Goederenvervoer Spoorman van het jaar
Belangenbehartiging
Visionair
De koning van het spoor
Wie een diepgaand verhaal over
het spoorgoederenvervoer wil
schrijven komt al snel bij Don
van Riel uit. De captain of
industry in de regio Rotterdam
zal zijn Zeeuwse afkomst nooit
verloochenen. Van Riel, vijfjaar
geleden uitgeroepen tot spoor
man van het jaar, is opgegroeid
in IJzendijke, Vlissingen en
Middelburg en al vele jaren woon
achtig in Burgh-Haamstede. Zijn
vader was spoorwegbeambte bij
de NS. Al op jeugdige leeftijd
ontstond bij Don een voorliefde
voor het spoor.
Tekst: Henk van de Voorde
Foto: Dirk-Jan Gjeltema
BURGH-HAAMSTEDE -„Mijn va
der heeft jaren lang in Walcheren op
verschillende stations gewerkt en is
uiteindelijk in Roosendaal terecht ge
komen. Als er onregelmatigheden wa
ren op met name de Zeeuwse lijn,
van koperdiefstal tot een rol WC pa
pier die in de bovenleiding was ge
gooid, ging hij kijken wat er aan de
hand was", aldus Don van Riel. 58 is
hij nu, de managing director van
spoorwegexpediteur Trimodal Euro
pe uit Hoogvliet, specialist met be
trekking tot het conventionele ver
voer van gassen en vloeistoffen. Don
van Riel groeide uit tot ongekroonde
koning van het spoor in Nederland,
met diverse nationale en internationa
le lobbyfuncties. Hij voelt zich soms
een Don Quichot, maar hij heeft er
nu eenmaal zijn levenswerk van ge
maakt om de groeiende congestie van
het wegvervoer terug te dringen ten
faveure van het milieuvriendelijke ver
voer over het spoor en het water. Het
spoorgoederenvervoer is schoner dan
andere modaliteiten door veel minder
uitstof van C02 en fijn- en stikstof.
Zeeland Seaports bepleit al jaren om
het milieuschadelijke transport over
de weg te ondasten ten faveure van
het vervoer per binnenvaartschip en
Don van Riel, spoorman van het Jaar, vanwege zijn bijzondere verdiensten voor het goederenvervoer per spoor.
per spoor. Waar de distributie naar
het achterland via het milieuvriendelij
ke vervoer over het water drastisch is
toegenomen, blijven de treinpaden
echter steken op slechts enkele pro
centen van het totale goederenver
voer in Zeeland. Ook als het aan Don
van Riel ligt, komt daar snel verande
ring in.
De uit Zeeuws-Vlaanderen afkomsti
ge, en op Schouwen-Duiveland woon
achtige Van Riel is bestuurder in di
verse nationale en Europese verenigin
gen, vooral spoorweg gerelateerd. Als
voorzitter van de Nederlandse Vereni
ging Particuliere Goederenwagens
(NVPG) voert hij het bestuur aan dat
de belangen van de eigenaren van par
ticuliere goederenwagens behartigt.
In deze vereniging zijn naast wagon
eigenaren ook reparatiebedrijven,
spoorbouwers, opslagbedrijven, reini-
gingsbedrijven en spoorexpediteurs
vertegenwoordigd. Namens de
NVPG is hij ook actief in het directie
comité van de internationale Uip.
Don van Riel is tevens vicevoorzitter
van de Belangenvereniging Zeehaven
Expediteurs en internationale Logistie
ke Dienstverleners (BZE). De
brancheorganisatie stelt zich namens
haar leden de belangenbehartiging
Voor een diepgaand verhaal over het spoorgoederenvervoer wil schrijven: raadpleeg Don van Riel.
ten doel van de zeehavens, de expedi
tie en de logistieke dienstverlening in
Nederland. Daarnaast zit hij namens
de Fenex (de brancheorganisatie van
expediteurs en logistieke dienstverle
ners) in de Europese Clecat. Ook is
hij aangesloten bij de Ferrmed, met
als doelstelling het verenigen van Eu
ropa van noord naar zuid met spoor
wegen voor goederentreinen in de ge
bieden van verhoogde economische
activiteit en logistiek.
Visionair Van Riel werd in 2009
door Rail Cargo Nederland gekozen
tot Spoorman van het Jaar, vanwege
zijn bijzondere verdiensten voor het
goederenvervoer per spoor. „Ik pro
beer altijd sectorbreed mee te den
ken. Ik maak me zorgen om de be
reikbaarheid per spoor vanwege de
bouw van het derde spoor in Duits
land in aansluiting op de Betuwerou
te. Daarvan is niet alleen de haven
van Rotterdam de dupe, maar ook de
havens van Vlissingen, Terneuzen en
Moerdijk. Hetzelfde geldt voor de ha
vens van Antwerpen, Gent en Zee-
brugge. Vooral in Rotterdam en Ant
werpen krijgen we straks een capaci
teitsprobleem om de treinen weg te
rijden naar Duitsland. Dit wordt he
laas onderschat door de overheid. Er
is behoefte aan meer spoor, maar
door het bezuinigen van de overheid
kan er helaas minder per spoor ver
voerd worden."
Van Riel is ook voorstander van het
in ere herstellen van de IJzeren Rijn,
de oude goederenspoorlijn tussen Ant
werpen en Mönchengladbach via
Neerpelt, Weert en Roermond. „Bij
calamiteiten op de bestaande verbin
dingen van Rotterdam en Antwerpen
naar het Duitse achterland, zijn de fi
les en vertragingen niet te overzien.
Laat Nederland samen met België lob
byen in Brussel om de IJzeren Rijn
op een verantwoorde wijze te herope
nen, indien mogelijk met Europees
geld."
Zeeland-Antwerpen
De komst van de spoorverbinding
Zeeland-Antwerpen lijkt net als de
aanleg van de spoorlijn Axelse Vlak-
te-Zelzate voorlopig een utopie. Goe
derentreinen uit Vlissingen kunnen
niet rechtstreeks naar Antwerpen,
maar moeten eerst naar Roosendaal
of Kijfhoek rijden. „Met de aanleg
van de VeZa-boog zouden treinen
richting Antwerpen al ruim voor Ber
gen op Zoom in zuidelijke richting
kunnen afslaan. De Zeeuwse havens
dringen al jaren aan op de bouw van
de spoorverbinding. De aanleg van de
spoorverbinding Zeeland-Antwerpen
(VeZa-boog) geniet in België echter
geen enkele prioriteit en ook de Ne
derlandse staatssecretaris Mansveld
van Infrastructuur en Milieu ziet de
noodzaak er niet van in. Lokale initia
tieven in Zeeland en Brabant zijn er
juist op gericht om de goederenlijn
wel aan te leggen. Daarmee wordt
het vervoer van gevaarlijke stoffen op
de lijn Vlissingen-Roosendaal-Dord-
recht aanzienlijk verminderd", aldus
Don van Riel.
Don van Riel zal dinsdag 4 november
ongetwijfeld aanwezig zijn op het
Spoorcongres in Rotterdam, georgani
seerd door RailCargo. Thema is 'Uw
lading op het juiste spoor'. Er is on
der andere een spoorgerelateerde pre
sentatie van Zeeuws-Vlaming Frank
de Meijer, Vice President van staalgi-
gant Outokumpu.