Shoppen in de grote steden! effeweg.nl Slot drama woekerpolis is nabij Verzekeraar is de polisellende zat ECONOMIE 15- 66 We zoeken niet de rechtszaal op omdat we dat leuk vinden 66 Tot nu toe heeft de overheid zich laf opgesteld in dit dossier Berlijn - Antwerpen - Keulen - Düsseldorf - Parijs - Dortmund - Münster - Londen - Brussel Kijk voor meer scherpe aanbiedingen op: www.effeweg.nl/Wegener of bel: 0529 - 46 96 67 Dat blijkt uit een onderzoek van de Amsterdamse promovenda Bonne van Hattum die de afgelo pen maanden in het kader van haar proefschrift sprak met top mensen van de zes grote verzeke raars, hun_advocaten en claimorga nisaties. Zij namen anoniem deel aan het onderzoek. Verzekeraars Aegon en Nationale Nederlanden geven desgevraagd aan positief te genover een oplossing te staan, of schoon men daar nog veel 'haken en ogen' aan ziet. „Maar wij zijn bereid met de Autoriteit Finan ciële Markten (AFM) en De Neder- landsche Bank (DNB) mee te den ken over eventuele nadere voor stellen", aldus de woordvoerster van Aegon. AFM en DNB hebben er de afgelo pen tijd bij de verzekeraars op aan gedrongen tot een snelle oplos sing te komen in het woekerpolis- dossier, dat zich al sinds 2006 voortsleept. Claimorganisaties als Woekerpolis.nl, Wakkerpolis en Claimexperts, die namens duizen den gedupeerde woekerpolishou- ders claims afhandelen, voelen ook voor een gezamenlijke oplos sing. Alleen Woekerpolisproces weigert mee te werken aan een collectieve oplossing. De voorstan ders pleiten, net als onderzoek ster Van Hattum, voor aanstelling van een 'gezaghebbende autori teit' onder wiens leiding aan die oplossing moet worden gewerkt. Verzekeraars voorzien een twee de, miljarden euro's kostende golf van schade-uitkeringen aan gedu peerde polishouders. Achteraf blijkt de in 2008 vastgestelde com pensatie - in totaal circa 3 rtiiljard euro - volstrekt ontoereikend. Ge dupeerden en hun advocaten be reiken via geheime schikkingen met verzekeraars en uitspraken van financieel klachteninstituut Kifid inmiddels aanmerkelijke ho gere schadevergoedingen. Ook lijdt de verkoop van nieuwe verzekeringspolissen onder het slechte imago waaronder verzeke raars vanwege de woekerpolissen gebukt gaan. Dat idee kreeg onder zoekster Bonne van Hattum toen ze met topmensen van verzeke raars sprak in het kader van haar proefschrift over massaclaims. Uit haar onderzoek blijkt dat een groot deel van de verzekeraars en claimorganisaties wil meewerken aan een finale oplossing van het woekerpolisdrama. Van Hattum: „De verzekeraars, hun advocaten en claiminstellin gen die ik heb gesproken, zijn in meerderheid voor een snelle, ge controleerde en duurzame oplos sing." Ab Flipse, voorzitter van Woeker- polis.nl, de grootste claimorganisa tie, snapt wel waarom: „Ze heb ben geen vertrouwen meer van het publiek, hun verdienmodel staat onder druk en ze zien dat wat ze ook doen het resultaat afge schoten wordt." Flipse: „In off the record-gesprekken met bestuur ders van verzekeringsmaatschap pijen merk je dat ze zich realise ren dat ze moeten betalen. Alleen gaat de tweede compensatieronde véél meer kosten dan gedacht. En ook zijn ze klauwen met geld kwijt aan de advocaten die ze steeds hiervoor inhuren." Flipse zegt 'absoluut bereid' te zijn mee te werken aan een geza menlijke definitieve oplossing. „We zoeken de rechtszaal niet op omdat we dat leuk vinden." Hij pleit voor een onafhankelijke com missie die met voorstellen komt. „Dat moet je niet door de daders, de verzekeraars, laten doen." René Graafsma van Claimexperts meent dat verzekeraars diep in de buidel moeten tasten. „Tot de grens van hun weerstandsvermor- gen. De hoogst mogelijke compen satie", zegt hij. „En de klant moet uiteraard een verbeterd product krijgen." Ook hij bespeurt in per soonlijke gesprekken met verzeke raars dat ze 'de knop al hebben omgezet' als het om aansprakelijk heid gaat. „Maar juridisch vinden ze het nog lastig." Adriaan de Gier, advocaat van Wakkerpolis, schat dat het een tot twee jaar duurt voordat collectie ve schadevergoeding een feit is. „Want er zijn héél veel verschil lende polissen verkocht. En de ciaims lopen sterk uiteen." Hij ziet een leidende rol wegge legd voor de overheid. „Ja, ze heb ben een belang omdat ze eigenaar zijn van ASR en Reaal die woeker polissen hebben verkocht, maar het wordt tijd dat ze ook aan het belang van de burger denken. Tot nu toe heeft de overheid zich laf opgesteld in dit dossier." Pieter Lijesen, voorzitter van stichting Woekerpolisproces, is te gen een collectieve oplossing. „Na jarenlange juridische procedures wordt eindelijk succes behaald en is het steeds duidelijker dat verze keraars de volledige schade zullen moeten vergoeden aan doorproce derende polishouders." Nu verze keraars met de rug tegen de muur staan, zegt hij, willen ze een col lectieve schikking. „Voor ons is dat een gepasseerd station." Onderzoekster Van Hattum be aamt dat ook niet alle verzeke raars daar om zitten te springen. „Ze hebben een kosten-baten- analyse gemaakt en komen tot de conclusie dat het voordeliger is de individuele procedures te doorlo pen. Of ze willen om principiële redenen niet opnieuw een com pensatieproces aangaan." De Amsterdamse onderzoekster, die ook als beleidsmedewerker bij de Autoriteit Financiële Markten werkt, laat het in haar boek Hand reiking voor de afwikkeling van mas saclaims op de financiële markten niet bij constateringen alleen. „Ik heb een uitgewerkt stappenplan dat leidt tot een snel, gecontro leerd en duurzaam proces. Verze keraars en claimorganisaties moe ten bij elkaar .gaan zitten, over hun principes heenstappen en sa menwerken. Wat je nu ziet is dat partijen zich vooral ingraven op basis van juridische argumenten." 2, 3 of 4 daagse busreizen Vertrek o.a.: 7,14,21,23,28,29 november Incl.: Verblijf in een hotel o.b.v. logies en ontbijt Vervoer per luxe touringcar Alle fouten voorbehouden. Prijzen zijn vanaf en p.p. en o.b.v. een boeking voor 2 personen. Exclusief excursie- en entreegelden en €18,- reserveringskosten per boeking. i 4 DONDERDAG 30 OKTOBER 2014 door Chris van Alem AMSTERDAM - Er lijkt een oplossing in het verschiet voor het woekerpo- lisdrama. Een groot deel van de grote verzekeraars en claim organisaties wil meewerken aan een nieuwe compensatieregeling die houders van een niet renderen de woekerpolis definitief schade loos stelt. Bij ASR Verzekeringen stapelen de dossiers rond de compensatie van woekerpolissen zich op. foto Wiebe Kiestra/HH door Chris van Alem AMSTERDAM - Verzekeraars zijn het zat voortdurend aangekeken te worden op de woekerpolissen die ze jaren geleden hebben verkocht. Ab Flipse, voorzitter Woekerpolis.nl Adriaan de Gier, advocaat Wakkerpolis

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 15