14 SPECTRUM techniek Het scheerapparaat van Philips bestaat 7 5 jaar. Verreweg de meeste worden gemaakt in de Philips-fabriek in Drachten. Het begint in de fabriek met een rol bandstaai. Er zit 960 meter ultra- dun staal op die rol. De eerste machine slikt de reep staal in, maakt er partjes van en voert de primaire bewerking uit. De stukjes staal schuiven daarna van machine naar machi ne. Meer bewerkingen volgen, tot op de dui zendste millimeter nauwkeurig. Er komt geen hand aan te pas. Als de rol bandstaai op is, zijn er weer 30.000 scheerhoofden ge maakt in de scheerapparatenfabriek van Philips in Drachten. De fabriek is een van de pareltjes in het al maar kleiner wordende areaal productie centra van Philips. Er werken 800 mensen. Plus 250 kleine robots. Drachten maakt bijna alle scheerapparaten van Philips. Er is ook nog een fabriek in Zhuhai, China, maar die is veel kleiner. Het scheerhoofd - of kopje - is het belang rijkste onderdeel van een scheerapparaat. Achter het kopje komt het ronddraaiende mes te zitten, dat door een motortje aange dreven wordt. Het scheerhoofd vangt het baardhaartje, houdt dat even vast en het mes snijdt het haartje af. Pats, weg. Zo werkt het scheerapparaat van Philips, sim pel gezegd. Zeshonderd miljoen. Zoveel shavers heeft Philips sinds de start van de productie, 75 jaar geleden, gemaakt. En meer dan twee miljard scheerhoofden. Elk hoofd wordt uit één stukje staal geschapen. Philips leidt de dans op alle markten in de wereld, behalve in Japan. Daar is het Japan se Toshiba nummer één. Braun en Reming- ton zijn concurrenten, maar bij Philips vin den ze het eigen apparaat natuurlijk veel beter. Er is niet zoiets als hét scheerapparaat van Philips, al zijn we dat in het westen ge neigd te denken. Ander haar, iets ander scheerapparaat. Voor zwarte Amerikanen, bijvoorbeeld, maakt Philips een model dat helemaal toegespitst is op hun baardharen. Die vertonen een neiging tot ingroei. De Aziatische huid vergt weer een iets andere aanpak. Bij Philips Drachten weten ze intussen al les van hoofdhuid. Ze gaan er niet voor te rade bij dermatologen. Die weten alles van zieke huid, zegt Pieter van Groos, hoofd in novatie in Drachten. Philips wil alles we ten van gezonde huid en doet daarom zelf onderzoek. Wie scheerapparaten maakt, moet tot op microniveau weten wat er gebeurt als de scheerkopjes de huid raken. Het mes moet zo dicht mogelijk bij de huid komen, maar niet té dicht, want dan gaat de huid kapot. De meeste mannen zijn slordige scheer ders. Even snel kin en wangen bijwerken, een boterham in de mond en dan de auto in, zo gaat dat. Scheerhoofden moeten in zo'n slordig proces toch goed hun werk doen. Dus houdt Philips daar bij het ma ken van die kopjes rekening mee. De laatste tien jaar hebben ze bij Philips veel bijgeleerd over huid, zegt Van Groos. Vooral de manier waarop het apparaat de contouren van het hoofd volgt, is verbe terd. Vroeger lagen de drie scheerkoppen in het apparaat, in de nieuwste modellen liggen ze op een soort eilandje, dat op de romp geklikt wordt. Philips heeft alle technologie die bij een scheerapparaat hoort zelf ontwikkeld. Die valt niet in te kopen. Het is andere tech niek dan die van Braun en Remington. Hoe anders mag Van Groos niet verklap pen. Ook bijna alle onderdelen in een appa raat komen uit eigen keuken. Als de Philips-shaver klaar is, moet hij ver kocht worden. Dat is weer een ander vak: marketing. Philips probeert alles te weten Het moet snel, door Henk van Weert

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 66