lil1 li" 1111 I 1 i i|i i H nv WERKEN 19 geen bemiddelingskosten te beta len, ook niet als dat in het con tract staat. Ook als je in het verleden onte recht bemiddelingskosten hebt be taald, kun je als consument actie ondernemen. Bespreek je klacht eerst met de huurbemiddelaar. Schrijf hem een brief waarin je je geld terugvraagt. Kom je er sa men niet uit? Leg de klacht dan voor aan een geschillencommis sie. Dat kan alleen als de bemiddelaar is aangesloten bij een brancheor ganisatie die toegang geeft tot een geschillencommissie of daar recht streeks is ingeschreven. Zo niet, dan kun je in het uiterste geval naar de rechter stappen. Huurbe- middelaars mogen de huurder ui teraard wel kosten in rekening brengen voor andere diensten. „Wij regelen bijvoorbeeld het gas, licht en water voor expats. Daar voor blijven we kosten in reke ning brengen, maar dat zijn nooit standaardkosten", zegt woordvoer der Henny van der Heiden van Rots Vast. Let erop dat bemiddelaars creatief kunnen zijn met het opvoeren kosten. Als ze courtage, administratiekos ten, contractkosten of dossierkos- ten rekenen voor de bemiddeling, zijn dat dus ook gewoon bemidde lingskosten. m m -}■ "mm Meteen op de openingspagina meld je de naam van het bedrijf en omschrijf je de klacht. Vervolgens geef je aan wat je zelf al hebt gedaan om de boel op te lossen. Ook zeg je wat je van het bedrijf verlangt: com pensatie, geld terug of contract opzeggen. Zelfs als je dat uitgebreid doet, ben je bin nen tien minuten klaar. Wees niet bang dat je als zeurpiet wordt ge zien. Het gaat hier niet om verwende, mo derne consumenten, maar vaak om vertwij felde cliënten die zich ten einde raad tot Klachtenkompas.nl wenden. Donat: „Brie ven, telefoontjes, e-mails. De mensen die met klachten bij ons komen, hebben meest al zelf al veel geprobeerd. Ze lopen soms te gen een muur op: bureaucratische regel tjes, fouten bij de klantenservice, een niet- passend protocol." De meeste klachten gaan over webwinkels, providers, energieleveranciers, banken en verzekeraars. Grote bedrijven hebben veel klanten, dus is het niet vreemd dat-ze ook veel klachten krijgen. Zo staat bij KPN de teller op 3.447, waarvan 3.280 gevallen ech ter zijn opgelost. Opvallend is de hoge te vredenheidscore van de klanten. Ook het bedrijf is te spreken over de site. KPN- woordvoerder Marianne Zwart: „De erva ringen van KPN met Klachtenkompas.nl van de Consumentenbond zijn goed. Wij zijn er tevreden mee." Grote bedrijven die niet samenwerken met Brieven, e-mails, telefoon: mensen die bij ons komen, hebben vaak zelf al veel geprobeerd Klachtenkompas.nl zijn er ook. Over mo biele telefoongigant Vodafone zijn er bij voorbeeld bijna duizend klachten binnen gekomen. Daar wil je als bedrijf toch zeker iets mee doen? „Doen we ook", stelt Voda- fone-woordvoerder Bart Bakker. „Maar we gebruiken daar onze eigen kanalen voor. Dat gaat sneller en makkelijker." Die laatste opmerking is wellicht wat kort door de bocht. Het kost enige improvisatie om op de website van de mobieltjes verko per het klachtengedeelte te vinden. Een ge bruiker van Facebook, Mandi Hemelsoet, loopt tegen hetzelfde probleem aan: 'Goeie- middag Vodafone, hoe kan ik op jullie site een klacht indienen?'. Uiteindelijk kun je op de website een formulier invullen. Over oplossingen van bestaande problemen is niets te vinden. Op Facebook is er wel wat transparantie door een paar berichten, maar geen overzicht van oplossingen. Verzendbedrijf Neckermann zegt ook lie ver andere kanalen te gebruiken, zoals Face book. Dat moet je uiteraard willen als be drijf, want het taalgebruik op de social me dia is, eufemistisch gesteld, nogal expliciet: 'Vieze bedriegers', 'Oplichters', 'Asociaal bedrijf of 'Klote organisatie, waardeloze service'. „We staan open voor Klachten- kompas.nl", zegt Neckermann-woordvoer- der Hanita van der Meer. „Maar alleen als het wat toevoegt." De toegevoegde waarde die Neckermann zoekt, is wellicht het openbaar maken vari*" oplossingen, zoals op Klachtenkompas.nl gebeurt. Neem dat ongevraagde maandpak- ket elektronische sigaretten van Lyko Smo ke. „Niet terugsturen!", adviseert Klachten- kompas.nl. „Stuur wel een mail waarin je stelt dat je dit niet bent overeengekomen en dit dus ook niet betaalt. Die dreigbrief van het incassobureau? Niet op ingaan. Be taal ook niet 'onder protest', want dan zie je je geld waarschijnlijk nooit meer terug. ZATERDAG 18 OKTOBER 2014 IMag een gemeente ook toeris tenbelasting rekenen voor een tweede woning? Ja, dat mag. Sommige gemeenten re kenen toeristenbelasting aan huiseige naren die hun tweede woning gebrui ken voor recreatiedoeleinden. Soms komt dit bovenop de forensenbelas ting, een heffing die wordt opgelegd aan personen die meer dan negentig dagen per jaar een gemeubileerde wo ning of stacaravan in de gemeente tot hun beschikking hebben. In andere ge meentes krijgt u een vrijstelling voor de toeristenbelasting als u forensenbelasting betaalt. Wanneer u uw tweede woning als vakantiehuisje verhuurt, kunt u de toeristenbelasting aan uw gasten doorberekenen. 2 Het artikel 'Financiële gevolgen van 2e woning* gaat over Neder landse vakantiehuizen. Moet ik ook belasting betalen voor een tweede woning in het buitenland? Ja, ook bij een tweede woning in het buitenland bent u verplicht dit aan te geven bij de jaarlijkse belastingaangif te in Nederland. U moet de waarde van de woning in uw Nederlandse aan gifte aangeven in box 3 (belasting over vermogen). Bovendien betaalt u soms ook belasting over de tweede woning in het land waar de woning is gelegen. Nederland heeft een belastingverdrag met veel andere landen gesloten waar door u geen dubbele belasting betaalt. 3 Ik overweeg mijn vakantie woning als hoofdverblijf te gaan gebruiken. De gemeente waar mijn tweede huis staat, ge doogt dit Kan ik dan ook hypo theekrenteaftrek krijgen? Ja, dat is mogelijk. Als uw vakantie woning uw hoofdverblijf is, kan deze door de Belastingdienst als eigen woning worden aangemerkt. In dat geval valt de woning in box 1 (belastbaar inkomen uit werk en woning). Als u dan de recreatiewo ning financiert met een hypotheek, is de rente aftrekbaar. ©reageren? geld@depersdienst.nl PP r-"-ih* Joyce Donat (Klachtenkompas) www.klachtenkompas.nl www.facebook.com/neckermanncom www.facebook.com/VodafoneNL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 19