'Meer allure voor
Nationaal Park'
II
Nog veel vragen na
4 BINNENLAND
4 A
OUDE BESTUURDERS
66 Wat we willen, zijn iconen
voor Nederland: robuuste,
aaneengesloten parken
Het autobezit groeit het snelst
onder 85-plussers. Slecht nieuws
voor het aantal verkeersdoden.
Samsung Galaxy Alpha
1000 MB met 4G
Onbeperkt bellen sms'en
Inclusief toestel
kpa.com
EP
„Ze blijven nu te vaak hangen in
de grote steden, maar Nederland
heeft nog veel meer te bieden",
constateert D66-Kamerlid Stien-
tje van Veldhoven. Het moet an
ders, vinden zowel D66 als PvdA.
In Canada, Schotland, Australië
en de Verenigde Staten hebben
Nationale Parken internationale
allure. Wie San Francisco en Los
Angeles bezoekt, doet meestal
ook parken als Yosemite en Death
Valley aan. Zo vanzelfsprekend
als het daar is, moet het ook in Ne
derland worden.
Om te beginnen, moeten onze Na
tionale Parken daarom groter wor
den, stelden de twee partijen gis
teren in de Tweede Kamer voor.
Een natuurgebied kan volgens dat
voorstel pas de status Nationaal
Park verwerven als het ten min
ste 5000 hectare groot is en niet
1000 hectare, zoals nu.
Maar wat betekent dat voor de toe-
komst van De Aide Faenen of Gro
te Peel? Zijn die prachtige natuur
gebieden dan ineens te klein om
nog langer Nationaal Park te he
ten. Niet noodzakelijkerwijs, zegt
Van Veldhoven. „Wat we willen,
zijn iconen voor Nederland: ro
buuste, aaneengesloten parken.
Dat kun je ook bereiken door klei
ne gebieden aan elkaar te rijgen."
Aan die schaalvergroting wordt
op sommige plekken al gewerkt,
zegt Nico Driessen van het IVN,
dat voorlichting verstrekt over de
Nationale Parken in Nederland.
Als voorbeeld noemt hij de
Drents-Friese Wold en het Dwin-
gelerveld in Drenthe. „Het ene ge
bied is ruim 6000 hectare groot,
het andere 3700. Bij elkaar heb je
een heel mooi gebied. Je kunt
daar het ernaast liggende Holtin-
gerveld bij betrekken. Dat is nu
geen Nationaal Park, maar die sta
tus verdient het wel."
Hij schat dat dit ook kan met Na
tionaal Park Oosterschelde.
„Waarom niet van heel Zeeland
een Nationaal Park maken? Of de
Biesbosch erbij betrekken."
Een nog op te richten Raad Natio
nale Parken moet daarnaast de re
gie vanuit het Rijk terugnemen,
vinden PvdA en D66. Voormalig
CDA-staatssecretaris Henk Bleker
besloot het natuurbeheer van het
Rijk naar de provincies over te he
velen. „Daarmee heeft hij de Na
tionale Parken te grabbel ge
gooid", zegt Driessen. „In Overijs
sel is de provincie zelfs gestopt
met de ondersteuning van de Sal-
landse Heuvelrug en de Weerrib-
ben-Wieden. De gemeente moet
het daar nu oplossen."
Gedumpte baby
maakt het goed
De baby die afgelopen week
end werd gered uit een Am
sterdamse vuilcontainer,
maakt het goed en is tussen
de 10 en 20 dagen oud. Het
meisje heeft een licht getin
te huidskleur. Opvallend
zijn de pigmentvlekken op
haar billen en de gekromde
ringvingertjes. Dat maakte
de politie gisteren bekend in
Opsporing Verzocht.
Inlegpuzzels Bart
Smit gevaarlijk
Mensen die onlangs een hou
ten puzzel bij Bart Smit heb
ben gekocht, moeten die te
rugbrengen naar de speel
goedwinkel. Het hout is niet
goed gelijmd. Daardoor kun
nen stukjes hout loslaten.
Als kinderen die inslikken,
kunnen ze misschien
stikken. Daarvoor waar
schuwt Bart Smit via de Ne
derlandse Voedsel- en Wa
renautoriteit (NVWA).
Tasjesdief
brengt tas terug
Een tasjesdief in Nijverdal
heeft maandag spijt gekre
gen van zijn beroving. De
onbekende dief bracht maan
dagavond een tas die hij eer
der op de dag had afgepakt
terug bij een bejaarde plaats-
genote. De tas hing in een
plastic zak aan de voordeur
van de vrouw. In de tas zat
een excuusbriefje volgens
de politie. Er was niets uit
gehaald.
door Paul Bots
DEN HAAG - Automobilisten opge
let. In het verkeer is de grijze golf
in aantocht. Het aantal 65-plus-
sers met een auto is sinds het jaar
2000 verdubbeld tot anderhalf
miljoen, meldde het Centraal Bu
reau voor de Statistiek gisteren.
De groep 85-plussers is zelfs de
snelst groeiende groep automobi
listen in Nederland.
„Als u me simpelweg vraagt of dit
consequenties heeft voor het aan
tal verkeersdoden in Nederland,
is het antwoord 'ja'." Gedragswe
tenschapper Ragnhild Davidse
van de Stichting Wetenschappe
lijk Onderzoek Verkeersveiligheid
(SWOV) is glashelder.
Doordat Nederlanders steeds
ouder worden, groeit ook het aan
tal vitale tachtigers dat de rijbe-
wijskeuring doorstaat. „Als er
niets gebeurt, zal het aantal ver
keersdoden in vooral die oudste
groep toenemen", vertelt Davidse
die promoveerde op een onder
zoek naar oudere automobilisten.
AUTOBEZIT
Silver edition
exclusief bij KPN
„Die groep is kwetsbaarder. Een
ongeluk dat een 18-jarige met ge
mak overleeft, kan voor een tachti
ger dodelijk zijn."
Per gereden kilometer is de over-
lijdenskans van een 75-plusser
ruim zes keer hoger dan die van
automobilisten uit alle andere ca
tegorieën. Cijfers die ook bij verze
keraars bekend zijn. Wie als tach
tiger een verzekering voor een
Volkswagen Golf af wil sluiten,
betaalt op jaarbasis bij sommige
verzekeraars ruim 100 euro meer
dan een veertiger, blijkt na het in
voeren van gegevens op vergelij
kingssite Independer.nl.
Ouderen worden dubbel gepakt,
foeterde de Consumentenbond
daarom eerder dit jaar. Een woord
voerder van het Verbond van Ver
zekeraars constateert echter nuch
ter: „Verzekeren is het plakken
van een prijskaartje op een risico.
Oudere automobilisten lopen, net
als heel jonge, meer risico. Ze heb
ben overigens wel het voordeel
dat ze schadevrije jaren hebben
opgebouwd."
Ouderen beseffen vaak goed dat
het reactievermogen afneemt. Ze
compenseren dat door rustiger te
rijden, door bij slecht weer vaker
thuis te blijven en door de snel
weg te mijden. Dat laatste is niet
gunstig voor de ongevalstatistie
ken, stelt Davidse. Juist op provin
ciale wegen gebeuren de meeste
ongelukken. Snelwegen zijn het
veiligst.
„Veel ouderen durven de snelweg
niet op omdat ze het invoegen las
tig vinden. Dat kun je oplossen
door langere invoegstroken te ma
ken, maar ook met technische
snufjes in de auto", stelt Davidse.
Invoegen lijkt ook op de verkeers-
handeling die bij de ouderen rela
tief vaak tot ongelukken leidt:
linksaf slaan op een kruispunt.
„Dat is lastig. Je moet op verkeer
uit meerdere richtingen letten,
Twee van de vier mogelijke toe
drachten (ongeval, terroristische
aanslag) worden nu definitief uit
gesloten. Het OM zal tussentijds
informatie geven over de voort
gang van het onderzoek. Deze on
gebruikelijke stap is nodig vanwe
ge 'het grote belang van het onder
zoek en de behoefte van nabe
staanden aan informatie'. Verder
durft het kabinet het weer aan op
te schrijven dat het erop lijkt dat
een raket het toeste" heeft neerge
haald. Zelfs het noemen van de ra
ket leek de laatste tijd taboe. Ove
rigens maakt men wel een voorbe
houd: de definitieve rapporten
moeten worden afgewacht.
Kamerleden zitten nog altijd met
£F|
door Lilian Dominicus
DALFSEN - Klein zijn ze en vooral
onbekend: de twintig Nationale Par
ken in Nederland kampen met een
imagoprobleem. Toeristen vinden
wél de weg naar de molens, de cof
feeshops, het Anne Frankhuis en
de tulpenvelden, maar een excur
sie naar de Biesbosch of de Veluwe
staat zelden op het programma.
Stientje van Veldhoven, D66
HILVERSUM
RIJSWIJK
NIJVERDAL
Vergrijzen
Aantal auto's per 1000 inwoners
per leeftijdscategorie.
18 tot 65 65 tot 75 75 tot 85 85 en
ouder
infographic DPd I bron CBS
2000
Ui. ij! av»goMus
door Niels Klaassen en Cyril Rosman
DEN HAAG - Het kabinet komt - na
kritiek op zijn zwijgen - over de
brug met meer informatie over
vlucht MH17. Gisteren benadrukte
de regering dat het OM behalve
een aanslag vanaf de grond ook
het scenario van een aanslag uit de
lucht serieus onderzoekt.
Het kabinet sluit een onge
val en een terroristische aan
slag nu uit als oorzaak van
de ramp met vlucht MH17