a; Hoe de mens was en hoe die geleefd heeft, dat is belangrijk in het werk van de Humanistische Uitvaartbegeleiding. 44 Ze zitten toch met een wildvreemde aan tafel. Maar dat maakt het juist gemakkelijker om te praten 32 ZEELAND SPREKERS BIJ UITVAARTEN 1 e willen de men sen iets meege ven waar ze hun hele leven lang met warmte en plezier aan te rugdenken." Een citaat uit een gesprek met Hannie Vonk en Jasper Zuijdervliet. Een gesprek over dood en uitvaarten. Over dingen waar mensen liever niet mee bezig zijn. Hannie en Jasper zijn beide actiefin de Hu manistische Uitvaartbegeleiding in Zee land. Twee van de zestien vrijwilligers die dat werk in deze provincie doen. Al meer dan 65 jaar bieden de sprekers van de Humanistische Uitvaartbegeleiding on dersteuning bij het afscheid van een overle dene. Tien jaar geleden werd de stichting Humanistische Uitvaartbegeleiding opge richt. Ter gelegenheid van dat jubileum is een jubileumboek uitgegeven. Jasper is een van de redacteuren. Wie actief met een geloof bezig is of regel matig naar de kerk gaat zal voor een uit vaart al snel bij die kerk, de kapelaan of de dominee terechtkomen. Wie dat niet is, en dat zijn ook in Zeeland steeds meer men sen, kan een beroep doen op een spreker van de Humanistische Uitvaartbegeleiding. Zuijdervliet: „Vaak is een begrafenisonder nemer het eerste aanspreekpunt. Als men sen daar aangeven dat ze het wel fijn vin den dat er iemand bij de uitvaart spreekt kan die naar ons verwijzen. Toch blijken mensen in de praktijk, uit onbekendheid, maar moeilijk de weg naar ons te vinden. Soms regelt een familie het zelf, dat is mis schien wel het mooiste. Hoe dan ook, de fa milie blijft altijd de baas. Als die wil dat we de uitvaart begeleiden, doen we dat in over leg met hen en met de begrafenisonderne mer. Soms houden we alleen een toe spraak. Andere mensen willen dat we bij voorbeeld de muziek helpen kiezen, enkele woorden uitspreken bij het graf of op een of andere manier de ceremonie begelei den." Aan de basis van het werk van de vrijwilli gers van de Humanistische Uitvaartbegelei ding liggen de gesprekken met de familie of andere nabestaanden van de overledene. Hannie: „Dat zijn vaak heel mooie gesprek ken. We streven er naar in onze toespraken recht te doen aan de persoon die de overle dene was. Een herkenbaar beeld van zo ie mand te schetsen. Daar hebben we die ge sprekken voor nodig. Het zijn vaak ook emotionele gesprekken, die gevoerd wor den op een moment dat mensen nog volop in hun rouwverwerking zitten. Daarbij ko men dingen aan de orde als: zijn alle kinde ren aanwezig, zijn er spanningen in de fa milie, sommige mensen zitten vast in hun verdriet, is er iets wat niet gezegd mag wor den, maar vooral: wat voor persoon was de overledene. Want iedereen heeft de overle dene gekend en dan kun je in je toespraak geen beeld van iemand schetsen waar de mensen die persoon niet in herkennen." Jasper vult aan: „Het is mij wel overkomen dat ik ingeschakeld werd bij het overlijden van een jong meisje. Ik ben naar haar ka mer gegaan en heb daar goed gekeken hoe die kamer was ingericht. Daar heb ik mijn toespraak op gebaseerd. De inrichting van haar kamer zei heel veel over dat meisje. Maar het is ook al eens voorgekomen dat ik bij de familie kwam van iemand die knut selen als hobby had. Een blik in de schuur van die man zei me heel veel over hoe die persoon was." Dergelijke voorbereidende gesprekken doen vaak ook de familie goed. Het kan bij dragen aan de rouwverwerking. Hannie: „Ze zitten toch met een wildvreemde aan tafel. Maar dat maakt het juist gemakkelij ker om te praten. Je hebt natuurlijk ook wel te maken met zwijgzame types, maar dan begin ik over de inrichting van het huis of over een schilderij aan de muur. En dan komen de mensen wel los. Meestal zijn het heel mooie gesprekken." Wat de laatste jaren meer en meer voor komt is het zogenaamde 'gesprek bij leven'. Dat zijn gesprekken met mensen die alvast hun uitvaart willen regelen om daar bij voorbeeld hun familie niet mee te belas ten. Dat zijn vaak indringende gesprekken, geven Hannie Vonk en Jasper Zuijdervliet aan. Dat die gesprekken bij leven meer en meer voorkomen, kan te maken hebben met het feit dat steeds meer mensen een zaam zijn. Jasper: „Hoewel de Humanistische Uit vaartbegeleiding voortkomt uit een bepaal de levensovertuiging, worden de vrijwilli gers niet gestuurd door een zekere zen dingsdrang." In het jubileumboek staat daarover: „De in zet van de Humanistische uitvaartbegelei- ders wordt gekarakteriseerd door uitgangs punten zoals een begripvolle en respectvol le beschrijving van de overledene en zijn le ven. Verder dient de uitvaart aan te sluiten bij de wijze waarop de overledene heeft ge leefd." Hannie legt uit dat ze in alle toespraken die ze heeft gehouden, maar één keer het woord humanistisch heeft gebruikt. Dat was bij de uitvaart van iemand die van huis uit nadrukkelijk het humanistisch ge- dachtengoed toegedaan was. Jasper: „Heel veel mensen bij wie we komen zijn gelo vig." Hannie: „Veel mensen weten niet dat we er zijn. Dat merken we ook aan reacties die we na afloop vaak horen, als: hadden we dat maar eerder geweten." en ze zag dat het licht in zichzelf ging verdwijnen en ze legde haar bril af, haar stok in de hoek en ze legde zich neer en sloot haar ogen, licht als ze was en wachtte op het doven en het kwam en ze ging licht als ze was... Nu is Marga hier, en het is goed zo Gedicht van Jasper Zuijdervliet, uitgesproken bij een uitvaart op Walcheren 250 UITVAARTEN PER JAAR Schets een beeld door René Schrier Annie Vonk w Al direct na de oprichting van het Humanis tisch Verbond in 1946 werd een begin ge maakt met het bieden van geestelijke verzor ging aan leden en sympathisanten. Dat is in middels geprofessionaliseerd en voor een breed publiek beschikbaar. Het is aan de Zeeuwse vrijwilligers zelf hoe veel uitvaarten ze doen. De meesten hou den het op een keer per maand. In totaal heeft de stichting Humanistische Uitvaartstichting in Zeeland ongeveer 250 uitvaarten per jaar. De Humanistische Uitvaartbegeleiding tim mert niet hard aan de weg, maar wil laten weten dat ze bestaat. „We zijn geen com merciële instelling. We vragen alleen een bij- drage, om uit de kosten te komen, van 195 euro per uitvaart En als de mensen dat echt niet kunnen betalen is er een fonds waarop een beroep kan worden gedaan", legt Han nie Vonk uit In Zeeland heeft de stichting Humanistische Uitvaartbegeleiding 16 vrijwilligers. Daar zouden er nog wel bij kunnen. De vrijwilligers worden op landelijk niveau professioneel getraind. De mensen in Zee land komen ook regelmatig bij elkaar om on derling de ervaringen door te nemen en te evalueren. In Zeeland is de Humanistische Uitvaartbege leiding bereikbaar op telefoonnummer 06-51940861

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 32