Goederenvervoer Spoorman van het jaar Belangenbehartiging Visionair De koning van het spoor Wie een diepgaand verhaal over het spoorgoederenvervoer wil schrijven komt al snel bij Don van Riel uit. De captain of industry in de regio Rotterdam zal zijn Zeeuwse afkomst nooit verloochenen. Van Riel, vijfjaar geleden uitgeroepen tot spoor man van het jaar, is opgegroeid in IJzendijke, Vlissingen en Middelburg en al vele jaren woon achtig in Burgh-Haamstede. Zijn vader was spoorwegbeambte bij de NS. Al op jeugdige leeftijd ontstond bij Don een voorliefde voor het spoor. Tekst: Henk van de Voorde Foto: Dirk-Jan Gjeltema BURGH-HAAMSTEDE -„Mijn va der heeft jaren lang in Walcheren op verschillende stations gewerkt en is uiteindelijk in Roosendaal terecht ge komen. Als er onregelmatigheden wa ren op met name de Zeeuwse lijn, van koperdiefstal tot een rol WC pa pier die in de bovenleiding was ge gooid, ging hij kijken wat er aan de hand was", aldus Don van Riel. 58 is hij nu, de managing director van spoorwegexpediteur Trimodal Euro pe uit Hoogvliet, specialist met be trekking tot het conventionele ver voer van gassen en vloeistoffen. Don van Riel groeide uit tot ongekroonde koning van het spoor in Nederland, met diverse nationale en internationa le lobbyfuncties. Hij voelt zich soms een Don Quichot, maar hij heeft er nu eenmaal zijn levenswerk van ge maakt om de groeiende congestie van het wegvervoer terug te dringen ten faveure van het milieuvriendelijke ver voer over het spoor en het water. Het spoorgoederenvervoer is schoner dan andere modaliteiten door veel minder uitstof van C02 en fijn- en stikstof. Zeeland Seaports bepleit al jaren om het milieuschadelijke transport over de weg te ondasten ten faveure van het vervoer per binnenvaartschip en Don van Riel, spoorman van het Jaar, vanwege zijn bijzondere verdiensten voor het goederenvervoer per spoor. per spoor. Waar de distributie naar het achterland via het milieuvriendelij ke vervoer over het water drastisch is toegenomen, blijven de treinpaden echter steken op slechts enkele pro centen van het totale goederenver voer in Zeeland. Ook als het aan Don van Riel ligt, komt daar snel verande ring in. De uit Zeeuws-Vlaanderen afkomsti ge, en op Schouwen-Duiveland woon achtige Van Riel is bestuurder in di verse nationale en Europese verenigin gen, vooral spoorweg gerelateerd. Als voorzitter van de Nederlandse Vereni ging Particuliere Goederenwagens (NVPG) voert hij het bestuur aan dat de belangen van de eigenaren van par ticuliere goederenwagens behartigt. In deze vereniging zijn naast wagon eigenaren ook reparatiebedrijven, spoorbouwers, opslagbedrijven, reini- gingsbedrijven en spoorexpediteurs vertegenwoordigd. Namens de NVPG is hij ook actief in het directie comité van de internationale Uip. Don van Riel is tevens vicevoorzitter van de Belangenvereniging Zeehaven Expediteurs en internationale Logistie ke Dienstverleners (BZE). De brancheorganisatie stelt zich namens haar leden de belangenbehartiging Voor een diepgaand verhaal over het spoorgoederenvervoer wil schrijven: raadpleeg Don van Riel. ten doel van de zeehavens, de expedi tie en de logistieke dienstverlening in Nederland. Daarnaast zit hij namens de Fenex (de brancheorganisatie van expediteurs en logistieke dienstverle ners) in de Europese Clecat. Ook is hij aangesloten bij de Ferrmed, met als doelstelling het verenigen van Eu ropa van noord naar zuid met spoor wegen voor goederentreinen in de ge bieden van verhoogde economische activiteit en logistiek. Visionair Van Riel werd in 2009 door Rail Cargo Nederland gekozen tot Spoorman van het Jaar, vanwege zijn bijzondere verdiensten voor het goederenvervoer per spoor. „Ik pro beer altijd sectorbreed mee te den ken. Ik maak me zorgen om de be reikbaarheid per spoor vanwege de bouw van het derde spoor in Duits land in aansluiting op de Betuwerou te. Daarvan is niet alleen de haven van Rotterdam de dupe, maar ook de havens van Vlissingen, Terneuzen en Moerdijk. Hetzelfde geldt voor de ha vens van Antwerpen, Gent en Zee- brugge. Vooral in Rotterdam en Ant werpen krijgen we straks een capaci teitsprobleem om de treinen weg te rijden naar Duitsland. Dit wordt he laas onderschat door de overheid. Er is behoefte aan meer spoor, maar door het bezuinigen van de overheid kan er helaas minder per spoor ver voerd worden." Van Riel is ook voorstander van het in ere herstellen van de IJzeren Rijn, de oude goederenspoorlijn tussen Ant werpen en Mönchengladbach via Neerpelt, Weert en Roermond. „Bij calamiteiten op de bestaande verbin dingen van Rotterdam en Antwerpen naar het Duitse achterland, zijn de fi les en vertragingen niet te overzien. Laat Nederland samen met België lob byen in Brussel om de IJzeren Rijn op een verantwoorde wijze te herope nen, indien mogelijk met Europees geld." Zeeland-Antwerpen De komst van de spoorverbinding Zeeland-Antwerpen lijkt net als de aanleg van de spoorlijn Axelse Vlak- te-Zelzate voorlopig een utopie. Goe derentreinen uit Vlissingen kunnen niet rechtstreeks naar Antwerpen, maar moeten eerst naar Roosendaal of Kijfhoek rijden. „Met de aanleg van de VeZa-boog zouden treinen richting Antwerpen al ruim voor Ber gen op Zoom in zuidelijke richting kunnen afslaan. De Zeeuwse havens dringen al jaren aan op de bouw van de spoorverbinding. De aanleg van de spoorverbinding Zeeland-Antwerpen (VeZa-boog) geniet in België echter geen enkele prioriteit en ook de Ne derlandse staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu ziet de noodzaak er niet van in. Lokale initia tieven in Zeeland en Brabant zijn er juist op gericht om de goederenlijn wel aan te leggen. Daarmee wordt het vervoer van gevaarlijke stoffen op de lijn Vlissingen-Roosendaal-Dord- recht aanzienlijk verminderd", aldus Don van Riel. Don van Riel zal dinsdag 4 november ongetwijfeld aanwezig zijn op het Spoorcongres in Rotterdam, georgani seerd door RailCargo. Thema is 'Uw lading op het juiste spoor'. Er is on der andere een spoorgerelateerde pre sentatie van Zeeuws-Vlaming Frank de Meijer, Vice President van staalgi- gant Outokumpu.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 119