ZEELHDDPLRflTl
Tegen truck die
door afzetting
groene auto's
BINNENLAND 5
Érra+is
-Prui+phn+
voor elke
ktan+!*
Ravesteinweg 3
Grijpskerke
www.zeefandpfant.nl
r voor de
kinderen
senjacht ontstaan."
SchefFer stelt dat er verschillende
types nepveteranen zijn. Er zijn
de oud-militairen die nooit op
een buitenlandse missie zijn ge
weest: officieel mogen die zich
geen veteraan noemen. „Toch zijn
dat wel mensen met een militaire
achtergrond. Die kun je niet als
complete idioten afschilderen. Zij
willen er graag bij horen. Als zij
zich ten onrechte als veteraan ma
nifesteren, moet je met ze in ge
sprek gaan. Je hoeft ze niet op in
ternet af te branden."
Verder zijn er de nepveteranen
die het doen voor 'de kick'. En je
hebt de neppers 'bij wie gewoon
een steekje los zit', legt SchefFer
uit. „Die laatste twee types vallen
over het algemeen snel door de
mand. Veteranen kennen elkaar.
Ze zien elkaar regelmatig bij reü
nies en herdenkingen. Dat zijn
hechte clubjes. Zodra daar een on
bekend iemand in uniform bij
komt staan, zal diegene aan de
tand worden gevoeld."
De sociale controle is groot, denkt
SchefFer. „Zo'n Facebook-pagina
is overbodig. Nepveteranen hou
den het nooit lang vol."
stoot, moet 14 procent bijtellen,
tot en met 79 gram bedraagt het
tarief 20 procent. Voor alle uit
stoot daarboven, het gros van de
markt, wordt de bij telling 25 pro
cent.
Brancheorganisatie Bovag is niet
blij met de wijziging, omdat het
een lastenverzwaring van 37 mil
joen euro betekent, die ook nog
eens 'marktverstorend' uitpakt.
Het verschil in bijtelling tussen
zeer energiezuinige en minder
energiezuinige auto's wordt name
lijk eerder groter dan kleiner, al
dus de club van autoverkopers.
Ook in politiek Den Haag gaan de
handen nog niet op elkaar voor de
veranderingen in 2016, die een
tussenstap vormen in een veelom-
vattender belastinghervorming.
Wiebes' eigen WD is bijvoor
beeld kritisch over de lastenverho
ging. Aan de andere kant van het
politieke spectrum moppert
GroenLinks, dat vreest dat met de
nieuwe normen de energiedoel
stellingen niet gehaald zullen wor
den.
Volgens Wiebes zijn de maatrege
len nodig om de belastinginkom
sten op peil te houden. Uit de eva
luatie van de belastingvoordelen
voor zuinige auto's blijkt dat het
stimuleringsbeleid uitermate suc
cesvol is geweest: Nederland kent
inmiddels het schoonste wagen
park van Europa. Daardoor is de
overheid veel geld misgelopen:
6,4 miljard euro in zes jaar, ofwel
1100 euro per vermeden ton
C02-uitstoot.
De initiatiefnemers van 'Dutch
Stolen Valor' - die anoniem wil
len blijven - trekken zich weinig
aan van de kritiek. „Wij betreu
ren dat zaken soms niet overko
men zoals ze bedoeld zijn", schrij
ven ze in een reactie op hun site.
„Maar wij blijven wel achter onze
zaak staan. Daar mag u het mee
eens zijn of niet."
De wegwerkzaamheden waren al
afgerond. Nog even de laatste af
zettingen weghalen en het ver
keer kon weer normaal doorstro
men. Dat is juist de gevaarlijkste
fase van het werk. „Bij het plaat
sen en weghalen van afzettingen
staan wegwerkers het dichtst bij
het verkeer", zegt Eddy Westdijk
van CROW, kenniscentrum voor
verkeer, vervoer en infrastruc
tuur. „Daar zijn goede richtlijnen
voor. Bij het opbouwen van bui
ten naar binnen werken, bij het af
breken andersom. Dan nog blijft
het risicovol."
Westdijk is bij CROW verant
woordelijk voor de richtlijnen bij
wegwerkzaamheden. Daarvoor
overlegt hij regelmatig met aanne
mers, wegbeheerders en fabrikan
ten. „De afgelopen vijftien jaar is
de veiligheid flink verbeterd. Tot
de jaren '90 bestonden er beperk
te richtlijnen. Wegafzettingen wa
ren vaak slecht zichtbaar. Het aan
tal ongevallen is afgenomen. Maar
zolang er verkeer is, kun je niet al
les voorkomen."
De man die gisternacht overleed,
is de vierde wegwerker die sinds
2010 tijdens zijn werk om het le
ven kwam. „Tegen een vrachtwa
gen die door een afzetting rijdt, is
niets te doen", zegt Johan Assche-
man van brancheorganisatie
Bouwend Nederland. „Al zet je
een betonnen muur neer. De eni
ge oplossing hiertegen, is de weg
helemaal afsluiten. Opdrachtge
vers willen ook de doorstroming
in stand houden. Een ongeluk zo
als dat op de A12 maken we vaker
mee, alleen loopt het meestal niet
zo slecht af', zegt Asscheman.
„Of we het risico op dodelijke on
gevallen op de koop toenemen?
Als ik dat beaam, zou het beteke
nen dat een bepaald aantal slacht
offers acceptabel is. Het klopt wel
dat aannemers bereid zijn met rij
dend verkeer te werken. Bij een
klapband of als een chauffeur in
slaap valt, kan het dan misgaan."
Toch is het volledig afsluiten van
de weg ook niet altijd de beste op
lossing, zegt Debby van Slegten-
horst van Rijkswaterstaat. De weg
werker is er weliswaar bij gebaat,
maar filevorming brengt de alge
hele verkeersveiligheid dan weer
in het geding. „We wegen doorlo
pend risico's af. Moeten we de
aannemer 's nachts laten werken
of toch maar overdag? In het eer
ste geval is er minder verkeer op
de weg, maar bestuurders kunnen
wel vermoeider zijn. En binnen
de veiligheidsregels die we met
z'n allen hebben afgesproken, wil
len we natuurlijk zo min moge
lijk verkeershinder."
Is er bij de verkeersregels mis
schien nog wat te winnen? As
scheman denkt van niet. „Bij weg
werkzaamheden gelden aangepas
te snelheden. Daarop wordt veel
gecontroleerd. Bovendien gelden
er verhoogde boetes."
Ondanks de risico's noemt hij het
vak van wegwerker populair. „We
kennen geen personeelstekorten.
Er zijn genoeg mensen die er
geen probleem mee hebben om
bij nacht en ontij langs de weg
aan het werk te gaan; al krijgen ze
daar ook een flinke toeslag voor
natuurlijk."
Kwekerij Handel i Advies
Kom een kijkje nemen in
onze nieuwe kas!
Gratis advies voor gf J
bemesten gazons
en bomers IDCM)
Diverse a&nft iedirtge?
-op tuinplanten.
van 09:00 tot 16:00 uur
max. 1 per klant,
zolang de voorraad strekt.
i!iiüdekoof TRAYCO
Project mede
gerealiseerd doe
nepveteranen
Veteranen lopen in uniform mee
in het bevrijdingsdefilé in Wage-
ningen op 5 mei van dit jaar.
foto Luuk van der Lee/HH
door Orkun Akinci
DEN HAAG - Een ongeluk op de A12
bij Woerden kostte gisternacht een
wegwerker het leven. Ondanks
veel veiligheidsmaatregelen, blijft
het een risicovol beroep.
Op de A12 bij Woerden reed
gisternacht een truck tegen een
afzetting. Een wegwerker die er
achter beklemd raakte, overleed.
foto Alkomedia/HH