ft* Een op drie Nederlanders solliciteert 16 WERKEN IJN BEDRIJF Eén op de drie Nederlanders heeft het afgelopen jaar actief gesolliciteerd naar een nieuwe baan. Medewerkers van callcentra zijn het meest op zoek naar een andere werkplek. Wat opvalt is dat ook mensen werkzaam in de verpleging, ver zorging en bouw het minst solliciteren van alle beroepsgroepen, terwijl juist veel mensen in de ze sectoren hun baan (dreigen te) verliezen. Dat blijkt uit analyses in opdracht-van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie onder bijna 7500 mensen die in juni en juli zijn onder vraagd. Gemiddeld een kwart van de werknemers in ver pleging, verzorging en bouw heeft het afgelopen jaar actief gezocht naar een andere baan. Mogelij ke verklaringen daarvoor zijn: weinig kans op perspectief, het ontbreken of niet kunnen vin den van interessante vacatures. Ook directieleden en ict'ers solliciteren opval lend weinig. Volgens de Academie voor Arbeids marktcommunicatie is dat wel logisch. In die ba nen zijn relatief weinig vacatures. In plaats van solliciteren is de kans groter dat zij worden bena derd door een werkgever. Behalve callcenter-medewerkers schreven ook mensen werkzaam in de reclame, pr en commu nicatie veel sollicitatiebrieven. Het gaat om de helft van alle beroepsgroepen. Andere sectoren die hoog scoren bij het actief solliciteren zijn: marketing (48 procent), sport (46 procent) en grafisch (43 procent). De Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie zegt dat deze beroepsgroepen door actief te solli citeren de regie houden over hun eigen toe komst. Mensen die te passief zijn, verliezen kan sen op de arbeidsmarkt. Een specialist in veelzijdigheid en in novatieve oplossingen. Zo mag je transportbedrijf Wielemaker uit Mid delburg gerust noemen. Het is een kracht waarmee het bedrijf met ver trouwen op de mijlpaal van het 100-ja- rig bestaan in 2016 aanstuurt. In een tijd dat de transportsector het niet ge makkelijk heeft, floreert Wielemaker met een breed en klantgericht aan bod. Een 'alledaagse' rolcontainer voor het afval, daar ken ik Wielemaker van. Als ik op de Ampèreweg in Middel burg achter een grote perscontainer voor oud papier en karton met daar op de oranje bedrijfskleuren van Wielemaker rijd, word ik al wat wij zer. Aangekomen bij het bedrijfsterrein zie ik nog meer variatie in professionele transportmo gelijkheden. Vooral de brede en lange eenhe den voor exceptioneel vervoer en de wagens met een laadkraan spreken tot mijn verbeel ding. „Veel mensen kennen Wielemaker van slechts een onderdeel van ons totale diensten pakket", weet Ronald Wielemaker (37) uit Kou- dekerke. Ronald en zijn broer Jasper zijn de vierde generatie Wielemaker in het familiebe drijf. Samen met John den Hollander vormen ze de directie van een bijzondere Zeeuwse on derneming. „We zijn altijd op zoek naar de maximale be nutting van onze voertuigen. Technisch, com mercieel, flexibel en klantgericht. Overal probe ren we net een stap meer te zetten en slim met de markt om te gaan. Net wat langer of wat bre der is voor ons een uitdaging." Het is een strate gie waarmee Wielemaker in een wereld van transportgiganten en Oost-Europese contrac ten de niches in de transportmarkt kan opzoe ken. „Je kan met de grote jongens niet op prijs concurreren. We willen ook helemaal geen con structies om aan goedkoop personeel te komen. Onze chauffeurs hebben allemaal een Neder lands contract. We willen op lange termijn de economisch beste oplossing voor onze klanten zijn. Dat lukt alleen met medewerkers waar je een band mee opbouwt", vertelt Ronald. Een opdrachtgever die de korte termijn verlei ding van de goedkoopste prijs naast de oplossin gen van Wielemaker legt, vindt een partner die verder gaat dan van A naar B. „We kunnen heel direct op de vraag van een klant reageren. Als het echt nodig is moet je bereid zijn om ook 's avonds, 's nachts en in de weekenden beschik baar te zijn. Een perscontainer die onverhoopt op zaterdagmiddag vijf uur vol zit, gaan we leeg maken. Desnoods doe ik het zelf', vertelt Ro nald. Of binnen 24 uur een pomp voor een olie tanker in een Poolse haven aanleveren. „Als on dernemer willen we een toegevoegde waarde bieden. Naast flexibiliteit is innovativiteit daar- foto Corbis/HH Naam: Peter Cideonse (31) Woont in: Middelburg Functie: Transportplanner Als transportplanner ben ik vanaf de eerste offerte tot de daadwerkelijke levering in het proces betrokken. Klant en chauffeurs wil je 200 procent tevreden houden. Je probeert alles strak te organiseren en tegelijkertijd moet je ad hoe kunnen reageren. Dat is snel schakelen, maar je moet voor al ook altijd je afspraken kun nen nakomen. Het bekijken welke equip ment je inzet en het vinden van een retourvracht is een leuke uitdaging. Naam: John Schrijver (27) Woont in: Middelburg Functie: Chauffeur bijzonder vervoer Uitzonderlijk vervoer is wel mijn ding. De uitdaging om met incourante afmetingen op plekken te komen waar wel enige stuurmanskunst ver eist is, vind ik prachtig. Het is niet alleen kunnen, het is ook durven. De ene dag rijd je met een zeven meter brede trailer, de andere dag met een 34 meter lange. Ruimtelijk inzicht en rustig kunnen blijven zijn de belang rijkste eigenschappen die je op uitzonderlijk vervoer no dig hebt. Naam: Leo Sturm (45) Woont in: Veere Functie: Onderhoud containerpark Wielemaker is een erg veelzij dig en betrouwbaar bedrijf, het is leuk om daar deel van te mogen zijn. Als je iets no dig hebt dan komt het er ook, in goede kwaliteit. Je hoeft hier niet met rommel te werken, terwijl het wel on ze business is. Zelf onder houd ik met name containers in allerlei varianten van plastic "tot staal. Uitdeuken, deuren recht zetten, het richten van de wielen. Eigenlijk alles om het materieel goed werkbaar te houden. Wielemaker denkt door John de Kok

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 16