Tentoonstelling SPECTRUM 15 >P Ie :Oet Laar )Ot. te komen van mannen die hun baardharen kwijt willen of- nieuwe trend - juist wil len stileren. Er zijn twee soorten mannen. De een zweert bij het mes, de ander bij het scheer- apparaat. En in een aantal gevallen wisse len ze die manieren van scheren af. Ooit geweten dat drie van de vier westerse mannen nog altijd naar het mes grijpt? In Azië is dat juist andersom. Dat heeft niets met cultuur te maken. Meer met gewoon te. Als pa een apparaat over zijn stoppels laat dansen, is de kans groot dat zijn zoon dat ook gaat doen. Zo simpel is het. In som mige landen scheren mannen meestal niet zelf. In India bijvoorbeeld gaan ze het liefst naar de barbier. Spotgoedkoop. Hoe ingenieus een scheerapparaat ook ge maakt is, potentiële kopers zijn niet in die techniek geïnteresseerd, weten ze in Drach ten. Aspirant-kopers van iPads en auto's verdiepen zich graag in specificaties en techniek, maar het toerental van de Philips Senso Touch wordt niet interessant bevon den. Op feestjes is de scheerpraktijk geen onderwerp van langdurige conversatie. Om de zoveel jaren koopt iemand een scheerap paraat en dat gaat meestal snel in zijn werk. Daarom is design zo belangrijk, weten ze bij Philips. Gelikt zien ze eruit, die nieuwe modellen van Philips. Kleurig ook, niet lan ger grijs zoals vroeger. Bij de eindmontage klikken medewerksters schildjes op de romp, die het uiterlijk bepalen. Er zijn spe ciale versies. Met het logo van Real Madrid of FC Barcelona, bijvoorbeeld. Jaren gele den was er een Corneille-look en een For mule i-serie. Scheerapparaten voor de VS heten, blijkens die schildjes, Philips Norel- co. Jongeren raken meer en meer geïnteres seerd in droog scheren, zegt Philips. Maar 35-minners willen meer dan een machien tje. Ze houden van, wat heet, facial styling. Het stoppelbaardje is in. Het wordt niet lan ger als slordig gezien, het is modieus ge worden. Maar dat stoppelbaardje moet wel gemodelleerd worden. Dus verkoopt Phi lips bij bepaalde modellen precisietrim- mers in de vorm van opzetmodules. Scheer- kop eraf, trimmer op de houder klikken, zo gaat dat. Die mogelijkheid om te wisselen lokt nat- scheerders richting droog scheren. Want een stoppelbaardje op lengte brengen en houden met een mesje lukt niet, consta teert Pieter van Groos droogjes. Braun heeft dat extraatje niet. Het gaat nog verder. Philips levert ook op- klikborsteltjes voor het schoonmaken van de huid. Een westerse man zie je er niet mee, maar in Azië zijn ze in trek. Aziaten hebben een olieachtige huid, die na ver loop van uren begint te glanzen. Tijd voor een poetsbeurt. Philips verkoopt daarom in dat werelddeel opzetborsteltjes voor op het scheerapparaat. Goed werkende techniek. Mooi design. Wa terdicht. Ergonomisch goed. Nieuwe model len. Bij Philips Drachten doen ze er alles aan om leidend te blijven in de wereld. Maar het gaat toch vooral om het scheren zelf. Dat moet snel, goed en op comfortabe le wijze gebeuren. Daarom blijft Philips mannen voortdurend vragen wat ze er van vinden. Hoe glad is het geworden? Glijden de scheerkoppen soepel over de huid? Raakt de huid niet geïrriteerd? En gaat het snel genoeg? Mannen houden niet van lang scheren. Met sessies proefscheren verzamelt Philips reacties. Tientallen mannen komen naar de fabriek in Drachten om scheerapparaten te beproeven en commentaar te geven. Elke dag opnieuw. ZATERDAG 18 OKTOBER 2014 glad In het Philips museum in Eindhoven is tot en met 4 januari 2015 de tentoon stelling 75 jaar Philips shavers te zien. Philips begon in 1939 scheerapparaten te maken. Onderzoeker Alexandre Hor owitz was de man achter de introduc tie van het scheerapparaat, dat aanvan kelijk weinig enthousiasme teweeg bracht bij de directie van Philips. An ton Philips vond het maar 'een kap persartikel'. De Philishave, zoals het scheerappa raat vele jaren lang heette, groeide uit tot een van de meest succesvolle Phi- lips-producten ooit. De productie vond aanvankelijk plaats op Strijp-S in Eindhoven. In 1950 verhuisde de pro ductie naar de fabriek in Drachten. In het Philips museum zijn historische apparaten, reclame-affiches, films en foto's te zien. Ook worden enkele bij zondere modellen getoond en de aller nieuwste apparaten. A reageren? spectrum@depersdienst.nl soepel en Van links naar rechts: Reclameposter voor de Philishave uit 1951. Proefscheren met de Philishave op de Utrechtse Voorjaarsbeurs in 1939. De scheerappa raten worden gemaakt in de Philips-fabriek in Drachten, foto Jeroen Horsthuis Een exemplaar uit de nieuwe 9000-serie. beeldbewerking Jessica Miggelbrink

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 67