Bourgondisch netwerken op het Van John van Zweden wordt John van Zweden is het type on dernemer, waar iedereen spon taan blij van wordt. Zo'n type dat vooruit komt in het leven onder het motto 'doorgaan en soms een gok durven wagen.' Dat een on dernemer met deze mentaliteit ver kan komen, bewijst hij met de successtory van voetbalclub Swan sea City. Deze club uit Wales is in Engeland een fenomeen en zelfs aanleiding voor een complete BBC - documentaire. De premiè re was afgelopen zomer een nieuw hoogtepunt voor iedereen van Swansea City, compleet met rode lopers, VIPS en veel prof voetballers. Als één van de hoofd gasten genoot John van Zweden samen met zijn vrouw, zoon en moeder volop van de Engelse glit ter en glamour op de rode loper. Tekst: Annet van de Ree Foto's: LMG GOES - Als rasechte Hagenaar ging John als kind samen met zijn vader naar ADO Den Haag en is sindsdien een trouwe supporter van die club. Ook na de overname van het woonin richtingsparadijs van zijn vader bleef ■v John zijn club trouw, maar het Engel se voetbal van o.a. Swansea City had hij, ook dankzij zijn vader, in zijn hart gesloten. Maar hoe kwam John van Zweden bij die voetbalclub in Wales terecht? Drie bedrijven en één Club "Ik heb jaren geleden de woningin richtingzaak van mijn vader overgeno men. Daarnaast ook een reclamebe drijf en een soort boekingskantoor dat reizen naar Swansea City organi seert. Eigenlijk doe ik doordeweeks niet zo veel voor de club. Dan ben ik echt in de zaak in Den Haag bezig. De dagelijkse leiding is in handen van mijn collega-bestuurders in Swansea zelf. Iedere tweè weken vertrek ik op vrijdag naar de UK. Dan hebben we een bestuursvergadering en blijf dan minimaal drie dagen. Soms ga ik door deweeks even op en neer, als er dan een wedstrijd is." Schakelen Het betekent ook schakelen voor Van Zweden, want in Nederland heeft hij hoofdzakelijk met particulie re klanten te maken, in de voetbalwe reld is dat juist business tot business. John van Zweden spreekt in Terneuzen over 'zijn' business en 'zijn' Swansea City. Fenomeen in het Verenigd Koninkrijk. "En daarbij komt dat voetbal in Wa les, maar eigenlijk in heel Engeland, niet weg te denken is uit het sociale leven. Zonder voetbal is er minder 'sociaal leven' in een stad. Alles draait om de voetbalclub. Dat is in Neder land totaal anders en daar moetje re kening mee houden als bestuurder." Belangrijk die sociale rol, maar zon der inkomsten geen club! Van Zwe den: "Een echt verdienmodel hebben we eigenlijk niet. Dan ga je uit van winst maken en dat is ook niet de op zet. Zorgen dat er geen verlies ge maakt wordt, dat is onze grootste uit daging. Wij geven nu structureel niet meer uit dan dat er binnenkomt. Dan houdt je aan het einde van het sei zoen dus altijd wel iets over. Mijn in vestering in Swansea City was puur en alleen gebaseerd op liefde en ge voel voor deze club. Ik was, samen met diverse andere investeerders, fana tiek supporter. En mijn club stond op punt van omvallen. We hebben er al lemaal er 50.000 pond ingestopt. Het leek nagenoeg een bodemloze put. De club is nu getaxeerd op ongeveer 200 miljoen pond. Dat had niemand toen kunnen denken! Daar is het nooit om te doen geweest, het heeft dus eigenlijk niets met ondernemers spirit te maken; het was puur uit lief de voor Swansea City! En nu blijkt dat onze durf is beloond. Dat is gewel dig natuurlijk, maar we zitten nu een soort rollercoaster. We zitten erop en kunnen er niet meer af want het suc ces blijft maar doorgaan. Op Contac- ta.nl wil ik graag mijn succesverhaal Drukte op het West- Brabantplein. De titel meest Bourgondische Plein van de Contacta.nl wordt opgeëist door het West-Brabant Plein en met recht. Cateraar en evenementenloca tie Studio 76 uit Etten-Leur is ingezet om dit Plein op Contacta.nl 2014 sfeervol aan te kleden en te voorzien van een uitstekende catering. Door de actieve samenwerking met NAC, netwerkgroep VOC en BNI uit Bre da e.o. kan er direct contact gelegd worden met een indrukwekkende netwerkgroep uit heel West-Brabant mogelijk. "We verwachten een bruisend West-Brabant Plein dit jaar. Er zijn -ca. 30 deelnemers en er is een Young business plein voor startende en jonge ondernemers. De set-up is royaal met grote stands, de NAC spelersbus als blikvanger en veel ruimte voor een ac tieve uitwisseling tussen Brabanders en Zeeuwen," zo verwacht Bas Hüsstege van LMG strategie+creatie. LMG strategie+creatie coördineerde dit jaar zelf het West-Brabant Pein in nauwe samenwerking met Eric Matij- sen van NAC en Jan-Gerrit Kroon, bestuurslid VOC Breda. "Dit loopt tot nu toe heel positief en we ver wachten een bruisende Contacta.nl 2014," aldus Bas. Woensdag 5 novem ber organiseren NAC, VOC en LMG strategie+creatie gezamenlijk een grote West-Brabant plein borrel. Zowel Zeeuwen als Brabanders zijn van harte uitgenodigd om zaken te doen in Bourgondische sferen. 'V OC-mentaliteit' Ook Jan-Gerrit Kroon, bestuurslid

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 108