Starter van WeleerFrank de Zwart
De starter Nu.
Wie
De startertoen
Groeien in de autobranche
Van Saab specialist Mare Kraak
kan met recht worden gezegd dat
hij anticyclisch opereert in de
automotive. Midden in de
economische crisis begon hij
voor zichzelf met een universeel
autobedrijf, in een dalende
automarkt. Desondanks scoort
hij prima. Zijn klantenbestand
telt ondertussen 400 namen.
Met het dubbele aantal in de
komende jaren is hij tevreden.
„Het moet beheersbaar blijven",
aldus het nuchtere relaas van de
noeste werker.
Tekst: Henk van de Voorde
Foto: Ruben Oreel
MIDDELBURG - Tijdens zijn 25
jaar in loondienst in de autobranche
lonkte al enkele keren het zelfstandig
ondernemerschap. Pas in oktober
2012 startte hij op 45-jarige leeftijd sa
men met zijn vrouw Editha in Mid
delburg autobedrijf TEM A, genoemd
naar hun dochters Tessa (12) en Mara
(10). Door een goede reputatie in de
branche en een uitgebreid netwerk
draait de zaak aan de Mortiere van be
gin af aan op volle toeren. Al na an
derhalfjaar verhuist de onderneming
naar een veel ruimer en moderner
pand aan de Ampèreweg, op bedrij
venterrein Arnestein. Afgelopen zo
mer was het een drukte van belang tij
dens de officiële opening van de nieu
we zaak, waar de nieuwe Saab 9-3 ae
ro een echte blikvanger was. Marc is
monteur en tevens direct aanspreek
punt. Klanten worden niet eerst een
aantal keren doorverbonden, maar
kunnen meteen hun vraag voorleg
gen aan de technische specialist; desge
wenst kunnen ze bij hem ook meteen
een afspraak maken. Editha, met rui-
Mark Kraak: 'Er is geen fabriek of importeur die mij de wet kan voorschrijven.'
me bancaire ervaring, regelt alle finan
ciële en administratieve zaken. Het
ondernemersechtpaar heeft onlangs
versterking gekregen van de vakbe
kwame monteur Taher Khalil. Geza
menlijk zorgen zij voor een optimale
service en kwaliteit. De communica
tielijnen zijn kort en de overheadkos
ten blijven binnen de perken.
,,Wij houden geen grote voorraden
aan in ons magazijn. De onderdelen
worden rechtstreeks besteld bij de le
verancier en direct gemonteerd. Hier
door kunnen onze prijzen van onder
delen en reparatie relatief betaalbaar
blijven", aldus Editha Kraak. Kernacti
viteiten zijn onderhoud, reparaties,
APK's, airco service, opslag van win
ter- en zomerbandën, in-*en verkoop
van occasions en bemiddeling bij
nieuwe auto's. Na het behalen van
zijn diploma aan de Autotechnische
School in Apeldoorn, heeft Mare
Kraak bij diverse bedrijven in Zuid
west Nederland alle facetten van het
vak geleerd. Hij werkte onder andere
als monteur, receptionist, werkplaats
chef en after sales manager. ,,Ik ben
Mare Kraak (47)
Waar
Veere
Bedrijf
TEMA Automotive
in Middelburg
Begonnen
oktober 2012
Meevaller
groeien in een dalende markt
Tegenvaller
geen
Website
www.tema-automotive.nl
begonnen als storingsmonteur bij een
Bosch service dienst en vervolgens
heb ik enkele jaren gewerkt bij een
Volkswagen-Audi dealer. Later volg
den Nissan, Volvo, Saab, Alfa Ro
meo en Fiat. Ik ben blij dat ik als zelf
standig ondernemer zonder eigen la
bel kan werken. Er is geen fabriek of
importeur die mij de wet kan voor
schrijven. Er worden niet ineens tien
auto's door een importeur aan mij ge
leverd, waar ik niet op zit te wach
ten."
Wel heeft Kraak een voorliefde voor
een eigenzinnig Zweeds automerk.
Twee derde van het TEMA klanten
bestand bestuurt een Saab.
,,Het zijn vaak minder uitbundige,
maar trouwe mensen die met deze au
to rijden. Echte liefhebbers. Dit merk
is te vergelijken met een auto uit het
hogere segment (zoals Audi), maar
veel scherper geprijsd. Saab geeft je
ook een gevoel van veiligheid. Zelfs
de oudste types, de eerste dateren van
1947, beschikken over een goede
wegligging. Hoewel het minder goed
gaat met de autobranche, merk ik dat
diverse mensen toch bereid zijn om
een bedrag opzij te leggen voor de
aankoop van een Saab. Zo heb ik pas
nog verschillende cabrio's verkocht.
Ondanks het (tijdelijke) sluiten van
de fabriek in Zweden, kent het merk
een trouwe aanhang."
BMW specialist Frank de Zwart
(46 inmiddels) had in 2007 een
vliegende start als zelfstandig
ondernemer. Door zijn
uitgebreide netwerk beschikte
hij meteen al over een paar
honderd klanten.
Tekst: Henk van de Voorde
Foto: Mark Neelemans
TERNEUZEN - Na ruim zeven jaar
zijn dat er 1800. Voor negentig pro
cent zijn het BMW en Mini rijders.
Frank waagde de sprong in het diepe
na twintig jaar in loondienst te heb
ben gewerkt als automonteur en chef
werkplaats bij de toenmalige BMW
garage in Terneuzen. De positieve
ontwikkelingen die hij voor ogen had
zijn uitgekomen. Zo werd in het der
dejaar gestart met de bouw van een
eigen pand aan de Meridiaan in
Hulst, op een steenworp afstand van
het oude huurpand aan de Hogeweg.
Na VA jaar was de verhuizing een feit
en onder een stralend zonnetje vond
de officiële opening plaats. Karakteris
tiek voor het groeiende bedrijf. ,,Het
was een belangrijke mijlpaal in de ont
wikkeling van de onderneming", zegt
Frank, terwijl hij naar foto's zoekt
van die heuglijke dag. Uiteindelijk
zijn er een aantal gevonden, met een
trots ondernemersechtpaar als middel
punt.
,,Mijn vrouw Natasja, die lang in het
bankwezen heeft gewerkt, verzorgt
van begin af aan de administratie. En
kele maanden na de start van het be
drijf is onze oudste zoon Jens gebo
ren. Hij viert 27 oktober zijn zevende
veijaardag. Onze jongste zoon Rins is
inmiddels vijfjaar."
Garage De Zwart is gespecialiseerd in
onderhoud en reparatie van BMW's
en Mini's, hoewel de serviceverle
ning zich ook uitstrekt over andere
merken, zoals een universeel autobe
drijf betaamt. Er werken inmiddels
drie monteurs, inclusief de eigenaar
zelve. „We hebben weinig last van de
economische crisis gehad omdat wij
geen verkoop doen. Onderhoud en
reparatie blijven altijd nodig. Soms
willen mensen er wel eens wat langer
mee wachten, maar dat werkt juist
averechts", zegt Frank.
Frank de Zwart: gespecialiseerd in onderhoud en reparatie van BMW's en Mini's.
Hij beschikt over een goed geoutil
leerd pand, met een groot perceel
grond ernaast voor eventuele uitbrei
ding. „Daar wil ik echter voorlopig
geen gebruik van maken. Ik heb geen
behoefte aan een team met tien mon
teurs. Als het bedrijf te groot wordt
loop ik alleen maar te managen. Mijn
passie is juist het zelf sleutelen aan au
to's."
O www.garagedezwart.com