Special: De natuur heeft zoveei te bieden' 'Ais je kookt moet 'Van eten moet je plezier hebben' je vrolijk worden' O www.restaurantthemelrijk.nl Ondernemer Restaurant Vijverhoeve Sluis Het Arsenaal Terneuzen Hemelrijk Hulst De vrije natuur is voor hem niet al leen bron van inspiratie en creativi teit, maar brengt ook een veelvoud aan regionale ingrediënten in zijn keu ken. De natuur is zijn tweede liefde, waarover hij nauwelijks raakt uitge praat. "Wat de natuur voortbrengt vorm de basis van onze keuken. Ik ben een grote fan van streekgebonden produc ten. Vanmorgen om zes uur stond ik garnalen te korven uit zee. We rapen zelf okkernoten, plukken stoofpeer- tjes en appels, stropen de bramenstrui ken af. Mensen weten nauwelijks nog wat de vrije natuur aan eetbaars voort brengt. Dat verhaal vertellen we ook in het restaurant; gasten vinden dat ge weldig leuk om te horen." Grahame prijst zich gelukkig met zijn deelname aan B02. "Voor de streek een goede reclamecampagne, voor ons persoonlijk ook. Wij zitten in St.- Anna ter Muiden toch wat afgele- gen en dit is een prima gelegenheid om onze naamsbekendheid te vergro ten. We kunnen ons tonen aan een grote groep mensen uit heel Zeeuws-Vlaanderen. Wij zijn met De Vijverhoeve gemotiveerd bezig. En dat hoop ik ook te laten zien met on ze presentatie en gerechten." www. restaurant devijverhoeve.nl Tekst: Peter Oggel Foto's: Mark Neelemans En toen waren er nog drie. Na een voorronde met negen eethuizen strijden drie Zeeuws-Vlaamse restaurants om de jaarlijkse businessprijs van Junior Kamer Zeeuws-Vlaande ren. Wie wint op vrijdag 31 oktober de BO-kaal 2014? De Vijverhoeve in Sluis, Het Arsenaal in Terneuzen of Hemelrijk in Hulst? Elk restaurant presenteert zich in een blinde proeverij met twee gerechtjes. Een voorproefje. SLUIS - Het heeft maar een haartje gescheeld of Jan en Carolien Graha me hadden hun restaurant De Vijver hoeve in St.-Anna ter Muiden bijna driejaar geleden verkocht. Maar op de valreep meldde zoon Bart zich als nog als.opvolger -dankzij de liefde. In het Bourgondische Maastricht sprong de eerste vonk over tussen Bart en zijn vriendin Yori Gresel -gastvrouw én sommelier. Sindsdien runnen ze samen De Vijverhoeve. "Wij vormen een perfecte combina tie", zegt Bart. Wat heet. 'Chef Bart Grahame heeft Carolien en Jan Grahame; van restaurant De Vijverhoeve in St.-Anna ter Muiden zijn vader opgevolgd, maar de kook- stijl bleef behouden: eerlijke, klassie ke keuken waarin het product tot zijn recht komt', noteert de inspecteur van Michelin. Vader en moeder Gra hame stonden decennialang garant voor culinair vakmanschap en voor treffelijk gastvrouwschap. Bart en Yo ri doen niet voor hen onder, maar wel op hun manier. 'Naast traditione le gerechten creëert hij nieuwe gan gen die tot de verbeelding spreken', vertelt Sluisonline.nl. Bart: "Met mijn vader ben ik opgegroeid in een klassieke Franse keuken. Mijn stijl is wat eigentijdser; ook de Franse keu ken, maar met een modernere en lich tere touch en veel afwisseling." TERNEUZEN - Wie Leon Pronk spreekt, hoort en ziet passie en gedrevenheid. Vier maanden inmiddels is Pronk eigenaar en chef-kok van restaurant Het Arsenaal. 'Gastro nomie in hartje Terneuzen', meldt zijn profiel op linkedin. Pronk bedoelt dat precies zoals het er staat: in het Terneuzense horeca-aan- bod wil hij uitstijgen boven het gemiddelde. Hij verbloemt zijn ambitie niet. Leon Pronk wil met zijn witte en zwarte brigade in het Ar senaal excelleren qua niveau en gastvrijheid. De bagage daarvoor heeft hij ruimschoots, op gedaan tussen Terrasse Du Port in Schevenin- gen in 1982 en vervolgens via Delft, Den Haag en Amsterdam tot in Botdes in Sas van Gent, chef-kok van 2007 tot 2013. Vanaf dit vooijaar zelfstandig. Dat past hem als een war me jas. Met een lach: "Dit had ik veel eerder moeten doen." Hij is trots dat hij zijn restaurant en wijnkelder het Arsenaal in de finale van JK staat. Hij be schouwt dat als blijk van waardering voor het geen hij met zijn team in nog geen halfjaar heeft neergezet. "Zelf ondernemen geeft je de vrijheid ideeën neer te zetten, maar geeft ook verantwoordelijkheid om het je gasten op alle terrein naar de zin te maken. Dankzij de men sen die in de voorronde op ons hebben ge stemd, biedt JK ons nu de mogelijkheid om het Arsenaal verder te profileren. Voor een be ginnend bedrijf is dat toch een prachtige waar dering." De keuken? "Eigentijds, Frans-modern met Leon Pronk van Het Arsenaal. streekproducten, trendy ook", antwoordt hij. "Als je kookt moetje plezier hebben", is zijn adagium. Ambitie en creativiteit zijn sleutel woorden. 'Mooie ingrediënten die verrassen in geraffineerde gerechten', lokt de website. De seizoenen en streekgebonden producten van lokale leveranciers vormen de basis. Het Arsenaal mikt op een breed publiek. Kwa liteit en niveau staan voorop, uitgebalanceerde gerechten -maar dat dan wel tegen een aan vaardbare prijs. Een menuutje vanaf 33 euro. Leon Pronk maakt zich inmiddels op voor 31 oktober. Wat als hij mocht winnen? "Dan gaan we uit ons dak", zegt hij. "Maar de vol gende dag weer aan het werk. Dan wacht in het Arsenaal de lunch." O www.hetarsenaal.com HULST - Thomas d'Hooghe staat alweer twee jaar achter de kachel in Hemelrijk in Hulst. Nog maar 22 was hij toen hij het restau rant van vader Frank overnam. Wat goed is komt snel, wist de legendarische sportjourna list Joris van den Bergh vorige eeuw al. Inmid dels heeft Thomas een vermelding-in de Gui de Michelin en was hij bij Gault Millau de hoogste binnenkomer. Thomas blijft er nuchter onder. Niettemin is hem de kookkunst spreekwoordelijk met de paplepel ingegeven. 'Hij kon nog niet lopen of hij was al met eten aan het spelen', is een verhaal van zijn moeder. Desondanks is hij min of meer tegen het ad vies van zijn ouders in kok geworden. Oplei ding aan de hotelschool Ter Duinen in Koksij- de, voor Hemelrijk werkzaam in sterrenrestau rant Clandestino in Temse. In twee jaar heeft Thomas een prima naam opgebouwd, met warme aandacht voor gerecht en gast. Die vor men zijn drijfveer, want: wie in Hemelrijk eet, moet een mooie en ontspannen avond hebben. "Van eten moetje vrolijk worden", is zijn filosofie. 'Eigenheid creëren', komt als doelstelling meermaals terug in zijn verhaal. Met respect en een voorkeur voor streekgebonden produc ten -vers van het land en het mes. Een eigen groentetuin, contacten met kleine kwekers en telers. "Een gevoelskeuken', duidt hij op de website van Slow Food Nederland. "Ik ga uit van de kracht van een product en probeer daar zuivere smaakcombinaties mee te ontwikke- Thomas d'Hooghe van Hemelrijk. len. Het gaat erom de essentie uit een product te halen." 'Stap voor stap' wil hij met Hemel rijk progressie maken. Een eventuele ster, zegt hij, is geen doel op zich. Het gaat vooral om het vertrouwen van zijn gasten, zo mogelijk los van de kaart. "Het mooiste is toch dat gas- ten zeggen: doe maar, verras ons. Dat is ver trouwen creëren." Deelname aan de businessprijs vindt hij evi dent. "Ik sta achter het doel om jonge onder nemers een duwtje in de rug te geven. JK geeft mij de kans mijn bedrijf te tonen aan een breed publiek van potentiële gasten." Hoe hij zich op vrijdag 31 oktober voorbereidt? Daar denkt hij 'gerecht- en presentatiegericht' goed over na. "Het moet een eetervaring worden."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 115