DE MUUR 11 leuzen, in werkelijkheid was het sys teem allang vastgelopen. Veel mensen beseften dit. Gorbatsjovs pogingen om die ver steende samenleving open te breken, vonden dan ook breed weerklank. Het duurde slechts enkele jaren voordat het communisme definitief instortte. De Petersburgse kunstenaars verover den in die tijd stormenderhand de in ternationale musea en podia. „We werden direct op het allerhoogste ni veau ontvangen", herinnerde Novikov zich in zijn rommelige, met boeken en kunstwerken volgestouwde flat. „We hingen rond in musea in Amster dam, Düsseldorf en Londen, overal." Maar hij raakte snel gedesillusio neerd, de eigentijdse westerse kunst bleek in hun ogen betekenisloos en le lijk. „Schoonheid is in het Westen ge degradeerd tot een subjectief begrip, met als gevolg dat er allerlei slecht ge schilderde voorstellingen worden ge maakt, begeleid door onbegrijpelijke teksten waarmee het publiek wordt geïntimideerd. Het gaat nergens over, het is een soort pornografie." Als reactie verklaarde Novikov de oor log aan het modernisme. Met geestver wanten richtte hij de conservatieve Nieuwe Academie op, waar op grond van klassieke schoonheidsidealen wordt onderwezen. De Nieuwe Acade mie koppelde in neoclassicistische af beeldingen homo-erotiek aan postmo derne ironie en stuitte op weerstand. Toen Novikov beweerde dat hij kun stenaars onder Hitier beter vond dan de hedendaagse, werd een expositie van zijn werk in een Berlijnse galerie afgelast. Rituele, op video opgenomen kunstboekverbrandingen, opgeluis terd met veel vaandelgezwaai en trom geroffel, riepen de vraag op of die rus- sofiele Nieuwe Academici misschien sympathiseerden met neonazi-groepe ringen. Novikov: „Kijk die verschrikke lijke Russen eens. Ze verbranden boe ken! Novikov is erger dan Hitier!" Mogelijk zonder dat zij dit beseften, weerspiegelde de radicale omslag, die de kunstenaars uit Sint Petersburg maakten, een tendens in de Russische samenleving. Na de aanvankelijke vreugde over de ineenstorting van de partijdictatuur, het openstellen van de grenzen en de mogelijkheid om de wereld buiten de Sovjet-ruimte te ver kennen, volgde de kater. In de jaren negentig hadden de Russen kennis ge maakt met een wanstaltige vorm van rauw kapitalisme, die hen, zo voelden zij dit, door het Westen was opgedron gen. De Navo en de Europese Unie wa ren bovendien uitgebreid met voorma lige vazalstaten van Moskou en daar door opgerukt tot aan de grens met Rusland. Diepe achterdocht jegens de ware westerse bedoelingen maakte zich meester van de Russische publie ke opinie. Vladimir Poetin, de populaire presi dent, en diens spindoctors bleken be kwaam in het bespelen van dit senti ment. Een grote meerderheid van de Russen zegt Poetins anti-westerse po litiek te steunen. Onder hen bevin den zich ook kunstenaars, muzikan ten en intellectuelen, die zich ooit ver zetten tegen de Sovjet-dictatuur. Ook Novikov begroette destijds de komst van Vladimir Poetin, na de chaos van de jaren negentig. Maar hoe hij de huidige, agressieve sfeer in Poe tins Rusland zou beoordelen, weten we niet. Novikov is immers al meer dan tien jaar dood, evenals een groot aantal andere kopstukken uit de voor malige underground van Leningrad: drugs, drank en een ruig leven eisten hun tol. Opmerkelijk is dat ook van die destijds nog zo jonge neoliberale politici, die begin jaren negentig de Russische overgang naar een markt economie probeerden te realiseren, ve len zijn overleden. Dat zich in Rusland, 25 jaar na de val van de Muur, een heuse culturele re volutie zou voltrekken - waarin alles wat in de ogen van de huidige macht hebbers 'niet patriottisch, onrussisch, anti-orthodox en pro-westers' ver dacht is - had Novikov waarschijnlijk niet kunnen voorzien. Onder Vladi mir Poetin is een nieuw cultuurbeleid geformuleerd, met als leidraad dat Rusland niet Europa is. Kunstenaars die werk maken dat niet loyaal is aan de traditionele waarden van de unie ke Russische beschaving worden be schouwd als vijanden van de Russi sche staat. Inmiddels roepen de pam fletachtige tirades in kranten, op ra dio en televisie tegen 'decadente, kwaadaardige buitenlandse' invloe den in de kunsten herinneringen op aan de cultuurpolitiek onder Stalin in de donkere jaren dertig, toen het so cialistisch realisme als enige toegesta ne kunststroming gold. De weinige artiesten, die zich tegen Poetins politiek verzetten, worden door de propaganda publiekelijk als 'CLA-agenten' aan de schandpaal gena geld. In een enkel geval hangen hun portretten, naast die van politieke op positieleiders, op spandoeken en bill boards langs de openbare weg, met er boven de aanduiding 'Vijfde colon ne!'. Peremen! (Verandering!) is een compo sitie uit de jaren tachtig van de Russi sche punkband Kino. Het was ooit het lijflied van de rebellerende peres trojka-generatie, waartoe ook Timoer Novikov behoorde. Onder Poetin keer den de propaganda en de censor terug en werd Peremen! opnieuw een ver zetslied. Ditmaal tegen de huidige machthebbers. Daarmee is de cirkel rond. Een kwart eeuw nadat in Ber lijn de Muur viel zijn het Westen en Rusland elkaar al weer kwijt geraakt. ZATERDAG 1 NOVEMBER 2014 Op een affiche uit 1992 lijken kapitalisme en communisme elkaar gevonden te hebben, foto Hollandse Hoogte

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 123