I Industrie Omoda f.l ft 3$$* - - De nieuwbouw op hét BUsmësspark jn^Zjej&zee. i— Zeeuws schoenen mperium Het is dinsdagavond laat, maar bij Omoda op het Businesspark Zierikzee is er nog volop bedrij vigheid. Zowel in de kantoren als in het uitgestrekte magazijn. Het strategisch aan de Rijksweg gele gen distributiecentrum fungeert als buffer voor de fysieke winkels en tegelijkertijd als centrale voor raad voor de online webshop. Er werken tachtig mensen in het mo derne centrale bedrijfspand, waar van de ene helft op kantoor en de andere helft in de bedrijfshal. Tekst: Henk van de Voorde Foto's: Dirk-Jan Gjeltema ZIERIKZEE - De enorme piramides schoenendozen worden in een ver gaand geautomatiseerd proces via de transportbanden klaargezet voor ener zijds distributie naar de vijftien filialen en anderzijds voor directe levering aan de klant via de online shop. Veer tien winkels van het Zeeuwse schoe nenimperium zijn in Zuidwest Neder land gesitueerd. Anderhalfjaar gele den is Omoda ook van start gegaan met een inspiratievolle schoenenzaak in België, op een zichtlocatie in Ant werpen. De afzetmarkt van de online verkoop is met name Nederland, Bel gië, Frankrijk, Duitsland en Oosten rijk. Bij het concern van de gebroe ders Lourus (46) en Wilhelm Verton (41), waar in totaal 400 mensen em plooi hebben, is de verhouding fysiek en online fifty-fifty. Hun visie loopt in de pas met die van prof. dr. Cor Molenaar, de goeroe van het nieuwe winkelen. Alleen slimme winkels, ge- faciliteerd door het internet, overle ven volgens de hoogleraar. Winkels zijn bepalend voor de leefbaarheid en de sociale cohesie. Tegelijkertijd neemt de online verkoop een enorme vlucht. Omoda verbindt het beste van twee werelden met een juiste ba lans tussen online en offline winke len. ,,Wij zien het allemaal als een geheel. Het is een wisselwerking. De ver koop via internet is heel belangrijk, Vanuit het distributiecentrum in Zierikzee worden de zaken geregeld. maar tegelijkertijd is er de toegevoeg de waarde van de winkels. Mensen kunnen thuis op internet het hele as sortiment van de winkels bekijken. In onze winkels horen wij van de klan ten hoe iets voelt of zit. Daardoor is er meer betrokkenheid", verklaart Wilhelm Verton. Zijn grootvader is de grondlegger van het familiebedrijf. „Opa bezorgde in een tijd dat er nog geen winkels waren, met een karretje bij de mensen thuis allerlei spullen zo als klompen, horloges en sigaren. Door de komst van de winkels was er meer aanbod, meer keuze. Via het in ternet is het thuisbezorgen weer hele maal terug. Online voorzien we in een zeer uitgebreid aanbod, maar het zelfde geldt voor onze winkels. Als in een bepaald filiaal iets niet voorradig is, zorgen we dat dit een dag later als nog wordt bezorgd. In het filiaal of bij de mensen thuis." De gebroeders Verton openden in het vooijaar van 2014 in Den Bosch hun vijftiende filiaal. Een jaar eerder werd de eerste winkel in Antwerpen geopend. „Voor de consument geeft het vertrouwen als er ook een winkel in de buurt is. We zijn van plan om in Nederland ook meer noordelijk en in de grote steden winkels te openen. Onze winkel in Antwerpen zien we als een pilot voor de Belgische markt. Vanwege het cultuurverschil moetje zaken daar anders aanpakken. Je moet daar wachten tot de klant je aan spreekt in plaats van omgekeerd, an ders wordt het al gauw als vrijpostig ervaren", vertelt Wilhelm. In Zeeland beschikt de schoenenke ten over zaken in Goes, Zierikzee, Middelburg, Vlissingen en Terneu- zen. Lourus en Wilhelm Verton won nen in 2010 de prijs voor Creatief On dernemerschap van de Kamer van Koophandel. Daarbij speelde het inno vatieve, karakter van hun bedrijf een grote rol. Zo zijn ze gestart met een schoenenlij n van het eigen label Omo da. „Met ons eigen merk zijn we zeer actueel met nieuwe modellen en kun nen we kort op de bal spelen. Onze schoenen worden vrijwel allemaal in Portugal gemaakt, waardoor kwaliteit en korte levertijden gegarandeerd zijn. Met ons nieuwe distributiecen trum kunnen we snel, adequaat en se cuur uitleveren. We beschikken over een sorteermachine met een capaci teit van 2.000 stuks per uur. Omzet is één ding, kwaliteit vinden we echter belangrijker. Je kan wel veel omzet scoren, maar we kijken liever naar de lange termijn. Daarbij hebben we ook een belangrijke focus op service. Mensen moeten goed geholpen wor den en inspiratie vinden. Daarom is het belangrijk dat onze medewerkers meedenken met de klant." Met de nieuwe centrale vestiging in Zierikzee is een miljoeneninvestering gemoeid in een tijd van algemene eco nomische recessie. „Maar juist tijdens de economische crisis hebben wij on ze meeste groei doorgemaakt. Het openen, renoveren, herpositioneren en verbouwen van onze winkels zijn allemaal gunstig uitgepakt. Daarbij hebben we het voordeel van een fami liebedrijf, waardoor we snel beslissin gen kunnen nemen. Wij richten ons niét op snelle winsten, maar op de continuïteit van de onderneming." Omoda scoort in het klanttevreden- heidsonderzoek van het gerenom meerde Trust Pilot een 9,1, op basis van 22.000 beoordelingen. www.omoda.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 108