, voor keursmedicijnen genoemd. Wie weinig zorg nodig heeft, kan ervoor kiezen het eigen risico te verhogen. Bovenop een verplicht eigen risico kun je kiezen voor een vrijwillig eigen risico van maximaal 500 euro. Je betaalt dan dus maximaal 860 euro van de eerste zorgkosten. In ruil daar voor krijg je van de verzekeraar korting op de premie. Volgens ver gelijkingssite Independer ligt die de korting meestal rond de vijftig procent van het bedrag waarmee je het eigen risico verhoogt. m Eén keer per week, op dress down Friday, zondigt Jeanette Hamster van Shell Nederland met een kroketje en friet. De rest van de week vult zij haar dienblad met een verse salade of soep, wat brood en een stuk fruit. „Gezond eten is de verantwoordelijk heid van werknemers zelf', benadrukt Hamster. „Maar Shell doet er wel alles aan een gezonde leefstijl te stimuleren. Op het gebied van voeding betekent dat op de eer ste plaats een uitgebreid assortiment gezon de producten in de kantine en het luxe be drijfsrestaurant." Ongezond eten wordt er via omgekeerde marketingtechnieken bewust ontmoedigd. „In de kantine word je eerst langs fruit, ver se salades, vruchtensappen en soepen ge leid. Kroketten liggen ergens verscholen in een hoekje. De menukaart in het bedrijfs restaurant vermeldt het aantal calorieën bij elke maaltijd. Medewerkers en gasten zien dus het verschil tussen de BBQ_ Burger (698 Kcal) en Salade Caprese (398). Dan is de keus snel gemaakt." Op de werkvloer is de vette hap op zijn re tour, stelt trendwatcher Adjiedj Bakas in zijn onlangs verschenen rapport Sportivi teit op het werk: 'Steeds meer werkgevers erkennen het belang om personeel fit te houden. Onder meer vanwege de verho ging van de pensioenleeftijd'. Bedrijfscateraars zoals Hutten en We Can teen sprongen de afgelopen jaren al in op de roep om een gezondere kantinehap. Zij voorzien bedrijven nu van verantwoorde maaltijden uit verse, duurzaam geprodu ceerde, onbewerkte producten. Met succes. Hutten, door nrc.next uitgeroepen tot bes te Nederlandse bedrijfsrestaurant, verdub belde het aantal medewerkers de laatste twee jaar van 700 naar 1.400. Het bedrijf uit Veghel runt 130 bedrijfsrestaurants in Nederland, waaronder die van Nike, Eneco en Microsoft. „Werkgevers zien de meer waarde van een gezonde lunch", weet Hut- ten-woordvoerder Annemarie Driessen. „Ze geloven, net als wij, dat; vers en geva rieerd eten een grote, positieve invloed heeft op de vitaliteit van werknemers. De suikerspiegel blijft constanter en het ener- Werkgevers weten het: om te blijven presteren en tot op hoge leeftijd door te werken, hebben werknemers energie nodig. Die komt niet uit een broodje kroket, wel uit huisgemaakte soep en verse salades. Dus is in de bedrijfskantine gezond eten de nieuwe norm. gieniveau op peil. Kortom, medewerkers hebben minder last van energiedips. Een gezonde lunch verhoogt dus de productivi teit en helpt bij het terugdringen van ziek teverzuim." Bij Shell ligt het ziekteverzuim onder me dewerkers rond 2 procent. „In vergelijking met het landelijk gemiddelde van ongeveer 4 procent is dat laag", zegt woordvoerder Hamster. „Zorg voor medewerkers werpt op den duur zijn vruchten af. Iemand die gezond eet, voelt zich fit en is alerter." Maar wat is gezond? Volstaat het stokbrood- je ham en kaas of moeten we allemaal aan de veggiesalade met kikkererwten? „Alsje blieft niet", zegt Maaike de Reuver, eigena res van We Canteen, dat met lokale onder- Vers en gevarieerd eten heeft grote positieve invloed op de vitaliteit van werknemers nemers kantines in heel Nederland be dient. „We duwen mensen gezond niet door de strot, maar proberen ze wél te ver leiden met een gevarieerd aanbod van ver se producten die niet zijn bewerkt. Geen E-nummers dus. Soepen worden op de dag zelf met verse groenten bereid, smoothies ter plekke gemixt. Kroketten? Vooruit, maar alleen van biologisch rundvlees en in kleiner formaat." Ook wat Hutten betreft, staat gezond in de eerste plaats voor kakelvers, duurzaam en ambachtelijk gemaakt. Onder het eigen la bel De Guijt maakt de cateraar samen met lokale, duurzaam werkende boeren en te lers 1.500 versproducten in eigen huis. „Groenten kunnen daardoor langer in de aarde blijven en worden direct vanaf het land, met zo veel mogelijk behoud van vita mines, verwerkt", verduidelijkt Driessen. Maar Hutten en We Canteen gaan nog ver der om medewerkers aan de verantwoorde lunch te krijgen. Zo stunt We Canteen al leen met gezonde combideals. Hutten on derzocht samen met Wageningen UR of mensen zich door kleine aanpassingen in bedrijfsrestaurants - spots op salades, ver spreiden van basilicumgeur - laten verlei den gezonder te eten. Na een pilot werd bij Eneco 30 procent meer water verkocht en 10 procent minder frisdrank en frietjes. Medewerkers van bedrijven waar Hutten het restaurant bestiert, kunnen zich ook la ten adviseren door een vitaliteitscoach of meedoen aan de zogenaainde Foodchallen- ge. Die daagt mensen uit twee weken lang alleen vers en onbewerkt voedsel te eten. Niet alleen op het werk, ook thuis. Dries sen: „En dan kijken we naar wat dat met hun lijf en energieniveau doet. In ons be drijf deden dertig mensen aan een pilot mee. Niet iedereen houdt het vol. Zelf voel de ik dat deze manier van eten wel iets deed met mijn energieniveau." Gaat deze inmenging niet wat ver? Dries sen: „Het is belangrijk als bedrijf niet te be lerend bezig te zijn. Niks moet. De kunst is op een leuke, informatieve wijze kennis over te dragen, zodat medewerkers zelfbe wuste keuzes kunnen maken en ervaren wat gezonde voeding kan betekenen." ZATERDAG 1 NOVEMBER 2014 iten Wilhelm BV, bijna 80 jaar geleden begonnen als eenmans zaak, nu uitgegroeid tot een van de grotere spelers in de markt van vastgoedonderhoud in Zuid-West Nederland. We streven ernaar opdrachtgevers zorg uit handen te nemen, mee te denken, oplossingen aan te dragen en te adviseren in onderhoud van onroerend goed. We werken graag voor alle soorten opdrachtgevers. In grote diversiteit voor particulieren, voor aannemers, scholen, vastgoedbeheerders, kerken, vereni ging van eigenaren, etc. Ons doel is in alle opzichten een duur zaam eindproduct, beheersbare kosten en een tevreden klant. Onze kernactiviteiten zijn: Schilderwerk, stucwerk, glaswerk, behangwerk. Met daarbinnen diverse disciplines zoals buitengevelisolatie, buitengevelrenovatie, houtrotsanering en vloercoating. Samen de basis voor ons totaalconcept "partner in vastgoedonderhoud". We willen voorspelbaar, beheersbaar en kosten efficiënt werken. En daarbij overtreffen we graag onszelf, maar vooral ook de verwachtingen van onze opdrachtgevers. We vinden het belangrijk om te weten wat er speelt binnen ons marktgebied en gaan graag met onze (potentiele) opdrachtgevers in gesprek. Wij kijken ernaar uit u te begroeten in onze stand (nr 330) op hetWalcherenplein! Wilhem BV Bedrijvenstraat 1 4543 NZ Zaamslag T 0115 4316 92 www.wilhelmbv.nl Gezonde lunch houdt personeel fit door Ingrid Beckers Annemarie Driessen (Hutten) ©reageren? geld@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 19