1000 België wil mogelijk toch geen elektriciteit uit Nederland Hoger tarief Wegenwacht kost ANWB klanten. Bergers profiteren. ECONOMIE 13 HULP BIJ AUTOPECH ZOETERWOUDE - Het grote aantal klachten over de prijsverhoging van de ANWB-wegenwacht is goed nieuws voor de bergingsbe drijven in Nederland. Veel ANWB-leden zeggen over te stap pen naar een concurrerende pech- hulpverlener. Die concurrenten werken vrijwel allemaal samen met bergingsbedrijven. Vorige maand maakte de ANWB bekend dat het aantal pakketten voor wegenwachtservice flink wordt teruggedrongen. Voor 800.000 van de 3,5 miljoen leden heeft dat een prijsverhoging tot gevolg. De ANWB hield er vooraf rekening mee dat dit honderden leden zou gaan kosten. Hoeveel opzeggingen er nu zijn, kon de or ganisatie gisteren niet zeggen. Overstappers moeten voor 15 no vember hun lidmaatschap opzeg gen anders zitten ze tot 2016 vast aan de ANWB. De concurrentie grijpt deze datum traditioneel aan om extra reclame te maken. Nu de ANWB onder vuur ligt, slaat pechdienst Route Mobiel extra hard op de trom, erkent woordvoerder Edward Reinderts. „We willen inspelen op de uit- glijer van de ANWB, dus hebben we onze campagne verhevigd." Garageketen Vakgarage ziet de ei gen pechdienst groeien, vertelt marketingmanager Vishal Durga- ram. In hoeverre dat te maken heeft met de problemen bij de ANWB, durft hij niet te zeggen. „Hun prijsverhoging maakt onze dienst wel aantrekkelijker." Bij BOVAG is het aantal klanten van de pechdienst nog. stabiel, zegt woordvoerder Paul de Waal. Con current Route Mobiel denkt dat het aantal ANWB-opzeggers veel hoger uit zal vallen dan de ingecal culeerde paar honderd. Reinderts: „Wij hebben twee keer meer be zoekers op onze website dan nor maal in deze periode. Onze recla mecampagne heeft in drie dagen al ongeveer duizend nieuwe klan ten opgeleverd. Net zoveel als we in voorgaande jaren in ruim twee weken binnenhaalden." Dat is goed nieuws voor de ber gingsbedrijven die feitelijk al ja renlang de pechhulp uitvoeren voor bijna alle concurrenten van de ANWB. „De ANWB roept wel altijd dat zij de grootste zijn, maar ik betwijfel dat. Wij verlenen meer pechhulp, maar doen dat uit naam van verzekeraars, leasemaat schappijen, BOVAG en Route Mo biel. Daardoor valt het minder op," stelt secretaris Ingrid Huffe- ner van branchevereniging Auto berging Nederland. De pechhulp wordt een steeds groter deel van het werk voor autobergers, vertelt Huffener. „Ruim tien jaar geleden bestond het werk voor 80 procent uit berging en voor de rest uit pechhulp. Dat is inmiddels pre cies andersom." De bedrijven moeten voldoen aan de strenge ei sen die de ANWB-concurrenten stellen. Extra drukte kan de sector best aan, verzekert ze. Gemiddeld heeft een auto eens in de zeven jaar pechhulp nodig. Het duurt dus even voordat de groei van het aantal abonnees voelbaar wordt. Overigens werken bergers ook voor de ANWB, maar dat levert minder klussen op. Alleen als een auto niet langs de weg gerepa reerd kan worden, trommelt de ANWB een berger op om de wa gen af te voeren. Dat is maar in een klein percentage van het aan tal pechgevallen. De concurrentie zet de berger ook in voor repara tie ter plaatse. ANWB-woordvoer- der Markus van Tol ligt niet wak ker van de acties van de concur rentie. „Men is bezig, dat zien wij ook. Maar wij blijven de enige aan bieder met 900 wegenwachters die we zelf hebben opgeleid." Essent bood België deze zomer zijn Clauscentrale aan. België zoekt manieren om af te rekenen met een structureel tekort aan ei gen stroomopwekking. De Claus- centrale in het Limburgse Maas- bracht staat al enige tijd stil, om- besluit, is dat de Europese Com missie nog geen goedkeuring heeft verleend. Mogelijk stuit het koppelen van een Nederlandse centrale aan het Belgische net op mededingingsbezwaren. Essent is op de hoogte van de draai van de Belgen en wil op nieuw met de regering om tafel. Delta zei nog niets van de zuider buren te hebben vernomen. „Wij doen nog steeds mee." Het was de bedoeling dat een van de Nederlandse centrales de Bel gen vanaf 2019 van elektriciteit zou gaan voorzien. Dat de Belgen de investering van 500 miljoen eu ro voorlopig hebben teruggetrok ken is slecht nieuws voor de Ne derlandse energiebedrijven. Die hebben het vanwege overcapaci teit op dit moment zwaar. dat op de Nederlandse markt juist een overschot aan stroom is. Es sent wilde de centrale, die op drie kilometer van de Belgische grens staat, via een nieuwe stroomkabel met het Belgische net verbinden. Delta stelde samen met mede-ei genaar EDF de Sloecentrale ter be schikking. De Zeeuwen zagen meerdere opties om de gasge stookte centrale, die in Vlissingen staat, met het Belgische stroom net te verbinden. Maar de vraag is of deze plannen door kunnen gaan. Het offertetra- ject wordt 'herbekeken', zo meldt het onlangs gesloten regeerak koord. Het Belgische ministerie van Energie stelt dat voor het ein de van het jaar een beslissing valt, en dat het ook mogelijk is dat nie mand de miljoenensubsidie krijgt. De Belgische toezichthou der CREG laat bovendien weten dat de doorrekening van de Neder landse voorstellen, die dit najaar afgerond had moeten zijn, 'tot na der order' in de ijskast staat. „Wat dit concreet betekent, is niet dui delijk", zegt een woordvoerster. „Er zit in elk geval een rem op." Een reden om te wachten met het VRIJDAG 31 OKTOBER 2014 ANWB-concurrent Route Mobiel zegt in drie dagen campagne zo'n duizend nieuwe klanten te hebben binnenge haald voor zijn pechhulpdienst. Net zo veel als normaal in twee weken. Een concurrent van de ANWB-we genwacht vervoert een auto die met pech stil was komen te staan langs de weg. foto HH door Sander van Mersbergen BRUSSEL - Het plan om Nederland se elektriciteitscentrales aan te slui ten op het Belgische net staat op losse schroeven. Dat blijkt uit de re geringsverklaring van de nieuwe Belgische regering. Voor de Neder landse energiebedrijven Essent en Delta zou het schrappen van het plan slecht nieuws zijn. De vorige Belgische regering stelde een subsi die van 500 miljoen euro beschik baar voor de koppeling. De Sloecentrale in Vlissingen foto Lex de Meester STEENHOVEN ANWB-onvrede: berger blij door Paul Bots

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 13