Betaal huurbemiddelaar geen extra maand huur Ontzettend blij met tweedehands Porsche geld en 18 WERKEN Veel huurbemiddelaars eten van twee walletjes. Ze brengen zowel de ver huurder als de huurder kosten in rekening. Ga daar als woningzoekende nooit mee ak koord. Wie een huurwoning vindt via een bemiddelaar, moet vaak di rect een flinke zak geld op tafel leggen: de eerste maand huur, de borg en dan ook nog de bemidde- lingskosten. Vaak komt dat laatste neer op drie maanden huur. „Huurbemiddelaars brengen veel al standaard bemiddelingskosten in rekening bij de huurder, ter wijl zij soms ook de verhuurder nog laten betalen", stelt woord voerder Saskia Bierling van de Au toriteit Consument Markt (ACM). Dat is in strijd met de wet. Een bemiddelaar mag alleen bemiddelingskosten aan de huur der doorberekenen, als de huur der de opdrachtgever is. Als de be middelaar opdracht krijgt van de verhuurder mag dat niet. Maar veel huurbemiddelaars doen al jaren of hun neus bloedt. Of ze beweren zelfs dat zowel de huur der als de verhuurder opdrachtge ver zijn. Omdat leuke huurwonin gen schaars zijn, gaan de meeste woningzoekers toch akkoord met de hoge bemiddelingskosten. De ACM wil een einde maken aan deze praktijken. Huurbemid delaars NederWoon Verhuurma- kelaars en Rots Vast hebben de ACM toegezegd niet langer be middelingskosten in rekening te brengen bij de huurder. Direct Wonen heeft eerder dit jaar zijn activiteiten als huurbemiddelaar beëindigd, maar heeft toegezegd zijn werkwijze aan te passen als het bedrijf ooit weer gaat bemid delen op de particuliere huurders- markt. NederWoon en Rots Vast gaan wel pas op 1 januari 2015 met hun nieuwe werkwijze van start. „Met deze aanpak hopen wij op een brede omslag in de branche, zodat ook andere huurbemidde laars hun werkwijze gaan aanpas sen. Maar als deze afspraken niet het gewenste effect hebben, zul len we op een andere manier moe ten afdwingen dat bemiddelaars stoppen met het doorberekenen van kosten aan de huurder", zo waarschuwt Bierling. De ACM kan dan bijvoorbeeld boetes gaan opleggen. Tot die tijd moet je als woningzoe kende zelf op je strepen staan als de huurbemiddelaar zich niet aan de regels houdt. Volgens de ACM kun je er vanuit gaan dat het be middelingsbureau opdracht van de verhuurder heeft gekregen als de bemiddelaar foto's van de huurwoningen op zijn website plaatst en ook de bezichtigingen regelt. In dat geval hoefje dus Zijn vader was acteur, zijn grootvader zat in het vak: het is logisch dat Thijs Römer een toneelcarrière koos. Hij speelde in drie films van Theo van Gogh, in tientallen thea terstukken en in tv-series als Mei den van De Wit en Moordvrouw. Waarop zou je nooit bezuinigen? „Op lekker eten en drinken. Ik vind het leven te kort om een dun belegde boterham te eten. Dus aarzel ik ook niet een goede fles wijn in huis te halen. Omdat het lekker is én omdat ik elke euro voor sfeer en gezelligheid zie als goede investering. Ook vlogen we laatst naar Kopenhagen om er te lunchen in het beste restaurant van de wereld. Dat we 700 euro kwijt waren, zonder reis en hotel mee te rekenen, maakt niet uit. Ik besef dat niet iedereen zich dat kan veroorloven, maar voor ons bepaalt dat soort uitjes de kwali teit van leven. We kunnen het doen, dus laten we het niet." Waarop kun je best bezuinigen? „Op zinloze abonnementen. Zo hebben we een abonnement op Canal Plus, terwijl we daar nooit naar kijken. Ook rollen er iedere week tijdschriften in de bus die we nooit lezen. Als we op al die nutteloze abonnementen letten, houden we een leuk bedrag over om lekker uit eten te gaan." Wat was je grootste miskoop? „Het gaat te ver om het miskopen te noemen, maar ik heb prachtige kostuums die ik nooit draag. De laatste jaren ben ik kilo's kwijtge raakt, zodat maat 52 me te groot is geworden. Daar zit onder meer een Italiaanse smoking bij, die ik speciaal heb laten maken. Die heb ik één keer gedragen. Als ik die zie, aai ik even over de stof. Mis schien past die ooit weer." Wat was je beste aankoop? „Mijn auto. Jarenlang deed ik alles op de fiets, maar toen ik vijfjaar geleden vader werd, heb ik mijn rijbewijs gehaald. Vaders horen auto te rijden, vind ik. Toen heb ik een Porsche 964 gekocht, ook bekend als de 911. Tweedehands, dus redelijk betaalbaar. Ik ben er ontzettend blij mee. Je komt ze nog amper tegen, omdat veel ge- bruikte Porsches naar China ge ëxporteerd worden. Daar zijn ze gek op klassieke Europese wagens. Met een beetje geluk is mijn Porsche over een jaar of tien het dubbele waard." Geef je geld aan goede doelen? „Misschien wel meer dan onze bedoeling is. Dat komt omdat ze vaak van die leuke types in zetten om je te strikken. Voor je het weet, zet je een krabbel en wórdt er maandelijks weer afgeschreven. Ik neem me vaak voor het stop te zetten, maar als ik dan vrij ben, denk ik: ik besteed mijn tijd niet aan dat geneuzel. Mijn bijdrage aan het Aids Fonds zet ik nooit stop. Ik speelde in het toneelstuk The normal heart over'de uitbraak van de aidsepidemie in New York. Daardoor sta ik er meer bij stil hoe ingrijpend zo'n be smetting kan zijn." Wat wil je nog kopen? „We denken erover een serre aan ons huis te laten bouwen. Tijdens onze vakantie in Mexi co zagen we bij zo'n klassiek' oud landhuis een prachtige aanbouw, met mooi gietijzer en glas. Heel sfeervol. Zoiets zou bij ons huis ook prachtig staan. Dus daar gaan we maar voor sparen." Wel betaald, niet geleverd? Reageert de verkoper nergens op? Klachtenkompas.nl brengt klant en bedrijf met elkaar in contact en wil zo problemen oplossen. „Mensen lopen soms tegen een muur aan." Roken is slecht, maar stoppen is zó moeilijk. Daarom pro beer je het met elektronische sigaretten. Op internet bestel je voor slechts 19 euro een starterspakket. Koopje! Maar als je de eerste zending uit pakt, blijkt dat je er meteen een maandpak- ket van 58 euro bij hebt gekregen, plus een intimiderende factuur van 63 euro van een incassobureau. Staat in de kleine lettertjes, verklaart het in Letland gevestigde bedrijf Lyko Smoke doodleuk. Schrale troost: je bent niet de enige. Meer dan honderd anderen stonken erin, blijkt uit de stroom klachten die de Consumen tenbond kreeg. Hoe je het best zo'n geval van misleiding kunt aanpakken, is niet bij iedereen bekend. Maar als je Klachtenkom- pas.nl inschakelt, ga je ongetwijfeld in de richting van een goede afloop. De Consu mentenbond begon twee zomers geleden met dit online platform, waar je gratis te recht kunt met een klacht over een bedrijf. De website is niet alleen bedoeld om te kla gen en ongenoegens met andere consumen ten te delen. Het doel is met name om tot een oplossing te komen, samen met bedrij ven die zich hebben gebonden aan de site. Voordat Klachtenkompas.nl op internet ver scheen, stapelde het aantal verhalen van ra deloze mensen zich op bij de Consumen tenbond. „Al die klachten waren destijds niet zichtbaar", zegt woordvoerder Joyce Donat. „Nu is er transparantie en openbaar heid; dat is verhelderend voor klanten. Be drijven krijgen overzicht en kunnen beter inspelen op heersende problemen." Inmiddels heeft het initiatief zijn waarde al ruimschoots bewezen. Van de meer dan 60.000 klachten is zo'n 70 procent positief opgelost. De teller van dit jaar stond medio september op 26.000 bezwaarmakers, het aantal deelnemende bedrijven is 1.350. De klantvriendelijke, laagdrempelige ingang van de site verklaart deels de populariteit. I door Irene van den Berg Vragen over de geldkwestie in deze rubriek kunt u sturen naar geid@depersdienst.nl Wij proberen in de volgende aflevering antwoord te geven. Hoe gaan BN'ers om met hun geld? Elke week snuffelen we in het huishoudboekje van een nationale bekendheid. Vandaag: Thijs Römer. door Jan Vriend Thijs Römer. De wegwijzer voor klachten door Peter de Groot illustratie Mark Reijntjens

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 18