'D Altijd al willen weten hoe voetbalgek uw wijk, stad of dorp is? De Nederlandse supporterskaart geeft antwoord en is vanaf vandaag online. De club is 'onze trots' en de voetballers zijn 'onze jongens' 10 VERDIEPING DE NEDERLANDSE SUPPORTERSKAART Woon je in een Ajax- of een Feyenoord-wijk? Hoe zijn de fans van je favoriete club verspreid over het land? De Nederlandse supporterskaart weet het. De dataredactie van De Twentsche Courant Tftbantia heeft de spreiding van alle seizoenkaarthouders van 34 betaaldvoetbalclubs online in beeld gebracht. Het levert vanaf vandaag op internet een interactieve kaart op waarmee in één oogopslag te zien is tot hoever de clubliefde reikt. En dat maakt de kaart uiteraard ook voor adver teerders interessant: heeft het zin de lokale trots te steunen? Voor de supporters is de kaart vooral fijn tijdver drijf. Tot op postcodeniveau is het aantal seizoen kaarthouders na te gaan. Kloppen de vooroordelen of is de situatie toch net even anders? Voor journalisten is de kaart er ook een om van te smullen. Het is voer voor verhalen. Wie zijn toch die Vitesse-fans in het centrum van Nijmegen? Wat moet één FC Twente-supporter op Terschelling? En wat bezielt die ene kaarthouder uit het Drentse Eex- terveen om iedere twee weken af te reizen naar Bre da om zijn cluppie NAC te zien spelen? Voor het samenstellen van de supporterskaart vroeg De Twentsche Courant Tubantia alle betaaldvoetbal- organisaties naar de postcodes van hun kaarthou ders in het afgelopen seizoen. Deze mensen betalen om elke thuiswedstrijd van hun club live te aan schouwen. Met hulp van KNVB Expertise, het cen trum voor onderzoek en kennismanagement, zijn de gegevens verkregen. Jong PSV, Jong Ajax, Jong Twente en Achilles'29 zijn niet meegenomen in het overzicht, omdat zij middels een pilot deelnemen aan de eerste divisie. Iedere week bezoeken 116 op de 10.000 Nederlan ders een wedstrijd in de eredivisie. In Europa scoort alleen de hoogste klasse in het dunbevolkte Noorwe gen hoger. De supporterskaart bewijst overduidelijk dat Ajax en Feyenoord de grote meneren zijn. Hun fans ko men uit alle windstreken. Clubs als PSV, Twente, Heerenveen en Groningen moeten het juist hebben van de sterke band met de regio. Deze clubs zijn in hun eigen gebied zeer geliefd en staan voor de iden titeit van een regio. En zo heeft elke club zijn ver haal. Wetenschappers proberen, ieder vanuit een ei gen deskundigheid, de kaart te verklaren. e binding met prof clubs is aan de randen van het land blijkbaar veel sterker", analyseert sociaal geograaf Frank van Dam. „Als je gedetailleerd naar de onli ne kaart kijkt, zie je in grensstre ken dat de dominantie van bepaal de clubs heel groot is. Clubs als Twente en PSV profiteren van de sterke identiteit van de regio waaruit zij komen. Mooi voor beeld van regionale identiteit vind je in het noorden van het land. De scheidslijn tussen FC Groningen en SC Heerenveen loopt gelijk aan de provinciegrens tussen Groningen en Friesland." Voetbalgeograaf Henk van Hou tum van de Radboud Universiteit Nijmegen heeft een verklaring. „Men identificeert zich het meest met de eigen, lokale club. Dat ge voel wordt vaak gevoed door loka le media, bedrijven en politiek. Het wordt er doorgaans met de paplepel ingegoten. Een territoria le strijd van 'wij hier' tegen 'zij daar'. Zeker als de buurclub dicht bij is, is de scheiding in affiniteit en identificatie resoluter." Volgens Van Houtum zijn suppor ters de 'schatbewaarders' van de regionale identiteit van een club. „De ploeg geldt als 'onze trots' en de voetballers zijn 'onze jongens', ook al spelen bij de meeste clubs maar weinig lokale spelers." Waar de verhoudingen in het oos telijke deel van het land duidelijk gemarkeerd zijn, oogt het westen op de online kaart als een lappen deken. Van Dam: „Van regionale identiteit is hier veel minder spra ke. Ajax en Feyenoord hebben gro te gedeeltes in handen, maar hun dominantie is minder groot." Mogelijk is de opbouw van de be volking een reden van de vermin derde verbondenheid aan regiona le clubs in het westen van het land. „Zeker in steden als Den Haag, Utrecht, Rotterdam en Am sterdam heb je een kosmopoliti sche bevolking. Er wonen ook re latief gezien meer allochtonen. Ik ben benieuwd of zij vaak in sta dions zitten, of dat ze vaker voor de tv duels van bijvoorbeeld het Tftrkse Galatasaray volgen." Van Houtum stelt dat de Neder landse supporterskaart ook be wijst dat voetbal een echte televi- siesport is. „Het percentage sei zoenkaarten op het aantal inwo ners valt me voor sommige post codes tegen. Soms heeft maar een paar procent in een gebied zo'n kaart, dat geldt ook voor Amster dam en Rotterdam. Het bevestigt Seizoenkaarthouders per club dat professioneel voetbal meer een tv-kijksport is dan een sport die live in het stadion wordt be leefd. Voetbal is populair om te volgen en te kijken, maar dat leidt dus niet direct tot het kopen van een seizoenkaart." 39.902 35.744 25.696 24.564 17.220 15.224 12.729 Vit< Hoever reikt de liefde door Jasper Bunskoek /sport Benieuwd naar het aantal sei zoenkaarthouders in uw woon plaats? Weten waar de suppor ters van uw favoriete club of van de rivaal wonen? Bekijk dan de Nederlandse supporters kaart. De interactieve landkaart toont per postcodegebied wel ke profclubs de meeste seizoen kaarthouders hebben. Kijk op internet voor de écht gedetail leerde kaart. Sociaal geograaf Frank van Dam en voetbalgeograaf Henk van Houtum -°*e- Ajax Feyenoord PSV FC Twente sc Heerenveen FC Groningen NAC Breda AZ FC Roe NEi Car Wil

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 10