Huisman ergert zich aan spotjes VERDIEPING 11 Huisman Rudolf Hun- nik vindt dat makers van tv-reclames achter de feiten aanlopen. Hij hekelt de stereotype ring en het seksisme. ||Sre|Jia Markt) De reclame van Telfort, daar kan redacteur Rudolf Hun- nik van de website Huis- mannen.nl nog wel om la chen. Maar het Jumbo gezin stuit hem tegen de borst. „Daarin worden te veel stereotypes bevestigd. Doet die man eindelijk ook een keer de boodschappen, wordt-ie belachelijk ge maakt." Niks vooroplopen, reclamemakers lo pen met dit soort reclames achter de ontwikkelingen in de maatschappij aan, betoogt hij. „Het is heel normaal dat mannen boodschappen doen en ko ken. Mannen kunnen ook goed bakken, de winnaar van Heel Holland bakt is no ta bene een man. In de reclame zou je dat wel meer terug mogen zien", ver zucht Hunnik. Hij deed tien jaar geleden onderzoek naar de rol van mannen in reclame en schrijft erover op Huismannen.nl, de website van een stichting die opkomt voor de belangen van mannen met zorgtaken. Hij houdt de recessie ervoor verantwoordelijk dat veel reclamema kers in stereotypes blijven denken. „Die recessie leidt ertoe dat ze voor vei lig kiezen en dat er vooral reclames wor den gemaakt waarin het gros van de be volking zich herkent." De man afgebeeld als sukkel mag hem dan irriteren, de Coca-Cola-lightrecla- me met de machoman die zijn natte shirt uittrekt en zijn ontblote torso toont, gaat Hunnik en de huismannen echt veel te ver. „Daar kun je wél een ontwikkeling in zien. Bekeken de vrou wen de machoman eerst vanachter de ramen van het kantoor, in de nieuwste reclame dwingen ze hem zijn shirt uit te trekken. Dat is puur seksisme. Dat zou eens omgekeerd moeten zijn, man nen die een vrouw dwingen haar shirt uit te trekken!" Maar mannen, met of zonder zorg taken, zijn niet zo van het openlijk ver zet. Bij de Reclame Code Commissie wordt in ieder geval niet of nauwelijks geklaagd over de rol van mannen in re clame, laat een woordvoerster desge vraagd weten. WOENSDAG 29 OKTOBER 2014

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 11