Sollicitatiegesprek slecht voorbereid i 16 WERKEN MIJN BEDRIJF i Ja PT Werkzoekenden in Nederland bereiden zich slecht voor op een sollicitatiegesprek. Twee der de doet dat in minder dan een uurtje tijd. Slechts een hele klein groep (zes procent) maakt meer dan twee uur vrij om zich zo goed moge lijk voor te bereiden. Dit blijkt uit het jaarlijkse kandidatenonderzoek van uitzendorganisatie Unique in samenwerking met onderzoeksbu reau Motivaction. Aan het onderzoek deden 1270 werkzoekenden mee. De manier waarop sollicitanten zich voorberei den verschilt van persoon tot persoon. Acht op de tien werkzoekenden gaat vooral op zoek naar informatie over hun mogelijk, nieuwe werkge ver. Daarnaast zegt 62 procent de vacaturetekst aandachtig te bestuderen om zich op allerlei mo gelijke vragen voor te bereiden. Een derde ten slotte focust zich op zijn of haar sterke punten, zodat ze die in één keer kunnen benadrukken. Unique en Motivaction deden ook onderzoek naar de populairste manieren om een baan te zoeken. Vacaturesites (68 procent) scoren het hoogst bij de zoektocht naar een nieuwe baan. Populair verder zijn: persoonlijke contacten (51 procent) en social media (28 procent). Een kwart hoopt de perfecte vacature te vinden in de krant. Unique vindt het vreemd dat werkzoekenden zich slecht voorbereiden op een sollicitatie, die bepalend kan zijn voor een groot deel van ie mands leven. Volgens de uitzendorganisatie zien werkgevers namelijk direct het verschil tus sen een kandidaat die zich goed of juist niet goed heeft voorbereid. „De kracht van Sligro ligt in het funda ment van een grote landelijke organi satie, maar met vestigingen die afge stemd zijn op de regionale markten. Zo spelen wij als Sligro Terneuzen sterk in op de Zeeuws-Vlaamse en Belgische markt. Het is de klant die ons assortiment bepaalt." Die klant heeft steeds meer wensen en Sligro komt daaraan tegemoet. Sligro Terneuzen is een zelfbedie ningsgroothandel van Sligro Food Group. Met haar 5000 vierkante me ter vloeroppervlakte is het een rela tief klein type vestiging voor Sligro. Dat neemt niet weg dat er met zo'n 30.000 artikelen ook in Terneuzen een heel divers en diep assortiment wordt aan geboden. „We willen een horecagroothandel en totaal leverancier voor foodprofessionals zijn, waarbij we het Midden en Klein Bedrijf (MKB) en de ZZP-ers zeker niet vergeten", vertelt vestigings directeur Peter Koole (63) uit Zaamslag. Koole kent het stukje Zeeuwse geschiedenis van Sli gro als geen ander. In 1998 nam Sligro de vier groothandels (PC Koole) van Koole en zijn com pagnons over en vestigde zich daarmee in één keer in heel Zeeland. „Als vestiging ben je een team. Samen ben je verantwoordelijk voor de presentatie van Sli gro, het veroveren en het vasthouden van jouw stukje markt. Ie organiseert daarbij zelf evene menten zoals proeverijen en je maakt natuur lijk gebruik van de instrumenten van de over koepelende organisatie", zegt Koole. De kracht van de vestiging is het direct inspelen op de vraag van de lokale markt. Het team in Terneu zen geeft de signalen van de klanten door aan de centrale inkoop en kan door dit samenspel ook regionale specialiteiten voeren, zoals bij voorbeeld de Zeeuwse babbelaar die in Amster dam minder gevraagd wordt dan hier. Omdat het totaal assortiment van Sligro Nederland rond de 60.000 artikelen ligt, kan Terneuzen ook kleinschalig op de wens van een klant in spelen. „In de supermarkten zie je misschien m «nl ven bare Het chu Als trer 10e idee tien soorten koffie. Wij voeren er vijftig, maar landelijk kunnen er bijvoorbeeld honderd be schikbaar zijn. Dan nemen we op de vraag van een enkele klant nog extra soorten koffie op." Service, klantenondersteuning en beleving zijn een visitekaartje voor Sligro. „Dat zit in dé breedte en diepte van ons aanbod, onze pro ductkennis en advies over producten, maar ze ker ook in het actief en pro-actief inspelen óp. ^|e; de ontwikkelingen in de markt. Dat maakt Sli gro zo spannend." Zo is 'shared dining' de eettrend van het mo ment. Een proeverij van allerlei kleine gerecht jes om te delen. Sligro ontwikkelde zelf etagè res waarop presentatieplateaus geplaatst kun nen worden. Er is keuze tussen diverse buffet- plateaus, een variatie in schaaltjes voor de proe- >lig :elf den van gek< traa Sin< niei ZATI Twee derde van de sollicitanten bereidt zich minder dan een uur voor op het gesprek, foto HH Thijs van der Geld (41) Woont: Sluiskil Functie: Non Food manager Mensen komen hier binnen om in een bepaalde behoefte voor hun zaak te voorzien. Mijn rol daarin is om ze zo goed mogelijk te adviseren. Die adviezen kunnen heel di vers zijn. Bijvoorbeeld een nieuwe inrichting. Als je dan later in zo'n zaak komt en ziet hoe mooi het is gewor den, maar ook dat het prak tisch werkt, dan is dat erg lo nend. Het is sowieso mooi om klanten te adviseren. Daar bij denk ik dat we een mooi assortiment hebben. Etiënne de Koning (40) Woont: Hulst Functie: Food Voorraad manager Je krijgt met veel verschillen de klanten te maken. Van een sterrenrestaurant tot een fri tuur, dat maakt het afwisse lend. Je wilt de klant bedie nen, maar geen artikelen weg gooien. Bij nieuwe klanten, of bij een verandering in de afna me van bestaande klanten, ga ik daarom in overleg om een beeld te krijgen. Dat is een continue proces. Ook sprin gen we het hele jaar op de seizoenen in. Dat is vooruit denken. Zo ben ik nu al bezig met Pasen. Patrick Vasseur (33) Woont: Cadzand Functie: Vers manager Zelf kom ik oorspronkelijk uit de horeca en nu mag ik men sen uit de horeca adviseren. Dat is gelijk het mooiste van dit vak. Je denkt mee met wat de ondernemer wil en je zoekt naar een creatieve, werkbare oplossing, maar je kan ook een advies over sau zen aan bijvoorbeeld de loka le kookclub geven. Vier keer per jaar organiseer ik een gro te proeverij, daar komen zo'n 500 tot 600 klanten per keer op af. Om op de hoogte te blijven bezoek ik ook de Sli- gro beurzen. Sligro maakt horeca door John de Kok

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 16