Vooral de torpedovorm spreekt mij heel erg aan Sturen van ambulance uit Breda is Motorrijders voor goed voor Hulst Anders onverteerbaar doel reden te hard 24 ZEEUWS-VLAANDEREN NEDERLANDSE TRANSPLANTATIE STICHTING Marleen Smet uit Koewacht kreeg twee nieuwe longen. Ze werft nu zelf donoren, uit pure dankbaarheid. Rollend Materieel Mooie auto, zei zo'n man dan in de showroom, niet we tende dat die voor een deel bestond uit z'n eigen to tal loss gereden Simcaatje, zegt Roger Haegeman uit Aardenburg met een brede grijns. Hij verhaalt over de jaren zeventig en de leven dige handel in Duitse schade-au to's. „Onbeschadigde voor- en ach terkanten lasten we aan elkaar tot een complete auto. Maar die wa ren veel sterker dan een scha de-auto die ze helemaal rechtge trokken hadden", aldus Roger. Op de ambachtsschool in Oost burg wilde hij leren voor auto monteur, maar kwam daar niet verder dan 'de leer van de peter olie-motor en de rondgaande ploeg'. „Alles was daar toen nog gericht op de landbouw." Pas in loondienst bij autobedrij ven in de regio leerde Roger de kneepjes van het vak van mon teur en vond daarnaast zijn draai in de autohandel. Eerst ging hij met auto's als Sim- caatjes, Mini Coopers en Morris Marina's regelmatig richting de beruchte, maar evenzeer beroem de automarkt in Utrecht. Later kwamen die schade-auto's uit Duitsland. Roger is inmiddels met pensioen, maar werkt nog dagelijks aan au to's, vaak klassiekers. Vakkundig gerestaureerde onderdelen liggen te wachten op montage in een vooroorlogse Rolls Royce. Zelf heeft hij een 'late' Triumph TR 6 met injectie, maar ook een aantal oude Ford-tractoren, de zoge naamde Blauwe Reigers. Zijn pronkstuk is toch wel de Stu debaker Big Six uit 1922 met een enorme 5.8 liter zescilinder in lijn onder de kap. „Het is vooral de torpedovorm die me aantrekt in die vooroorlogse auto's." De Stu debaker importeerde hij uit Ame rika. „Toen ik de deuren van slot deed vielen ze allebei op de grond, omdat de scharnieren uit het hout gerot waren". Op basis van de grove maat van het oude materiaal maakte hij alles nieuw uit gedroogd essenhout. Nieuwe metalen treeplanken rolde Roger in vorm met een zogenaamd 'En gels wiel'. Ook de binnenbekle- ding en de linnen kap naaide hij zelf. Alleen het spuitwerk is bij Jan Lako in Aardenburg gedaan. De auto is te koop, want Roger zint alweer op een nieuw project. 'Zodra de Studebaker verkocht is ga ik eens kijken voor een T-Ford Roadster van rond 1914'- HULST - Zie haar dinsdagochtend eens staan. Wie had dat een jaar geleden gedacht, dat Marleen Smet op een vitaliteitsbeurs in De Blaauwe Hoeve in Hulst een kraampje van de Nederlandse Transplantatie Stichting zou be mannen. Hoe cru het ook klinkt, maar Marleen Smet uit Koewacht was lange tijd ten dode opgeschre ven. En nu? Nu dartelt ze langs de kraampjes alsof ze aan een nieuw leven is begonnen. Eigenlijk is dat ook wel een beetje zo. Vijfjaar geleden kreeg Mar leen het van het ene op het ande re moment ontzettend benauwd. „Artsen constateerden dat ik de chronische longziektes COPD en longemfyseem had. Het bleek aan geboren. Ik rookte wel, maar uit onderzoek bleek dat hef daar hele maal niets mee te maken had. Ik ben drie keer opgenomen in het ziekenhuis in Terneuzen, maar daar was de boodschap uiteinde lijk dat ik geen lang leven meer zou hebben. Mijn longcapaciteit was nog maar zeventien procent", vertelt ze. Eerlijk gezegd had Marleen op dat moment al geen leven meer. Als ze ook nog maar een woord zei, was ze alweer buiten adem. „Van opstaan uit bed werd ik alweer moe. Ik kon bijna niets meer. Ge lukkig zijn er dan nog wel dingen zoals Facebook, waarmee ik mijn sociale contacten nog een beetje kon onderhouden." Marleen liet het er niet bij zitten en spoedde zich naar het Universi tair Ziekenhuis in Gent. „Ik wilde niet dood. Ik heb nooit geaccep teerd dat ik zo ziek was. In Gent zeiden ze al snel dat ik in aanmer king kwam voor een longtrans plantatie. Daarbij moet ik wel zeg gen dat het in mijn voordeel werk te dat ik de Belgische nationaliteit heb. Daardoor kon ik toch nét iets makkelijker bij de Belgische zie kenhuizen terecht." Een grondige screening volgde. „Jouw lichaam moet, voor zover dat kan, in topconditie zijn. Ik woog nog maar 43 kilo. Er moest tien kilo bij, dus ben ik met een diëtiste aan de slag gegaan. Vanaf Ik ben uit respect voor mijn donor heel erg zuinig op mijn lichaam geworden. het moment dat je er klaar voor bent, moet je 24 uur per dag be schikbaar zijn. Zodra de telefoon gaat, moet je binnen zes uur op de operatietafel liggen." Het telefoontje kwam, in septem ber van het vorige jaar. Marleen ging naar Leuven, waar haar nieu we longen op haar wachtten. „Voorwaarde is dat de longen qua grootte precies bij jouw lichaam passen. En de donor moet dezelf de bloedgroep hebben. Wie mijn donor is? Ik weet het niet. Ik heb zijn of haar nabestaanden wel een brief geschreven om mijn dank baarheid te tonen. Die is via de transplantatiecoördinator van het ziekenhuis in Leuven bij hen te rechtgekomen. Ik zou het leuk vinden als ze contact met mij op nemen, maar het hoeft niet." Dankbaarheid tonen, Marleen kan het niet vaak genoeg bena drukken. „Mijn kwaliteit van le ven is door de transplantatie zó goed geworden, dat ik uit respect voor mijn donor heel zuinig op mijn lichaam ben geworden. Als ik merk dat iemand in mijn buurt verkouden is, zet ik een mondkap je op. Het interesseert mij niet wat anderen daar van vinden. Ik ben extra kwetsbaar, dus ga ik zo veel mogelijk risico's uit de weg." Wat gek toch. Een jaar geleden kon het nog elke dag zomaar over zijn en nu kan Marleen de hele wereld aan. Hoe oud ze is? Doet er niet toe, ze is zo jong als ze zich voelt. Want vorig jaar voelde ze zich in elk geval veel ouder dan nu. „Ik kan weer genieten van heel normale dingen. Mijn gezin natuurlijk. Maar wat denk je van trap lopen en een boodschappen tas dragen? Geweldig!" Van Puyvelde reageert daarmee op antwoorden op schriftelijke raadsvragen. Hulst Anders vroeg daarin aandacht voor de bereik baarheid voor de hulpdiensten tij dens de werkzaamheden in Clin ge. Daarbij worden gedeelten van straten tijdelijk afgesloten. Burge meester en Wethouders- delen de mening van Hulst Anders dat er goede afspraken gemaakt moeten worden met de de hulpdiensten. „Overigens is het zo dat de wonin gen buiten het directe werkvlak, meestal enkele tientallen meters, altijd wel bereikbaar zijn." Volgens het college is er wekelijks contact met de brandweercom mandant over de werkzaamhe den, zodat telkens de beste aanrij- route bepaald kan worden. De brandweercommandant speelt de informatie ook door aan de ambu lancepost Hulst en de brandweer van Sint-Gillis-Waas. B en W merken op dat de beman ning van een ambulance niet al tijd afkomstig is van de ambulan cepost Hulst. Daardoor kan het ge beuren dat het een ambulanceper soneel niet plaatselijk bekend is. „Het kan zelfs zo zijn dat een am bulance met bemanning uit Bre da naar een calamiteit in Clinge wordt gezonden." Volgens Hulst Anders kan dat niet en moet er vertrokken wor den uit de ambulancepost Hulst. „Indien nodig dienen hiervoor meer middelen beschikbaar te worden gesteld." De Herfstrit, georganiseerd door Hartrijders Hamme, leverde acht duizend euro op. Meerdere deel nemers reden volgens ABGH te hard. „Volgens klachten van om wonenden reden sommige moto ren 80 tot 100 kilometer per uur", zei Stan de Bakker maandag tij dens een commissie vergadering. „Daarom moeten bij toekomstige tochten dorpskernen ontzien wor den." Burgemeester Jan-Frans Mulder hoorde de verhalen ook. „Het is een mooi project, maar deelnemers moeten wel instruc ties meekrijgen. De kernen wor den al zoveel mogelijk gemeden. De volgende keer zouden we me tingen kunnen uitvoeren." ABGH had ook gehoord dat er wel 4500 deelnemers zouden zijn, in plaats van 3000. Mulder: „Zwartrijders aanpakken is lastig, want de motorrijders maken ge bruik van de openbare weg." door Chris Platteeuw Ze besteden dagelijks uren aan hun hobby, de liefhebbers van oldtimers en ander rollend materieel. Sommi gen maken van hun hobby zelfs hun werk. Roger Haegeman uit Aarden burg vertelt over zijn Studebaker. Ik heb nooit geaccepteerd dat ik ziek was door Raymond de Frel I Roger Haegeman met zijn Studebaker Big Six uit 1922. De auto staat te koop, want Roger wil graag een T-Ford Roadster van rond 1914. Marleen Smet door Eugène Verstraeten CLINCE - Hulst Anders vindt het niet kunnen dat er bij een calami teit in Clinge mogelijk een ambu lance vanuit Breda moet komen. Volgens voorzitter Jan van Puyvel- de gaat daarmee erg veel tijd verlo ren. Bovendien kent de bemanning de streek niet, wat tot extra tijdver lies kan leiden. „Dit terwijl elke se conde belangrijk is." door Bob Maes HULST - Ruim drieduizend motorrij ders reden afgelopen zondag over de Oost-Zeeuws-Vlaamse wegen. Met als doel: geld inzamelen voor de Vlaamse Vereniging Autisme. De fractie van Algemeen Belang Groot Hulst kreeg klachten binnen over de deelnemers.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 64