Hij is aandoenlijk onhandig en daarom aantrekkelijk voor vrouwen. Mannen zien in hem geen bedreiging. De onbeholpen antiheld is terug op tv, in de reclame. Het is een teken van de tijd. 10 VERDIEPING MANNEN IN TV-RECLAME i Hans, de gevallen miljo nair uit de Telfortrecla me, Bas uit het Jumbo gezin die zich door zijn vrouw laat sturen, de man die in de Media Markt woont, de molli ge Tele2-knul die in zijn onderbroek voor de spiegel poseert en natuurlijk bedrijfslei der Harry van Albert Heijn. Het zijn om het maar zachtjes te zeggen niet echt aantrekkelijke, een beetje dom me en onhandige mannen die de reclame op tv lijken te domineren. Alleen Coca-Co la light houdt stug vast aan de stoere macho met ontbloot bovenlijf. En autore clames worden bevolkt door fitte mannen in strak gesneden overhemd. Hoewel de man in de reclame van Peugeot uiteinde lijk aan zijn vrouw moet vertellen dat de auto écht van alle gemakken voorzien is. De sullige kerel heeft de man als autoriteit, die de kijker in een witte laboratoriumjas doordringt van de kwaliteiten van een pro duct, zo goed als van het tv-scherm ver jaagd. Fabrikant van wasmachine-ontkal- ker Calgon is een van de weinige die er nog aan vasthoudt, in een duidelijk niet in Nederland gemaakte reclame. Reclames met mannen in witte jassen zijn doorgaans ook gespeend van humor. Juist humor verkoopt, zegt José Bloemer, hoog leraar marketing en consumentengedrag aan de Nijmeegse Radbouduniversiteit. „Lachen wekt een positief gevoel op ten op zichte van het geadverteerde product. En een positief gevoel leidt ertoe dat we een product eerder aanschaffen", zo legt ze een van de basisprincipes van reclame uit. Reclamemakers geven zich vanzelfspre kend goed rekenschap van de doelgroep Macho's worden niet zo gauw sympathiek gevonden, eerder arrogant waar de opdrachtgever zich op richt. „Bij de supermarkten zal dat de doelgroep vrou wen zijn", zegt Bloemer. „Vrouwen zullen op z'n minst moeten glimlachen om het aandoenlijk onhandige type man in de su permarktreclames." Antihelden zijn het, stelt mede-oprichter Mare Oosterhout van reclamebureau N=5, dat onder meer de prijswinnende Telfortre clame met berooide Hans maakt. „Macho's worden niet zo gauw sympathiek gevon den, eerder arrogant. De meeste merken willen toch sympathie. Net als humor ver koopt dat. Een antiheld roept automatisch sympathie op", zegt Oosterhout. De anti held heeft bovendien als voordeel dat hij zowel vrouwen als mannen aanspreekt. „Dat hij onhandig is, maakt hem aaibaar voor vrouwen. Het maakt ook dat mannen in hem geen bedreiging zien. Mannen gaan nu eenmaal altijd de competitie aan", zet hij uiteen. Hans als antiheld is cruciaal voor de Tel fortreclame, stelt Oosterhout. „Ik denk zelfs dat als we acteur Patrick Stoof niet hadden gehad, het minder had gewerkt. Dat is zó'n aaibare man, met zó'n aandoen lijke blijheid." De herwaardering van de antiheld staat niét op zichzelf. Reclame weerspiegelt de tijdgeest. Hans is niet voor niets een geval len miljonair. Jan Bouts, baas bij JWT Amsterdam, dat de reclames maakt met de naamloze man die in de Media Markt leeft, wijst op twee maatschappelijke ontwikkelingen die van invloed zijn op reclame. De recessie is de eerste. „Die leidt tot een terugkeer van au thenticiteit, gewone mensen in reclame. Je ziet bijvoorbeeld weer spijkerbroeken, die zijn een tijd weggeweest", zegt hij. „Daar bij spelen ook formules een rol. Zo willen Jumbo en ook Media Markt toegankelijk heid uitstralen. Dan moet je in de reclame geen posh, heel 'gelukt' gezin neerzetten." Een tweede ontwikkeling die volgens Bouts van invloed is, is dat we minder op kijken tegen autoriteit en door internet sa men heel veel zijn gaan delen. „Een meer horizontale wereld", noemt Bouts dat. Een wereld van selfies, gedeelde portretten van onszelf, de gewone mens. Reclame doet niet anders dan hierop aansluiten, betoogt hij. „Want we mogen in de reclame wel een beetje voor de troepen uit, maar niet te veel. Anders missen we de aansluiting." il Sukkels verkopen beter door Saskia Wassenaar Mare Oosterhout van reclamebureau N=5 onze website/show Bekijk reclames met sukkelige mannen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 10