Bij Griet Op de Beeck komt het altijd goed V interview Het Rosie project was een onver wachte bestseller. Autist Don Tillman be dacht daarin een systeem om een vrouw te vinden. Schrijver Graeme Simsion komt nu met een vervolg. „Ik heb heel hard gelachen." 66 Vrouwen schrijven op Twitter: 'Ik wil trouwen met Don Tillman'. Die zijn gek! Je kunt niet met hem huizen Tragische miskleun BOEKEN 11 efffct Richard House over roman 'The kills' Kritische oordelen over boek Mathilde Hoekstra ^VjLeipepto Jolka de Jong schrijft over verdachte dood advocaat me goed. Daar komt bij dat ze zich niet hoeven te verbergen. Het is cool om een nerd te zijn. Vroeger kregen ze geen date, laat staan verkering. Nu zeggen de meiden: 'Geeks zijn cool'. Vrouwen schrijven op Twitter: 'Ik wil trouwen met Don Tillman'. Die zijn gek! Een beste kerel, die Don, maar je kunt niet met hem huizen." Je bent juist zo blij dat je hem niet bent. „Nou, inderdaad! Ik wilde ook laten zien dat hij geen gemakkelijk leven heeft. Bij al les wat er gebeurt, vraagt hij zich eerst af wat de regels zijn. Dat geeft houvast. Liefde past niet in regels of logica. Volgens zijn re gels passen vrouwen niet bij hem." Hoe is Don Tillman ontstaan? „Schrijven wilde ik altijd al. Toen ik een goede reactie kreeg op een scenario voor een amateurfilm dacht ik: misschien is dat iets waar ik goed in ben. Ik heb mijn technologiebedrijf verkocht en ben free lance gaan werken. Daarnaast volgde ik een cursus scenarioschrijven op de uni versiteit. Daar leerde ik dat goede ver halen voortkomen uit interessante karakters. Door mijn verleden in de technologie kende ik al veel geeks en nerds van binnenuit. Eén van hen vertelde me zijn dramatische verhaal. Dat mocht ik als uitgangs punt nemen. „Hij las het 't eerst. 'Het beste boek dat ik ooit heb gelezen', zei hij. Ik heb het boek aan hem en zijn vrouw opgedragen. Nu levert hij nog altijd ideeën. Bijvoorbeeld de reden waarom zwangere vrouwen last hebben van ochtendziekte. Volgens hem moet het lichaam soms be paalde voedingsstoffen weren omdat het dan bezig is een arm te laten groeien. Bela chelijk, maar leuk. Zo'n zin kan ik goed ge bruiken." Lastig om opnieuw in zijn hoofd te verkeren? „Ik kan me juist gemakkelijk in hem ver plaatsen. Een beetje eng eigenlijk. Ik ga zit ten en ik zit in zijn stem. Ik heb geen As perger. Ik denk dat als ik dat had, ik niet zou weten wat de lezer grappig vindt." Heeft u gelachen onder het schrijven, of is het alleen maar hard werk? „Heel hard gelachen. Gehuild zelfs. Je moet je er bij betrokken voelen. Later keer ik met een frisse blik terug om te zien of het echt wel leuk is. Dat is werk. Je volgt het ka rakter, volgt zijn logica. Wat zou Don doen?" John Irving zegt dat hij pas kan la chen bij de vierde keer dat hij een ma nuscript overtikt. Tot die tijd is het werk, werk, werk. „John Irving is de beste levende ko medieschrijver. Ik zal je uitleggen waarom. Wie komedie schrijft, is vaak alleen maar in staat één grap pig personage te bedenken. Het kan Bridget Jones zijn, Don Till man, Bertie Wooster. Zelden zie je dat een schrijver in staat is al zijn personages grappig te laten zijn. John Irving kan dat. Hij heeft een variëteit aan personages die alle maal even grappig zijn." •W ROSIE Hoe werkt u? „Hoe ik heb geleerd te werken aan een scenario. Ik begin pas als ik het hele verhaal heb uitgewerkt. Op kaartjes. Die geven mij het vertrouwen dat ik weet wat ik ga doen. Veel schrijvers ver tellen dat ze geen idee hebben waar het heen gaat en alles onderweg bedenken. Die wantrouw ik, vooral als het goede boe ken zijn. Volgens mij hebben ze onbewust wel degelijk het verhaal en de vorm in hun hoofd gehad. Of ze liegen gewoon, omdat dat sexy overkomt." U wilde geen vervolg, maar er komt zelfs een derde Rosie. „Ik had het eerste boek afgerond. Maar ik vond het interessant over Don en zijn vrouw te schrijven. En over hun kind. Kan zij ermee omgaan als het kind zijn trekjes heeft? Daarom is de baby een jongen. Tus sendoor kom ik met een andere roman. Dan deel 3. Daarna is het echt voorbij." Griet Op de Beeck is een koningin van de beeld spraak. Een sofa is bij haar niet zomaar groen, maar 'een onbestemd soort bruinig groen, de kleur van eten dat te lang in de ijskast heeft gestaan, van gordijnen in bejaardente huizen die geen geld heb ben voor nieuwe, van mos op stenen als er wa ter in de buurt is'. Over een stoma schrijft zij: 'Dan begint het ding ook nog vervaarlijk te pruttelen, het lijkt wel stoofvlees dat staat te ko ken op het vuur'. Het nieuwe boek van Griet Op de Beeck (1973), Kom hier dat ik u kus, is een roman in drie delen. Een langgerekt coming-of-age ver haal (maar wie wordt tegenwoor dig volwassen voor zijn 30e?) volgt Mona in een gebroken gezin als kind (van 9 tot 11 jaar), als 24-jarige en in het laatste deel als 35 jaar oude vrouw. Mona is een dramaturg met een minderwaar digheidscomplex, zowel als het gaat om haar werk als om haar pri- véleven. Op de Beeck is op haar best in het eerste deel, als ze schrijft in kind perspectief dat de lezer in het ver haal zuigt. Zo origineel als de Vlaamse schrijfster is in haar taal, zo sentimenteel is zij in haar ver- DAT IK U KUS telling. De vrees dat er iets heel ergs staat te ge beuren in het gezin ver andert geleidelijk in een veel grotere vrees, namelijk dat het alle maal goed komt en ook nog op z'n Hol- lywoods. En inderdaad, aan het eind heeft de hoofdpersoon eindelijk enig zelfvertrouwen ge vonden en is zij na al die jaren wel in staat voor zichzelf op te ko men. Door de spanning die met name in het eerste deel wordt opge bouwd, is dit haast een teleurstelling. Een beet je flauw zijn de veel voorkomende quasi- wijsheden, zoals: 'Soms hoeven mensen niet te antwoorden om te ant woorden op een vraag die geen vraag was'. Dit is de tweede roman van jour nalist Op de Beeck. Haar eerste, Vele hemels boven de zevende uit 2013, was genomineerd voor de AKO Literatuurprijs, won de Bronzen Uil Publieksprijs en wordt verfilmd. Ook in dat boek is het eind goed al goed. Mis schien is dat juist de bedoeling van de schrijfster, om tussen alle romans over dertigersdilemma's ook eens iets liefs voorbij te laten komen. Verlangen naar meer doet het niet Een stuk straat van amper zeven kilometer: de Utrechtseweg tus sen Oosterbeek en Arnhem. Nu een fraaie weg omzoomd door bo men en villa's, maar zeventig jaar geleden het hoofdtoneel voor een van de meest tragische miskleu nen uit de Tweede Wereldoorlog. Duitsers en Engelsen stonden er elkaar tien dagen lang naar het le ven, met een voor de geallieerden fatale afloop. Nederlandse omwo nenden dachten bevrijd te zijn, maar verloren dierbaren en hun huizen om vervolgens de bezet ters te zien terugkeren. Auteur Ro bert Kershaw neemt zeventig jaar na dato de strijd om de Utrechtse- weg tot het uitgangspunt van zijn nieuwe boek De straat. Soms zelfs met de huisnummers erbij be schrijft hij wat er gebeurde tussen de eerste luchtlandingen op de Ginkelse Heide en de terugtocht over de Rijn in de laatste nacht van de slag. Nieuwe feiten en inzichten levert hij niet. Het is ook niet het mee slepende en de feiten overstijgen de boek dat je op grond van de verrassende titel wellicht zou ver wachten. Kershaw, van huis uit militair his toricus, blijft iets te veel steken in zijn weergave van de krijgsver richtingen. Het mooist in zijn boek zijn de vele verhalen van de ooggetuigen, Engelsen, Duitsers en vooral ook Nederlanders. Ver halen over een strijd die letterlijk huis voor huis werd uitgevoch ten, met de Nederlanders in de kelder en de Engelsen in de ruim tes daarboven. Verhalen over een gemeenschap die op die zondag in 1944 getuige is van de geschie denis en die dat zeventig jaar later nog niet vergeten is. MAANDAG 27 OKTOBER 2014 INTERVIEW De grote roman The kills van de Engelse schrijver Richard House verschijnt in Nederland in vier losse delen. Op Dizzie.nl een interview met House nu het tweede deel is verschenen: Gunnersen. BELLA x DONNA BELLADONNA MEMENTO MORI Kritische Dizzie-leden vellen scherpe oor delen over boeken die ze lezen. Zo wordt Belladonna van Mathilde Hoekstra zowel 'een good read' als 'teleurstellend' ge noemd. Nieuwsgierig? Kijk op de website voor tekst en uitleg van de recensenten. In 2007 overleed voormalig advocaat Bram Zeegers onder verdachte omstan digheden. Auteur Jolka de Jong onder zocht de zaak en schreef daarover het boek Memento mori. Lees de meningen over het verhaal op Dizzie.nl. VAN EIGEN BODEM Het Rosie effect Graeme Simsion Vertaling Linda Broeder 432 blz. Luitingh-Sijthoff 18,95 euro door Merel Dado XOM HIER •-». Kom hier dat ik u kus Griet Op de Beeck 382 blz. Prometheus 19,95 euro GESCHIEDENIS door Herman Haverkate Robert Kershaw - De straat. Vertaling Han Meyer. 432 blz. Balans, 22,50 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 10