Kardinaal Eijk tempert hoop Betere uitleg van de leer 44 Ik ben meer van de oude penoze, een tikkie geven, beetje dreigen, maar niet gelijk doodschieten 44 Het is niet moeilijk iemand dood te schieten, het pistool doet het, jij hebt alleen je vinger bewogen Luisteren en verstaan BINNENLAND 5 tieteam gillend uit de auto getrok ken. M'n oudste dochter krijgt therapie. En Ros zit straks lekker onder de zon. De moordenaar wordt beloond, de slachtoffers krijgen niks." Zelf is Van Dijk niet bang meer voor moordaanslagen. Een paar jaar geleden was dat nog anders. Een fortuin heeft hij besteed aan verschillende auto's en wisselen de woonadressen. „Ik was vooral bang voor het onbekende. Ik weet wie Ros is, maar niet wie hij een opdracht geeft. Je gaat dus ieder een op straat aankijken. Kan die het misschien zijn? Je raakt gefo cust op gezichten. Op een gege ven moment zie je in een oude vrouw nog een moordenaar." Van Dijk werd driemaal belaagd, maar werd ook zelf gevraagd om te doden. „Ik was de eerste die de opdracht kreeg om in 2005 Tho mas van der Bijl dood te schieten. Fred zei zijn naam niet, alleen dat het ging om een caféhouder in Amsterdam. Hij had een partij hasj achterovergedrukt. Ik zou 50.000 euro krijgen, een Audi en een horloge. Ik weigerde. Ik ben meer van de oude penoze, ie mand een tikkie in zijn gezicht ge ven, beetje dreigen, misschien een knieschijf breken, maar niet gelijk doodschieten. Fred was an- ders, die riep: die moet dood, die moet dood. Hij was heel gemakke lijk. Zo ben ik niet. Ik ga niet de straat op met een pistool om ie mand neer te schieten voor geld." Toch heeft hij wel degelijk men sen gedood. „Kijk, de wereld waar in wij zitten, is een heel andere dan die jullie gewend zijn. Toch blijft een mens voor mij een mens. De moordenaar in mij blijft er wel altijd, het vlammetje is zo aangestoken. Ik heb er geen moeite mee iemand te doden met wie ik persoonlijk een probleem heb. Ze moeten me niet afknij pen, dan word ik vervelend. Even tuele wroeging neem ik er dan wel bij. Maar ik vind het laf ie mand die in zijn auto zit met de kinderen ernaast door het hoofd te schieten, alleen omdat de op drachtgever het zelf niet durft." Van de moord op zijn ex-vrouw TOMMY WIERINGA zegt Van Dijk spijt te hebben. Hij stak haar in een vlaag van woede 28 keer met een kartelmes, een schaar en een schroevendraaier. „Dat had nooit mogen gebeuren. Ik vraag me wel eens af: ze zou nu 44 jaar zijn geweest. Hoe zou ze eruit hebben gezien? Zou ze kinderen hebben gekregen? Ik ge niet van het leven, maar dat heb ik haar afgepakt. Dat gaat wel aan je knagen. Daar kun je gek van worden. Je blijft jezelf straffen in je hoofd. Daarom heb ik de gevan genisstraf als een man gedragen, uit respect voor de nabestaanden. Ik ben nu 50, dan krijg je een an dere denkwijze. Dan komt er best eens berouw bij je boven. Hoe veel mensen je ook gedaan hebt." Doden is vergelijkbaar met auto rijden, legt Van Dijk uit. „Na een paar keer is het routine en schakel je je gevoel uit. Het is niet moei lijk iemand dood te schieten. Jij voelt zelf die pijn toch niet? Je doet zó en paf, hij zakt neer. Het pistool doet het, jij hebt alleen maar je vinger een beetje bewo gen. Daar ligt hij dan en je loopt weg. Dan zit je thuis en dan denk je: dat was het." „Bij een straatgevecht is het an ders. Ik heb iemand de genade- schop gegeven op de kermis. Dan komt het dichterbij. Iemand met je handen of een mes doden, is veel moeilijker dan met een vuur wapen. Het is intenser. Het geluid van steken en het geluid dat men sen maken, komt je hele leven te rug in dromen of nachtmerries. Bij mij komt het juist tijdens hel dere momenten als ik wakker ben. In één keer een flashback. Je lichaam laat het niet los." Fred Ros had niet veel moeite met het moorden, zegt Van Dijk. „Die ging na de liquidatie van Van der Bijl naar Spanje, lekker spaghetti eten. Ik zou het niet kunnen." Nu is diezelfde Ros de man die het megaproces Passage op z'n kop zet. Van Dijk gelooft geen woord van de verklaringen van de kroongetuige en verwacht dat die genadeloos onderuit zal gaan. Zo niet, dan is 'zijn vertrouwen in de rechtsstaat weg'. Begrijpen doet hij het wel. Ros kan niet anders dan het op een akkoordje gooien met justitie, denkt hij. Het alterna tiefis dertig jaar zitten en 'daar is Ros de man niet voor'. Van Dijk weet hoe het is, hij zat zeventien jaar aaneengesloten. Net als in de film streepte hij de dagen, weken en maanden afin zijn agenda. „In het begin staat er veel spanning op. Verhoren, zittin gen. De eerste jaren vliegen voor bij. Daarna wordt het stil-, een sleur, terwijl de jaren aan je voor bijtrekken." Ros zal niet veilig zijn als hij in ruil voor informatie een nieuwe identiteit krijgt in een ver land, zegt Van Dijk. Hij vertelt dat hij zelf een aanbod voor getuigenbe scherming heeft afgewezen. „De officier zei: 'luister eens, als je gaat verklaren, kun je niet terug en is je leven niet meer veilig. Zou je het aankunnen om met je kinderen naar een ver ander land te gaan?' Al kreeg ik een miljoen mee, ik zou er niet op vertrou wen. Je bent nooit vrij. Je blijft al tijd achterom kijken." Het begon allemaal met de negerzoen. Ik herinner me de zware, zwarte man die tegen die naam bezwaar maakte; lang ge leden zat ik met hem aan tafel in het programma Barend en Van Dorp. Toen mij werd gevraagd wat ik ervan vond, van de neger- zoen, tilde ik mijn hoofd van ta fel en wist alleen het woord 'ver veling' uit te brengen. De man deed me denken aan de biblio thecaressen van mijn plaatselij ke bibliotheek, die de terugge brachte boeken niet meer met de hand mochten aannemen omdat ze er rsi-klachten van aan hun polsen kregen. Er wa ren er al verscheidene in de ziektewet verdwenen. Soms zag ik ze flyeren voor de SP. (De So cialistische Partij drijft op het colportagewerk van mensen met hele en halve klachten.) Sinds de dames van de biblio theek elkaar pijn in de polsen doorfluisterden, moesten de boeken door een gleuf in de muur worden geretourneerd. Ze stonden erbij en keken er naar, naar de boeken die via een glijbaantje in een wagentje be landden, zo hadden ze hun func tie weer met een derde verlicht. Door de polsbraces die ze droe gen, zoals veteranen hun onder scheidingen, zagen we dan ein delijk wat bibliothecaressen ei genlijk waren: de mijnwerkers van de literatuur. De argumenten die de man bij Barend en Van Dorp inbracht te gen de negerzoen, waren zwak en emotioneel, maar zijn ge krenktheid was authentiek. De ze vaststelling, begreep ik later, bood misschien een sleutel voor de omgang met de gekrenk te massa's in dit land. Naar hun rammelende argumenten luiste ren, maar hun gekrenktheid ver staan. Zoals die van de donkere vrouw met twee kinderen op een school in Utrecht, die juri disch bezwaar maakt tegen Zwarte Pieten in de sinterklaas viering. Volgens een verslag in de Volkskrant is er op die Naar hun rammelende argumenten luisteren, maar hun gekrenktheid verstaan school in aanloop naar Sinter klaas altijd een dag waarop de kinderen het lokaal rommelig aantreffen, dan zijn de Pieten ge weest. 'Samen giechelen ze dan om die domme Pieten', aldus de vrouw. Verbaasd kijk je ernaar, kan iemand zich hierdoor gedis crimineerd voelen? Ja, giechelen om domme Pieten is voor haar een negatieve stereotypering. En zwartepietengym benadrukt voor haar 'dat Pieten niet intelli gent, maar wel fysiek sterk zijn'. Tsja, zou Martin Bril hier zeg gen. Je kunt het erin zien. Maar wanneer Leefbaar Rotterdam deze week Zwarte Piet-poppen aan lantaarnpalen bindt in een campagne tot behoud van zoge naamd cultureel erfgoed, dan kom je al een beetje dichterbij begrip voor haar zaak. Een lynchpartij, was mijn eerste ge dachte. De Ku Klux Klan in Legoland. Met zulke domme voorstanders, word je vanzelf tegenstander. Dankzij Leefbaar Rotterdam ver sta ik opeens de gekrenktheid van de vrouw uit Utrecht een stuk beter. Toekomstige studies zullen uitwijzen dat Zwarte Piet niet verdween door zijn te genstanders, maar door zijn voorstanders. Eerder deze week leek de kerk juist een enthousiastere toon aan te slaan tegen die samenlevings vormen. Dat bleek uit een tussen rapportage van de bisschoppensy node over 'kerk en gezin' die de af gelopen twee weken in het Vati- caan is gehouden. Organisaties van progressieve katholieken en homo's reageerden enthousiast. „Het was een misverstand", zegt de als conservatief bekend staan de Eijk nu. „De tussenrapportage was een overzicht van wat er in de eerste week allemaal gezegd was. Het zegt niets over wat de meerderheid denkt." De stem van de meerderheid blijkt volgens de kardinaal, die meepraatte op de synode van ruim 200 bisschoppen, wel uit de verslagen van de kleinere ge spreksgroepen. „Een tweederde meerderheid wil dat er niet wordt gemorreld aan de leer en wil door gaan op de oude weg." Eijk stelde dat 'je niet te hoge verwachtingen moet hebben'. „Ook deze paus zal niets aan de leer veranderen." Va- ticaanwatchers zien geen 'misver stand', maar een richtingenstrijd in de top van de kerk. Zij hoorden in het document vooral de stem van paus Franciscus, die eerder heeft opgeroepen tot barmhartig heid tegenover homo's. Het tus senrapport kreeg veel kritiek uit conservatieve hoek. Zo gaat het uitdelen van hosties aan her trouwden veel bisschoppen te ver. In een passage over homosek suelen werd de term 'verwelko men' vervangen door een minder stellige omschrijving. De Neder landse theoloog Frank Bosman wees eerder deze week al op het verschil tussen de theorie van het (conservatieve) Vaticaan en de praktijk in Nederlandse paro chies. Daar worden zelden sacra menten geweigerd aan geschei den gelovigen. De Amerikaanse Vaticaanwatcher John Thavis: „De geest is nu uit de fles. De criticas ters proberen hem er weer in te stoppen, maar de paus lijkt vastbe sloten." Vandaag stemt de synode over een voorlopig slotdocument. Over een jaar wordt verder verga derd. Eerder deze week stond in een tussenrapport dat ook een onge huwde relatie 'constructieve ele menten' kent. En dat homoseksue len 'gaven en kwaliteiten' hebben die waarde kunnen hebben voor de kerk; ongekende taal van de kerktop. Gisteren steldé kardinaal Wim Eijk tegenover Nederlandse journalisten in Rome te behoren tot de meerderheid van de bij de synode aanwezige bisschoppen die daar kanttekeningen bij plaatst. Eijk huldigt de traditionele opvat ting dat alleen het 'natuurlijk hu welijk tussen man en vrouw' telt, seks gericht moet zijn op voort planting en homo's niet moeten praktizeren. Wat Eijk wel wil ver anderen: „Belangrijk is dat de kerkleer anders wordt gepresen teerd, het nut beter wordt uitge legd. Katholieke stellen moeten langer en intensiever worden voorbereid op het huwelijk door het bisdom en permanente bege leiding krijgen, om zo de kwali teit te verbeteren en scheiding te voorkomen." De Amerikaanse Vaticaanwatcher John Thavis: „Op de synode zijn twee kampen verwikkeld in een debat over elke zin, elk woord van de definitieve tekst. Franciscus neemt een risico met deze syno de, het is een evaluatie van zijn eerste achttien maanden als paus." Of de synode tot verande ring leidt, wordt pas volgend jaar oktober na een tweede synode duidelijk. Paus Franciscus heeft laten weten dat hij de conclusies van de bis schoppen overneemt en niet later met een eigen document komt, zoals tot nu toe bij synodes ge bruikelijk was. ZATERDAG 18 OKTOBER 2014 mij blijft' door Eelco van der Linden en Cyril Rosman ROME - De meerderheid van de top van de katholieke kerk wil weinig veranderen aan de houding van de kerk tegenover homoseksuelen, on- gehuwden en hertrouwde gelovi gen. Dat stelde kardinaal Wim Eijk, de hoogste geestelijke van de ka tholieke kerk in Nederland, giste ren op een persconferentie in Ro me. ROME - De synode over 'kerk en ge zin' mag dan bijna voorbij zijn, de strijd in de kerk is dat nog niet.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 5