'Amerika is zeker van toedracht crash MH17' o Risicovolle vliegroutes blijven te lang open "Als je van boeken houdt, hoor je op Dizzie.nl!" SPi IN HET NIEUWS 3 Zorgboetes ep Ontdek de mooiste boeken Lees recensies van andere boekenfans Koop de beste boeken direct online "r" i xi WASHINGTON - Enkele dagen na de crash van MH17 schreef de Amerikaanse veiligheidsanalist Steven Pifer van denktank Brook ings dat 'verontwaardiging geen beleid is'. Nu stelt de oud-ambas sadeur in Oekraïne en ex-lid van de Amerikaanse Veiligheidsraad begrip te hebben voor het Neder landse stilzwijgen over de oor zaak van de ramp. Maar iets meer vertrouwen op Amerikaanse infor matie mag ook wel, vindt hij. Bent u verbaasd over de summiere informatie die via Nederland beschikbaar komt? „Het is opmerkelijk dat het rap port van de Onderzoeksraad wei nig duidelijkheid geeft. Bij de schade die op het wrak te zien is, passen maar enkele oorzaken. Ik had het woord raket verwacht." Zou Nederland meer inzicht moeten geven in de informatie die ze heeft? „Ik denk dat Nederland een reden heeft om voorzichtig te zijn en geen overhaaste conclusies te trek ken. Het is logisch dat Nederland niet direct de schuld bij de separa tisten legt, dat kan belemmerend werken bij het krijgen van toe gang tot de crashsite." President Obama stelde direct dat de VS bewijs heeft dat een raket is afgevuurd vanuit rebellengebied. „De Amerikaanse regering heeft gezegd dat ze het afvuren van een raket heeft opgemerkt. Amerika heeft de mogelijkheden om dat te zien. Europa heeft vaak kritiek op de handelswijze van de VS, maar de president zou dit niet zeggen als hij het niet zeker weet." Waarom bent u daar zo van overtuigd? „Ik kan niet ingaan op details. Maar toen in 2001 een Russisch vliegtuig werd neergeschoten bo ven de Zwarte Zee, wist de Ameri kaanse ambassade in Kiev binnen anderhalf uur precies wat er was gebeurd. De ambassade heeft toen aan de Oekraïners laten we ten: wij weten het, houd daar re kening mee bij wat je naar buiten brengt. Later heeft Oekraïne toe gegeven dat de crash per ongeluk door hun raket is veroorzaakt." Hoe gaat het onderzoek naar de crash van MH17 aflopen? „Ik ben er 99 procent zeker van de schuld van de separatisten. De Amerikaanse satellietbeelden, de juichende tweets van de separatis ten over een neergestort vlieg tuig, de beelden van de BUK. Ik weet alleen niet of het genoeg is in de rechtbank. Hard bewijs krij gen, is lastig. Dan moet je de man vinden die op de knop drukte en een bekentenis krijgen. Maar dat gaat niet lukken." Wintertijd Dat blijkt uit een rondvraag van deze krant bij diverse luchtvaart deskundigen. Regeringen sluiten zelden het luchtruim van een an der land voor eigen toestellen. Dat zou gezien kunnen worden als een motie van wantrouwen te gen dat andere land. Dit alles leidt er toe dat overheden belang rijke informatie niet uitwisselen. Luchtvaartmaatschappijen moe ten zodoende genoegen nemen met vaak onbetrouwbare gege vens over risico's van een route. Ze zijn te afhankelijk van gekleur de overheidsinformatie. Uit het onderzoek komt het beeld naar voren dat onwetendheid, ach terdocht en financiën het kiezen van een vliegroute beïnvloeden. Als de lucht veilig lijkt, kiezen maatschappijen de kortste route. Vandaag precies honderd dagen geleden stortte vlucht MH17 van Amsterdam naar Kuala Lumpur neer in Oekraïne. Daarbij kwa men alle 298 inzittenden om, 284 van hen zijn nu geïdentificeerd. BREDA - De 'bestuurlijke zorg premie' die sinds 2009 wordt geheven aan mensen die een half jaar hun zorgpremie niet hebben betaald, blijkt buitengewoon lucratief voor de Staat. In vijfjaar tijd heeft de strafopslag zo'n 215 miljoen euro extra opgebracht. Wasmachine/ droger of vaatwasser kapot? ■feel: 0112 -SfOA'Z? AANG RUG De mooiste boeken ontdek je samen! JUWELIER MINDERHOUD T 1. Jfe -It ZATERDAG 25 OKTOBER 2014 W door Cyril Rosman www.pzc.nl/vliegramp Wat gebeurde er in de eerste 100 dagen na de ramp met MH17? Bekijk de tijdlijn. Komende nacht gaat de wintertijd weer in. Om 3 uur i wordt de klok een uur teruggezet. door Paul Bots AMSTERDAM - Het luchtruim boven risicogebieden blijft te lang toegan kelijk voor passagiersvliegtuigen. Dit komt omdat informatie over veiligheid politiek wordt beïnvloed. Regeringen willen hun eigen lucht ruim niet sluiten omdat ze dan indi rect toegeven de situatie niet meer in de hand te hebben. www.aangeenbrugelectro.nl www.datrepareerikzelfwel.nl Wij hebben interesse in uw gouden en zilveren sieraden. Bijv. Zeeuws, modern, bestek, munten enz. Maar ook bloedkoraal, granaten en rouwkralen. Wij taxeren het op reële waarde en kopen het bij belangstelling contant in. Bel voor meer informatie. www.juwelierminderhoud.nl westkapelle arnemuiden 571284 601559

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 3