'Amerika is zeker van toedracht crash MH17'
o
Risicovolle
vliegroutes
blijven te
lang open
"Als je van boeken houdt,
hoor je op Dizzie.nl!"
SPi
IN HET NIEUWS 3
Zorgboetes
ep
Ontdek de mooiste boeken
Lees recensies van andere boekenfans
Koop de beste boeken direct online
"r"
i xi
WASHINGTON - Enkele dagen na
de crash van MH17 schreef de
Amerikaanse veiligheidsanalist
Steven Pifer van denktank Brook
ings dat 'verontwaardiging geen
beleid is'. Nu stelt de oud-ambas
sadeur in Oekraïne en ex-lid van
de Amerikaanse Veiligheidsraad
begrip te hebben voor het Neder
landse stilzwijgen over de oor
zaak van de ramp. Maar iets meer
vertrouwen op Amerikaanse infor
matie mag ook wel, vindt hij.
Bent u verbaasd over de summiere
informatie die via Nederland
beschikbaar komt?
„Het is opmerkelijk dat het rap
port van de Onderzoeksraad wei
nig duidelijkheid geeft. Bij de
schade die op het wrak te zien is,
passen maar enkele oorzaken. Ik
had het woord raket verwacht."
Zou Nederland meer inzicht moeten
geven in de informatie die ze heeft?
„Ik denk dat Nederland een reden
heeft om voorzichtig te zijn en
geen overhaaste conclusies te trek
ken. Het is logisch dat Nederland
niet direct de schuld bij de separa
tisten legt, dat kan belemmerend
werken bij het krijgen van toe
gang tot de crashsite."
President Obama stelde direct dat
de VS bewijs heeft dat een raket is
afgevuurd vanuit rebellengebied.
„De Amerikaanse regering heeft
gezegd dat ze het afvuren van een
raket heeft opgemerkt. Amerika
heeft de mogelijkheden om dat te
zien. Europa heeft vaak kritiek op
de handelswijze van de VS, maar
de president zou dit niet zeggen
als hij het niet zeker weet."
Waarom bent u daar zo van
overtuigd?
„Ik kan niet ingaan op details.
Maar toen in 2001 een Russisch
vliegtuig werd neergeschoten bo
ven de Zwarte Zee, wist de Ameri
kaanse ambassade in Kiev binnen
anderhalf uur precies wat er was
gebeurd. De ambassade heeft
toen aan de Oekraïners laten we
ten: wij weten het, houd daar re
kening mee bij wat je naar buiten
brengt. Later heeft Oekraïne toe
gegeven dat de crash per ongeluk
door hun raket is veroorzaakt."
Hoe gaat het onderzoek naar de
crash van MH17 aflopen?
„Ik ben er 99 procent zeker van
de schuld van de separatisten. De
Amerikaanse satellietbeelden, de
juichende tweets van de separatis
ten over een neergestort vlieg
tuig, de beelden van de BUK. Ik
weet alleen niet of het genoeg is
in de rechtbank. Hard bewijs krij
gen, is lastig. Dan moet je de man
vinden die op de knop drukte en
een bekentenis krijgen. Maar dat
gaat niet lukken."
Wintertijd
Dat blijkt uit een rondvraag van
deze krant bij diverse luchtvaart
deskundigen. Regeringen sluiten
zelden het luchtruim van een an
der land voor eigen toestellen.
Dat zou gezien kunnen worden
als een motie van wantrouwen te
gen dat andere land. Dit alles
leidt er toe dat overheden belang
rijke informatie niet uitwisselen.
Luchtvaartmaatschappijen moe
ten zodoende genoegen nemen
met vaak onbetrouwbare gege
vens over risico's van een route.
Ze zijn te afhankelijk van gekleur
de overheidsinformatie.
Uit het onderzoek komt het beeld
naar voren dat onwetendheid, ach
terdocht en financiën het kiezen
van een vliegroute beïnvloeden.
Als de lucht veilig lijkt, kiezen
maatschappijen de kortste route.
Vandaag precies honderd dagen
geleden stortte vlucht MH17 van
Amsterdam naar Kuala Lumpur
neer in Oekraïne. Daarbij kwa
men alle 298 inzittenden om, 284
van hen zijn nu geïdentificeerd.
BREDA - De 'bestuurlijke zorg
premie' die sinds 2009 wordt
geheven aan mensen die een half
jaar hun zorgpremie niet hebben
betaald, blijkt buitengewoon
lucratief voor de Staat. In vijfjaar
tijd heeft de strafopslag zo'n 215
miljoen euro extra opgebracht.
Wasmachine/ droger of
vaatwasser kapot?
■feel: 0112 -SfOA'Z?
AANG
RUG
De mooiste boeken ontdek je samen!
JUWELIER
MINDERHOUD
T
1. Jfe
-It
ZATERDAG 25 OKTOBER 2014
W
door Cyril Rosman
www.pzc.nl/vliegramp
Wat gebeurde er in de eerste
100 dagen na de ramp met
MH17? Bekijk de tijdlijn.
Komende nacht gaat de
wintertijd weer in. Om 3 uur i
wordt de klok een uur
teruggezet.
door Paul Bots
AMSTERDAM - Het luchtruim boven
risicogebieden blijft te lang toegan
kelijk voor passagiersvliegtuigen.
Dit komt omdat informatie over
veiligheid politiek wordt beïnvloed.
Regeringen willen hun eigen lucht
ruim niet sluiten omdat ze dan indi
rect toegeven de situatie niet meer
in de hand te hebben.
www.aangeenbrugelectro.nl
www.datrepareerikzelfwel.nl
Wij hebben interesse in uw gouden en
zilveren sieraden.
Bijv. Zeeuws, modern, bestek,
munten enz.
Maar ook bloedkoraal, granaten
en rouwkralen.
Wij taxeren het op reële waarde en kopen
het bij belangstelling contant in.
Bel voor meer informatie.
www.juwelierminderhoud.nl
westkapelle arnemuiden
571284 601559