het jaar van koper en cayenne Kilo Jonnie Boer kost de helft CONSUMENT 31 KOOPWAAR Wouter Klootwijk Niet nieuw, maar op nieuw op de markt ge bracht. Vadouvan. Krui den- en specerijenmen ger Euroma in Wapenveld stopt het in een blikje. Het is de jong ste creatie in een serie gemengde kruiden in kloeke blikken. Vadou van doet aan kerrie denken en ziet ook, althans die van Euroma, geel. Het is een fantastisch geurig mengsel dat van de sloomste bak rijst met een oude sok een we- reldmaal kan maken. Maar waar om weten we er niet van? We weten eigenlijk helemaal niks over specerijen. Mogelijk is dat de schuld van de uitvinder, een dame in Barendrecht, van de gehaktkruiden. Toen die er een maal waren, hoefde je niet meer op te letten wat je in de ballen deed ter verheffing van de smaak. Silvo deed het voor je. En Verstegen, de kruidenman van Schiedam, kon er ook wat van. Gehaktkruiden zijn populairder dan ooit. Het is te zien aan de rijen zakjes naast elkaar in de su permarkt. Veel meer zakjes voor gehakt dan andere mengsels, zo als de mix voor speklapjes, voor andijviestamppot en zelfs voor zuurkool, alsof zuurkool nog wat nodig heeft. Waren gehaktkruiden voorheen kruiden voor gehakt, nu zijn er die de bal een smaak geven die aan saté moet doen denken of aan shoarma, of aan Italië of aan Stroganoff. Mam, wat lekker van daag, je proeft echt Stroganoff, heerlijk, wat kun jij koken. Maar wat precies in de zakjes zit, is ons worst. De kleine leerzame letter tjes worden zelden gelezen. En vadouvan dan? Het is een mengsel dat in veel varianten werd en wordt gemaakt en komt oorspronkelijk uit een gebied van India waar Fransen een tijd de baas speelden. Het zouden de ar rogante Fransen geweest zijn die invloed uitoefenden op de samen stelling van het kerrie-achtige mengsel en het de naam vadou van gaven. Euroma brengt het terug in de be langstelling in een reeks uitste kende mengsels waarvan de naam kleiner op het blik staat dan die van de culinaire burge meester van Zwolle, Jonnie Boer. De naam van de chef doet ver trouwen dat het wel goed zit met het blikje. En dat zit het. Om ervan te genieten, hoeven niet noodzakelijk exotische scho tels bereid te worden. Strooi wat over een warm Bintje en de visi te wil niet meer op wintersport, maar elke zondag bij je komen eten. Er zijn vijftien kruidencom binaties (zie de website original- spices.nl) waarvan er wel tien een bord warme aardappelen kunnen veranderen in onvergete lijke feestdagen. Maar ook de jus kunnen ze betoveren. Wel duurder. O ja? Ik verzeilde in een vestiging van Albert Heijn. Op het bovenste kruidenschap de blikken van Jonnie Boer. Duurder dan zakjes mix voor speklapjes. Maar Heijn vermeldt zorgvuldig ook de kiloprijs. En dan pas dringt het tot je door. De geurige specerijen in blik kosten maar half wat de winkel rekent voor mixen in een zakje. Per kilo. Als we de kleurkaarten van kleurenspe- cialist Pantone mogen geloven, wordt 2015 een jaar waarin oranje het straat beeld bepaalt. Het weinig flatterende oranje dat je associeert met voetbalta ferelen of Koningsdag heeft daar niets mee te maken. De accentkleuren van het nieuwe jaar dragen namen die tot de (modieu ze) verbeelding spreken: copper coin, bright mari gold, exuberance of cayenne. AkzoNobel maakt het nog bonter: koperoranje - een zachte, naar bruinro ze neigende oranjetint - is volgens de verfproducent dé wereldwijde kleur van 2015. Heieen van Gent, creatief directeur bij AkzoNobel: „Het is de overkoepelende kleur van de 5 trends en 65 trendkleuren van 2015 die we na een aantal brain stormsessies met experts samenstelden. Zo'n kleur moet overal ter wereld, op diverse vlakken en zowel bij mannen als vrouwen passen en met diverse kleu ren en natuurlijke materialen te combineren zijn. Koperoranje staat voor een positievere kijk op de we reld en een nieuwe focus op de economie van het de len. De diepe kleur sluit perfect aan bij neutrale tin ten, wit, roze, oranje1-, metaal- en houttinten." Die trends van het nieuwe jaar draaien onder ande re om de natuur, het delen van bezit en schoonheid. En ook: een warmere samenleving en de schoon heid in het alledaagse. Dat klinkt heel erg jaren ze ventig en flowerpower. Dat klopt, zegt Meta Struy cken van Style Indicator. „Die jarep zeventig vor men komend voorjaar voor veel internationaal toon aangevende collecties een inspiratiebron en dus zien we de favoriete kleuren uit die tijd - warm bruin, roest en oranje - terug. Maar er is sowieso binnen mode een hang naar meer natuurlijke kleurpaletten. Niet alleen oranje wordt een zichtbare trend, ook groenen, witten, beige, zand- en huidtinten of nu des ga je veel zien. Veel mensen schrikken mis schien van oranje-achtigen. Het totaalbeeld is daar- entegen esthetisch en absoluut niet schreeuwerig." Koper maakt al een aantal jaren een gestage opmars, vooral in het interieur. Dat begon bij het grote pu bliek met de nu wereldberoemde ontwerpen van de Britse designer Tom Dixon. Inmiddels vind je de ko pertrend in onder andere allerlei objecten op het ge bied van design, sieraden en keukenapparatuur te rug. De herfst- en wintercollecties voor dit seizoen laten zien dat koper en oranje voorzichtig de kop op steken in meubilair, beddengoed, winterjassen en details zoals ruitpatronen." In de zomer van 2015 lijkt oranje pas echt geworteld in modecollecties met namen als Kenzo, Gucci, Gi- venchy en Prada. Zij kiezen voor de dieporanje (ac centen). Struycken: „Het oranje in de huidige win tercollecties is over het algemeen intens en warm, zoals de kleur van een indian summer, herfstblade ren of de ondergaande zon." Modehuizen Chloé en Dries van Noten brengen moderne hippiecollecties met veel gebrand oranje, bruintinten en oranjegeel voor de lente. Struycken: „Merken als Valentino en Acne tonen oranje in hun resort-collecties voor 2015. Geen compleet oranje collecties, maar oranje in com binatie met de neutrale kleuren." Zelfs al wordt het aanbod te veel (oranje) van het goede, deze tint is reuze draagbaar. „Feller oranje is mooi voor een blouse of accent", aldus Struycken. „Oranjebruin is tijdens de wintermaanden mooi voor jassen of overhemden in combinatie met don kerblauw en in de zomer voor jurken. Veel mensen hebben een verkeerde associatie bij deze kleuren. Ze denken gelijk aan bruine badkamertegels en oranje woonaccessoires. Maar bij alle kleuren geldt: hoe ze uiteindelijk tot hun recht komen, is afhankelijk van de gebruikte materialen. Bij synthetische stoffen oogt oranje bijvoorbeeld snel goedkoop, terwijl de kleur in natuurlijke materialen prachtig kan zijn." Roest, bruinroze: zeg niet zomaar oranje tegen het nieuwe oranje. De officiële kleur van 2015 is stijlvol, met een knipoog naar de jaren zeventig. DONDERDAG 30 OKTOBER 2014 Foto's 1. Haarkleuring, Wella. 2. Badkameraccessoires, Kartell by Laufen. 3. Armband, Michael Kors. 4. Nagellak, Lauren B. 5. Kussen, H&M. 6. Horloge, Guess. 7. Mand, H&M. reageren? consument@depersdienst.nl door Cintha Rood

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 31