Het kloppend hart van Vlissingen Detailhandel Binnensteden Hulst wedt op drie hotspots Wie Hulst over een jaar of vijf bezoekt, treft een andere stad. Het centrum is de huiskamer; aan de noordzijde accentueren wallen, ravelijnen, stadsgracht met Keldersmanspoort en Bierkaai de historie van Hulst Vestingstad; ten zuiden bij Gentsche Poort en buitenvest leisure, met waterrecreatie en survival, een stadscamping wellicht. Tekst: Peter Oggel Foto: Mark Neelemans schort. Begijn: "Wie Vlissingen be zoekt, is zonder uitzondering verrast over de stad. Maar mensen die er nog nooit zijn geweest, hebben geen posi tief beeld bij Vlissingen." Jacobs duidt ook het karakter van de Vlissinger. "Die is zelden optimistisch over zijn stad. 't Is niks en 't zal ook wel niks worden. Maar heimelijk is hij trots op Vlissingen, helaas zegt hij dat'niet gauw hardop. Dat moet veranderen." Vlissingen is vanouds een werkstad, het stadscentrum gedomineerd door de voormalige scheepswerf De Schel de. Daar zou met behoud van het in dustriële karakter (Zware Plaatwerke rij, Timmerfabriek, Het Dok) de stads wijk Scheldekwartier moeten komen, maar de economische dip vormt een barrière. De Schelde heeft letterlijk een gat in het stadshart geslagen; het centrum kampt met winkelleegstand, met name in het zuidelijk deel van de Walstraat en de St.Jacobnsstraat. Ja cobs: "Het kernwinkelgebied is te groot. Vlissingen telt op papier 45.000 inwoners. Trek daar Ritthem, Souburg en de woonwijken aan de rand maar van af. Die mensen gaan winkelen in Middelburg, dat is dich terbij. Als stad Vlissingen houden we HULST - En tussen die toeristische hotspots drie winkelgebieden, elk met nagenoeg een eigen identiteit. Li fe Style Village bij Morres, de dage lijkse boodschappen op het Stations plein, funshoppen met een drankje en hapje na in het centrum en aan de Bierkaai. Het klinkt haast als een droom, niette min beschouwt voorzitter Ed Peerbol- te van ondernemersvereniging Hulst Vestingstad dit scenario als heel realis tisch. De schets staat inmiddels op pa pier, gebundeld in het masterplan Hulst Vestingstad. Uitvoering vergt ook herinrichting van de binnenstad, vooral om bezoekers soepeitjes naar de juiste plaats te gidsen. Ook daar ziet Peerbolte geen belemmeringen. "We moeten nadenken hoe we be zoekers verdelen over de stad. Picto grammen voor de hotspots, icoontjes voor de parkeerterreinen, een histori sche entree om de toerist binnen te halen." Het moet anders in Hulst, be ter vooral. Hulst, aldus ANWB, is de mooiste vestingstad van Nederland. Hulst heeft met de St.-Willibrordusba- siliek de mooiste kerk van Nederland. Of dat volk trekt? Nee, sombert Peer- Jan Jacobs Menig stad zou er jaloers op wor den. Jaarlijks flaneren er tienduizen- en over de boulevards De Ruy- er, Bankert en Evertsen; tig eve nementen en festivals (Film by the Sea, Sail, Bevrijdingsfestival, Rescue, Havendag) en dagat tracties (MuZEEum, Arsenaal, Reptielenzoo) tellen op jaarba sis meer dan een miljoen bezoe kers. Toch is Vlissingen zoekende, naar imago en identiteit in het bijzonder. Hoe die bezoekers vast te houden? Voor een Stad aan Zee klinkt dat haast onbegrij pelijk, niettemin weten voorzitter Jan Jacobs van de Vlissingse Onder nemers Centrale (VOC) en be stuurslid Ton Begijn wel waar het traffic." Hulst bereikt dat ook via im ternet. Naar Zeeuwse maatstaven is de Reynaertstad koploper in e-com- merce. Inclusief een online winkel platform zijn er drie websites (bezoek- hulst.nl, hulstonline.nl en hulstvesting- stad.nl) in de lucht, onderling on merkbaar gekoppeld. Peerbolte: "Als winkelgebied moet je je als totaal op de kaart zetten. Cross-channel. Een ei gen site heeft geen zin mee Collec tief, dat is de enige redding." VLISSINGEN - Op de boulevard die in zijn geboortestad naar hem is vernoemd, kijkt Michiel de Ruyter uit over de Noordzee. Stad aan Zee -luidt de slogan waarmee Vlissingen zich profileert. Noordzee en Westerschelde, stranden, havens en boulevards zitten diep in het dna van Vlissingen. nauwelijks 26.000 inwoners over; daar moeten we ons aan aanpassen. In- breiden dus." Vlissingen, duidt Begijn, is boven dien een 'seizoenstad'. "Tussen mei en september vier maanden drukte, daarna acht maanden schrapen." Als voorzitter van de werkgroep winkelaanbod binnen VOC speurt hij naarstig naar een trekker, beter gezegd: een landelijk keten met volume. Maar misschien nog belangrijker is om in de binnenstad bewoning te realiseren. Jacobs: "Er zijn fa vergevorderde plannen voor een centrum met 330 zorgwoningen in de Plaatwerkerij; Het Dok biedt mogelijkhe den voor een extra jachthaven, met cam perplaatsen. Dat brengt volk in de stad brengen, mensen met een portemonnee." In de tussentijd zit het VOC-bestuur niet stil. Dit na jaar gaat de nieuwe website ver- rassendvlissingen.nl online. bolte. Anders dan de stroom toeristen naar vestingsteden als Brielle of Naar- den vertaalt het rijke historische bezit zich niet in harde getallen. Wat vestingstad Heusden kan, moet vestingstad Hulst ook kunnen, rede neert Peerbolte. Vandaar dat wordt gewerkt aan een campagne om het verleden toeristisch uit te buiten -van zelfsprekend ook ten nutte van detail handel en horeca. Van oudsher leeft Hulst van de middenstand, de zuider buren in het bijzonder. "De Belgen komen toch wel, is altijd gerede neerd. Maar inmiddels moeten we ons stinkende best doen om het Vlaamse smaldeel te behouden. De oude garde komt nog, de jonge gene ratie niet." Thematische aanpak van de Hulster juweeltjes moet volk trek ken. Fun- en runshoppen in de win kelcentra. Een terrasje op de Grote Markt. Leisure aan de buitenvest. His torie ("Er is commerciële interesse') rond de Keldermanspoort -gelijk ook de redding voor het prestigieuze pro ject de Nieuwe Bierkaai, zegt Peerbol te. "De moderne klant moet meerde re redenen hebben om een stad te be zoeken. Een binnenstad gedijt niet meer bij horeca en winkels alleen. Het gaat om een mix van functies. Een bibliotheek, een school, kanto ren, een gezondheidscentrum, een theater. Een multifunctionele benade ring van je binnenstad leidt tot meer Die site moet ook het imago van de stad een boost geven. De optelsom van zee, bewoning, website en gere nommeerde evenementen moet het voor Vlissin gen gaan doen. Be gijn: "Wij kijken po sitief vooruit." Peerbolte: 'We moeten nadenken hoe we bezoekers verdelen over de stad. Ton Begijn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 101