Middelburg: 'Wij zijn de Stad Stoppen Column Colofon Detailhandel Binnensteden Benadering FOTO VOORPAGINA: De binnenstad van Vlissingen. On danks bovengemiddelde leegstand toch veel publiek. Detailhandel ere Ik heb me jaren geër gerd aan oud-collega's en kennissen die vroe gen: hoe lang moet jij nog? Als ik dan zei: 'weet ik veel', dan rie pen ze steevast: 'ik ben al jaren thuis. En dat is lekker!' Waarop ze la chend wegliepen. Dan dacht ik: duuuh, boeien. Want ik moest er niet aan denken hele dagen thuis te zitten. Nu nadert de dag dat ik er toch ecfrt aan moet geloven. Als ik de redactie binnenloop, denk ik onwillekeurig: nog zes maanden en een paar dagen. In Zeeland ben ik zelfs al over tweeëneenhalve maand weg. Wat mijn gedachten daarbij zijn? Aan de ene kant denk ik: kan ik éindelijk eens doen wat ik wil, moet er niks en mag alles. Maar aan de andere kant ben ik als-de-dood dat ik buiten de maatschappelijke boot val. Nu nog ken ik heel veel mensen en kennen heel veel mensen mij. Ik ken die mensen omdat die mij ooit eens nodig hadden om in de krant te komen. Maar als ik daar weg ben, denk ik dat die mensen mij niet zo heel lang meer kennen. Ik werk veertig jaar bij deze baas. Vanaf 24 juni 1974. Ik had na mijn stage wat weekendklussen gedaan voor de krant en de toenmalige chef van de redactie tipte me dat er een plek vrijkwam. 'Bel Leijendekker (de hoofdredacteur) maar even.' Dat deed ik. Ik was zo zenuwachtig dat ik to taal niet uit mijn woorden kwam. Toen ik uitgestotterd was, zei hij: 'kun je maandag beginnen?' En dat was die 24-ste juni. Mooie eerste sollicitatie, vond ik. Volgend jaa'r op deze tijd beun ik hooguit wat bij. Sta ik op de golfbaan, hou mijn conditie op peil door achter mijn klein kinderen aan te rennen en roep naar mijn oud- collega's: hoe lang moet jij nog? Ik sta nu al voor de spiegel om die irri tante lach aan te leren. De detailhandel beleeft zware tijden, het verhaal is niet nieuw. Zeven magere jaren van laagcon junctuur, dalende omzetten, webwinkelen, het zijn factoren die de bestaande winkelcentra bedreigen. Marktonderzoeker Locatus berekent landelijk zes procent leegstand, in Zeeland een paar procent meer. Toch somberen Zeeuwse ondernemers in de retail niet. Crisis maakt creatief en inventief, leert een rondje in de binnensteden van Vlissingen, Middelburg en Hulst. 'Waar het om gaat is hoe je je binnenstad vermarkt'. Tekst: Peter Oggel Foto's: Ruben Oreel MIDDELBURG - Met op elk shirt een aparte boodschap fungeert het eerste elftal van zondagtweedeklasser Zeelandia Middelburg als het uithang bord van de detailhandel en horeca in het centrum van de Zeeuwse hoofd stad. Op de shirts prijken tien verschillen de teksten die elk moeten verleiden tot een bezoekje aan de historische binnenstad van Middelburg. Shoppen in Middelburg. Uitgaan in Middel burg. Scoren in Middelburg -drie wil lekeurige voorbeelden. In het voetbal wereldje is die verscheidenheid uniek; rugnummers uitgezonderd ple gen voetballers in identieke tenues te spelen. Crisis maakt inventief, zegt een tegel tjeswijsheid. Dat blijkt. Vereniging Ondernemers Middelburg (VOM, 70 leden) is de komende drie jaar een van de twee hoofdsponsors van Zee landia.' Voor VOM is de sponsoring een creatieve manier van citymarke- ting. "Natuurlijk maken wij ons zor gen over leegstand", zegt voorzitter Lex de LoofF, "Maar het probleem is niet op te lossen met symptoombestrij ding. Pop-upstores, tijdelijke winkels, meervoudig gebruik van panden, kun stenaars -noem maar op. Iedereen heeft wel een antwoord, maar daar ge loof ik niet in. Leegstand vergt oplos singen met een visie." In Vlissingen en Hulst denken de be sturen van de ondernemersverenigin gen er precies zo over. "Is leegstand bedreigend of aanleiding om aan een nieuw stadscentrum te gaan wer ken?", stelt voorzitter Ed Peérbolte van Ondernemersvereniging Hulst Vestingstad een retorische vraag. "Hoe vermarkt je je stad? Het gaat om een pluriforme en multifunctione le benadering: bezoekers meerdere re denen en bestemmingen geven om te komen." Voor hem ligt een vrijwel kant-en klaar masterplan dat Hulst in de ko mendejaren met een mix van histo rie, leisure en shoppen moet positio neren als de spreekwoordelijke place to be. Vlissingen is eveneens volop in beweging, vooral met als doel om identiteit en imago van de 'Stad aan Zee' een duw in de goede richting te geven. Dit najaar gaat de nieuwe web site verrassendvlissingen.nl online, er Ron Gregoor Foto: Ruben Oreel deOndernemer is een uitgave van Wegener Media deOndernemer heeft een bereik van 175.600 lezers UITGEVER: Erik van Gruijthuijsen REDACTIE: Ron Gregoor T: 088-0137114 VORMGEVING: COMMERCIE: Angela van Eek Ivo van der Velde Marcel Schreur ADRESGEGEVENS: salescoördinatie Postbus 91 4330 VB Middelburg E: deondernemer@pzc.nl WEBSITE T:advertenties: 088-0139997 www.deondernemer-pzc.nl MIDDELBURG - 'Wij zijn de Stad', heet de nieuwe facebookpagina van de ondernemers in de binnenstad van Middelburg. De pagina moet vooral binden en boeien -niet met reclame en aanbiedingen, wel met opmerkelij ke verhalen, mooie foto's, leuke nieuwtjes die de relatie tussen consu ment en ondernemers aanhaalt en ver stevigt. 'Wij zijn de Stad' -sedert juli online en inmiddels ruim duizend likes- is voor de promotie van het stadshart een van de jongste initiatieven van Vereniging Ondernemers Middel burg (VOM). Ook nieuw: sinds dit seizoen VOM shirtsponsor van voet balvereniging Zeelandia Middelburg. Daar is goed over nagedacht, legt VOM-voorzitter Lex de Looff uit. De crisis heeft het Middelburgse stads centrum niet overgeslagen, zie de Geerepassage. Allemaal trots op de binnenstad, luidt nu de boodschap. "Concentreer je op je pareltjes. In Middelburg is dat de binnenstad," duidt De Looff. Dat heeft een dubbe le bodem. Zojuist heeft het adviesbu reau DTNP een onderzoek afgerond naar de vestiging van megasportwin- kel Decathlon op het ZEP-terrein. Conclusie: met de sportketen in de periferie van de stad ontstaat druk op en meer leegstand in de winkelcentra van Middelburg en Vlissingen. De Looff: "We zijn niet tegen Deca thlon, wel tegen de locatie. ZEP wordt na Mortiere een derde winkel centrum ten koste van de winkels in de binnenstad. Wie in de periferie winkelt, komt niet naar het centrum. Dat leidt tot verdere ontwrichting: een aantal winkels zal het afleggen. Als Decathlon komt, dan in de bin nenstad. Die ruimte is er." Het verzet tegen de sportketen is ook verzet tegen het gemeentelijk beleid. Evenals De Looff'het gemeentelijk plan om leegstand aan te pakken met meerdere gebruiksmogelijkheden voor winkelpanden (kantoren, wo nen, horeca) niet realistisch vindt. "Zo simpel gaat dan niet. De kanto ren- en woningmarkt is overvoerd. Twee is dat wonen minder oplevert dan commercieel gebruik. En de huurwaarde is gekoppeld aan de waar de van een pand. Aan waardevermin dering zal geen eigenaar of bank mee werken. De gemeente roept maar wat." Het moet dus anders. Winkel leegstand, zegt de voorzitter, behoeft

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 98