1000
België wil mogelijk toch geen elektriciteit uit Nederland
Hoger tarief
Wegenwacht
kost ANWB
klanten.
Bergers
profiteren.
ECONOMIE 13
HULP BIJ AUTOPECH
ZOETERWOUDE - Het grote aantal
klachten over de prijsverhoging
van de ANWB-wegenwacht is
goed nieuws voor de bergingsbe
drijven in Nederland. Veel
ANWB-leden zeggen over te stap
pen naar een concurrerende pech-
hulpverlener. Die concurrenten
werken vrijwel allemaal samen
met bergingsbedrijven.
Vorige maand maakte de ANWB
bekend dat het aantal pakketten
voor wegenwachtservice flink
wordt teruggedrongen. Voor
800.000 van de 3,5 miljoen leden
heeft dat een prijsverhoging tot
gevolg. De ANWB hield er vooraf
rekening mee dat dit honderden
leden zou gaan kosten. Hoeveel
opzeggingen er nu zijn, kon de or
ganisatie gisteren niet zeggen.
Overstappers moeten voor 15 no
vember hun lidmaatschap opzeg
gen anders zitten ze tot 2016 vast
aan de ANWB. De concurrentie
grijpt deze datum traditioneel
aan om extra reclame te maken.
Nu de ANWB onder vuur ligt,
slaat pechdienst Route Mobiel
extra hard op de trom, erkent
woordvoerder Edward Reinderts.
„We willen inspelen op de uit-
glijer van de ANWB, dus hebben
we onze campagne verhevigd."
Garageketen Vakgarage ziet de ei
gen pechdienst groeien, vertelt
marketingmanager Vishal Durga-
ram. In hoeverre dat te maken
heeft met de problemen bij de
ANWB, durft hij niet te zeggen.
„Hun prijsverhoging maakt onze
dienst wel aantrekkelijker." Bij
BOVAG is het aantal klanten van
de pechdienst nog. stabiel, zegt
woordvoerder Paul de Waal. Con
current Route Mobiel denkt dat
het aantal ANWB-opzeggers veel
hoger uit zal vallen dan de ingecal
culeerde paar honderd. Reinderts:
„Wij hebben twee keer meer be
zoekers op onze website dan nor
maal in deze periode. Onze recla
mecampagne heeft in drie dagen
al ongeveer duizend nieuwe klan
ten opgeleverd. Net zoveel als we
in voorgaande jaren in ruim twee
weken binnenhaalden."
Dat is goed nieuws voor de ber
gingsbedrijven die feitelijk al ja
renlang de pechhulp uitvoeren
voor bijna alle concurrenten van
de ANWB. „De ANWB roept wel
altijd dat zij de grootste zijn, maar
ik betwijfel dat. Wij verlenen
meer pechhulp, maar doen dat uit
naam van verzekeraars, leasemaat
schappijen, BOVAG en Route Mo
biel. Daardoor valt het minder
op," stelt secretaris Ingrid Huffe-
ner van branchevereniging Auto
berging Nederland. De pechhulp
wordt een steeds groter deel van
het werk voor autobergers, vertelt
Huffener. „Ruim tien jaar geleden
bestond het werk voor 80 procent
uit berging en voor de rest uit
pechhulp. Dat is inmiddels pre
cies andersom." De bedrijven
moeten voldoen aan de strenge ei
sen die de ANWB-concurrenten
stellen. Extra drukte kan de sector
best aan, verzekert ze. Gemiddeld
heeft een auto eens in de zeven
jaar pechhulp nodig. Het duurt
dus even voordat de groei van het
aantal abonnees voelbaar wordt.
Overigens werken bergers ook
voor de ANWB, maar dat levert
minder klussen op. Alleen als een
auto niet langs de weg gerepa
reerd kan worden, trommelt de
ANWB een berger op om de wa
gen af te voeren. Dat is maar in
een klein percentage van het aan
tal pechgevallen. De concurrentie
zet de berger ook in voor repara
tie ter plaatse. ANWB-woordvoer-
der Markus van Tol ligt niet wak
ker van de acties van de concur
rentie. „Men is bezig, dat zien wij
ook. Maar wij blijven de enige aan
bieder met 900 wegenwachters
die we zelf hebben opgeleid."
Essent bood België deze zomer
zijn Clauscentrale aan. België
zoekt manieren om af te rekenen
met een structureel tekort aan ei
gen stroomopwekking. De Claus-
centrale in het Limburgse Maas-
bracht staat al enige tijd stil, om-
besluit, is dat de Europese Com
missie nog geen goedkeuring
heeft verleend. Mogelijk stuit het
koppelen van een Nederlandse
centrale aan het Belgische net op
mededingingsbezwaren.
Essent is op de hoogte van de
draai van de Belgen en wil op
nieuw met de regering om tafel.
Delta zei nog niets van de zuider
buren te hebben vernomen. „Wij
doen nog steeds mee."
Het was de bedoeling dat een van
de Nederlandse centrales de Bel
gen vanaf 2019 van elektriciteit
zou gaan voorzien. Dat de Belgen
de investering van 500 miljoen eu
ro voorlopig hebben teruggetrok
ken is slecht nieuws voor de Ne
derlandse energiebedrijven. Die
hebben het vanwege overcapaci
teit op dit moment zwaar.
dat op de Nederlandse markt juist
een overschot aan stroom is. Es
sent wilde de centrale, die op drie
kilometer van de Belgische grens
staat, via een nieuwe stroomkabel
met het Belgische net verbinden.
Delta stelde samen met mede-ei
genaar EDF de Sloecentrale ter be
schikking. De Zeeuwen zagen
meerdere opties om de gasge
stookte centrale, die in Vlissingen
staat, met het Belgische stroom
net te verbinden.
Maar de vraag is of deze plannen
door kunnen gaan. Het offertetra-
ject wordt 'herbekeken', zo meldt
het onlangs gesloten regeerak
koord. Het Belgische ministerie
van Energie stelt dat voor het ein
de van het jaar een beslissing valt,
en dat het ook mogelijk is dat nie
mand de miljoenensubsidie
krijgt. De Belgische toezichthou
der CREG laat bovendien weten
dat de doorrekening van de Neder
landse voorstellen, die dit najaar
afgerond had moeten zijn, 'tot na
der order' in de ijskast staat. „Wat
dit concreet betekent, is niet dui
delijk", zegt een woordvoerster.
„Er zit in elk geval een rem op."
Een reden om te wachten met het
VRIJDAG 31 OKTOBER 2014
ANWB-concurrent Route Mobiel zegt
in drie dagen campagne zo'n duizend
nieuwe klanten te hebben binnenge
haald voor zijn pechhulpdienst. Net zo
veel als normaal in twee weken.
Een concurrent van de ANWB-we
genwacht vervoert een auto die
met pech stil was komen te staan
langs de weg. foto HH
door Sander van Mersbergen
BRUSSEL - Het plan om Nederland
se elektriciteitscentrales aan te slui
ten op het Belgische net staat op
losse schroeven. Dat blijkt uit de re
geringsverklaring van de nieuwe
Belgische regering. Voor de Neder
landse energiebedrijven Essent en
Delta zou het schrappen van het
plan slecht nieuws zijn. De vorige
Belgische regering stelde een subsi
die van 500 miljoen euro beschik
baar voor de koppeling.
De Sloecentrale in Vlissingen foto Lex de Meester
STEENHOVEN
ANWB-onvrede: berger blij
door Paul Bots