'Deel geen shit' tegen pesten op internet IN HET NIEUWS 3 Niet iedereen is enthousiast over claims op groente of fruit Cruise Middellandse Zee van v'itaWne kan het geen kwaad dat nog eens te benadrukken", zegt Patricia Schutte van het Voedingscen trum dat zich eerder kritisch uit liet over superfoods. „Voedings claims kunnen op een positieve manier bevestigen dat groente en fruit passen in een gezond eetpa troon." Wordt op boerenkolen in de toe komst echt een stickertje met 'rijk aan calcium' geplakt? Dat staat of valt met de bereid heid van supermarkten om groen te en fruit op die manier te pro moten. Albert Heijn heeft nog geen plannen onverpakte groente en fruit van extra etiketten of in formatiebordjes te voorzien, zegt woordvoerster Anoesjka Aspe- slagh. „Je kunt niet veel informa tie geven. Zeker op een klein pro duct is daarvoor geen ruimte. Maar aan het succes van super foods, die we eerder dit jaar in ons assortiment namen, merken wij ook dat klanten steeds bewus ter met hun gezondheid bezig zijn. In de toekomst zien we voor voedingsclaims op groente en fruit wel mogelijkheden." Het is niet zo simpel om claims op groente en fruit te plakken, waarschuwt onder zoeker Wouter Ver- kerke van Wagenin- gen UR Glastuin bouw. „Moeder natuur is wisselvallig. Een claim moet wel waar te maken zijn." Afhankelijk van de teeltomstandigheden kunnen de gehaltes voedingsstoffen in planten sterk verschil len. Een wortel die veel zon heeft gehad, bevat misschien wel 30 procent meer vita mine C dan een wor tel van dezelfde akker die eerder is geoogst. Er zijn ook telers en veredelaars die scep tisch zijn over de meerwaarde van het promoten van de goe de voedingsstoffen in groente en fruit. „In het verleden hebben we geëxperimen teerd met het verede len op extra vitami nes, maar daar zijn we mee gestopt", zegt Kristel van der Gulik van groente veredelaar Syngenta. „Groenten zijn per de finitie gezond. Wij vinden het niet nodig er twee keer zo veel vitamines in te stop pen, zodat ze in aan merking komen voor een claim." Onder de naam #Sharegeenshit roept het instituut jongeren op geen scheldberichten, naaktfoto's of filmpjes van gevechten te de len via sociale media. Directe aan leiding voor de campagne was het nieuws dat op meerdere scholen in Brabant seksfilmpjes circuleer den. Maar dit gebeurt op veel meer scholen. Actualiteitenpro gramma EénVandaag ondervroeg 1500 (oud-)scholieren. Van hen zei 55 procent dat op hun school wel eens zo'n naaktfilmpje in om loop was geweest. Een op de tien leerlingen zei wel eens gepest te worden op internet. „Jongeren willen erbij horen, of ze doen het uit leedvermaak", ver klaart NAMM-directeur en jeugd- trendwatcher Bamber Delver. „We hebben gekeken wat werd ge zegd over de pijpvideo van Dave Roelvink (zoon van Dries Roel- vink van wie een seksfilmpje ra zendsnel verspreid werd op inter net, red.). Jongens vonden hem stoer, meiden noemden het meis je in beeld een slet. De jongeren die opkomen voor dat meisje wa ren op een hand te tellen." Niet-pesters die toch vervelende filmpjes of foto's op internet ver spreiden, doen net zo goed mee aan dat pesten, vindt hij. „Op dat 'mededaderschap' willen wij de nadruk leggen." Omstanders worden, onder meer met een filmpje en postermateri aal voor scholen, op die rol gewe zen. „We zullen de video delen op Twitter en Facebook, en ook meetwitteren als weer een seks filmpje wordt verspreid." KRAS Ga naar Kras.nl/37228 of bel 0900-9697 '*J£SÈ DONDERDAG 30 OKTOBER 2014 55 procent van de onder vraagden zegt dat op hun school wel eens zo'n naakt- filmpje in omloop was door Freke Remmers DEN HAAG - Deel geen vervelende filmpjes of foto's via internet, want dan doe je net zo goed mee aan pesten. Met die boodschap begint de Nationale Academie voor Media en Maatschappij vandaag een anti- pestcampagne. Prijzen per persoon op basis van 2 perstfn^-^^^ief-r^Vvètl^k^w«n'Calainjt«»tër«f^s;* FRANKRIJK .y. j Mtt-AANp^- SPANJE f PALMA Pt MALLÖrCA"*""- Cruise met het gloednieuwe Costa Diadema***** vanuit Savona naar Marseille, Barcelona, Mallorca, Napels en La Spezia in Toscane. Inclusief vliegreis per KLM, transfers en maaltijden aan boord. Per gloednieuw Costa Diadema, bouwjaar 2014. Vliegreis per KLM, transfers, maaltijden aan boord Optioneel bezoek Provence, Avignon, Pompeï en Herculaneum mogelijk Wekelijks vertrek december t/m april Prijzen p.p. o.b.v. 2 pers. excL reserveringskosten en Calamiteitenfonds

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 3