'Meer allure voor Nationaal Park' II Nog veel vragen na 4 BINNENLAND 4 A OUDE BESTUURDERS 66 Wat we willen, zijn iconen voor Nederland: robuuste, aaneengesloten parken Het autobezit groeit het snelst onder 85-plussers. Slecht nieuws voor het aantal verkeersdoden. Samsung Galaxy Alpha 1000 MB met 4G Onbeperkt bellen sms'en Inclusief toestel kpa.com EP „Ze blijven nu te vaak hangen in de grote steden, maar Nederland heeft nog veel meer te bieden", constateert D66-Kamerlid Stien- tje van Veldhoven. Het moet an ders, vinden zowel D66 als PvdA. In Canada, Schotland, Australië en de Verenigde Staten hebben Nationale Parken internationale allure. Wie San Francisco en Los Angeles bezoekt, doet meestal ook parken als Yosemite en Death Valley aan. Zo vanzelfsprekend als het daar is, moet het ook in Ne derland worden. Om te beginnen, moeten onze Na tionale Parken daarom groter wor den, stelden de twee partijen gis teren in de Tweede Kamer voor. Een natuurgebied kan volgens dat voorstel pas de status Nationaal Park verwerven als het ten min ste 5000 hectare groot is en niet 1000 hectare, zoals nu. Maar wat betekent dat voor de toe- komst van De Aide Faenen of Gro te Peel? Zijn die prachtige natuur gebieden dan ineens te klein om nog langer Nationaal Park te he ten. Niet noodzakelijkerwijs, zegt Van Veldhoven. „Wat we willen, zijn iconen voor Nederland: ro buuste, aaneengesloten parken. Dat kun je ook bereiken door klei ne gebieden aan elkaar te rijgen." Aan die schaalvergroting wordt op sommige plekken al gewerkt, zegt Nico Driessen van het IVN, dat voorlichting verstrekt over de Nationale Parken in Nederland. Als voorbeeld noemt hij de Drents-Friese Wold en het Dwin- gelerveld in Drenthe. „Het ene ge bied is ruim 6000 hectare groot, het andere 3700. Bij elkaar heb je een heel mooi gebied. Je kunt daar het ernaast liggende Holtin- gerveld bij betrekken. Dat is nu geen Nationaal Park, maar die sta tus verdient het wel." Hij schat dat dit ook kan met Na tionaal Park Oosterschelde. „Waarom niet van heel Zeeland een Nationaal Park maken? Of de Biesbosch erbij betrekken." Een nog op te richten Raad Natio nale Parken moet daarnaast de re gie vanuit het Rijk terugnemen, vinden PvdA en D66. Voormalig CDA-staatssecretaris Henk Bleker besloot het natuurbeheer van het Rijk naar de provincies over te he velen. „Daarmee heeft hij de Na tionale Parken te grabbel ge gooid", zegt Driessen. „In Overijs sel is de provincie zelfs gestopt met de ondersteuning van de Sal- landse Heuvelrug en de Weerrib- ben-Wieden. De gemeente moet het daar nu oplossen." Gedumpte baby maakt het goed De baby die afgelopen week end werd gered uit een Am sterdamse vuilcontainer, maakt het goed en is tussen de 10 en 20 dagen oud. Het meisje heeft een licht getin te huidskleur. Opvallend zijn de pigmentvlekken op haar billen en de gekromde ringvingertjes. Dat maakte de politie gisteren bekend in Opsporing Verzocht. Inlegpuzzels Bart Smit gevaarlijk Mensen die onlangs een hou ten puzzel bij Bart Smit heb ben gekocht, moeten die te rugbrengen naar de speel goedwinkel. Het hout is niet goed gelijmd. Daardoor kun nen stukjes hout loslaten. Als kinderen die inslikken, kunnen ze misschien stikken. Daarvoor waar schuwt Bart Smit via de Ne derlandse Voedsel- en Wa renautoriteit (NVWA). Tasjesdief brengt tas terug Een tasjesdief in Nijverdal heeft maandag spijt gekre gen van zijn beroving. De onbekende dief bracht maan dagavond een tas die hij eer der op de dag had afgepakt terug bij een bejaarde plaats- genote. De tas hing in een plastic zak aan de voordeur van de vrouw. In de tas zat een excuusbriefje volgens de politie. Er was niets uit gehaald. door Paul Bots DEN HAAG - Automobilisten opge let. In het verkeer is de grijze golf in aantocht. Het aantal 65-plus- sers met een auto is sinds het jaar 2000 verdubbeld tot anderhalf miljoen, meldde het Centraal Bu reau voor de Statistiek gisteren. De groep 85-plussers is zelfs de snelst groeiende groep automobi listen in Nederland. „Als u me simpelweg vraagt of dit consequenties heeft voor het aan tal verkeersdoden in Nederland, is het antwoord 'ja'." Gedragswe tenschapper Ragnhild Davidse van de Stichting Wetenschappe lijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is glashelder. Doordat Nederlanders steeds ouder worden, groeit ook het aan tal vitale tachtigers dat de rijbe- wijskeuring doorstaat. „Als er niets gebeurt, zal het aantal ver keersdoden in vooral die oudste groep toenemen", vertelt Davidse die promoveerde op een onder zoek naar oudere automobilisten. AUTOBEZIT Silver edition exclusief bij KPN „Die groep is kwetsbaarder. Een ongeluk dat een 18-jarige met ge mak overleeft, kan voor een tachti ger dodelijk zijn." Per gereden kilometer is de over- lijdenskans van een 75-plusser ruim zes keer hoger dan die van automobilisten uit alle andere ca tegorieën. Cijfers die ook bij verze keraars bekend zijn. Wie als tach tiger een verzekering voor een Volkswagen Golf af wil sluiten, betaalt op jaarbasis bij sommige verzekeraars ruim 100 euro meer dan een veertiger, blijkt na het in voeren van gegevens op vergelij kingssite Independer.nl. Ouderen worden dubbel gepakt, foeterde de Consumentenbond daarom eerder dit jaar. Een woord voerder van het Verbond van Ver zekeraars constateert echter nuch ter: „Verzekeren is het plakken van een prijskaartje op een risico. Oudere automobilisten lopen, net als heel jonge, meer risico. Ze heb ben overigens wel het voordeel dat ze schadevrije jaren hebben opgebouwd." Ouderen beseffen vaak goed dat het reactievermogen afneemt. Ze compenseren dat door rustiger te rijden, door bij slecht weer vaker thuis te blijven en door de snel weg te mijden. Dat laatste is niet gunstig voor de ongevalstatistie ken, stelt Davidse. Juist op provin ciale wegen gebeuren de meeste ongelukken. Snelwegen zijn het veiligst. „Veel ouderen durven de snelweg niet op omdat ze het invoegen las tig vinden. Dat kun je oplossen door langere invoegstroken te ma ken, maar ook met technische snufjes in de auto", stelt Davidse. Invoegen lijkt ook op de verkeers- handeling die bij de ouderen rela tief vaak tot ongelukken leidt: linksaf slaan op een kruispunt. „Dat is lastig. Je moet op verkeer uit meerdere richtingen letten, Twee van de vier mogelijke toe drachten (ongeval, terroristische aanslag) worden nu definitief uit gesloten. Het OM zal tussentijds informatie geven over de voort gang van het onderzoek. Deze on gebruikelijke stap is nodig vanwe ge 'het grote belang van het onder zoek en de behoefte van nabe staanden aan informatie'. Verder durft het kabinet het weer aan op te schrijven dat het erop lijkt dat een raket het toeste" heeft neerge haald. Zelfs het noemen van de ra ket leek de laatste tijd taboe. Ove rigens maakt men wel een voorbe houd: de definitieve rapporten moeten worden afgewacht. Kamerleden zitten nog altijd met £F| door Lilian Dominicus DALFSEN - Klein zijn ze en vooral onbekend: de twintig Nationale Par ken in Nederland kampen met een imagoprobleem. Toeristen vinden wél de weg naar de molens, de cof feeshops, het Anne Frankhuis en de tulpenvelden, maar een excur sie naar de Biesbosch of de Veluwe staat zelden op het programma. Stientje van Veldhoven, D66 HILVERSUM RIJSWIJK NIJVERDAL Vergrijzen Aantal auto's per 1000 inwoners per leeftijdscategorie. 18 tot 65 65 tot 75 75 tot 85 85 en ouder infographic DPd I bron CBS 2000 Ui. ij! av»goMus door Niels Klaassen en Cyril Rosman DEN HAAG - Het kabinet komt - na kritiek op zijn zwijgen - over de brug met meer informatie over vlucht MH17. Gisteren benadrukte de regering dat het OM behalve een aanslag vanaf de grond ook het scenario van een aanslag uit de lucht serieus onderzoekt. Het kabinet sluit een onge val en een terroristische aan slag nu uit als oorzaak van de ramp met vlucht MH17

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 4