Vooral de torpedovorm
spreekt mij heel erg aan
Sturen van ambulance uit Breda is Motorrijders voor goed
voor Hulst Anders onverteerbaar doel reden te hard
24 ZEEUWS-VLAANDEREN
NEDERLANDSE TRANSPLANTATIE STICHTING
Marleen Smet uit Koewacht kreeg
twee nieuwe longen. Ze werft nu
zelf donoren, uit pure dankbaarheid.
Rollend Materieel
Mooie auto, zei zo'n
man dan in de
showroom, niet we
tende dat die voor
een deel bestond uit z'n eigen to
tal loss gereden Simcaatje, zegt
Roger Haegeman uit Aardenburg
met een brede grijns. Hij verhaalt
over de jaren zeventig en de leven
dige handel in Duitse schade-au
to's. „Onbeschadigde voor- en ach
terkanten lasten we aan elkaar tot
een complete auto. Maar die wa
ren veel sterker dan een scha
de-auto die ze helemaal rechtge
trokken hadden", aldus Roger.
Op de ambachtsschool in Oost
burg wilde hij leren voor auto
monteur, maar kwam daar niet
verder dan 'de leer van de peter
olie-motor en de rondgaande
ploeg'. „Alles was daar toen nog
gericht op de landbouw."
Pas in loondienst bij autobedrij
ven in de regio leerde Roger de
kneepjes van het vak van mon
teur en vond daarnaast zijn draai
in de autohandel.
Eerst ging hij met auto's als Sim-
caatjes, Mini Coopers en Morris
Marina's regelmatig richting de
beruchte, maar evenzeer beroem
de automarkt in Utrecht. Later
kwamen die schade-auto's uit
Duitsland.
Roger is inmiddels met pensioen,
maar werkt nog dagelijks aan au
to's, vaak klassiekers. Vakkundig
gerestaureerde onderdelen liggen
te wachten op montage in een
vooroorlogse Rolls Royce. Zelf
heeft hij een 'late' Triumph TR 6
met injectie, maar ook een aantal
oude Ford-tractoren, de zoge
naamde Blauwe Reigers.
Zijn pronkstuk is toch wel de Stu
debaker Big Six uit 1922 met een
enorme 5.8 liter zescilinder in lijn
onder de kap. „Het is vooral de
torpedovorm die me aantrekt in
die vooroorlogse auto's." De Stu
debaker importeerde hij uit Ame
rika. „Toen ik de deuren van slot
deed vielen ze allebei op de
grond, omdat de scharnieren uit
het hout gerot waren". Op basis
van de grove maat van het oude
materiaal maakte hij alles nieuw
uit gedroogd essenhout. Nieuwe
metalen treeplanken rolde Roger
in vorm met een zogenaamd 'En
gels wiel'. Ook de binnenbekle-
ding en de linnen kap naaide hij
zelf. Alleen het spuitwerk is bij
Jan Lako in Aardenburg gedaan.
De auto is te koop, want Roger
zint alweer op een nieuw project.
'Zodra de Studebaker verkocht is
ga ik eens kijken voor een T-Ford
Roadster van rond 1914'-
HULST - Zie haar dinsdagochtend
eens staan. Wie had dat een jaar
geleden gedacht, dat Marleen
Smet op een vitaliteitsbeurs in
De Blaauwe Hoeve in Hulst een
kraampje van de Nederlandse
Transplantatie Stichting zou be
mannen. Hoe cru het ook klinkt,
maar Marleen Smet uit Koewacht
was lange tijd ten dode opgeschre
ven. En nu? Nu dartelt ze langs de
kraampjes alsof ze aan een nieuw
leven is begonnen.
Eigenlijk is dat ook wel een beetje
zo. Vijfjaar geleden kreeg Mar
leen het van het ene op het ande
re moment ontzettend benauwd.
„Artsen constateerden dat ik de
chronische longziektes COPD en
longemfyseem had. Het bleek aan
geboren. Ik rookte wel, maar uit
onderzoek bleek dat hef daar hele
maal niets mee te maken had. Ik
ben drie keer opgenomen in het
ziekenhuis in Terneuzen, maar
daar was de boodschap uiteinde
lijk dat ik geen lang leven meer
zou hebben. Mijn longcapaciteit
was nog maar zeventien procent",
vertelt ze.
Eerlijk gezegd had Marleen op dat
moment al geen leven meer. Als
ze ook nog maar een woord zei,
was ze alweer buiten adem. „Van
opstaan uit bed werd ik alweer
moe. Ik kon bijna niets meer. Ge
lukkig zijn er dan nog wel dingen
zoals Facebook, waarmee ik mijn
sociale contacten nog een beetje
kon onderhouden."
Marleen liet het er niet bij zitten
en spoedde zich naar het Universi
tair Ziekenhuis in Gent. „Ik wilde
niet dood. Ik heb nooit geaccep
teerd dat ik zo ziek was. In Gent
zeiden ze al snel dat ik in aanmer
king kwam voor een longtrans
plantatie. Daarbij moet ik wel zeg
gen dat het in mijn voordeel werk
te dat ik de Belgische nationaliteit
heb. Daardoor kon ik toch nét iets
makkelijker bij de Belgische zie
kenhuizen terecht."
Een grondige screening volgde.
„Jouw lichaam moet, voor zover
dat kan, in topconditie zijn. Ik
woog nog maar 43 kilo. Er moest
tien kilo bij, dus ben ik met een
diëtiste aan de slag gegaan. Vanaf
Ik ben uit respect
voor mijn donor
heel erg zuinig op
mijn lichaam
geworden.
het moment dat je er klaar voor
bent, moet je 24 uur per dag be
schikbaar zijn. Zodra de telefoon
gaat, moet je binnen zes uur op
de operatietafel liggen."
Het telefoontje kwam, in septem
ber van het vorige jaar. Marleen
ging naar Leuven, waar haar nieu
we longen op haar wachtten.
„Voorwaarde is dat de longen qua
grootte precies bij jouw lichaam
passen. En de donor moet dezelf
de bloedgroep hebben. Wie mijn
donor is? Ik weet het niet. Ik heb
zijn of haar nabestaanden wel een
brief geschreven om mijn dank
baarheid te tonen. Die is via de
transplantatiecoördinator van het
ziekenhuis in Leuven bij hen te
rechtgekomen. Ik zou het leuk
vinden als ze contact met mij op
nemen, maar het hoeft niet."
Dankbaarheid tonen, Marleen
kan het niet vaak genoeg bena
drukken. „Mijn kwaliteit van le
ven is door de transplantatie zó
goed geworden, dat ik uit respect
voor mijn donor heel zuinig op
mijn lichaam ben geworden. Als
ik merk dat iemand in mijn buurt
verkouden is, zet ik een mondkap
je op. Het interesseert mij niet
wat anderen daar van vinden. Ik
ben extra kwetsbaar, dus ga ik zo
veel mogelijk risico's uit de weg."
Wat gek toch. Een jaar geleden
kon het nog elke dag zomaar over
zijn en nu kan Marleen de hele
wereld aan. Hoe oud ze is? Doet
er niet toe, ze is zo jong als ze
zich voelt. Want vorig jaar voelde
ze zich in elk geval veel ouder dan
nu. „Ik kan weer genieten van
heel normale dingen. Mijn gezin
natuurlijk. Maar wat denk je van
trap lopen en een boodschappen
tas dragen? Geweldig!"
Van Puyvelde reageert daarmee
op antwoorden op schriftelijke
raadsvragen. Hulst Anders vroeg
daarin aandacht voor de bereik
baarheid voor de hulpdiensten tij
dens de werkzaamheden in Clin
ge. Daarbij worden gedeelten van
straten tijdelijk afgesloten. Burge
meester en Wethouders- delen de
mening van Hulst Anders dat er
goede afspraken gemaakt moeten
worden met de de hulpdiensten.
„Overigens is het zo dat de wonin
gen buiten het directe werkvlak,
meestal enkele tientallen meters,
altijd wel bereikbaar zijn."
Volgens het college is er wekelijks
contact met de brandweercom
mandant over de werkzaamhe
den, zodat telkens de beste aanrij-
route bepaald kan worden. De
brandweercommandant speelt de
informatie ook door aan de ambu
lancepost Hulst en de brandweer
van Sint-Gillis-Waas.
B en W merken op dat de beman
ning van een ambulance niet al
tijd afkomstig is van de ambulan
cepost Hulst. Daardoor kan het ge
beuren dat het een ambulanceper
soneel niet plaatselijk bekend is.
„Het kan zelfs zo zijn dat een am
bulance met bemanning uit Bre
da naar een calamiteit in Clinge
wordt gezonden."
Volgens Hulst Anders kan dat
niet en moet er vertrokken wor
den uit de ambulancepost Hulst.
„Indien nodig dienen hiervoor
meer middelen beschikbaar te
worden gesteld."
De Herfstrit, georganiseerd door
Hartrijders Hamme, leverde acht
duizend euro op. Meerdere deel
nemers reden volgens ABGH te
hard. „Volgens klachten van om
wonenden reden sommige moto
ren 80 tot 100 kilometer per uur",
zei Stan de Bakker maandag tij
dens een commissie vergadering.
„Daarom moeten bij toekomstige
tochten dorpskernen ontzien wor
den." Burgemeester Jan-Frans
Mulder hoorde de verhalen ook.
„Het is een mooi project, maar
deelnemers moeten wel instruc
ties meekrijgen. De kernen wor
den al zoveel mogelijk gemeden.
De volgende keer zouden we me
tingen kunnen uitvoeren."
ABGH had ook gehoord dat er
wel 4500 deelnemers zouden
zijn, in plaats van 3000. Mulder:
„Zwartrijders aanpakken is lastig,
want de motorrijders maken ge
bruik van de openbare weg."
door Chris Platteeuw
Ze besteden dagelijks uren aan hun
hobby, de liefhebbers van oldtimers
en ander rollend materieel. Sommi
gen maken van hun hobby zelfs hun
werk. Roger Haegeman uit Aarden
burg vertelt over zijn Studebaker.
Ik heb nooit
geaccepteerd
dat ik ziek was
door Raymond de Frel
I Roger Haegeman met zijn Studebaker Big Six uit 1922. De auto staat te
koop, want Roger wil graag een T-Ford Roadster van rond 1914.
Marleen Smet
door Eugène Verstraeten
CLINCE - Hulst Anders vindt het
niet kunnen dat er bij een calami
teit in Clinge mogelijk een ambu
lance vanuit Breda moet komen.
Volgens voorzitter Jan van Puyvel-
de gaat daarmee erg veel tijd verlo
ren. Bovendien kent de bemanning
de streek niet, wat tot extra tijdver
lies kan leiden. „Dit terwijl elke se
conde belangrijk is."
door Bob Maes
HULST - Ruim drieduizend motorrij
ders reden afgelopen zondag over
de Oost-Zeeuws-Vlaamse wegen.
Met als doel: geld inzamelen voor
de Vlaamse Vereniging Autisme.
De fractie van Algemeen Belang
Groot Hulst kreeg klachten binnen
over de deelnemers.