ZEELHDDPLRflTl Tegen truck die door afzetting groene auto's BINNENLAND 5 Érra+is -Prui+phn+ voor elke ktan+!* Ravesteinweg 3 Grijpskerke www.zeefandpfant.nl r voor de kinderen senjacht ontstaan." SchefFer stelt dat er verschillende types nepveteranen zijn. Er zijn de oud-militairen die nooit op een buitenlandse missie zijn ge weest: officieel mogen die zich geen veteraan noemen. „Toch zijn dat wel mensen met een militaire achtergrond. Die kun je niet als complete idioten afschilderen. Zij willen er graag bij horen. Als zij zich ten onrechte als veteraan ma nifesteren, moet je met ze in ge sprek gaan. Je hoeft ze niet op in ternet af te branden." Verder zijn er de nepveteranen die het doen voor 'de kick'. En je hebt de neppers 'bij wie gewoon een steekje los zit', legt SchefFer uit. „Die laatste twee types vallen over het algemeen snel door de mand. Veteranen kennen elkaar. Ze zien elkaar regelmatig bij reü nies en herdenkingen. Dat zijn hechte clubjes. Zodra daar een on bekend iemand in uniform bij komt staan, zal diegene aan de tand worden gevoeld." De sociale controle is groot, denkt SchefFer. „Zo'n Facebook-pagina is overbodig. Nepveteranen hou den het nooit lang vol." stoot, moet 14 procent bijtellen, tot en met 79 gram bedraagt het tarief 20 procent. Voor alle uit stoot daarboven, het gros van de markt, wordt de bij telling 25 pro cent. Brancheorganisatie Bovag is niet blij met de wijziging, omdat het een lastenverzwaring van 37 mil joen euro betekent, die ook nog eens 'marktverstorend' uitpakt. Het verschil in bijtelling tussen zeer energiezuinige en minder energiezuinige auto's wordt name lijk eerder groter dan kleiner, al dus de club van autoverkopers. Ook in politiek Den Haag gaan de handen nog niet op elkaar voor de veranderingen in 2016, die een tussenstap vormen in een veelom- vattender belastinghervorming. Wiebes' eigen WD is bijvoor beeld kritisch over de lastenverho ging. Aan de andere kant van het politieke spectrum moppert GroenLinks, dat vreest dat met de nieuwe normen de energiedoel stellingen niet gehaald zullen wor den. Volgens Wiebes zijn de maatrege len nodig om de belastinginkom sten op peil te houden. Uit de eva luatie van de belastingvoordelen voor zuinige auto's blijkt dat het stimuleringsbeleid uitermate suc cesvol is geweest: Nederland kent inmiddels het schoonste wagen park van Europa. Daardoor is de overheid veel geld misgelopen: 6,4 miljard euro in zes jaar, ofwel 1100 euro per vermeden ton C02-uitstoot. De initiatiefnemers van 'Dutch Stolen Valor' - die anoniem wil len blijven - trekken zich weinig aan van de kritiek. „Wij betreu ren dat zaken soms niet overko men zoals ze bedoeld zijn", schrij ven ze in een reactie op hun site. „Maar wij blijven wel achter onze zaak staan. Daar mag u het mee eens zijn of niet." De wegwerkzaamheden waren al afgerond. Nog even de laatste af zettingen weghalen en het ver keer kon weer normaal doorstro men. Dat is juist de gevaarlijkste fase van het werk. „Bij het plaat sen en weghalen van afzettingen staan wegwerkers het dichtst bij het verkeer", zegt Eddy Westdijk van CROW, kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastruc tuur. „Daar zijn goede richtlijnen voor. Bij het opbouwen van bui ten naar binnen werken, bij het af breken andersom. Dan nog blijft het risicovol." Westdijk is bij CROW verant woordelijk voor de richtlijnen bij wegwerkzaamheden. Daarvoor overlegt hij regelmatig met aanne mers, wegbeheerders en fabrikan ten. „De afgelopen vijftien jaar is de veiligheid flink verbeterd. Tot de jaren '90 bestonden er beperk te richtlijnen. Wegafzettingen wa ren vaak slecht zichtbaar. Het aan tal ongevallen is afgenomen. Maar zolang er verkeer is, kun je niet al les voorkomen." De man die gisternacht overleed, is de vierde wegwerker die sinds 2010 tijdens zijn werk om het le ven kwam. „Tegen een vrachtwa gen die door een afzetting rijdt, is niets te doen", zegt Johan Assche- man van brancheorganisatie Bouwend Nederland. „Al zet je een betonnen muur neer. De eni ge oplossing hiertegen, is de weg helemaal afsluiten. Opdrachtge vers willen ook de doorstroming in stand houden. Een ongeluk zo als dat op de A12 maken we vaker mee, alleen loopt het meestal niet zo slecht af', zegt Asscheman. „Of we het risico op dodelijke on gevallen op de koop toenemen? Als ik dat beaam, zou het beteke nen dat een bepaald aantal slacht offers acceptabel is. Het klopt wel dat aannemers bereid zijn met rij dend verkeer te werken. Bij een klapband of als een chauffeur in slaap valt, kan het dan misgaan." Toch is het volledig afsluiten van de weg ook niet altijd de beste op lossing, zegt Debby van Slegten- horst van Rijkswaterstaat. De weg werker is er weliswaar bij gebaat, maar filevorming brengt de alge hele verkeersveiligheid dan weer in het geding. „We wegen doorlo pend risico's af. Moeten we de aannemer 's nachts laten werken of toch maar overdag? In het eer ste geval is er minder verkeer op de weg, maar bestuurders kunnen wel vermoeider zijn. En binnen de veiligheidsregels die we met z'n allen hebben afgesproken, wil len we natuurlijk zo min moge lijk verkeershinder." Is er bij de verkeersregels mis schien nog wat te winnen? As scheman denkt van niet. „Bij weg werkzaamheden gelden aangepas te snelheden. Daarop wordt veel gecontroleerd. Bovendien gelden er verhoogde boetes." Ondanks de risico's noemt hij het vak van wegwerker populair. „We kennen geen personeelstekorten. Er zijn genoeg mensen die er geen probleem mee hebben om bij nacht en ontij langs de weg aan het werk te gaan; al krijgen ze daar ook een flinke toeslag voor natuurlijk." Kwekerij Handel i Advies Kom een kijkje nemen in onze nieuwe kas! Gratis advies voor gf J bemesten gazons en bomers IDCM) Diverse a&nft iedirtge? -op tuinplanten. van 09:00 tot 16:00 uur max. 1 per klant, zolang de voorraad strekt. i!iiüdekoof TRAYCO Project mede gerealiseerd doe nepveteranen Veteranen lopen in uniform mee in het bevrijdingsdefilé in Wage- ningen op 5 mei van dit jaar. foto Luuk van der Lee/HH door Orkun Akinci DEN HAAG - Een ongeluk op de A12 bij Woerden kostte gisternacht een wegwerker het leven. Ondanks veel veiligheidsmaatregelen, blijft het een risicovol beroep. Op de A12 bij Woerden reed gisternacht een truck tegen een afzetting. Een wegwerker die er achter beklemd raakte, overleed. foto Alkomedia/HH

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 5