M I I Op 17 maart 1775 repatrieert Jan Willem Boddaert, samen met zijn vrouw en drie zonen, met het schip Westhove vanuit Guyana. Sindsdien is taal noch teken van hen vernomen. '•s 4 SPECTRUM geschiedenis Zeeuwen behoren tot de eerste kolonisten van Guyana, Indiaans voor 'land van vele wateren'. Zelf spra ken de Zeeuwen lie ver over de 'Wilde Kust' van Zuid-Amerika. Al in de eer ste helft van de 17e eeuw krijgen Vlis- singse kooplieden leenrechten van de West-Indische Compagnie (WIC) en stichten nederzettingen langs de rivie ren Berbice en Essequebo. Aanvanke lijk voor de winning van zout en de handel met Indianen in tabak, huiden en verfhout, later vooral voor de teelt van suiker, indigo en andere tropische producten. Als in de tweede helft van de 18e eeuw de vraag naar koffie, ca cao en suiker in Europa snel stijgt, worden ook gebieden langs de rivier de Demerary ontsloten en verschij nen daar de eerste plantagekoloniën. De Zeeuwen zien de kolonie Esseque bo Demerary als hun domein en verdedigen hun territoriale aanspra ken met verve. Alleen schepen, voor zien met passen, afgegeven door de Zeeuwse kamer van de WIC, mogen op het betreffende gebied varen. In maart 1770 staat Jan Willem Bod daert, oud-schepen, raad en secretaris van Goes, klaar om naar Essequebo te vertrekken. Daar wordt hij de nieuwe Raad van Politie en Justitie en vendu meester van de slavenveilingen. Sa men met zijn vrouw Adriana Susanna Keetlaer, telg uit een vooraanstaande Zeeuwse familie, hun vier zonen en de nodige huisraad vertrekt hij op 11 mei 1770 vanuit Middelburg met het schip De Spoor. Eind juni ankert het grote hoekerschip bij Fort Zeelandia, het bestuurscentrum van de kolonie. Boddaert zal in de daaropvolgende ja ren zijn bestuurlijke functies combi neren met zijn werk als planter en koopt daarvoor de plantages l'Alliance en Goede Intentie, gelegen aan de De merary. Volgens een latere inventaris groeien op de eerst genoemde planta ge ruim 60.000 koffiebomen en een paar duizend cacaobomen, staan er meerdere gebouwen en opslagruim ten op het terrein, alsmede 14 'neeger- huijsen' voor de huisvesting van 121 Afrikaanse slaven. Vijf jaar later wil hij met zijn gezin repatriëren. Alleen zijn oudste zoon, de 17-jarige Pieter Cornelis Boddaert, blijft in Demerary achter om op de plantage toezicht te houden. Medio maart 1775 scheept het gezin zich in aan boord van de Westhove voor hun reis naar Middel burg. De Westhove is geen nieuw schip. Het ongeveer 15 jaar oude fregat wordt in februari 1772 tweedehands in Amsterdam gekocht door de kort daarvoor opgerichte Sociëteit van Es sequebo. Deze Middelburgse rederij, r \x? J^sMKHta a«y öiiljèkest. bekend onder de initialen SVE, telt maar liefst 185 Middelburgse aandeel houders, met een gezamenlijk inger legd kapitaal van 320.000 gulden. Daarmee schaft de Sociëteit in korte tijd verscheidene schepen aan voor de vaart op de 'Zeeuwse' kolonie. De Middelburgse kooplieden zijn name lijk bevreesd dat de Amsterdammers de vaart op Essequebo geheel naar zich toe zullen trekken, nadat stadhou der Willem V, op aandringen van de laatstgenoemden, de afgifte van rei- spassen op Essequebo in 1770 aan alle kamers van de WIC heeft toegestaan. Met de aanschaf van de Westhove be staat de vloot van de SVE uit zes sche pen, voornamelijk fregatten. Daarmee hopen de Middelburgers de concur rentie met de Amsterdammers te kun nen aangaan. De Sociëteit is geen han delscompagnie, zoals de VOC en MCC, maar richt zich uitsluitend op transport en vervoert voor derden goe deren tussen Zeeland en Essequebo Demerary. In september 1772 zeilt de Westhove voor de eerste keer uit. De kapitein is de uit Den Helder afkomstige Corne lis Medendorp. Twee jaar later wordt hij gezagvoerder op een ander socië teitsschip en krijgt zijn jongere broer Hendrik Medendorp het gezag over de Westhove. Van deze kapitein zijn geen eerdere reizen bekend. We mo gen aannemen dat hij over weinig er varing bezit. Nadat het middelgrote fregat halver wege 1774 in Essequebo is gearriveerd, wordt de vracht gelost. Daarna neemt de kapitein een lading West-Indische producten van planters in, waarna hij door zeilt naar Demerary. Ook daar EF Dominicaanse rep. Puerto Rico Caribische Zee Guyana door Ruud Paesie Verdwi j ning schip blijft mysterie 1 jgflÉtfr «i-meter «j» wiUiv.cuiciu-ciR'r.i ?üc.l*tïïi»d<ik Coé vMfcene» .-site «tten gu*wgM»«gg endcwelftecdShBtfoaem, lfvsi*n(«..iicniaynöudtakfyi-riecu;nietmynWxwf*Sctapto.«.-w soMfe. sac 7oftemitabtmlendc «oort»?»Veg vsri <Ht vowl'-:. ettde d« avervJ v-.niCA-;\ Eni.>nAm vdrioc»'Jatvoorfe.l»y~ vy>;is.Sui;pK>c;sSle ffato«fr!huOMn. In kenaxlc de stuk-re waarden. Cièfchjcveft Vrachtbrief Westhove Familiewapens van Boddaert en Keetlaer.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 56