fl Het rode gevaar staat in de achtertuin. Elke film over de Koude Oorlog ver sterkt die vrees. Hollywood klopt het patriottisme maar wat graag op. Tot op de dag van vandaag. 14 DE MUUR mg -mmmm Je kunt hem de winnaar van de Kou de Oorlog noemen: James Bond, de Britse filmheld die meer dan eens Russische tegenstanders een kopje kleiner maakte. Vanaf begin jaren zes tig liet hij regelmatig de kassa rinke len. En meer nog: hij droeg een stevig steentje bij aan het in stand houden van de spanningen tussen Oost en West. „Het is ingewikkeld te meten, maar ik heb de indruk dat films als Ja mes Bond de stereotype denkbeelden versterken", zegt Beerd Beukenhorst, deskundige in Amerikanistiek en In ternationale Betrekkingen aan de Uni versiteit van Amsterdam. „Ik denk dat veel westerlingen meer 'Russen' in de bioscoop hebben ge zien dan in hun eigen leven", vervolgt hij. „Die films, gekoppeld aan de beel den van de journaals, versterken de manier waarop je kijkt naar jouw vij and. Hetzelfde gebeurt nu met de radi cale islamieten. Wat je op het jour naal ziet, heeft invloed op hoe je oor deelt over specifieke groepen mensen. Films kunnen dat beeld intensiveren. Dat kun je beïnvloeding van de pu blieke opinie noemen." Filmjournalist Fritz de Jong klinkt re soluter. „James Bond heeft de grootste invloed gehad op die beeldvorming. In zijn films werden Russische spion nen altijd aangestuurd door het Krem lin en ze opereerden als moordmachi nes. Koppel dat aan de tv-beelden van militairen die spatgelijk marcheren over het Rode Plein en de vooroorde len worden versterkt. Bond daarente gen was altijd een man die zijn eigen beslissingen nam; dat staat symbool voor het vrije Westen." Hollywood raakte gefascineerd door de immense dreiging die uitging van de Koude Oorlog. De angstfactor speelde daarbij een grote rol. „De angst dat iets van buiten de Ameri kaanse manier van leven overneemt of vernietigt", legt De Jong uit. „Dat is voedingsbodem genoeg voor griezel films. Na de Tweede Wereldoorlog werd in Amerika de strijd tegen het communisme aangejaagd door de overheid. Veel mensen kregen het idee dat de Russen al in hun tuin ston den. En dan is het heel plat: als er iets leeft in de maatschappij, speelt de filmindustrie daar graag op in. Want dan verkoop je kaartjes." Direct na afloop van de laatste grote oorlog manipuleerde de regering in Washington bewust de manier waar op er naar het rode gevaar werd geke ken. De propaganda-machines die in de Tweede Wereldoorlog waren inge zet, draaiden nog op volle toeren. On derdeel daarvan vormden de filmstu dio's die tijdens die oorlog de ene pro ductie na de andere afleverden met de nazi als dé vijand. Na het tekenen van de vrede werden de nazi's direct inge ruild voor de Russen. „De Amerikaanse overheid is altijd be zig met beïnvloeding van de publieke opinie", legt Beukenhorst uit. „Een ne gatiefbeeld van de communistische vijand versterkt en stimuleert de posi tieve kijk op het patriottisme in eigen land. Alle vormen van cultuur zijn in gezet als wapen tijdens de Koude Oor log. De Amerikaanse droom werd zo als een aantrekkelijk exportproduct de wereld over gestuurd. Een vorm van publieke diplomatie waarvan het effect lastig te meten is." Wie dacht dat die propaganda-oorlog voorbij is, heeft het mis, benadrukt Beukenhorst. „Het Pentagon inves- d~ FROM RUSSIA WITH LOVE «1963 KASKRAKERS DANKZIJ DE ANGST VOOR RODE GEVAAR door Martin Hermens

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 126