'Sinds dit jaar hebben we een nieuwe aanpak' Sales en marke ting ontpop pen zich tot Zeeuwse me- diamakelaars. KENN1SWERF VERHUIZING PZC 21 De klant ontzorgen met een - jazeker - onafhan kelijk advies over zijn marketingstrategie. De goede, oude adverten tiekoper zal niet geheel uitsterven, maar er waait duidelijk een nieuwe wind door de afdeling sales en marke ting van Wegener Media in Zeeland. Commercieel directeur Ivo van der Velde van Wegener Media in Zeeland: „Dit jaar zijn we begonnen met een nieuwe aanpak. Voorheen waren we sterk productgericht. We verkochten advertenties voor print - de PZC en onze huis-aan-huisbladen - en voor online. Nu denken we in media-strate gische oplossingen voor onze klanten, al blijven we natuurlijk ook adverten ties verkopen." Volgens Van der Velde weten steeds minder klanten hoe ze hun, vaak slin kende, marketingbudget het beste kunnen besteden. „Dat is ook niet vreemd, want ze worden door talloze partijen benaderd. Het aanbod is enorm en diffuus. Voor een onderne mer is ook niet zo eenvoudig om te denken in crossmediale oplossingen. Wij helpen ze de kluwen te ontrafe len. We geven advies over de combina ties van print en online, die vaak goed werken. Als de klant dat wil, zoeken we een op maat gesneden oplossing, zelfs als dat ertoe leidt dat we de klant naar een andere partij doorverwijzen. Laat ik een voorbeeld geven over een klant die vuurwerk verkoopt. We heb ben geadviseerd zijn webwinkel beter vindbaar te maken. We regelen dus enerzijds het klantenverkeer naar zijn webshop en kunnen anderzijds via print zijn naamsbekendheid vergro ten. En dat werkt." Papier is nog steeds een sterk wapen om een merk in het geheugen van de Zeeuwen te griffen. De gemiddelde PZC-lezer neust per dag 18 minuten in de krant. „Geen enkel ander nieuwsmedium in Zeeland kan daar aan tippen." Specialistische kennis voor onli ne-marketing betrekken Van der Vel de en zijn team voor zover nodig van deskundige derden. Daar schaamt hij zich absoluut niet voor. „Wij hebben verstand van kranten. Media en mar keting zijn te complex om alles zelf goed te doen. Daarom halen we voor online specialisten in huis." Zo ontstaat in het voormalige PZEM- pand (nummer 37) een soort media- huis, dat aan de sales- en marketing- kant wordt bevolkt door wat Van der Velde 'mediamakelaars' noemt. Het is nadrukkelijk niet te bedoeling te con curreren met Zeeuwse reclamebu reaus, onderstreept Van der Velde.. Dat de commercieel directeur en zijn team nu op dezelfde werkvloer hui zen als de PZC-redactie vindt hij winst. „Het kweekt begrip voor el- kaars positie en werk. Ook kun je on derling tips en informatie uitwisse len." Zonder dat de redactionele onafhanke lijk in gevaar komt - 'dat willen onze klanten ook niet' -werken beide af delingen wel steeds vaker samen. Bij voorbeeld bij grote evenementen als Film by the Sea en de Tour de France, waarvan de tweede etappe in 2015 fi nisht op Neeltje Jans. Ook het glossy feel good-magazine Geniet! is een vrucht van deze samen werking. „Sommige klanten adverteren liever in een luxueus blad waarin positieve verhalen staan. Dat zijn wel kwaliteits- verhalen van de hand van PZC-ver- slaggevers. Het is meteen een mooi ca deautje voor onze lezers." WWW KENNISWERF NL DONDERDAG 30 OKTOBER 2014 Maatwerk als de klant dat wenst I Ivo van der Velde, commercieel directeur van Wegener Media in Zeeland, foto Mechteld Jansen DE PLEK VOOR INNOVATIE IN ZEEIANO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 73