De Mars
Miljoenen voor muziekles
Ophef over 'NSB-museum'
pf| p 4^
Overstekende zwijnen bij Radio
Kootwijk, foto Luuk van der lee/HM
volgende keer weer!
Kerst in Berlijn
5-daagse busreis
reiscode: kdberOl
Gegarandeerd vertrek!
nü vanaf 399* P.p.
Auto reizen
of ga naar uw ANVR reisbureau WWW«CI©JOnCJintr3«nl/DUSr©IZ©n
De Mars, die wijk
in Zutphen, lag
zolang ik me kan
herinneren aan
de verkeerde
kant van het spoor. Wij kwa
men gedurende onze school
tijd elke dag met de trein in
Zutphen aan, en verlieten het
station in de richting van de
stad zoals ze zichzelf graag zag.
Naar de achterzijde, naar de
Mars, had het station geen uit
gang. Daar kwam niks goeds
vandaan. Tuig en ongedierte.
Op onze elitaire, blanke Vrije
School zaten geen kinderen uit
de Mars. De uitsluitingsmecha
nismen waren subtiel en on
wrikbaar. Zoals het spoor de
wijk afsloot van de stad, sloten
sociale en culturele conventies
haar kinderen buiten. Wel
vochten we met kinderen uit
de Mars, en verloren altijd. Als
het op het vuistgevecht aan
komt, verliest de elite het stee
vast van de straat.
Deze week, dertig jaar nadat ik
het station voor het laatst heb
verlaten, ben ik weer eens te
rug in Zutphen. Ik heb een af
spraak met een vrouw aan de
verkeerde kant van het spoor,
ze woont op een Urker kotter
in een zijarm van de IJssel. Ze
schildert de uiterwaarden en
de rivier, ik wil twee kleine
schilderijen van haar kopen.
Als ik dan niet aan die schitte
rende rivier kan wonen, dan
kan ik er tenminste naar kij
ken.
Ik rijd naar de haven door in
dustrieterrein de Mars, dat
abrupt overgaat in de woon
wijk uit de jaren dertig, waar
alle ramen en deuren zijn
dichtgespijkerd. Stapvoets
sluip ik door de lege, brede stra
ten met arbeidershuisjes aan
weerszijden, die allemaal ge
sloopt zullen worden. De even
kant eerst, zal ik later horen. Er
waaien rookslierten door de
straten. Graffiti op de blinde ra
men. Het tuig is verjaagd, het
ongedierte is gebleven. Mijn on
dergangsgedachten zijn gratuit
en prikkelend.
Uit een zijstraat komen twee
lachende jongens op de fiets.
De scherpe, bleke gezichten
van een failliete Engelse indus
triestad. Wat een jachtterrein
voor jongens.
Halverwege de wijk is nog wat
activiteit. De brandweer blust
een brand. Ik stap uit om te kij
ken. Iemand vertelt me dat de
brandweer het zelfheeft ge
daan. Huisnummers 84 en 86
zijn in brand gestoken voor
een praktijkexperiment. Uit
het dak slaat een zuil van rook.
Pal ernaast, op nummer 82, wo
nen nog mensen, ze hebben
zonnebloemen en een peren
boom in de voortuin. De diepe
moestuinen achter staan nog
vol kolen en maïs, helemaal
achterin tokken nog wat kippe
tjes in een hok.
De beschaving heeft zich uit
eindelijk gewroken op de
Mars. Haar wraak op anarchie
en verpaupering heet revitalise
ring en herstructurering. Op
de sloopkogel staat 'vooruit
gang' geschreven, hij maakt
plaats voor duurzame bedrij
ven en energieneutrale wonin
gen met uitzicht op de IJssel.
Het vernieuwde station van
Zutphen krijgt niet één maar
twee uitgangen naar de Mars.
Als het op het
vuistgevecht
aankomt,
verliest de elite
het steevast van
de straat
Om de creativiteit en muzikali
teit van leerlingen op de basis
school aan te wakkeren en te
ontwikkelen, moeten er meer
en betere muzieklessen ko
men. Met die gedachte slaan
onderwijsminister Jet Busse-
maker, theaterproducent Joop
van den Ende en het Oranje
Fonds de handen ineen. Het
Rijk trekt tot 2020 25 miljoen
euro uit voor dit doel. Van den
Ende brengt samen met priva
te partijen nog eens 25 miljoen
in. Met het extra geld kunnen
scholen deskundige muziekle
raren aantrekken of samenwer
king zoeken met muziekscho
len, fanfares, orkesten en pop
podia.
Omwonenden van de Malie
baan in Utrecht zijn opge
schrikt door een brief waarin
staat dat er een NSB-museum
in hun buurt komt. Het hoofd
kantoor van de anti-semitische
NSB (1931-1945) was gevestigd
aan de Maliebaan. In de huis
aan huis verspreide brief
wordt gevraagd om oude
NSB-spullen. Het museum zou
in het voormalige hoofdkan
toor komen. Op dat adres is nu
een kinderdagverblijf gehuis
vest. Er bestaan geen plannen
voor het NSB-museum, stelt
het kinderdagverblijf. De poli
tie onderzoekt de zaak.
lijken aanrijdingen inderdaad te
voorkomen, zegt Ooms. „Al zijn
er ook nadelen: de techniek is
duur en gevoelig voor diefstal en
vernielingen. Het gaat nog om ex
perimentele systemen."
Simpel maar doeltreffend: hou de
berm kaal. Dat voorkomt dat zwij
nen er op zoek gaan naar eikels
en automobilisten zien wilde die
ren beter aankomen.
De efficiëntste oplossing: zorg dat
mensen langzamer rijden. Ooms:
„Veruit de meeste aanrijdingen ge
beuren in het donker, op wegen
waar je 80 kan. Als je 60 rijdt, is
de remweg een stuk korter. Dan
is de kans aanzienlijk groter dat je
nog op tijd stilstaat als je ineens
een zwijn ziet."
SCHADE DOOR BOTSINGEN
goedkope manier om het geweten
van wegbeheerders te sussen."
Langs tienduizenden kilometers
weg in Duitsland zijn geurgordij-
nen aangebracht. Met schuim, kor
rels of in vloeibare vorm versprei
den ze geurstoffen van natuurlij
ke vijanden, zoals wolven of men
sen. Fabrikanten claimen dat die
dieren alert maken, zodat ze niet
zomaar oversteken. Volgens
Ooms is de werking wetenschap
pelijk echter nooit bewezen.
Met infrarood-, radar- of lasersig
nalen worden grote dieren gede
tecteerd die de weg naderen. Een
oplichtend bord waarschuwt auto
mobilisten. Onder andere bij Ug-
chelen, 't Harde en Nederweert
zijn zulke systemen geplaatst. Die
(20 p.p. in prijs verlaagd
Bus reizen
Vlieg reizen
Verre reizen
Steden reizen
Bel 0180-457 803
Reissom excl. 17.50 reserveringskosten en 2,50 Calamiteitenfonds. Actietarief geldig t/m 3/11/2014.
ZATERDAG 25 OKTOBER 2014
DEN HAAG
UTRECHT
SCHRALE BERM
LANGZAMER RIJDEN
jaarlijks vinden minstens 5.500 on
gevallen plaats waarbij grofwild is
betrokken, blijkt uit registraties
van de politie tot 2009. Dit zijn zo
wel aanrijdingen met wild als onge
vallen door uitwijkmanoeuvres
om dieren te ontwijken.
Enkele tientallen mensen belan
den daarbij in het ziekenhuis.
De maatschappelijke schade van
wildongevallen zou jaarlijks min
stens 17 miljoen euro bedragen.
Die cijfers zijn waarschijnlijk een
zware onderschatting van het wer
kelijke probleem, omdat lang niet
alle ongevallen door wild bij poli
tie worden geregistreerd. Ook ver
zekeraars registreren dat niet.
In Heusden overleed in juli een au
tomobilist die uitweek voor een
zwijn en tegen een boom botste.
GEURGORDIJN
DETECTIE MET INFRAROOD
motorkap
op
de