Beetje vriendelijkheid op camping kost niets 'We promoten onze hele regio' SCHOUWEN-DUIVELAND 35 Volgende week begint bouwbedrijf Heijmans met het vullen van de bekendste bouwput van Zeeland. door Theo Giele middelburg - Het gaat om een tij delijke invulling, werd gistera vond nog maar eens benadrukt. Uit het feit dat vanaf volgende week de bouwput aan de Middel burgse Zuidsingel vrachtwagen voor vrachtwagen met zand wordt gevuld, afgedekt met aarde en ingezaaid met gras, mag niet worden afgeleid dat eigenaar Heij mans de moed heeft opgegeven. Uitgerekend in de Stadsschouw burg - het gebouw dat zou ver dwijnen als op de bouwput het nieuwe theater was verrezen - werden omwonenden geïnfor meerd over de komende werk zaamheden. Het gazon dat straks de bouwput afdekt is dus slechts een tijdelijke oplossing. Bouw^ en vastgoedon derneming Heijmans is vastbeslo ten om haar investeringen in de bouwput ooit rendabel te maken. „We geven de put niet op. We hebben met de aankoop en repara tie van deze bouwput een groot ri sico genomen en een enorme in vestering gepleegd. Die willen we een keer terugverdienen", zei Wieland Zwemer, projectontwik kelaar van Heijmans. Maar dat is een kwestie van lange adem, ook al is de bouwmarkt in Middel burg het dieptepunt voorbij, vol gens Zwemer. Omwonenden hadden vooral praktische vragen. „Ik juich toe dat er eindelijk wat gebeurt", zei Rens Petiet, die al jarenlang vanaf de eerste rij het bouwputdrama volgt. Hij heeft een fietsenzaak te genover de put. „Maar", vervolgde hij, „dat het nu uitgerekend in de cember moet gebeuren, als ik met de verkoop van vuurwerk een flink deel van mijn jaaromzet moet halen." Een jonge student, die vlakbij de put woont, had andere zorgen. „Ik zie op de powerpoint werktijden vanaf zeven uur. Is dat elke och tend?" De vrachtwagens rijden straks de put in, lossen hun lading en rij den weer weg om hun volgende vracht op te halen. Elk uur zullen drie tot vijf vrachtwagens naar de Zuidsingel rijden. De gemeente houdt binnenkort een enquête om ideeën op te doen voor het ge bruik van het grasveld. Komende zomer moet de bouwput een groe ne oase zijn. Met daaronder een laagje aarde, drie meter zand en grind en zes meter beton. Die instelling draagt ertoe bij dat Zonneweelde, bij Nieuwvliet, be hoort tot de beste vijf campings van Nederland. Dat bleek vorige week uit een on derzoek van Recron onder cam pingbezoekers. Zelf vinden Maaike en Martin hun insteek zo vanzelf sprekend, dat ze niet meteen kun nen aangeven waarmee zij nu het verschil maken. Niet met de voor zieningen, denkt Martin. „Die zijn goed, maar dat zijn ze ergens an ders ook. Een camping komt niet meer weg met verouderd sanitair, laat staan met vieze toiletten." Maar die hoge waardering komt toch érgens vandaan? „Misschien doordat we altijd goede service wil len bieden", denkt Maaike. Die hulpvaardigheid gaat ver, blijkt tij dens het gesprek. Informeren naar de gezondheid van een familielid en het bij naam kennen van alle vaste gasten, is nog maar het begin. Verzoeken van klanten gaan zelden te ver. Dat is niet meer dan logisch, meent het stel. „Het zou vanzelfsprekend moeten zijn", vindt Maaike. „Maar dat is het niet overal." Alle medewerkers op Zonneweel de krijgen het op het hart gedrukt: de klant is koning. „We hebben hier een cursus gehad over hoe je met klanten omgaat", verklaart Maaike. „Daar zat iedereen bij, juist ook de schoonmaker en de klusjesman. Want iemand die om zeven uur 's ochtends naar de wc moet, wil niet snauwerig te horen krijgen dat er net wordt schoongemaakt. Nee, die wordt netjes naar het naastgelegen toilet verwezen." En de mensen van de receptie denken mee met de wensen van de klant. „We moeten natuurlijk wel ant woord kunnen geven als gasten ko men vragen wat ze met slecht weer kunnen gaan doen. Ik weet het, er zijn ondernemers die men sen dan doorsturen naar het VW-kantoor. Tja, zo werken wij dus niet..." Het scheelt ook wel dat Zonne weelde een familiebedrijf is, denkt Martin. „We zijn, met 360 plaat sen, best een grote camping. Maar mensen krijgen hier niet te maken met een parkmanager die er na vijf uur niet meer is. Wij wonen hier en zijn altijd bereikbaar en be schikbaar. Dat stralen we ook uit. Mensen waarderen dat." PUBLIEKSPRIJS VAN RECRON nieuwvliet - Bezoekers kiezen eerst een streek en dan pas de camping. En dus is het logisch, vindt Maaike Basting, dat je klan ten wegwijs maakt in de regio. „We gaan regelmatig met gasten op excursie", vertelt ze. „Een rond leiding bij het kustversterkings- werk bijvoorbeeld. Met oudere kinderen gaan we strandsporten doen bij Moio. En in het nasei zoen nemen we ouderen mee naar een museum." Het idee dat je klanten vooral op of vlakbij de camping moet hou den, is volgens Maaike al lang ach terhaald. Niet voor niets was ze twee jaar geleden initiatiefnemer van een magazine met daarin weetjes en informatie over de streek. Dat krijgen mensen die in formatie over de camping vragen, toegestuurd. Er zijn inmiddels meerdere edities van verschenen. Samenwerken met andere bedrij ven bevalt Maaike goed. „We wil len dat mensen thuiskomen met een mooi verhaal over de streek. Mond-tot-mondreclame blijft im mers de beste promotie." WOENSDAG 22 OKTOBER 2014 Gazon op bekendste bouwput door Martijn de Koning NIEUWVLIET - Toen pubers zich bij Zonneweelde een paar jaar gele den bleken te vervelen, riepen cam pinghouders Martin en Maaike Bas ting meteen een 'tieneranimator' in het leven, die de jongeren tot 'ss avonds laat bezighield. Maaike: „Je kan natuurlijk zeggen: die gaan maar ergens anders heen. Maar zo zitten wij niet in elkaar." I Martin en Maaike Basting willen hun camping steeds meer een duin- en strandachtige uitstraling geven, foto Camile Schelstraete Branche-organisatie Recron riep dit jaar een nieuwe prijs in het le ven: beste kampeer- en bungalow- bedrijf van Nederland. Via de website van Recron kon ie dereen die afgelopen zomer in Ne derland vakantie vierde, een en quête invullen over zijn verblijfslo- catie, en een algemeen waarde ringscijfer geven. Het leverde vijf finalisten op. Cam ping Zonneweelde heeft gezel schap van 't Zand (Alphen), Wed- derbergen (Wedde), 't Posterbos (Posterholt) en De Paalberg (Erme- lo). De winnaar wordt op woensdag 5 november bekend gemaakt tij dens de algemene ledenvergade ring van Recron.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 65