De Mars Miljoenen voor muziekles Ophef over 'NSB-museum' pf| p 4^ Overstekende zwijnen bij Radio Kootwijk, foto Luuk van der lee/HM volgende keer weer! Kerst in Berlijn 5-daagse busreis reiscode: kdberOl Gegarandeerd vertrek! nü vanaf 399* P.p. Auto reizen of ga naar uw ANVR reisbureau WWW«CI©JOnCJintr3«nl/DUSr©IZ©n De Mars, die wijk in Zutphen, lag zolang ik me kan herinneren aan de verkeerde kant van het spoor. Wij kwa men gedurende onze school tijd elke dag met de trein in Zutphen aan, en verlieten het station in de richting van de stad zoals ze zichzelf graag zag. Naar de achterzijde, naar de Mars, had het station geen uit gang. Daar kwam niks goeds vandaan. Tuig en ongedierte. Op onze elitaire, blanke Vrije School zaten geen kinderen uit de Mars. De uitsluitingsmecha nismen waren subtiel en on wrikbaar. Zoals het spoor de wijk afsloot van de stad, sloten sociale en culturele conventies haar kinderen buiten. Wel vochten we met kinderen uit de Mars, en verloren altijd. Als het op het vuistgevecht aan komt, verliest de elite het stee vast van de straat. Deze week, dertig jaar nadat ik het station voor het laatst heb verlaten, ben ik weer eens te rug in Zutphen. Ik heb een af spraak met een vrouw aan de verkeerde kant van het spoor, ze woont op een Urker kotter in een zijarm van de IJssel. Ze schildert de uiterwaarden en de rivier, ik wil twee kleine schilderijen van haar kopen. Als ik dan niet aan die schitte rende rivier kan wonen, dan kan ik er tenminste naar kij ken. Ik rijd naar de haven door in dustrieterrein de Mars, dat abrupt overgaat in de woon wijk uit de jaren dertig, waar alle ramen en deuren zijn dichtgespijkerd. Stapvoets sluip ik door de lege, brede stra ten met arbeidershuisjes aan weerszijden, die allemaal ge sloopt zullen worden. De even kant eerst, zal ik later horen. Er waaien rookslierten door de straten. Graffiti op de blinde ra men. Het tuig is verjaagd, het ongedierte is gebleven. Mijn on dergangsgedachten zijn gratuit en prikkelend. Uit een zijstraat komen twee lachende jongens op de fiets. De scherpe, bleke gezichten van een failliete Engelse indus triestad. Wat een jachtterrein voor jongens. Halverwege de wijk is nog wat activiteit. De brandweer blust een brand. Ik stap uit om te kij ken. Iemand vertelt me dat de brandweer het zelfheeft ge daan. Huisnummers 84 en 86 zijn in brand gestoken voor een praktijkexperiment. Uit het dak slaat een zuil van rook. Pal ernaast, op nummer 82, wo nen nog mensen, ze hebben zonnebloemen en een peren boom in de voortuin. De diepe moestuinen achter staan nog vol kolen en maïs, helemaal achterin tokken nog wat kippe tjes in een hok. De beschaving heeft zich uit eindelijk gewroken op de Mars. Haar wraak op anarchie en verpaupering heet revitalise ring en herstructurering. Op de sloopkogel staat 'vooruit gang' geschreven, hij maakt plaats voor duurzame bedrij ven en energieneutrale wonin gen met uitzicht op de IJssel. Het vernieuwde station van Zutphen krijgt niet één maar twee uitgangen naar de Mars. Als het op het vuistgevecht aankomt, verliest de elite het steevast van de straat Om de creativiteit en muzikali teit van leerlingen op de basis school aan te wakkeren en te ontwikkelen, moeten er meer en betere muzieklessen ko men. Met die gedachte slaan onderwijsminister Jet Busse- maker, theaterproducent Joop van den Ende en het Oranje Fonds de handen ineen. Het Rijk trekt tot 2020 25 miljoen euro uit voor dit doel. Van den Ende brengt samen met priva te partijen nog eens 25 miljoen in. Met het extra geld kunnen scholen deskundige muziekle raren aantrekken of samenwer king zoeken met muziekscho len, fanfares, orkesten en pop podia. Omwonenden van de Malie baan in Utrecht zijn opge schrikt door een brief waarin staat dat er een NSB-museum in hun buurt komt. Het hoofd kantoor van de anti-semitische NSB (1931-1945) was gevestigd aan de Maliebaan. In de huis aan huis verspreide brief wordt gevraagd om oude NSB-spullen. Het museum zou in het voormalige hoofdkan toor komen. Op dat adres is nu een kinderdagverblijf gehuis vest. Er bestaan geen plannen voor het NSB-museum, stelt het kinderdagverblijf. De poli tie onderzoekt de zaak. lijken aanrijdingen inderdaad te voorkomen, zegt Ooms. „Al zijn er ook nadelen: de techniek is duur en gevoelig voor diefstal en vernielingen. Het gaat nog om ex perimentele systemen." Simpel maar doeltreffend: hou de berm kaal. Dat voorkomt dat zwij nen er op zoek gaan naar eikels en automobilisten zien wilde die ren beter aankomen. De efficiëntste oplossing: zorg dat mensen langzamer rijden. Ooms: „Veruit de meeste aanrijdingen ge beuren in het donker, op wegen waar je 80 kan. Als je 60 rijdt, is de remweg een stuk korter. Dan is de kans aanzienlijk groter dat je nog op tijd stilstaat als je ineens een zwijn ziet." SCHADE DOOR BOTSINGEN goedkope manier om het geweten van wegbeheerders te sussen." Langs tienduizenden kilometers weg in Duitsland zijn geurgordij- nen aangebracht. Met schuim, kor rels of in vloeibare vorm versprei den ze geurstoffen van natuurlij ke vijanden, zoals wolven of men sen. Fabrikanten claimen dat die dieren alert maken, zodat ze niet zomaar oversteken. Volgens Ooms is de werking wetenschap pelijk echter nooit bewezen. Met infrarood-, radar- of lasersig nalen worden grote dieren gede tecteerd die de weg naderen. Een oplichtend bord waarschuwt auto mobilisten. Onder andere bij Ug- chelen, 't Harde en Nederweert zijn zulke systemen geplaatst. Die (20 p.p. in prijs verlaagd Bus reizen Vlieg reizen Verre reizen Steden reizen Bel 0180-457 803 Reissom excl. 17.50 reserveringskosten en 2,50 Calamiteitenfonds. Actietarief geldig t/m 3/11/2014. ZATERDAG 25 OKTOBER 2014 DEN HAAG UTRECHT SCHRALE BERM LANGZAMER RIJDEN jaarlijks vinden minstens 5.500 on gevallen plaats waarbij grofwild is betrokken, blijkt uit registraties van de politie tot 2009. Dit zijn zo wel aanrijdingen met wild als onge vallen door uitwijkmanoeuvres om dieren te ontwijken. Enkele tientallen mensen belan den daarbij in het ziekenhuis. De maatschappelijke schade van wildongevallen zou jaarlijks min stens 17 miljoen euro bedragen. Die cijfers zijn waarschijnlijk een zware onderschatting van het wer kelijke probleem, omdat lang niet alle ongevallen door wild bij poli tie worden geregistreerd. Ook ver zekeraars registreren dat niet. In Heusden overleed in juli een au tomobilist die uitweek voor een zwijn en tegen een boom botste. GEURGORDIJN DETECTIE MET INFRAROOD motorkap op de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 5