fbaldammtuil XZr&ftëttéHrrwb 'VSirfNSXË/UïAifM ECONOMIE 13 Internetkiosk Blendle vond vers kapitaal en kan nu, via uitbreiding in het buitenland, geld gaan verdienen. 499,- AMSTERDAM - „We gaan nog een tijdje boven onze stand leven. De site mooier maken. We willen on ze lezers nog beter leren kennen. Zodat we op maat kunnen leve ren waar die behoefte aan heb ben." Dat zegt Marten Blankeste ijn (27), bedenker van start-up in ternetkiosk Blendle. Hij en leef tijdgenoot Alexander Klopping gaan zichzelf vanaf nu een salaris betalen: 3000 euro per maand. Sinds de lancering eind april leef de het tweetal van hun spaargeld. „De afgelopen maanden hebben we het geld gestopt in program meurs, designers en klantenservi ce. Gelukkig hebben we vriendin nen met goede banen en kon dus de hypotheek gewoon betaald worden", lacht Blankesteijn. Zondag werd bekend dat Blendle, begonnen met een kapitaal van 100.000 euro en wat spaargeld, 3 miljoen euro krijgt van de uitge vers van de New York Times en van het Duitse BilcUZe krijgen 23 procent van de aandelen. De rest blijft in handen van Blan kesteijn, Klopping en de 32 mede werkers. Zonder de buitenlandse injectie zou Blendle snel failliet zijn gegaan, zegt Blankesteijn. De twee mediagiganten (The New York Times Company uit de VS en Axel Springer uit Duits land) zijn geïnteresseerd in de Ne derlandse start-up omdat Blendle er in slaagt een jong publiek te la ten betalen voor nieuws. 60 pro cent van de gebruikers is jonger dan 35 jaar. Het is een extra ver- dienmodel voor de kranten en tijdschriften. De 'blendelaar' klikt op een artikel, bijvoorbeeld uit de ze krant, en betaalt daar gemid deld 20 cent voor. 70 procent van dat bedrag gaat naar de uitgever, 30 procent is voor Blendle. De uit gever is blij want er komt extra geld binnen van mensen die geen abonnee zijn. „Iemand uit Noord-Holland kan lezen in het regionale nieuws van bijvoor beeld het Brabants Dagblad, zon der abonnee te zijn", legt Blan kesteijn uit. Hij wil niet zeggen hoeveel de Nederlandse uitgeverij en al hebben getoucheerd. Hoofdredacteur Ton Rooms van Brabants Dagblad: „We worden er zeker niet rijk van. Wel is Blendle erin geslaagd mensen er weer aan te laten wennen dat nieuws niet gratis is. Ik denk dat vooral de grote onderwerpen inte ressant kunnen zijn voor mensen buiten de regio." Mediaprofessor Piet Bakker van de Universiteit Utrecht ziet zeker mogelijkheden voor Blendle. „De ontwikkelingskosten hebben ze gehad. En met partners als Alex Springer en The New York Times krijgen ze al een stevige positie in Duitsland en de Verenigde Sta ten." Bakker is er van onder de in druk: „Die bedrijven stappen niet zomaar in een project." Aanvankelijk ging Blendle uit van 20.000 Nederlandse gebruikers. Dat zijn er volgens Blankesteijn inmiddels 130.000. Daarvan heeft zo'n 20 procent na hun 2,50 euro welkomstpremie weer geld op hun account gezet. „Dat zijn er dus al zo'n 26.000. En het aantal groeit door." De komende tijd werken de op richters aan de buitenlandse uit bouw. Blankesteijn wil nog niet zeggen welk l?nd als eerste aan de beurt is. „We moeten eerst alle uitgevers van zo'n land aan onze kant krijgen. Want het kan niet lukken met maar een of twee me diabedrijven. De kracht van Blendle is dat de gebruiker de con tent van alle uitgevers vindt. Toen we in Nederland begonnen, moes ten we veel scepsis overwinnen. Door naar het buitenland te gaan, verkrijgen we de kritische massa die we nodig hebben om te overle ven." Volgens mediaprofessor Bakker is Blendle niet de redding van de kranten en tijdschriften. „Maar het kan wel een steentje bijdra gen. Het is in ieder geval inko men dat die kranten anders niet zouden hebben gekregen. Daar komt bij: mensen, vooral jonge ren, blijven lezen. Ze betalen voor de informatie. Volgens mij gaat het daar om." 6 dagen Kerstsfeer in Praag en Bohemen ETëT 8 dagen Bijzondere Kerstdagen in Kroatië Opatija 8 dagen Kerstreis Toscane Florence Pisa WINNAAR ZOOVER AWARD 2014 Jk *9 6 dagen Kerstmis op het eiland Rügen in Noord-Duitsland 6 dagen Kerstreis naar het Schwarzwald DINSDAG 28 OKTOBER 2014 Blendle trekt wijde wereld in Blendle-oprichters Alexander Klopping (links) en Marten Blankesteijn op de redactie van hun bedrijf. Volgens de ondernemers heeft Blendle inmiddels 130.000 gebruikers, foto Leonard Faustle/Blendle door Wilko Voordouw 20 Als een 'blendelaaf op een artikel klikt, betaalt hij daar gemiddeld 20 cent voor. Daarvan is 70 procent voor de uitgever van het artikel. 30 procent gaat naar Blendle. 2,50 Alle nieuwe gebruikers van Blendle krijgen als welkomstgeschenk 2,50 eu ro op hun account. Volgens Blanke steijn hebben nu al zo'n 26.000 gebrui kers dit bedrag aangevuld. IsSEëSSbjtsS »jP Vertrekdatum met vertrekgarantie: 22 december 2014 Vertrekdatum met vertrekgarantie: 22 december 2014 Vertrekdatum met vertrekgarantie 22 december 2014 MP M' Vertrekdatum met vertrekgarantie: 22 december 2014 Vertrekdatum met vertrekgarantie 22 december 2014 i W Brochure en (0318) 58 09 58 boekingen: www.bolderman.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 13