TOPTALENTEN ALS CHARLIE CHAPLIN, DANNY KAYE EN ORSON WELLES KONDEN TIJDENS DE COMMUNISTISCHE HEKSENJACHT VAN MCCARTHY EEN TIJD NIET WERKEN DE MUUR 15 teert nog steeds grote budgetten in films, het liefst in blockbusters. Zo konden de makers van Top gun met Tom Cruise voor de filmopnames vliegdekschepen van de Amerikaanse marine lenen. Daar kom je normaal gesproken niet zo makkelijk aan. Het Pentagon stelt die schepen beschik baar en kan zo laten zien wat het in huis heeft en waartoe het in staat is." Probleem voor Hollywood was in de eerste jaren na de oorlog de opkomst van het McCarthy-isme, de periode van anticommunistische verdachtma kingen onder leiding van senator Jo seph McCarthy. Conservatieve bazen van de grote filmstudio's plaatsten veel acteurs en regisseurs op de zwar te lijst omdat ze verdacht werden van linkse sympathieën. Uit voorzorg, om dat die bazen niet zaten te wachten op moeilijkheden en financiële verlie zen als gevolg van de heksenjacht van McCarthy. Toptalenten als Charlie Chaplin, Danny Kaye en Orson Wel les konden daardoor een tijd lang niet werken. Deze vorm van zelfcensuur riep jaren later veel kritiek op. In zo'n woelig tijdperk kon een film als Dr. Strangelove niet gemaakt wor den. Regisseur Stanley Kubrick moest tot 1964 wachten met zijn film over een Amerikaanse president die een fout maakt en een kernoorlog tussen zijn land en de Sovjet-Unie uitlokt. Het was een gewaagde film zo kort na de Cuba-crisis van 1962. „Je heb kriti sche geesten nodig om dit soort films te maken", aldus filmkenner Fritz de Jong. „Kubrick koos voor een satiri sche aanpak. Daardoor was het moge lijk dingen te zeggen die hij anders moeilijk kwijt kon in die tijd." Beukenhorst noemt Dr. Strangelove de allerbeste film rond het thema Koude Oorlog. „Hij valt de waanzin van de wapenwedloop, die toen gaande was, direct aan. De Sovjet-Unie zou overal geheime pakhuizen vol kernbommen hebben. Door een amateuristische fout van de Amerikaanse president dreigt de hele wereld te ontploffen. Die angst leefde toen: dat je niet al leen je grootste vijand vernietigt, maar ook jezelf." James Bond bemoeit zich vanaf 1962 op het bioscoopdoek met de Koude Oorlog. Ruim veertig jaar lang komt het thema ook in tal van andere block busters terug. Beukenhorst: „Hyper- masculiene acteurs als Arnold Schwar zenegger en Sylvester Stallone belicha men in hun actiefilms het hyper- patriottisme. Geheel in lijn met de po litiek in Washington. In de tweede helft van de jaren zeventig kon dat pa triottisme niet meer als gevolg van de oorlog in Vietnam. Later onder presi dent Reagan, die zelf acteur was ge weest, mocht die vaderlandsliefde weer openlijk getoond worden. De filmindustrie haakte daar vol op in." Na de val van de Berlijnse muur, 25 jaar geleden, blijft het even rustig. Maar al snel haalt de strijd tussen Oost en West weer het witte doek. „Er werd ontzettend veel geld gesto ken in films als Titanic en Jurassic Park. Die waren het gevolg van de overwinningsroes na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie. Amerika wilde de wereld laten zien dat het een su per-staat was." Rond diezelfde tijd ko men vanuit Duitsland films die terug kijken op de periode van de Koude Oorlog. Das Leben der anderen en Good bye Lenin reflecteren, op verschillende manieren, op dat tijdperk. „Zo'n tien jaar na de Koude Oorlog was de tijd daarvoor rijp", stelt De Jong. „Uit Amerika kwam acht jaar geleden The good shepherd met Matt Damon; een duistere film over de oprichting van de CIA door een heel achterdochtige man. Die focust op onderlinge relaties binnen dat spionnennetwerk, niet op de strijd tussen Oost en West." Verfilmingen van boeken van John le Carré deden eerder al een duit in het zakje. Zijn verhalen, meestal rond de meesterspion George Smiley, maken duidelijk hoe zinloos een wereld vol achterdocht is. Tinker tailor soldier spy uit 2011 kijkt zelfs met nostalgie terug op de Koude Oorlog. „Het was een duidelijke, overzichtelijke tijd. Je wist wie de goeden en wie de kwaden wa ren", brengt De Jong in herinnering. „Spionagediensten werkten vanuit mooie kantoren. Om de schoonheid daarvan te kunnen waarderen, moet je weten hoe het is afgelopen." Maar is dat tijdperk echt voorbij? „Nie mand heeft ooit gezegd dat de Koude Oorlog is geëindigd", zegt De Jong. „Dus gaan de spionagediensten ge woon door." En dus draait ook Hol lywood filmrollen vol over de strijd te gen het rode gevaar. Zo komt Steven Spielberg oktober volgend jaar met de Koude Oorlog-thriller St. James Place. Beukenhorst,, „De fascinatie voor die periode blijft. Ze leent zich goed voor het vertellen van een verhaal." ZATERDAG 1 NOVEMBER 2014 THE SPY WHO CAME IN FROM THE COLD *1965 DAS LEBEN DER ANDEREN *2006 DR.STRANGELOVE1964 GOOD BYE, LENIN! *2003 foto's Hollandse Hoogte V

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 127