ft*
Een op drie Nederlanders solliciteert
16 WERKEN
IJN BEDRIJF
Eén op de drie Nederlanders heeft het afgelopen
jaar actief gesolliciteerd naar een nieuwe baan.
Medewerkers van callcentra zijn het meest op
zoek naar een andere werkplek. Wat opvalt is
dat ook mensen werkzaam in de verpleging, ver
zorging en bouw het minst solliciteren van alle
beroepsgroepen, terwijl juist veel mensen in de
ze sectoren hun baan (dreigen te) verliezen. Dat
blijkt uit analyses in opdracht-van de Academie
voor Arbeidsmarktcommunicatie onder bijna
7500 mensen die in juni en juli zijn onder
vraagd.
Gemiddeld een kwart van de werknemers in ver
pleging, verzorging en bouw heeft het afgelopen
jaar actief gezocht naar een andere baan. Mogelij
ke verklaringen daarvoor zijn: weinig kans op
perspectief, het ontbreken of niet kunnen vin
den van interessante vacatures.
Ook directieleden en ict'ers solliciteren opval
lend weinig. Volgens de Academie voor Arbeids
marktcommunicatie is dat wel logisch. In die ba
nen zijn relatief weinig vacatures. In plaats van
solliciteren is de kans groter dat zij worden bena
derd door een werkgever.
Behalve callcenter-medewerkers schreven ook
mensen werkzaam in de reclame, pr en commu
nicatie veel sollicitatiebrieven. Het gaat om de
helft van alle beroepsgroepen. Andere sectoren
die hoog scoren bij het actief solliciteren zijn:
marketing (48 procent), sport (46 procent) en
grafisch (43 procent).
De Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
zegt dat deze beroepsgroepen door actief te solli
citeren de regie houden over hun eigen toe
komst. Mensen die te passief zijn, verliezen kan
sen op de arbeidsmarkt.
Een specialist in veelzijdigheid en in
novatieve oplossingen. Zo mag je
transportbedrijf Wielemaker uit Mid
delburg gerust noemen. Het is een
kracht waarmee het bedrijf met ver
trouwen op de mijlpaal van het 100-ja-
rig bestaan in 2016 aanstuurt. In een
tijd dat de transportsector het niet ge
makkelijk heeft, floreert Wielemaker
met een breed en klantgericht aan
bod.
Een 'alledaagse' rolcontainer voor het
afval, daar ken ik Wielemaker van.
Als ik op de Ampèreweg in Middel
burg achter een grote perscontainer
voor oud papier en karton met daar
op de oranje bedrijfskleuren van
Wielemaker rijd, word ik al wat wij
zer. Aangekomen bij het bedrijfsterrein zie ik
nog meer variatie in professionele transportmo
gelijkheden. Vooral de brede en lange eenhe
den voor exceptioneel vervoer en de wagens
met een laadkraan spreken tot mijn verbeel
ding. „Veel mensen kennen Wielemaker van
slechts een onderdeel van ons totale diensten
pakket", weet Ronald Wielemaker (37) uit Kou-
dekerke. Ronald en zijn broer Jasper zijn de
vierde generatie Wielemaker in het familiebe
drijf. Samen met John den Hollander vormen
ze de directie van een bijzondere Zeeuwse on
derneming.
„We zijn altijd op zoek naar de maximale be
nutting van onze voertuigen. Technisch, com
mercieel, flexibel en klantgericht. Overal probe
ren we net een stap meer te zetten en slim met
de markt om te gaan. Net wat langer of wat bre
der is voor ons een uitdaging." Het is een strate
gie waarmee Wielemaker in een wereld van
transportgiganten en Oost-Europese contrac
ten de niches in de transportmarkt kan opzoe
ken. „Je kan met de grote jongens niet op prijs
concurreren. We willen ook helemaal geen con
structies om aan goedkoop personeel te komen.
Onze chauffeurs hebben allemaal een Neder
lands contract. We willen op lange termijn de
economisch beste oplossing voor onze klanten
zijn. Dat lukt alleen met medewerkers waar je
een band mee opbouwt", vertelt Ronald.
Een opdrachtgever die de korte termijn verlei
ding van de goedkoopste prijs naast de oplossin
gen van Wielemaker legt, vindt een partner die
verder gaat dan van A naar B. „We kunnen heel
direct op de vraag van een klant reageren. Als
het echt nodig is moet je bereid zijn om ook 's
avonds, 's nachts en in de weekenden beschik
baar te zijn. Een perscontainer die onverhoopt
op zaterdagmiddag vijf uur vol zit, gaan we leeg
maken. Desnoods doe ik het zelf', vertelt Ro
nald. Of binnen 24 uur een pomp voor een olie
tanker in een Poolse haven aanleveren. „Als on
dernemer willen we een toegevoegde waarde
bieden. Naast flexibiliteit is innovativiteit daar-
foto Corbis/HH
Naam: Peter Cideonse
(31)
Woont in: Middelburg
Functie: Transportplanner
Als transportplanner ben ik
vanaf de eerste offerte tot de
daadwerkelijke levering in het
proces betrokken. Klant en
chauffeurs wil je 200 procent
tevreden houden. Je probeert
alles strak te organiseren en
tegelijkertijd moet je ad hoe
kunnen reageren. Dat is snel
schakelen, maar je moet voor
al ook altijd je afspraken kun
nen nakomen.
Het bekijken welke equip
ment je inzet en het vinden
van een retourvracht is een
leuke uitdaging.
Naam: John Schrijver (27)
Woont in: Middelburg
Functie: Chauffeur
bijzonder vervoer
Uitzonderlijk vervoer is wel
mijn ding. De uitdaging om
met incourante afmetingen
op plekken te komen waar
wel enige stuurmanskunst ver
eist is, vind ik prachtig. Het is
niet alleen kunnen, het is ook
durven. De ene dag rijd je
met een zeven meter brede
trailer, de andere dag met
een 34 meter lange.
Ruimtelijk inzicht en rustig
kunnen blijven zijn de belang
rijkste eigenschappen die je
op uitzonderlijk vervoer no
dig hebt.
Naam: Leo Sturm (45)
Woont in: Veere
Functie: Onderhoud
containerpark
Wielemaker is een erg veelzij
dig en betrouwbaar bedrijf,
het is leuk om daar deel van
te mogen zijn. Als je iets no
dig hebt dan komt het er
ook, in goede kwaliteit. Je
hoeft hier niet met rommel
te werken, terwijl het wel on
ze business is. Zelf onder
houd ik met name containers
in allerlei varianten van plastic
"tot staal. Uitdeuken, deuren
recht zetten, het richten van
de wielen. Eigenlijk alles om
het materieel goed werkbaar
te houden.
Wielemaker denkt
door John de Kok